Triumph Thruxton-tråden.

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Bara en månad kvar!
Vilka kör med på Vätternrundan i år? Kopiera och fyll i ditt namn/nick! Man måste inte anmäla sig, men det är bra att veta på ett ungefär. Om vi t ex skall vänta på någon som försovit sig, eller hur Twintorsk? ;)

* TMax500
* Ahoff
* Trixon?
* Leif (grön 900:a, en av våra läsare som följer tråden)
* Ronny Gren?
* Fler...?
* Ännu fler...?

Tyvärr kommer jag inte kunna vara med i år.
Kanske kanske så kan jag vara med på lördagen. Men jag kan inget lova.

Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack, men nu tar jag och väntar tills vi har flyttat ner till Falkenberg. Frugan blev påkörd på väg till jobbet igår av en bil som gjorde en u-sväng. Hon klarade sig väldigt bra med tanke på att hon frontade bilen och fick komma hem från sjukhuset samma dag, utan gips. MC-verkstaden tror på inlösen för framhjulet har parkerat sig i grenröret. Så vi kommer att ta Ryath på släp.

Skall vi ha en vadslagning om huruvida bilisten blir fälld för vårdslöshet i trafik eller ej? Jag satsar på att han går fri, men min tilltro till det svenska systemet går exponentiellt mot noll.

Aj-aj-aj-aj!! Tråkigt (krocken) och roligt (att hon klarade sig bra) att höra!
Våra med-trafikanter är tyvärr i praktiken ofta mot-trafikanter.

Angående din sista kommentar så kan man nästan säkert veta att det kommer att argumenteras "hon dök upp så fort, jag såg henne inte, hon måste ha kört väldigt fort!".

När man i själva verket (troligen) borde ha sagt "jag slarvade, såg mig inte om, och hade inte den uppmärksamhet som krävs vid en u-sväng".

Har jag rätt eller har jag rätt?
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Ja, jag ska då med. Måste bara komma ihåg att boka om hotellrummet då jag blir ensam från Dalarna. Hmm..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Angående din sista kommentar så kan man nästan säkert veta att det kommer att argumenteras "hon dök upp så fort, jag såg henne inte, hon måste ha kört väldigt fort!".

När man i själva verket (troligen) borde ha sagt "jag slarvade, såg mig inte om, och hade inte den uppmärksamhet som krävs vid en u-sväng".

Har jag rätt eller har jag rätt?

Vi hade fel! Föraren erkände att han hade gjort fel och kommer att få betala bot för trafikbrott...
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Det har börjat ramla in lite prylar till vinterns projekt :yoparty
904Kit.jpg

Det blir ett 904-kit från Triumph Twin Power och tänkte även skicka toppen på portning och +2mm ventiler mm till classicbike-raisch i tyskland.

Tanken var att skicka min egen cylinder till TTP när säsongen är över, men snubblade över en cylinder för 160$ på ebay och frågade om Mike på TTP kunde hjälpa till att köpa in den och få levererad direkt till sig vilket gick bra. Han prutade tom ned den till 110$ :tummenupp

Jag erkänner att det spårat ur lite med uppgraderingarna, men som många skrivit tidigare så blir man beroende efter ett tag :D
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det har börjat ramla in lite prylar till vinterns projekt :yoparty
View attachment 449676

Det blir ett 904-kit från Triumph Twin Power och tänkte även skicka toppen på portning och +2mm ventiler mm till classicbike-raisch i tyskland.

Tanken var att skicka min egen cylinder till TTP när säsongen är över, men snubblade över en cylinder för 160$ på ebay och frågade om Mike på TTP kunde hjälpa till att köpa in den och få levererad direkt till sig vilket gick bra. Han prutade tom ned den till 110$ :tummenupp

Jag erkänner att det spårat ur lite med uppgraderingarna, men som många skrivit tidigare så blir man beroende efter ett tag :D
Grymt!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det har börjat ramla in lite prylar till vinterns projekt :yoparty
View attachment 449676

Det blir ett 904-kit från Triumph Twin Power och tänkte även skicka toppen på portning och +2mm ventiler mm till classicbike-raisch i tyskland.

Tanken var att skicka min egen cylinder till TTP när säsongen är över, men snubblade över en cylinder för 160$ på ebay och frågade om Mike på TTP kunde hjälpa till att köpa in den och få levererad direkt till sig vilket gick bra. Han prutade tom ned den till 110$ :tummenupp

Jag erkänner att det spårat ur lite med uppgraderingarna, men som många skrivit tidigare så blir man beroende efter ett tag :D

Kul ska bli spännande att se resultatet, vet hur det är med att det lätt spåra ur och brukar göra så för mig med:D

Men va fan har man råd och tycker det är ju är det ju bara att köra på, det är ju en hobby. Jag håller själv på med ett urspårat projekt som är helt vansinnigt ekonokiskt men istället intressant och kul, har man bara råd så kör på.
 

