Allvarligt trim av KTM 450 & 525

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Startar en tråd med bilder och filmer hur det ser ut när några bonnpojkar trimmar KTM med dremel, för att sedan lämna över det till proffset Boost3 :)


Det som gjordes innan:

- Neddrevning ett kugg fram
- Byte av förgasare (pga. den gamla sprack) till Mikuni HSR42
- Hemmaportad topp ála Mcping
- Större munstycken förgasare
- Hemmaborrad luftburk
- "Stryprör" borttaget i ljuddämpare


Med detta fick jag upp hojjen med ryck på 5:an utan koppling. Innan trimmet fick jag precis upp den på 3:an - chanslös på 4:an.


Det som ska göras ytterligare av Boost3 är:

- Pirayatänder
- Powerplate
- Mera portning
- Planing 1,5mm topp


Sedan blir det en bänkning...



Cool_Lilja's trötta 525a finns numera med i projektet också!
 

Bifogat

  • Bolt-on HD förgasare på KTM 450.jpg
    Bolt-on HD förgasare på KTM 450.jpg
    177 KB · Visningar: 458
  • DSC00036.JPG
    DSC00036.JPG
    123.9 KB · Visningar: 459
  • DSC00040.JPG
    DSC00040.JPG
    94.9 KB · Visningar: 724
  • DSC00044.JPG
    DSC00044.JPG
    126.6 KB · Visningar: 531
  • Fulmeck av keihin med megaborr, cigg och 556.JPG
    Fulmeck av keihin med megaborr, cigg och 556.JPG
    174.7 KB · Visningar: 650
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kul att se :)

1. Vad är:
"- Pirayatänder
- Powerplate"

2. Bänkade du den före trimningen?
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Sök på forumet, men det piraya handlar om tänder i insuget/förgasaren som gör lite fräckare virvlar av blandningen... powerplate är en platta man sätter i förgasaren som ger bättre drag på halvgas om jag fattat det hela rätt. Boost3 är rätt man att fråga.

Har INTE bänkat den, men jag har växlarna på bakhjulet som tröskelvärde. Får jag upp den på 6an sen så är jag mer än nöjd!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmmm...sådant här luktar övervintrat moppefucko för mig lång väg (det gör det alltid när man envisas med att åka asfalt med endurohojar), men jag kan ju ha fel med, jag brötar ju utan att tveka ned min spritt nya 300:a i första bästa geggdike (jag hade nog taskig sandlåda som liten).

:3freak

Min 03 EXC 450 var inget jag upplevde behövde trimmas, men den brukades i skogen, som det var tänkt från början nere i Mattighofen.

För gatbruk finns det ju hojar som är bra på just det..? :D

/J
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
powerjoxsp3.jpg


typ sån?


Hur mycket väntar du dig att den ska prestera vid bänkningen sen? :)

Edit: Rättade till "skadad" img-tag
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Härligt att du visar upp Bonnbygget som kommer skrämma skiten ur dom dyraste vm hojarna:tummenupp

Jo lite förklarningar Powerplate som det kallas ibland,eller förgasartunga. Här aär en bra förklaring....http://www.thumperfaq.com/not_free_carb.htm

Så här ser fuggarna ut när jag Boostat om dom... En mikuni pro serie med powerjet och en tmr kehin (525) portad till 43,5mm,,Fördelen med Boost tunga är tunnheten 0,5mm epoxylamminat och ingen järnring runt som tjäl effekt:gnissla .. Löständerna kammar bort turbulence så luften får högre hastighet,, Sitter sedan även just i insuget. (kålfiber pinnar 0,8mm)
Ang pullvret i bänk återstår att se??
På en ktm 525 med org krökar och endast omgjord ljudämpare med perforör rakt igenom 50mm, och biltema konfilter helt öppen burk, org kam.
Det skulle kunna röra sig om 58+ på bakhjulet får vi hoppas, detta då med Orgfuggen portad (Boost steg III)och mattchad till toppen som då portad för 43,5mm fugge och planad 1-1,5mm och modifierat förbränningsrum.. Med Hotcams och bättre system så rasslar det till över 65+hk!!
 

