Chrysler Voyager -nåt å ha??

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Börjat leta minivan så smått och har ev fastnat för Chrysler Voyager.

Gillar stuket och utrymmena men har också hört (och läst i diverse begtest) att kvaliteten är riktigt usel bitvis, tydligen en riktigt sorgebarn hos Bilprovningen.

Någon som har erfarenhet av modellen och kan dela med sig av bra/dåliga erfarenheter + komma med andra förslag. Vill max lägga 250k och det ska vara en dieselsnurra.
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
voyager

om du letar efter den typen av bil är voyager det enda alternativet
enl mej. dom mest frekventa problemen är styrleder, bromsar & att
glödlampor går som poppcorn. men det är inte mycket sämre än medelbilen.
2005 kom stow`n go 2,8l crd med automat. fram till 05 var kamremms intervallen 10.000 mil. 06- 16.000mil. jag skulle leta efter en 06à med så lågt miltal som möjligt inom ditt tilltänkta max pris.
lyckatill:tummenupp
/
M
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Har bara kört tidigare årsmodell men då med bensinsexan på 3,3l

Var en del problem med den (sprucket grenrör bl.a. svindyrt att fixa) och kvalitetskänslan i den var väl ingen höjdare. Typisk amerikansk fjädring = sjösjuk.
Bensinförbrukning även om man slökörde var rejäl utan att fartresurserna var något att hurra för.

Testar nya Voyager med dieselsnurran i senaste Automobil (eller var det Teknikens värld)
Hojta till om du vill ha det scannat & mailat så fixar vi det :tummenupp
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Mja, suger fett håller jag inte med om.

Far har en -96a som bara har gått fint tills nu när det har uppstått vibrationer i spannet 50-70 km/h som förmodligen beror på en drivaxel.

Vet inte riktigt hur länge han har haft den men han har kört minst 5k mil med den utan några som helst problem.
Den drog strax under litern fram och tillbaka till Åre med full bil + packning, självklart med försiktig högerfot. Mycket för en minibuss? Det tycker då inte jag.

Angående kvalitétskänslan så beror det på vad du jämför med. Visst är det ju såklart bättre kvalité i en japansk SUV, men då handlar det om lite andra pengar också.

Jag säger köp!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
om du letar efter den typen av bil är voyager det enda alternativet
enl mej. dom mest frekventa problemen är styrleder, bromsar & att
glödlampor går som poppcorn. men det är inte mycket sämre än medelbilen.
2005 kom stow`n go 2,8l crd med automat. fram till 05 var kamremms intervallen 10.000 mil. 06- 16.000mil. jag skulle leta efter en 06à med så lågt miltal som möjligt inom ditt tilltänkta max pris.
lyckatill:tummenupp
/
M

Ok tack. :tummenupp

Växellådan då?? Den har återkommit i alla tester jag läst (TV, Vi Bilägare och Automotorsport), tydligen en rätt bräcklig konstruktion.

Jo enligt Bilprovningen är den väsentligt sämre än medelbilen, det är det som får mig att tveka.

Har bara kört tidigare årsmodell men då med bensinsexan på 3,3l

Var en del problem med den (sprucket grenrör bl.a. svindyrt att fixa) och kvalitetskänslan i den var väl ingen höjdare. Typisk amerikansk fjädring = sjösjuk.
Bensinförbrukning även om man slökörde var rejäl utan att fartresurserna var något att hurra för.

Testar nya Voyager med dieselsnurran i senaste Automobil (eller var det Teknikens värld)
Hojta till om du vill ha det scannat & mailat så fixar vi det :tummenupp

Ok. Bensinare är inte att tänka på även om de går att få billigt nu (wonder why?). hade du några problem med växellådan, det ska vara vanligt?

Att det är lite smäckigt det får man ta, det stör mig inte så mkt så länge den funkar mekaniskt.

Gärna scannat och mailat om du har tid: mlufe@yahoo.com :tummenupp :)
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Växellådan då?? Den har återkommit i alla tester jag läst (TV, Vi Bilägare och Automotorsport), tydligen en rätt bräcklig konstruktion.

Jo enligt Bilprovningen är den väsentligt sämre än medelbilen, det är det som får mig att tveka.

Just det. Växellådan är löjligt dålig, men byter man olja med täta intervaller så ska den hålla bättre. När jag var och bytte olja på en Volvo jag hade för några år sen, så passade jag på att fråga eftersom jag hade funderingar på en Voyager då. Jag var till en verkstad som uteslutande sysslade med automatlådor, och dom sa att om inte Voyager fanns så skulle dom bli utan jobb. Det mesta jobb dom gjorde var såna lådor.

Dom i bekantskapskretsen som haft Voyager har alla råkat ut för växellådsproblem, en 4-5 bilar, så även om det sägs att bara ett fåtal rasar så tror jag att dom är skräp.
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Kan intyga att polare haft en med automatväxelras oxå.
Kvalitetskänslan är sådär men till rätt pris så ...

