Triumph Thruxton-tråden.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad exakt som var felet med hojen vet jag fortfarande inte.
Jag hade först planer på att lämna in fälgen till någon däckkrängare för undersökning, men snubblade på denna moddade Cbr fälg av en slump för en spottstyver.

Fälgen var i absolut nyskick och gör sig faktiskt riktigt bra på trajjan, skall komplettera senare med en passande framfälg.

Misstänker att det det rör sig om antingen en felmatch mellan fram/bakdäck, fel på däcket, eller en skev fälg. Vad felet är blir svårt att avgöra utan att jag lämnar in den till expert, något som jag idag saknar behov av.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Nya fälgen monterad :)
Vobblet är helt borta!

Riktigt riktigt skönt att bli av med skiten.
Har även svetsat på lambdamuttern på avknaset så nu är det snart dags för loggning.
Håll tummarna för att det lirar!

Postar bilder emörra.

Grymt! Rapport om det lirar eller ej ser vi fram emot! Jag kommer inte hinna greja ngt med min hoj denna vecka.. Sticker upp till Borlänge på Peace & Love på torsdag. Får se om vi kan klämma in ngt nästa vecka.. Fast fortfarande måste jag ju köpa munstycken och så... Ska du hänga med om vi åker vättern runt nästa helg? Jag funderar på att öpa nya däck tills dess också..
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jo, det kan ju vara halvkul att ligga mil efter mil i 110 och bara vänta på att komma fram. Men man kan slippa att "nöta". Har du någon bra mc-karta? T ex Ducce-klubbens?

Jag kikade just lite snabbt och enligt den kartan så finns det gott om bra mc-vägar från 08-land till Vättern, så att man slipper ligga och "nöta" i vinddraget.

Leta upp Perra72 här på SH. Han säljer Ducceklubbens karta över kul mc-vägar. Den är bra, väl värd sina 100 kr.

Har ingen direkt bra mc-karta faktiskt.. Har nog koll på endel vägar som är rätt trevliga ner till Vättern men jag ska nog kolla upp det där med ducce-klubbens karta. Vore bra att ha en i väskan! Tack för tipset!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Jag har sett den tidigare och den är kul fast riktigt så mycket apa behöver man inte vara på en Bonneville/Thruxton. Hojarna tål att lutas betydligt mer.

Jag gillar svaret som en fick när han undrade om Bonneville. Inte exakt men typ"50% fjädring, effekt och bromsar men 200% körglädje".

Vi var ett gäng som hade en fotosession med hojar. Då fick några stycken provköra min Thruxton och alla fullkomligt älskade den. Å det gör jag med. Om inte hojmarknaden vore så död skulle jag nog försöka sälja Suzukin och lägga pengarna på Big bore med högre komp, portad topp, nya gasare och kammar samt annan broms och fjädring. Just nu så är inte däcken (Dunlop Roadsmart) någon begränsning.

EDIT: Kolla vad ögat luras. Alla har sagt det och jag tycker också att min gula ser kortare ut. Fast de är exakt lika långa. Thruxton 2005 båda två.
EDIT2: Skulle bara åka och tanka häromdan. 1 km tur och retur! Det blev 16 mil på mätaren innan jag kom hem och jag fick tanka en gång till. Snacka om körglädje. :D:D
 

Bifogat

  • DSC_0016cut.jpg
    DSC_0016cut.jpg
    228.5 KB · Visningar: 100
Last edited:

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo visst går det att luta lite till, var på Anderstorpbanan i tisdags kväll och körde, men det skrapar avgassystem på hö sida och växelspak o sidostöd på vä så efter lite justeringar och ytterligare styvare fjädring så ska det nog bli bra till nästa gång. Däcken är alldeles underbara även för lite banåkning. Flera var framme och sa att det var kul att jag körde en "klassiker"!!!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Då har jag monterat tillbaks orginalstänkskärmen bak, pakethållare och sadelväskor.
På söndag bär det av mot Pyrenéerna på Thruxtonen :)

Återstår bara att fästa Lidl-tankväskan ordentligt, magneterna är inte direkt starka.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo visst går det att luta lite till, var på Anderstorpbanan i tisdags kväll och körde, men det skrapar avgassystem på hö sida och växelspak o sidostöd på vä så efter lite justeringar och ytterligare styvare fjädring så ska det nog bli bra till nästa gång. Däcken är alldeles underbara även för lite banåkning. Flera var framme och sa att det var kul att jag körde en "klassiker"!!!

Grattis! Vass körning!

Hojjournalisten som körde Thruxton på bana i England fick ingenting att skrapa i på Thruxton. Hur han än försökte! Fast han körde ju med original däck. Å det förstår jag lätt. Med dessa på så lutar man inte så mycket.

Blir det något Vättern runt nästa helg? Ska vi brumma in i Gränna och ställa till stor uppståndelse?
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Grattis! Vass körning!

