Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag och brorsan kör upp imorgon på förmiddagen. Det passade oss bäst. Sedan behöver jag hem till fru och dot-ter, så någon öl på kvällen blir det inte den här gången i alla fall.

stevie, jag hör kanske av mig. Var ju några år sedan som vi sågs nu. :cool:
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste byta gaffeltätningar på min 2013 Thruxton då den börjat läcka under vinter, förmodligen är det väl för att den stått sen i maj i fjol. Hade tänkt köpa original med i Luleå har dom slutat med att sälja Triumph och verkar ha lite svårt att få fram originaldelar.

Hur är det med gaffeltätningar vilka eftermarknadstätningar är bra, hur är det med Pyramid som säljs på eBay?

Har lite funderingar på om jag då också skulle byta fjädrarna då jag måste riva isär gaffeln, vad säger ni om Hagon fjädrar skulle det kunna bli en budget uppgradering på hojen? Har kört med ca 5 mm mindre luftspalt i gaffelbenen och det blev bättre, vill ha gaffeln mjuk då vägarna är dåliga här men vill inte att den bottnar lika lätt vid hård inbromsning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du får kanske beställa originalgrejor på nätet? Är det den här du menar?
https://www.mcweb.se/for-din-hoj/triumph/thruxton-efi-0815/packbox-framgaffel-1

Bytte packboxar på min hoj för ett par år sedan. Gjorde då ingen åt själva fjädern men fyllde på olja med något högre viskositet, och det blev en bättre gaffel av det.

Minns inte siffrorna (gjorde inte jobbet själv) men tror att jag minns att jag har Motuls olja, och att Motul har en korstabell där man kan söka upp rätt blandning för att få en "lagom" stor skillnad. De olika kvaliteterna (viskositeterna) är blandbara och jag tror att jag har 80 % original och 20 % av en något tjockare variant, för att få en lite styvare gaffel, men inte alltför styv.

Jag tar detta ur minnet nu, men tror att jag minns rätt. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blir nog att beställa, får ringa till Johans Mc och höra om skrapringarna hittar inte dom på hemsidan. Ser att dom också säljer Kawadelar behöver skruvar till bromsskivorna till KLR:en så då kan man kanske få allt på en order.

Tjockare olja är tydligen inte att rekommendera då man kör de dåliga vägarna som är här omkring då dämpningen ökar, som sagt det lilla jag han testa förra säsongen efter oljebyte i gaffeln verkade något mindre luftspalt få en gaffel som inte bottnar lika lätt på slutet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tycker inte själva fästet till framskärmen är snygga. Det passar liksom inte in på hojen tycker jag. Har församlingen förslag på snyggare lösning? Har hittat hela skärmar i alu/svart men jag vill behålla originalskärmen.

Fula fästen
View attachment 450610

Hittade denna bild idag, då jag kollade mailen poppade den upp. Detta fäste och skärm ser ju ut betydligt smäckrare men vad det är för nåt har jag ingen aning om. Om man är lite händig borde man ju kunna fixa till ett sånt här fäste till originalskärmen https://i.pinimg.com/originals/65/1c/8e/651c8e442a33eb6f6c974b57b713f9d6.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu jäklar blir det liv i tråden! Har uppgrejdat min thruxton med en hipsterläderväska jag hittade på roffes mc, måste legat på hyllan sen 70talet - var lite torr i skinnet..
Förutom det så besiktade jag hojen på fredagen den 13, tror ni det gick bra?
Den blöddrade lite på vägen dit men antog att det var nån förtorkad etanolkristall som förpassades genom ett lågfartsmunstycke likt njursten genom ett urinrör. Sen dog den för besiktningsmannen nån kilometer från stationen så han fick putta tillbaka den och gav mig underkänt(för han var svettig och sur..) visade sig efter lite felsökning att pickupspolen till tändsystemet gett upp spöket. Bytte till en engelsktillverkad ducati-pickup som ska vara bättre byggd, även om jag ger 16 års drift klart godkänt. Passade på att installera en PVL tändspole också. Gnistan är lite klen och lilaorange dock. Forskar vidare..
f0473237852ebada55fa72758eb59e84.jpg
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Har läst igenom alla inlägg i olika omgångar. Jag köpte min Thruxton 04 av svärfar i somras. Den hade gått 280 mil och är nu uppe i lite över 300 mil. Jag sålde då min Transalp så Thruxton är numera nummer 1.
Jag blir lite sugen på att fixa och trixa lite med den men behöver lära mig en del om den såklart.

