Är denna strypt?(dt125r)

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
Är min DT125R strypt i ypvsen om ventilen befinner sig i detta läge vid fullt öppet läge?


ypvs-en

(http://www.ladda-upp.com/bilder/5564/ypvs-en)
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
Då är det engång för alla bevisat att svensk sålda maskiner av årsm. 90-91 är strypta i början av kröken och i ypvsen :p

ska jag bara ställa om så att den markerade ventilkanten och cylinderkanten ligger jämnsmed varandra vid max varv?
 

veinge_dt

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Laholm
Hoj
DT125R SM
Då är det engång för alla bevisat att svensk sålda maskiner av årsm. 90-91 är strypta i början av kröken och i ypvsen :p

ska jag bara ställa om så att den markerade ventilkanten och cylinderkanten ligger jämnsmed varandra vid max varv?

Ja det ska den väll? Någon annan som är 100 på det?
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja det ska den väll? Någon annan som är 100 på det?

annat vore konstigt. kanske är olika från maskin till maskin, men på min mito syns knappt porten vid öppet läge.

till TS; om det där är "öppet" läge skulle jag gärna vilja se hur den står i stängt läge..
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
det där är fullt öppet läge(orginal),ska försöka hinna knäppa ett kort på hur den är vid tomgång imorron.

Men det stämmer nog att den ska ligga jämnsmed utblås väggen, för pluggen är dragen från kröken, och det gav ingen effekt alls så då måste det finnas ngn mer strypning. Och vid föggen finns det då ingen
 
Last edited:

veinge_dt

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Laholm
Hoj
DT125R SM
annat vore konstigt. kanske är olika från maskin till maskin, men på min mito syns knappt porten vid öppet läge.

till TS; om det där är "öppet" läge skulle jag gärna vilja se hur den står i stängt läge..

Den är i stängt läge på bilden, alltså den kan inte strypa mer. :)
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
Är den i stängt läge? :S
när jag varvar upp maskinen över 8000varv så är den i de där läget som bilden visar, och då borde väll den ändå vara i öppet läge :S
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
På min var den vänd helt fel. Så på tomgång var den helt öppen, och stängde mer och mer ju mer jag varvade :gnissla. Den toppade 90km/h.

Sen ifall det var från fabrik eller ifall förra ägeren hade pillat, det vet jag inte...

När jag sen låste den i öppet läge och varva på första gången kom det bara ett stort jävla sotmåln från den :hihi

Jävlar att det blev skilland :D
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
@Mr EmCom: Ska man bara låsa så ventilkanten och utblåskanten ligger jämnsmed varandra?
 

veinge_dt

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Laholm
Hoj
DT125R SM
@Mr EmCom: Ska man bara låsa så ventilkanten och utblåskanten ligger jämnsmed varandra?

Ja precis, du ska inte se att ventilen finns där om du kollar ifrån avgasporten. Men om du låser den så blir det sämre vrid, men fan så mycket roligare att köra..
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
ok, tack så mkt
Har sökt hur mkt som helst på denna sida i gamla inlägg, men överallt står det olika :p
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
På min var den vänd helt fel. Så på tomgång var den helt öppen, och stängde mer och mer ju mer jag varvade :gnissla. Den toppade 90km/h.

Sen ifall det var från fabrik eller ifall förra ägeren hade pillat, det vet jag inte...

När jag sen låste den i öppet läge och varva på första gången kom det bara ett stort jävla sotmåln från den :hihi

Jävlar att det blev skilland :D
Körde du den alltid med helöppen port? :lol
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
det räckte inte på länga vägar att skruvain den vänstra sträckaren och ut med den andra, så jag fick ta och lossa de där saken som virarna sitte fast i och sätta in den i det andra läget, och nu verkar jag ha fått den att funka.

http://www.ladda-upp.com/bilder/5591/ventilen-fixad

Men som ni ser på bilden så ser de ut som att förra ägaren har varit framme med filen och sabbat kolven =(
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Avgasporten ska var stängd tills den kommer till 8000 eftersom det ska ge bättre gång på låga varv.
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
nu är den ihop montera igen.
tog en liten runda runt kvarteret med den och den kändes lite piggare, får se om man hinner fa ut på en lite längre tur imorron och kolla om tophastigheten har ökat (förut så har den legat på omkring 90-100)


btw. Någon som vet hur man ställer om en mikuni tm28ss förgasare så motorn får lite mer luft?, (stiftet är svart och blött)
För som jag har fattat det så har denna förgasartyp inga inställnings skruvar förutom tomgång och pilot screw grejjen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top