Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag tyckte att det var kul med lite förändringar. Det var väl behövligt efter så många år. Att det medför lite missar hör ju bara till; jag har kört fel även när jag har använt navigator.

Idag har man varit bra schleten i både kropp och knopp. Man är ju liksom inte 29 längre. XD
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag håller på och förbereder mig inför att göra 3000-mila-service på egen hand (och lite nya modifikationer): Enligt serviceschemat så skall bränslefiltret, som sitter inne i tanken, bytas efter 2000 mil och det gjordes inte enligt rapporten från den. Alla bränsleslangar skall tydligen bytas vart fjärde år och det har gått mer än så sedan jag köpte hojen.

Har ni koll på vad som är gjort på era cyklar och när? Att byta bränslefilter och slangar är både dyrt och omständligt. Filtret kan jag se en poäng med, men slangarna redan nu?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hey - det var JÄTTETREVLIGT att träffas - Och vilka kanonkuliga vägar som vi fick köra..

Det får vi göra igen...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[.... ..]Att byta bränslefilter och slangar är både dyrt och omständligt. Filtret kan jag se en poäng med, men slangarna redan nu?
Har inte koll och tror inte att det är gjort. Det är svårt att avläsa i checklistorna, men står inte tydligt att det är gjort. Skulle tro att man nöjt sig med en inspektion och att Triumph skriver vart fjärde år för att hålla sig själva juridiskt säkrade. Om något skulle hända. Men det är ren spekulation från min sida.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har inte koll och tror inte att det är gjort. Det är svårt att avläsa i checklistorna, men står inte tydligt att det är gjort. Skulle tro att man nöjt sig med en inspektion och att Triumph skriver vart fjärde år för att hålla sig själva juridiskt säkrade. Om något skulle hända. Men det är ren spekulation från min sida.
Jag har bockar när det är gjort och streck när det är skippat, i vissa fall för att det inte är tillämpbart.

Vissa av Hojcenters mekaniker var väl inte de vassaste, men han i Sollentuna som gjorde min tvåtusenmila gav ett stabilt intryck.

Inspektion blir schvaurt i och med att filtret sitter inne i tanken. Du behöver med andra ord tömma tanken, vända på den och plocka ut bränslepumpstjofräsen; då kan du lika gärna byta filtret när du är igång. Dessutom tror jag att filtret är slutet, så du ser inte hur skitigt det är.

Jag beställer hem pryttlarna och så får jag se när andan faller på. På TRAT så finns det en lista med bra filter som kostar mindre än OEM.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite fler foton från årets Vätterntur:

Vi spanar på utsikten över Vättern från Ombergs hjässa (Östergötland).
IMG_7423 (2)_liten.JPG

Leif poserar på Omberg.
IMG_7440 (2)_liten.JPG

Claes vilar sig vid Göta kanal.
IMG_7416_liten (3).JPG

Svettigt gäng vid Rökstenen (Östergötland).
IMG_2488 (2)_liten 3.jpg

Väl mött 2021!
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Trevlig gemenskap det verkar vara här! Hoppas det blir någon Thruxton-tur närmare Mälardalen framöver. Men annars är det förstås också värdefullt med Thruxton-kunskap från er som haft hojarna lite längre än jag själv.
Väl mött!
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena,

Länge sedan jag (eller någon annan) skrev något i tråden.

Till saken..
Jag har plöjt ned rätt mycket tid och pengar senaste året på att trimma min Scrambler 2006 och skulle behöva tips på en firma som är bra på att bänka och tunea Keihin FCR 39 förgasare. Jag vill få denna tuning så bra som möjligt såklart och vill helst hitta någon jobbat med just denna förgasare tidigare, då det verkar vara en vetenskap att få till nålar och munstycken på dessa helt 100. Jag har försökt en hel del själv med hjälp av lambdamätare på hojen och den går verkligen grymt bra redan nu, men det finns säkerligen mycket mer effekt att plocka fram.

Har gjort följande om någon är intresserad
904cc cylinder med 12:1 komp (Triumph Twin Power)
Förgasare: Keihin FCR 39
Portad topp och +2mm ventiler (Classic bike Raisch)
Trimkammar: Webcam 813 grind
Tändbox: Triumph Twin Power firestarter Stage 4 (anpassad för 904cc och trimkammar)
Avgassystem: TEC Tracker 2-1

Bor i Stockholm men kan tänka mig att åka upp till kanske 20mil för att komma till rätt firma.
Men alla tips är välkomna även om det är längre!

/Martin
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har inte varit inne här så ofta på sistone heller, men mitt enda råd är - Byt Till Amal!
Synd bara att concentric inte säljs i 38 eller 40mm bara. Suck. Åter till verkligheten.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Spännande projekt!
Liknande trimning som Thruxton Erich’s tidigare i denna tråd.
Den hojen har mitt X fortfarande och hon är jättenöjd!
Erich är nog en källa till visdom apropå Keihin.
Själv strular jag m originalförgasare på en 2002a Bonny...
De vill inte fungera bra hur jag än bestyckar. Ingen som har ett par sådana liggandes som fungerat bra??
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, Erich vet kanske? Även om hans "hemmabas" är i Småland och inte Stockholmstrakten. Erich tittar ju in här då och då.