Bifogat

  • Bild 036.jpg
    Bild 036.jpg
    66.4 KB · Visningar: 445
  • Bild 019.jpg
    Bild 019.jpg
    67.9 KB · Visningar: 495
  • xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 563

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
hmm, Jag förstår inte varför du ska dreva ner en kugg fram???
Om du nu trimmar den så den ska gå fortare eller vad e grejen..
Tycker själv 450 är spretig org o du hade nog tjänat på att gå UPP 1 kugg fram istället. Ang bakhjulskörningen, Ställ dig upp så får du upp hojen på 6:an....:tummenupp
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag kör en del i skogen, men är sjukligt hästkraftskåt - det är väl därför. Det ska vara svårt att köra tycker jag, det blir roligare då. Är inte ute efter att köra snabba tider i endurospåren - är mer ute efter att få feta sladdar på grus, skogen och asfalt.

Möjligt att jag köper till motardhjul under sommaren... får se. Sen är det jävligt roligt att lära sig trimma riktigt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
sjukligt hästkraftskåt - är mer ute efter att få feta sladdar på grus, skogen och asfalt.

Där har vi en sak gemensammt:D

Men svårkörd kommer den inte bli, registret kommer följa org fast starkare.

ljudämparen ser ju klar bättre ut nu i utblåset,,har du fått tag i perforerad plåt än? Kolla plåtfirmor eller skrot. Jag fick nämmligen tag i en hel dörr från någon elcentral som låg på 1mm gots och 3mm hål borrade toktätt:tummenupp
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Kör iofs 525:a men med org drev 14/48 o acra bullerburk (med korken i, låter ju så in i helvete utan)så har jag inga problem att plocka upp den på 6:an i 100 om jag står upp, blir lite jobbigare om man sitter ner däremot.Så du kanske skulle satsa på en större moppe om det e slanga på 6:an som e intressant. Hade det inte varit lättare om du bytt cylinder o vev o byggt dig en 540 eller 580 ist.Fast det kanske e för enkelt att få dom hästkrafterna o vridet på det sättet.:D
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
http://img502.imageshack.us/img502/8079/powerjoxsp3.jpg[/IMG
typ sån?
Hur mycket väntar du dig att den ska prestera vid bänkningen sen? :)[/QUOTE]

Är väl mer kännt som ett powerblade, ger bättre respons och
ska enligt sägen öka effekten i mellanregistret med 10 %.. men det
är väl försäljningssiffror.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är väl mer kännt som ett powerblade, ger bättre respons och
ska enligt sägen öka effekten i mellanregistret med 10 %.. men det
är väl försäljningssiffror.

Nä jag vill nog påstå att dom 10% siffrorna är sanna. Man känner tydligt att den drar krafftigare så länge man nu inte kör över halv gas. Och det borde ju faktist bli så om man tänker efter.... Motorn tror ju att det sitter en liten fugge på ,så länge man kör under halv gas! vad som händer är ju att gashastigheten ökar och inte turbulerar så mycket över nålmunstycket,,Man får helt enkelt bättre spridning på bränslet som sugs upp. Det finns ju även powerblade som man sätter efter trotteln,,då blir det säkert ännu bättre lågvarvsdrag. men då tror jag att friktionen tar ner gashastigheten på fullt gärn och man förlorar högvarvskusar.

Denna historia skulle vara intresant att prova på en landsvägare så man får se om den tar ner bränsleförbrukningen.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Jag vill med ha!!!!

mr_ping ----> om din hoj går bättre än min så vet boost3 vad han kommer få göra (blir nog av ändå, hehe)

vill ju med ha fett med hästkrafter på hjulet, tänk att kunna ligga lite längre i en kurva, vrida huvudet bakåt o kolla när gruset sprutar, ooo va gött
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag var på jakt efter en 525 från början men hittade ingen lämplig kandidat. Har haft en 525 innan och Cool_lilja har ju en nu, dom gick sjukt jämt sist när vi drog. Hade jag velat ha det värsta från början hade jag ju köpt en Aprilia istället, men jag vill trimma själv och lära mig. Nu blev det en kompromiss, trimma först själv sen lämna bort och lära sig.