Miccesolinas

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TR1 HD electra
Herregud vilken rolig hoj thruxton är.

Herregud vilken rolig hoj.
Hunnit med 250 nöjes mil och konstaterar att nu kör man hoj och tidigare blyvingar och HD då åkte man hoj.
Fruktansvärt roligt på kurviga småvägarna och fränt med en lågvarvig twin.
Njuter varje resa.????
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Visningar: 67

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton (and Bonneville) Tour

Bara några veckor kvar. Fler som vill köra med?

Hittills är vi bara tre (3) bekräftade. Inte mycket. Om intresset inte är större så lutar jag åt att ställa in turen.

Kanske är konceptet utslitet efter ett decennium? Kanske är tråden lite "utsliten"? Aktiviteten har varit lägre på senare tid. Mediavanor ändras, t ex var inte Facebookgrupper för samåkning lika självklara för 10 sedan. Det finns kanske inte samma efterfrågan (längre) i tråden/gruppen att ses, snacka, jämföra hojar, som då. Det finns flera andra arenor för sådant i dag än förr. Eller en kombination av allt detta?

Jag tänker mig att avvakta till kommande helg och se om fler hänger på. Annars blåser jag av resan (för min del).



Hallå alla! Här kommer datumen för 2019 års stora händelse här i tråden.
The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton (and Bonneville) Tour

Alternativ 1: 20-21 juli
Och om vädret skulle vara katastrof så har vi reservdatum i form av
Alternativ 2: 27-28 juli
Skriv in datumen i din kalender redan nu! Nu. Inte vänta och sedan glömma av det.

Avresa lördag morgon. Alla möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch.
Sedan småvägar öster om Vättern till Jönköping för övernattning. Via metropoler som Åmmeberg, Zinkgruvan, Mariedamm, Godegård, Tjällmo, Borensberg, Skänninge, Rök, Alvastra, Ödeshög, Gränna, Kaxholmen - med flera.

Övernattning? Det har efterfrågats alternativ till Rocksjön. Någon som har något förslag?

Söndag kör vi väster om Vättern genom Hökensås, Habo kyrka, Härja, Vättak, Folkabo, Dimbo, Kungslena med flera. Fina trakter, fina vägar!

Vid trakten runt Tidaholm/Korsberga/Hjo/Forsvik svänger västkustborna hemåt. Övriga gänget fullbordar varvet runt sjön via Forsvik och Tiveden mot Askersund. Hemma igen söndag kväll eller sen eftermiddag, beroende på var du bor.

Rundan runt sjön är nog inte mer än 30-40 mil. Men inräknat körningen till och från Vättern blir det en del till. Jag brukar ha runt 80-90 mil på trippmätaren när jag kommer hem.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram.

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då.

* Tempot är moderat. Vi håller kanske inte skyltad fart förutom genom byar och städer. Men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill inte se några olycksincidenter.

Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Den som tycker tempot är slött drar på och väntar in gruppen vid nästa korsning. Ingen blir frånåkt, vi väntar in den som är lite långsammare eller osäker på sin hoj.

* Så, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, både gamla och nya hojar i Bonnevillefamiljen.

En träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.

Det blir inte optimalt att komma med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller Lambretta. Det blir som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej. Just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.

Häng på! Det här är skoj. Sköna småvägar i vacker svensk sommarskrud. Och synen när en lång rad trajor rullar in i Gränna på jakt efter kaffe och glass är svårslagen...
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kanske är konceptet utslitet efter ett decennium? Kanske är tråden lite "utsliten"? Aktiviteten har varit lägre på senare tid. Mediavanor ändras, t ex var inte Facebookgrupper för samåkning lika självklara för 10 sedan. Det finns kanske inte samma efterfrågan (längre) i tråden/gruppen att ses, snacka, jämföra hojar, som då. Det finns flera andra arenor för sådant i dag än förr. Eller en kombination av allt detta?

Det är antagligen en kombination av flera saker som har gjort att vi saknar den kritiska massa som krävs för att tråden skall leva. Det var ju en café racer hype för några år sedan vilket säkert drog extra folk. Den gamla plattformen krävde dessutom mer entusiasm än den nya som är modern vilket kanske gör att folk är mindre engagerade; där har även Triumph fixat en sådan diger tillbehörskatalog att marknaden för egna modifikationer bör ha kraschat. Många har trillat bort av mer eller mindre naturliga orsaker -- bytt hoj, bildat familj, gått bort och så vidare. Jag personligen har Facebook men har inte använt det aktiv på ganska många år nu (man får massor med tid över till relevanta saker), och jag skulle verkligen tycka att det vore tråkigt att inte ses mer. Min plan var att vara med även i år, men den kraschade som nämnt i tidigare inlägg; ambitionen är dock att behålla min Thruxton och så länge som jag har den så har jag frikort från frugan att köra Vätternrundan.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Bara några veckor kvar. Fler som vill köra med?