Finns inga andra alternativ när du ändå pratar om så mycket slantar?=
 

Kia

Guest
Vi har en Chrysler Grand voyager. En såndär med stow-and-go, eller vad det heter. Där man packar ner sätena i golvet på bilen när man behöver större lastutrymme. Jag tror att våran är en -06 och jag har inte upptäckt någonting med bilen som jag inte gillar. Iof har vi en V6 bensin och ingen diesel. Vi provkörde dieselbilen innan vi köpte den här och tyckte att den kändes lite "traktor"-skakig på tomgången. Inte hände det mycket när man tryckte på gaspedalen heller.
Som familjebil är Chryslern svår att slå i mina ögon. Vi kan lätt packa in hela familjen med 4 barn och ändå ha plats i bagageutrymmet för att kunna storhandla. När sen maken behöver frakta MC-delar eller byggmaterial så är det lätt att fälla alla sätena så har man ett grymt utrymme. :tummenupp Men dieselbilen har jag svårt att rekomendera ändå.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
var en man och köp en cheva van:fakta :D
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tänk att folk vill göra sig olyckliga frivilligt. Och betala för det.
 

Dark_Messenger

Guest
Kan iofs inte så mycket om bilar men en såndär kidnapparkärra är väl frän!? Är det en sån ni snackar om eller? En sån man ser på film som kommer uppglidandes längs med vägen, öppnar sidodörren och ut kommer två armar som trär på offret en tyghuva o sliter in denne i bilen. Sån vill jag ha.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
var en man och köp en cheva van:fakta :D

:) Har jag faktiskt haft, en Nomad med träpaneler som satt med mässingsskruv...

Känns liite 80-tal och rörmokare bara...alla hantverkare ju åkte Nomad eller Dodge Ram på den tiden, tom budfirmorna...nu åker de Peugeot Jumper diesel :D :gnissla

Just det. Växellådan är löjligt dålig, men byter man olja med täta intervaller så ska den hålla bättre. När jag var och bytte olja på en Volvo jag hade för några år sen, så passade jag på att fråga eftersom jag hade funderingar på en Voyager då. Jag var till en verkstad som uteslutande sysslade med automatlådor, och dom sa att om inte Voyager fanns så skulle dom bli utan jobb. Det mesta jobb dom gjorde var såna lådor.

Dom i bekantskapskretsen som haft Voyager har alla råkat ut för växellådsproblem, en 4-5 bilar, så även om det sägs att bara ett fåtal rasar så tror jag att dom är skräp.

Tack det var det jag var rädd för.... Provkörde en 06a 2.8 CRD tidigare idag och det var ett jävla tröskverk till motor, kändes alldeles för klen för bilen. Bensinaren (V6 på 3,3 liter) passade som hand i handske dock, riktigt skönt rymdskepp. Men visst, det är rätt smäckigt interiört men det kanske är en vanesak.

Men det här med lådan känns inte som någon höjdare :gnissla
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kan intyga att polare haft en med automatväxelras oxå.
Kvalitetskänslan är sådär men till rätt pris så ...

Finns inga andra alternativ när du ändå pratar om så mycket slantar?=

Jo det finns massor med alternativ. Jag vill helst inte åka buss men det finns starka lobbygrupper hemmavid som tycker att om jag nu har tre hojar så kanske det är läge att tänka lite praktiskt vad gäller just bilvalet...:rolleyes: :D
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Finns inget praktiskt med en d-a buss. 95% av resorna sitter någon själv i den utan packning och svär över att den inte går att parkera/komma förbi med/kör fast på vintern osv.
Skaffa en stor kombi med takbox och dragkrok istället. Bättre ekonomi i allting, och duger gott ändå.
Om du inte har 4 barn eller fler förstås.

Annars har jag också bekanta som haft växellådsras på en voyager. Och fyrhjulsdriften verkar vara en mardröm.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:) Har jag faktiskt haft, en Nomad med träpaneler som satt med mässingsskruv...

Känns liite 80-tal och rörmokare bara...alla hantverkare ju åkte Nomad eller Dodge Ram på den tiden, tom budfirmorna...nu åker de Peugeot Jumper diesel :D :gnissla

oooh, tufft!:kär

äh, 80-tal är ballt!:D finns fan ingen manligare bil än en riktigt grov van... stor och mullrig v8, enormt buffligt och macho utseende och en lastningskapacitet som öveträffar det mesta!:yoparty att den sen dricker som en riktig karl får man se som ett plus:D

jag ska lätt ha en van som första bil:yoparty fick man bara sålt fordonen man inte ska ha kvar så att man fick lös pengarna så blev det bil innan någon han säga flaska...:huvet
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Så är det väl med alla bilar/transportmedel, tanka bilen fyfan, slänga in soppa i hojen, fan va roligt har jag redan kört 12mil sedan sist.
Jo, men att köpa amerikanskt är ju som att köpa Ford. Fast inte riktigt lika illa, kanske.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top