Sen tycker jag det är fräckt att köra i skogen med mer sladd än original.
Att få upp en 525 original på 6an ser jag som omöjligt, iaf med min teknik. Jag vill däremot få upp min på 6an när jag är klar - med min teknik.

Stå upp och wheela, DET är moppefucko för mig!
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Boost! Kan du inte hjälpa mig att trimma min kåta-emma om NÅGRA år :)?

Har noll-koll men är mer än väldigt sugen på det! Dock blir det inte förens ett par år som sagt ..

/W
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
powerjoxsp3.jpg


typ sån?


Hur mycket väntar du dig att den ska prestera vid bänkningen sen? :)

Edit: Rättade till "skadad" img-tag

Ja just en sådan... Men jag skulle aldrig stoppa in så mycket järnskrot som har så tjockt gots och dessutom ett pressveck rakt över + att själva hållaren runt om robbar diameter! tror att den robbar en på säkert 1kuse i toppeffekt:gnissla .. Nä tillverka själv av tunna kolfibermatrial på 0,5mm och fräsa in direkt i fuggens väggar är den enda melodin i min bok.
Tipps, man kan köpa reedventilsmatrial (kolfiber) tunna rackare och sedan klippa till. fram med dremmel och tokslipa in spår i fuggen,gärna rakt igenom kroppen på nått ställe, sedan gäller det att limma med ett helvetiskt starkt lim
som dessutom ska klara både soppa och vibrationer,,Jag kör ett aralditlim 2 komp som tål allt detta men är svindyrt!! Går säkert lika bra med Jb weld mod 24min 99kr.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost! Kan du inte hjälpa mig att trimma min kåta-emma om NÅGRA år :)?

Har noll-koll men är mer än väldigt sugen på det! Dock blir det inte förens ett par år som sagt ..

/W

Några åååårrrr??? Ligger du i koma nu? man lever bara en gång du måste genast trimma tänk om du dör om en månad:D

Jag kan ev hjälpa dig,, men det är inte jag som bestämmer, det är den förbannade nacken som bestämmer så det är inte många trimmjobb som lämmnar Boost källare:gnissla Hoppas på att bli så pass riktig i nacken så småningom så man skulle kunna ha en liten verksamhet. Just nu tar det flera veckor att porta en enda topp:gnissla :huvet
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Det beror ju på hur snäll man är också, är det inte så ? :)
Tanken är att jag ska lära mig såpass mkt att jag ska kunna få en XT350 att gå som en Aprilia RXV för 2000kr sen heheh
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Några åååårrrr??? Ligger du i koma nu? man lever bara en gång du måste genast trimma tänk om du dör om en månad:D

Jag kan ev hjälpa dig,, men det är inte jag som bestämmer, det är den förbannade nacken som bestämmer så det är inte många trimmjobb som lämmnar Boost källare:gnissla Hoppas på att bli så pass riktig i nacken så småningom så man skulle kunna ha en liten verksamhet. Just nu tar det flera veckor att porta en enda topp:gnissla :huvet

Jo, dessvärre några år... Koma vet jag inte, men skolan ses väl som en typ av koma :tungan . Efter det blir det knega ihop till en sprillans KTM 450 igen (2-3 år till = då är man väl strax över 22 och kan börja leka på riktigt :tuttar ).

Så hör av mig då så får man hoppas på att nacken din blir bra! :tummenupp Då ska du få pilla på det senaste om allt går vägen!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det beror ju på hur snäll man är också, är det inte så ? :)
Tanken är att jag ska lära mig såpass mkt att jag ska kunna få en XT350 att gå som en Aprilia RXV för 2000kr sen heheh

Det är fullt möjligt!!

Alla har väl en lös gammal turbo skräpandes hemma , bara att montera på xt350 och vipps har man lika bra pullver som Aprilian:tummenupp
En turbo kostar ju annars inte mer än 500-1000kr sedan får man säkert tag på någon gammal soppapump från en gammal bil + beg tryckregulator för soppan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top