En första fråga är hur jag kommer åt luftskruven på förgasaren då den är lite seg i att komma upp i gas. Eller om den läcker från förgasaren?

Vilka stötdämpare rekommenderar ni? Jag har kollat lite på Ikon 7610 YSS RZ362. Finns det några andra i en bra prisklass ? Hagon?

Jag tycker att den dricker friskt, men det kanske beror på att den inte är körd så mycket än?

Hoppas det finns lite folk kvar här som har Thruxton kvar. Jag bor i Stockholm så finns det fler här?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har inget att tillföra när det gäller förgasare.... Tyvärr. Men har den gått 300 mil på 16 år så finns det säkert ett och annat som torkat eller ärgat fast? Läge för en redig förgasarservice, kanske? Känner du någon duktig mek?

Jag kör själv med Ikon 7610. De är förstås långt ifrån Öhlins, men en hel del bättre än originalet. Good enough för mig. (Låga krav? :) )

Min -08:a (med insprutning) drog 0,65 som ny. Sedan sjönk förbrukningen successivt och numera drar den runt 0,5. Där ligger nog de flesta om du frågar runt lite.

PS: Grattis till köp av en skön hoj! :) Lägger in en bild på min hoj. 12 år och nära 6000 mil i dagsläget.

Thruxton.PNG
 
Last edited:

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Tack för svar.
Det blir en hemma service denna vecka. Byte av tändstift samt kontroll av tändkablar. Jag har letat efter skruven för att ställa blandningen i förgasaren, men har nog hittat den nu. Det blir förhoppningsvis tillräckligt med tändstiften men men...
Olja och filter och en liten genomgång av punkterna i Haynes. Sen ska man kunna justera stötdämparna något, men annars blir det ett par nya. Jag såg att Hagon dämparna anpassades efter vikt och liknande. Har även sneglat lite på YSS och Ikon. Får fundera lite, men den är lite stötig i fjädringen när man kör tycker jag

Som vanligt är jag 10 år efter alla andra och ser i forumet hur kul ni har haft det. Men finns det lite liv kvar här så ska jag försöka bidra med frågor ivarje fall :) Jag tycker det varit en god stämning i tråden hela tiden med lite upptåg då och då.

Och kul att se en sådan fin hoj med några år och mil på nacken.
En halvtaskig bild på min...
60769388364__19D3E6E9-9F05-41B7-A2F8-93CDA33E64E3.JPG
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Svårstartad samt svart tändstift

Mmm, då ser man på ena tändstiftet att det är fel blandning. Någon som har tips på hur jag skall skruva för att få rätt blandning. Är det något speciellt verktyg som krävs för att skruva på blandskruven? Jag tror att jag hittat rätt men guida mig gärna...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mmm, då ser man på ena tändstiftet att det är fel blandning. Någon som har tips på hur jag skall skruva för att få rätt blandning. Är det något speciellt verktyg som krävs för att skruva på blandskruven? Jag tror att jag hittat rätt men guida mig gärna...
Blandskruven, om du menar tomgångsblandningen, är D-formad (för att folk inte ska hålla på och kludda med dom!) Jag skar raka spår i mina så jag kan hålla på och kludda med dom. Men kör igenom sopparengöring och kolla ventilspel innan du skruvar bort dig i förgasarna. Den har inte gått tillräckligt för att ha ställt om sig, du kommer bara göra det värre utan afr mätare eller colortune stift.
Den skruven justerar bara tomgångsblandning, men adderar bränsle i mixen, slutar ha nån som helst inverkan efter 1/4 gas.
Och det är absolut inte nån luftskruv som på Harleyförgasare som alla aningslösa farbröder håller på att skruva ihjäl sig på. Den justerar bränsletillförsel.
Enda justeringen på lufttillförsel är tomgångsjustering och synkning sv trottelspjällen. Nåt som inte heller ska vara nödvändigt förrän efter tusentals mil.
Har du inget specialverktyg för munstyckena så fick jag ur mina efter en massa lirkande med smala nåltänger. Med förgasarna avplockade ingen chans annars. Sen ett smalt spår med dremeln i så man får i en liten skruvmejsel.. ska stå på 1.5-2 varv ut. Annars får man gå upp eller ner i pilotmunstycke.
Men dina förgasare behöver bara en genomkörning med förgasarrengörning i tanken, 99.9999% säker.
ffa60072d4ab285e5ca86be402a92fed.jpg