Skicka ett PM, vetja. Han kanske vet eller känner någon? Det är ju gratis att chansa/prova. :)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Twintorks idé m Anal fuggar har faktiskt jag åxå flummat på...
Jättelätta att hantera m inget för Greta??
Jag har faktiskt en Concentric 1000 som är helt ny men var hittar jag en till..?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Här är en bra beskrivning hur man "sätter upp" en FCR39...http://www.factorypro.com/tech/tech_tuning_procedures/tuning_FCR_Burns,Pat.html
Bästa sättet är att köra hojen i bänk för att få ett afr-värde att utgå ifrån.
PS. Glömde säga att du bör koppla bort acc-pumpen vid bänkkörning. DS.
Min sista inställning var denna..
#101 • Jun 4, 2013
Did a couple of dynoruns last year and I was rich all the way so I did a few changes in the settings and got on the dyno again a few weeks ago. Checked the AFR and I´m still a little rich in the bottom, WOT is 13,5.
I did some adjustments to the carbs so now i´m running this setup...
904 cc with JE racing pistons and FCR 39, 60 mm stacks with foam-socks, 2 early 790 IN cams, Procom with my own i-curve, altered timing, worked/fload head, valvejob, Zard 2 in 1 with my own db-killer.

FKR needle in 5th grove from top.
M-jet 140
M-airjet is a drilled out to 3mm.
Slow jet 52
Air screw 1 1/3 turn out.
Fuel screw 1 turn out.

I will run this setup all season and before winter I will do another dyno and hopefully I don´t have to do any changes.
904cc, JE racing pistons, worked/flowed head, 2x790 IN cams, FCR39, , 88 rwhp, Beringer brakes, Wilber shocks, Andreani/Öhlins fork.
SOLD!
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Mäster har uttalat sig
Hej förresten Erich. Vibeke njuter fortfarande av din fina hoj.
Vi bor inte ihop längre men kör båge tillsammans.
Jag brukar serva den för henne men har inte provkört den ännu. Då blir jag säkert deppig över den T100 jag brukar använda??
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Twintorks idé m Anal fuggar har faktiskt jag åxå flummat på...
Jättelätta att hantera m inget för Greta??
Jag har faktiskt en Concentric 1000 som är helt ny men var hittar jag en till..?

Varför ha två när du kan bygga en enkelförgasarhinck? Unik! :7peta

Enda fördelen med Corona är att man slipper kramas med kreti och pleti! :tummenupp :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men Kenta...vi brukar ju alltid kramas??
Enkelförgasare var ju en idé. Men Jag har faktiskt köpt två nya förgasare så vi får se hur det funkar...

Vi kramas inte, det är du. :7peta Jag kramar Vibeke! :tungan

Du kommer få det att funka med två nya förgasare, men vägen dit kanske inte blir rak om jag känner dig! :tungan
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Vi kramas inte, det är du. :7peta Jag kramar Vibeke! :tungan

Du kommer få det att funka med två nya förgasare, men vägen dit kanske inte blir rak om jag känner dig! :tungan

Vadåråå!
Att trycka dit nya förgasare m ungefärlig bestyckning är väl raka rör..?
Det är värt att prova i alla fall. Flottör nivån måste jag kolla åxå förstås. På min T100 fr 2005 var ena flottören för hög och den andra för låg fr fabrik!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vadåråå!
Att trycka dit nya förgasare m ungefärlig bestyckning är väl raka rör..?
Det är värt att prova i alla fall. Flottör nivån måste jag kolla åxå förstås. På min T100 fr 2005 var ena flottören för hög och den andra för låg fr fabrik!

Du kommer att få det att funka! :7peta Klart du kommer att klara det. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrunda 2021?
Hallå alla, hur ser intresset ut för att köra en Vättern-runda i år? (Förutsatt att Corona, Covid, Folkhälsomyndigheten, Lena Hallengren och några till indikerar att det är ok.)

OM intresse finns är det någon av helgerna i juli som är aktuellt. Inte för att juli nödvändigtvis är bäst eller så, utan för att det är då som jag (mest troligt) kan köra rundan. Enkel förklaring! :)

Antalet som kör har ju varierat över åren, och jag har tänkt tanken att flagga upp för Vättern-rundan i andra kanaler än på SH. Främst då TOMCCs sida (Triumph Owners MotorCycle Club of Sweden). Så kanske vi blir några fler?

Samling och lunch i Askersund 2020:
1613838710149.png


GPS-filen! :) (för oss som körde från Västkusten)
1613838797815.png
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top