Triumph Thruxton-tråden.

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Tackar,även jag har ett par original ljuddämpare som ligger och skräpar, har fått tag på krökarna på Ebay nu så det har löst sig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postar en bild av årets Thruxton premiär, så här ser det ut en bit upp i landet. Bilden är tagen idag på väg hem från jobbet, drygt 11 månader sen jag satt på denna hoj sist.

 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
11 månader i avhållsamhet? Jösses, du behöver nog besöka en terapeut och tala ut om detta. :D

Tony S.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Man är nog lite disträ emellanåt.. åkte och besiktade idag och glömde skruva i insatserna i diskbänksljuddämparna. Fick godkänt med några decibels marginal!
Nu borde jag kunna stämpla in - Diskbänksdämpare - Approved for road use?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
/... / Skulle du vara intresserad av en 900 så kika på om den har eftermarknads-stötdämpare. /... /

Kända typfel? Ekrar kan gå sönder efter några år. Jag har bytt några baktill. Godset på motorblocket kan korrodera under klarlacken och bli fult. Min är lite småfläckig på vissa ställen efter 12 år. Några (få) har haft problem med tändningslåset. Finns kanske något mer, men det är inte så vanligt att man har några särskilda problem. (Peppar-peppar-ta-i-trä.) Jag har mest servat varje år och köpt nya däck då och då. /.../

Original-stötdämparna lär dessutom vara slutkörda redan efter 1000 mil. Ett par nya kostar ungefär som ett par Öhlins.

Jag vet inte när de gjorde om fälgarna, men min 2013 har de nyare som inte knäcker ekrarna. Din är ju lite av en bastard mellan en förgasar-Thruxton och insprutnings-Thruxton, ;) så du har kanske de gamla fälgarna? Även motorblockens finish tror jag att de skall ha bytt. Neutralgivaren i växellådan kan läcka olja (den sitter i botten), min gjorde det under första vintern så det fixades på garantin. Annars har det varit samma sak här, service på verkstad efter antalet mil, egen service och moddning däremellan och nya däck ungefär var tusende mil.


Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Man är nog lite disträ emellanåt.. åkte och besiktade idag och glömde skruva i insatserna i diskbänksljuddämparna. Fick godkänt med några decibels marginal!
Nu borde jag kunna stämpla in - Diskbänksdämpare - Approved for road use?
Den gjorde jag också förra året. ^^

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Någon med bra kontakter som kan få tag på blanka service-checklistor? Det börjar att bli dags för 3000 mil-service och nu skall jag bara göra det själv. Smidigt sätt att dokumentera det på.

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.

Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort texten mekanikern skrivit ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.

Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'? ;)


EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar.

EDIT2: Scannade en sida ur Haynes manual och messade till dig. Hoppas du har kvar samma mobilnummer som förr ...
 
Last edited:

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.

Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort all text ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.

Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'? ;)


EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar. Bara att skriva ut.

Min har gått typ 4200mil. (2000 av mig). Borde jag serva den alltså? Jag har bara bytt oljor. Inte ens tändstift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.

För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.

Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! :) )
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.

För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.

Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! :) )

BUSS?!?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.

För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.

Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! :) )

Undra hur ofta det behövs en ventiljustering när man kollar ventilspelet egentligen. Är det någon som har erfarenhet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vill minnas att de gjorde någon mindre justering på min vid 4000 mil. Inte mycket, inte alla. Men något lite. Tror jag. (Har papper någonstans, men inte här och nu.)

Det blir upp till bevis snart igen, min hoj har har gått c:a 5950 mil. Gaaaanska nära 6000. ;)
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Vill minnas att de gjorde någon mindre justering på min vid 4000 mil. Inte mycket, inte alla. Men något lite. Tror jag. (Har papper någonstans, men inte här och nu.)

Det blir upp till bevis snart igen, min hoj har har gått c:a 5950 mil. Gaaaanska nära 6000. ;)

Fixar inte Ronny det där lite snabbt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.

Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort texten mekanikern skrivit ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.

Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'? ;)


EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar.

EDIT2: Scannade en sida ur Haynes manual och messade till dig. Hoppas du har kvar samma mobilnummer som förr ...

Redan funderat i de banorna. Men det skadar ju aldrig att fråga. :)

Hmm, jag sökte på "triumph maintenance check list"...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Min har gått typ 4200mil. (2000 av mig). Borde jag serva den alltså? Jag har bara bytt oljor. Inte ens tändstift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om man sköter hojen regelbundet (när behov uppstår) så är väl servicens funktion främst att inte påverka andrahandsvärdet negativt?

Jag byter olja för ofta. Tändstift håller länge, men jag har bytt de för ofta också. Mycket har bytts i samband med modifieringar. Jag har pod-filter, så jag gör ofta rent de efter att ha kört i regn; vilket jag försöker undvika att köra i.

Du kanske skall fundera på bromvätska och framgafflar i alla fall? Jag har en packbox som troligtvis ha börjat att läcka; det blir antingen en liten renovering eller ett matris-cartridge om jag bestämmer mig för att lägga de pengarna och det går att få tag på i dessa corona-tider.

Att köra mycket är väl ett bra underhåll också. Ryath är inte svårtstartad längre. Var ute i flera timmar igår; frugan skickade ut mig eftersom det var fint väder (i Falkenberg). ^^
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Om man sköter hojen regelbundet (när behov uppstår) så är väl servicens funktion främst att inte påverka andrahandsvärdet negativt?

Jag byter olja för ofta. Tändstift håller länge, men jag har bytt de för ofta också. Mycket har bytts i samband med modifieringar. Jag har pod-filter, så jag gör ofta rent de efter att ha kört i regn; vilket jag försöker undvika att köra i.

Du kanske skall fundera på bromvätska och framgafflar i alla fall? Jag har en packbox som troligtvis ha börjat att läcka; det blir antingen en liten renovering eller ett matris-cartridge om jag bestämmer mig för att lägga de pengarna och det går att få tag på i dessa corona-tider.

Att köra mycket är väl ett bra underhåll också. Ryath är inte svårtstartad längre. Var ute i flera timmar igår; frugan skickade ut mig eftersom det var fint väder (i Falkenberg). ^^

Gaffelolja och bromsvätska har jag bytt. Jag satte i progressiva (hm...hette det så?) fjädrar i framgaffeln förra vintern och har även bytt bromsledningar och vätska. Det är mest det där med ventiljustering som spökar i mitt sinne. Jag tycker det är roligare att köra än att skruva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top