Hojjournalisten som körde Thruxton på bana i England fick ingenting att skrapa i på Thruxton. Hur han än försökte! Fast han körde ju med original däck. Å det förstår jag lätt. Med dessa på så lutar man inte så mycket.

Blir det något Vättern runt nästa helg? Ska vi brumma in i Gränna och ställa till stor uppståndelse?

Det tycker jag! Är det någon som har tips på butik med Norman Hyde M-Bars i lager? Dags för lite milda Cafe-mods på bonnevillen :banana
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det tycker jag! Är det någon som har tips på butik med Norman Hyde M-Bars i lager? Dags för lite milda Cafe-mods på bonnevillen :banana

Jag hittade ingen, Johans hade slut på dem så jag beställde direkt från Norman Hyde i England, beställdes en måndag, fick det på Onsdagen :tummenupp
Samt att det blev ett par hundingar billigare.
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Jag hittade ingen, Johans hade slut på dem så jag beställde direkt från Norman Hyde i England, beställdes en måndag, fick det på Onsdagen :tummenupp
Samt att det blev ett par hundingar billigare.

Aha! Visste inte att man kunde beställa direkt från dem, sneglade på british customs sida med frakten var nästan lika mycket som styret.. :gnissla

Är du nöjd med komforten/utseendet på dina så här i efterhand?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Då har jag monterat tillbaks orginalstänkskärmen bak, pakethållare och sadelväskor.
På söndag bär det av mot Pyrenéerna på Thruxtonen :)

Återstår bara att fästa Lidl-tankväskan ordentligt, magneterna är inte direkt starka.
Ser fram emot en utförlig reseberättelse!! Pyreneerna låter väldigt intressant. Särskilt med en Thrux' (kungen bland cafétourers :) på svängiga bergsvägar. Borde vara en klockren hoj där, dvs om baken/benen väl överlevt resan dit! :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Thruxton Tour 2010, Vättern Runt - tillägg till tidigare förslag

Hej alla, vad tror ni om det här då:

* Samling på torget i Askersund, som tidigare föreslagits, nu på lördag 10 juli kl 12.00. Torget är en adress som brukar vara lätt att hitta i vilken svensk mindre stad som helst.

- Då hinner man dit både från väst och öst, om man gör en hyggligt tidig start. Det är c:a 25-26 mil om man kör raka spåret från Sthlm eller Gbg. (C:a 20 mil från Vaggeryd, Erich! :)

- Lunch i Askersund.

* Färd söderut på Vätterns östra kant enligt tidigare förslag. Det är bara 15 mil, netto, så vi behöver/kommer att göra en del utvikningar för att få körningen att räcka hela eftermiddagen. Men det lär inte bli något större problem.

* Föreslår övernattning runt Jönköping/Huskvarna, inte Gränna. Varför?

- Erich påpekar att Gränna kan vara alltför välbesökt så här års (svårt att få billigt vandrarhem/rum?). Det borde vara enklare i Jönköping/Huskvarna. Det är större orter och borde finnas något vettigt. Jönköping/Huskvarna är ju - med all respekt :) - inte jättesexigt som semestermål (jämfört med Båstad, Tylösand, Visby etc) så det finns kanske övernattning för en hygglig peng. Vad tror du Erich som bor 3 mil därifrån? Rätt tänkt??

- "Hönskvarna" ligger på halva vägen Vättern runt. Logiskt att pausa halvvägs.

* Föreslår enklare övernattning med enkel kvällsmat (á la folköl & hämtpizza) för att minimera behovet av packning. Om vi inte hittar något ställe som serverar något ätbart på kvällen, förstås. Eller tar en tur till streetan i centrala Jönköping för ett näringrikt mål!

* Frukost söndag kan upphandlas i närmsta butik, om inte övernattningsstället har det. Man kan också äta frukost på Shell, Statoil, Preem eller så. Brukar vara good enough frukost - som undantag betraktat. Återigen tänker jag "enklast möjliga, med minsta möjliga packning".

* Färd norrut längs Vätterns västra kant enligt tidigare förslag. Någonstans vid, eller nära Askersund avviker västkustgänget mot kusten och östkustgänget tar sig hemåt mot Mälardalen.

* Vad behöver vi då göra?
- Ta in åsikter, kommentarer om förslaget
- Reka vandrarhem el dyl runt Jönköpingstrakten. Någon frivillig??
- Ev förhandsboka, om vet någotsånär hur många vi blir. Reservera rum kan vara bra om vi blir många. Det är ju svårare att hitta rum till 8-10 man som dyker upp spontant, än till 3 pers...

* ANMÄLAN: flera har sagt att de skall med. Skall vi kanske göra så att man anmäler sig lite mer officiellt genom att PM:a mailadress och mobilnummer till mig. Inget bindande eller så, förstås, utan mer för att få en kontaktlista och få koll på hur stort vandrarhem vi behöver...
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top