Denna går helt fantastiskt fint idag!
Kör Hagon classic, rätt utseende och ljusår bättre kvalitet.
 
Last edited:

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Blandskruven, om du menar tomgångsblandningen, är D-formad (för att folk inte ska hålla på och kludda med dom!) Jag skar raka spår i mina så jag kan hålla på och kludda med dom. Men kör igenom sopparengöring och kolla ventilspel innan du skruvar bort dig i förgasarna. Den har inte gått tillräckligt för att ha ställt om sig, du kommer bara göra det värre utan afr mätare eller colortune stift.
Den skruven justerar bara tomgångsblandning, men adderar bränsle i mixen, slutar ha nån som helst inverkan efter 1/4 gas.
Och det är absolut inte nån luftskruv som på Harleyförgasare som alla aningslösa farbröder håller på att skruva ihjäl sig på. Den justerar bränsletillförsel.
Enda justeringen på lufttillförsel är tomgångsjustering och synkning sv trottelspjällen. Nåt som inte heller ska vara nödvändigt förrän efter tusentals mil.
Har du inget specialverktyg för munstyckena så fick jag ur mina efter en massa lirkande med smala nåltänger. Med förgasarna avplockade ingen chans annars. Sen ett smalt spår med dremeln i så man får i en liten skruvmejsel.. ska stå på 1.5-2 varv ut. Annars får man gå upp eller ner i pilotmunstycke.
Men dina förgasare behöver bara en genomkörning med förgasarrengörning i tanken, 99.9999% säker.
ffa60072d4ab285e5ca86be402a92fed.jpg

Denna går helt fantastiskt fint idag!
Kör Hagon classic, rätt utseende och ljusår bättre kvalitet.


Tack för tipsen. Jag lämnade in den för en förgasarrengöring. Mekanikern har dock fortfarande svårt för att starta den vilket har varit ett problem sedan tidigare om jag jämför med andra hojar. Vad kan det vara som gör den svårstartad? Det är nästan så att batteriet dör och jag får ladda om det innan jag lyckas få igång hojen. Tips på vad jag kan kolla så man kommer ut och kan åka lite nu?
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tack för tipsen. Jag lämnade in den för en förgasarrengöring. Mekanikern har dock fortfarande svårt för att starta den vilket har varit ett problem sedan tidigare om jag jämför med andra hojar. Vad kan det vara som gör den svårstartad? Det är nästan så att batteriet dör och jag får ladda om det innan jag lyckas få igång hojen. Tips på vad jag kan kolla så man kommer ut och kan åka lite nu?
Inte säkert att det är detta, men jag hade under en period stora problem med att starta min Scrambler blev strandad lite här och där trots fulladdat batteri, ofta seg att starta och batteriet orkade inte många startförsök. Det visade sig vara oxidering i tändninglåset som var problemet, plockade isär och rengjorde, problemet var helt borta efter det.

Bodde du i sthlm? Jag har mitt tändningslås med originalkabel liggande löst då jag dragit om elen på hojen. Det borde kunna passa din om du bara vill testa att plugga in och se om det gör någon skillnad.. eller så testar du att rengöra ditt..

/Martin

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
japp, jag bor i Stockholm.

Motorn går runt och den vill liksom inte tända. Jag får väl hem den från verkstaden i helgen så jag ska börja med att mäta laddningen och kolla batteriet igen. Det är ett litiumbatteri som jag köpte i somras så det borde vara ok, men man vet ju inte.

