Triumph Thruxton-tråden.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Absolut att jag presterar en video där jag lyckas med att lossa tändstiften med tanken kvar, men det blir bara roligt om du motpresterar med en video där du misslyckas! :D
Men det kanske är så att tanken sitter lägre på en bonneville? Nån som vet?
Jag trodde iaf det var samma lika..

Jag tror tanken sitter lika men jag tror ändå att det blir svårt (oavsett Bonneville eller Thruxton) utan att lyfta tanken om SAIS är kvar. Säger inte omöjligt för jag har inte provat men det ser så svårt ut att jag hade nog i a f lyft av tanken för att lättare komma åt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Då måste jag vara superskicklig för jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara svårt dom gånger jag bytt..?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tutade på en svart thruxton med originalljuddämpare idag nära Järntorget. Var det du? :glömdet
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej Irene, det var så länge sedan din första fråga om stiften kom upp, så jag minns inte ens vad problemet bestod i... Men kan du inte ta ett snack med Johans Mc om det? De borde kunna hjälpa dig.

Hursomhaver, har hon kvar SAIS måste ju den bort omedelbums! Sånt kan man inte köra omkring med..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du kanske skall utveckla detta något. https://www.google.se/search?q=SAIS...ficial&client=firefox-a&channel=rcs&gws_rd=cr

Inte glasklart vad som avses. Jag har nog också SAIS, skulle jag tro. Vad det nu gör för skillnad i praktiken...?

Secondary Air Induction System.
Återvunna avgaser helt enkelt.
En åtgärd för att klara euro3 överenskommelsen, motorn släpper ut mindre co2 men det stjäl lite hk om jag fattat rätt.. eftersom sverige inte har avgaskrav på mc är det helt meningslöst här. Eu byråkrati på hög nivå där :)

Edit: fick läsa på lite.. det är tydligen reedventiler i topparna på våra hojar som använder insugstaktens vacuum för att pumpa friskluft in i avgasrören..
Usch.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du kanske skall utveckla detta något. https://www.google.se/search?q=SAIS...ficial&client=firefox-a&channel=rcs&gws_rd=cr

Inte glasklart vad som avses. Jag har nog också SAIS, skulle jag tro. Vad det nu gör för skillnad i praktiken...?

Det ser allt ut så som att du har SAIS kvar liksom hs01jowe. På min hoj så syns det att det inte sitter något nedstucket i toppen utanför stiften så som det gör på era.

Ursprunget var ju att Hojirene ville lossa stiften för att pytsa i lite olja inför vinterförvaringen och undrade då om man måste lyfta av tanken. Jag vet inte om man måste det men om SAIS sitter kvar där utanför stiften så ser det i mina ögon svårt ut att komma åt annat än uppifrån och där är ju tanken i vägen.
 

Bifogat

  • DSC_0060cut.jpg
    DSC_0060cut.jpg
    143.2 KB · Visningar: 70
  • DSC_0059cut.jpg
    DSC_0059cut.jpg
    235.4 KB · Visningar: 69

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
FALUN
Hoj
Thruxton -04
Det ser allt ut så som att du har SAIS kvar liksom hs01jowe. På min hoj så syns det att det inte sitter något nedstucket i toppen utanför stiften så som det gör på era.

Ursprunget var ju att Hojirene ville lossa stiften för att pytsa i lite olja inför vinterförvaringen och undrade då om man måste lyfta av tanken. Jag vet inte om man måste det men om SAIS sitter kvar där utanför stiften så ser det i mina ögon svårt ut att komma åt annat än uppifrån och där är ju tanken i vägen.

Jag har SAIS kvar och måste lossa tanken för att komma åt tändstiften, behöver dock inte ta bort den utan bara lyfta den något. Skulle tro att det går att ta bort stiften utan att lossa tanken om man har en smidig tändstiftnyckel.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har SAIS kvar och måste lossa tanken för att komma åt tändstiften, behöver dock inte ta bort den utan bara lyfta den något. Skulle tro att det går att ta bort stiften utan att lossa tanken om man har en smidig tändstiftnyckel.

Tack MCThrux! Sånt där är bra kunskap i tråden. Nu vet vi att du kan komma åt stiften med SAIS kvar genom att lyfta tanken i bakkant. Så mycket som bensinslangen medger antar jag? Måste man koppla bort den så är det ju faktiskt lika lätt att lyfta av. Jag antar att du också avser rätt normala verktyg för tändstiftsbyte.

Du är inne på "en smidig tändstiftsnyckel". Kanske läge att ta fram en sådan om det är möjligt.:confused:

Nu raljerar jag inte utan är helt seriös och jag är imponerad av Twintorskens (Trippeltorskens) mekaniska kunnande. Kan inte någon låna ut en Thruxton/Bonneville med SAIS kvar och uppgiften lyder: Fixa verktyg för att ta ur stiften utan att lyfta tanken.

Jag tror att han löser det och är beredd att lägga en slant om någon sätter emot! :yoparty

EDIT: Varför vill så många i den här tråden ta bort SAIS. Att ha den kvar leder ju till att man får blåare avgaskrökar som alla tycker är så snyggt!:confused:
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det här..http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=100053247

Edit..inte i topparna Twintorsk, utan i "klumpen" som sitter fäst i ramen!!

Jaha du menar motorn! :)
Så slangarna går direkt från toppen till reedventiler i den därna klumpen? Borde det inte bli kraftigt fall i kompet av allt det där extret..?
Jag är väldigt skeptisk jag..
Är trimgurun överens om att det ska väck åtminstone?
Bjn: HojIrene är välkommen till mig med sin hoj. I värsta fall kanske sais:en försvinner av bara farten :D
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jaha du menar motorn! :)
Så slangarna går direkt från toppen till reedventiler i den därna klumpen? Borde det inte bli kraftigt fall i kompet av allt det där extret..?
Jag är väldigt skeptisk jag..
Är trimgurun överens om att det ska väck åtminstone?
Bjn: HojIrene är välkommen till mig med sin hoj. I värsta fall kanske sais:en försvinner av bara farten :D
[/U]

Ja fråga inte mig hur. Jag vet bara att såna som du inte stoppas av sån här skit. Ungefär som att inte Dirty Harry avstår bara för att rånaren är beväpnad.:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top