Thruxton är ju väldigt tjurig har jag förstått det som. Får se om verkstaden får igång den så de kan ställa förgasarna annars blir det jobbigt...

Återkommer till om det behövs lånas lite tändningslås.

Man är ju sugen att få komma ut på vägarna nu...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
......Thruxton är ju väldigt tjurig har jag förstått det som. Får se om verkstaden får igång den så de kan ställa förgasarna annars blir det jobbigt...
??
Vad säger ni andra som kör förgasarhojar? Jag känner inte igen det. Min egen är förvisso en insprutare och startar alltid snällt, så den räknas inte i sammanhanget.

Men jag har kört hundratals mil i sällskap med förgasarhojar och kan inte dra mig till minnes att någon haft problem en enda gång. Man märker ju om kompisen inte får igång sin hoj...

Tändningslåset har en del haft problem med, det skall vara en klen konstruktion som rent fysiskt kan gå sönder säger de som råkat ut för det. Men det borde inte påverka om den tänder i motorn eller ej. Tändningslåset är ju mer eller mindre bara en strömbrytare.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
??
Vad säger ni andra som kör förgasarhojar? Jag känner inte igen det. Min egen är förvisso en insprutare och startar alltid snällt, så den räknas inte i sammanhanget.

Men jag har kört hundratals mil i sällskap med förgasarhojar och kan inte dra mig till minnes att någon haft problem en enda gång. Man märker ju om kompisen inte får igång sin hoj...

Tändningslåset har en del haft problem med, det skall vara en klen konstruktion som rent fysiskt kan gå sönder säger de som råkat ut för det. Men det borde inte påverka om den tänder i motorn eller ej. Tändningslåset är ju mer eller mindre bara en strömbrytare.

Nej några startproblem på min gamla förgasarthruxton (2004) hade jag aldrig. Startade alltid snällt efter vintervila. Här är det nog något elfel som spökar, tändspolar, pickupen eller något annat.
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Nej några startproblem på min gamla förgasarthruxton (2004) hade jag aldrig. Startade alltid snällt efter vintervila. Här är det nog något elfel som spökar, tändspolar, pickupen eller något annat.

Hämtar den från verkstaden imorgon men har fått rapporter om att den går bra och jämnt nu. Rören var ganska sotiga så det har väl varit en kraftig felmixad blandning som sotat igen. Jag återkommer imorgon angående startproblemet. Kan ju vara att svärfar har haft den felinställd och ståendes i flera år så den blev chockad när den fick komma ut på vägarna.

Är det några kvar i Stockholm med Thruxton?
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Äntligen

Äntligen kan man säga.

Nu startar den direkt och spinner så jämnt och fint! Man blev ju nästan nykär...

Igensotade ventiler var bedömningen. Nu är det åtgärdat och förgasaren rengjord.

Nu känns det som att man vill testa lite modd då den är helt original.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att du fått igång hojen, igensotade ventiler vad menas med det? Hade nån ventil sotar och kärvat fast öppen?

Till Thruxton verkar det finnas hur mycket som helst om man vill joxa på, nya ljuddämpare för lite lagom ljud, rensa luftburken och byta locket till luftburken, eller byta snorkeln till ett Polaris gummi, hur är det med förgasarmodellen är det SAI avgasrening på dom för den brukar man ju ta bort om man byter till öppnare dämpare, lär väl krävas ombestyckning av förgasarna om man börjar mixtrar ned avgassystem och luftburk.

Sen finns det ju hur mycket som helst att göra då det kommer till kosmetiska grejer, många byter ut bakskärmen mot nån typ av tidy tail med bara baklyse nummerplåt och blinkersfäste, jag råkas ha en R&G med LED-baklyse liggandes i en låda om det är intressant, jag har själv TEC:s med Lucas baklyse, miniblinkers är väl också poppis och gud vet vad i form av tillbehör. Finns ju ordentligt mycket grejer om man kollar och mycket på eBay, har handlat en hel del från England via eBay och det gäller väl i sånt fall att passa på detta år innan dom lämnat EU för gott.

Finns väl väldigt mycket moddar i denna tråd om man bara orkar läsa igenom den, allt från enkla till mer avancerade grejer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top