Hittills är vi bara tre (3) bekräftade. Inte mycket. Om intresset inte är större så lutar jag åt att ställa in turen.

Kanske är konceptet utslitet efter ett decennium? Kanske är tråden lite "utsliten"? Aktiviteten har varit lägre på senare tid. Mediavanor ändras, t ex var inte Facebookgrupper för samåkning lika självklara för 10 sedan. Det finns kanske inte samma efterfrågan (längre) i tråden/gruppen att ses, snacka, jämföra hojar, som då. Det finns flera andra arenor för sådant i dag än förr. Eller en kombination av allt detta?

Jag tänker mig att avvakta till kommande helg och se om fler hänger på. Annars blåser jag av resan (för min del).

Hej Uffe.
Jag hänger på under lördagen iaf.
Jag måste hinna få på ett nytt bakdäck under veckan bara.
Hoppas det blir av och att vi ses!

Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
INSTÄLLT! The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Tour

INSTÄLLT!
Hallå alla. Eftersom det bara är två bekräftade (förutom jag själv) samt en eventuell, så ställer jag in turen.

Kanske är det så att eventet har passerat sitt bäst-före-datum? Vi har ju kört varje år sedan 2010, om jag minns rätt. Kanske behövs någon variation, ett nytt grepp?

Eller så att tidpunkten sent i juli inte är optimal? Jag vet på rak arm åtminstone två andra arrangemang som genomförs samma helg.

Det är alltid kul att ta en tur, och hade varit kul att träffas. Men grejen med en sommarträff för oss i tråden med bortåt ett tiotal hojar som det var som mest, den försvinner lite om vi bara blir ett par stycken.

Så efter att ha velat fram och tillbaka så bestämde jag mig nyss för egen del av blåsa av. Om någon annan vill köra The Famous Tour så går det självklart bra! Jag har inte copyright på konceptet! :)


Bara några veckor kvar. Fler som vill köra med?

Hittills är vi bara tre (3) bekräftade. Inte mycket. Om intresset inte är större så lutar jag åt att ställa in turen.

Kanske är konceptet utslitet efter ett decennium? Kanske är tråden lite "utsliten"? Aktiviteten har varit lägre på senare tid. Mediavanor ändras, t ex var inte Facebookgrupper för samåkning lika självklara för 10 sedan. Det finns kanske inte samma efterfrågan (längre) i tråden/gruppen att ses, snacka, jämföra hojar, som då. Det finns flera andra arenor för sådant i dag än förr. Eller en kombination av allt detta?

Jag tänker mig att avvakta till kommande helg och se om fler hänger på. Annars blåser jag av resan (för min del).
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
INSTÄLLT!
Hallå alla. Eftersom det bara är två bekräftade (förutom jag själv) samt en eventuell, så ställer jag in turen.

Kanske är det så att eventet har passerat sitt bäst-före-datum? Vi har ju kört varje år sedan 2010, om jag minns rätt. Kanske behövs någon variation, ett nytt grepp?

Eller så att tidpunkten sent i juli inte är optimal? Jag vet på rak arm åtminstone två andra arrangemang som genomförs samma helg.

Det är alltid kul att ta en tur, och hade varit kul att träffas. Men grejen med en sommarträff för oss i tråden med bortåt ett tiotal hojar som det var som mest, den försvinner lite om vi bara blir ett par stycken.

Så efter att ha velat fram och tillbaka så bestämde jag mig nyss för egen del av blåsa av. Om någon annan vill köra The Famous Tour så går det självklart bra! Jag har inte copyright på konceptet! :)

Ajdå, det var tråkigt. Men fullt förståeligt.
Nu hoppas jag på nån västkustrunda istället till nästa år. Du måste ju ha koll på många fina vägar i dom trakterna?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Även om jag bor långt ifrån och aldrig åkt med er så tycker jag att det är tråkigt att ni ställer in, hoppas ni hittar på nåt nytt eller kommer igång igen nästa år.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Här ställs ingenting in. Jocke! Se till att få på en ny macka bak.. Askersund på lördag 12.00.
Frågor på det?

UPPFATTAT KAPTEN!!! (Enskild ställning)

Då tar jag mig friheter och ändrar lite på rutten. I min värld så är en fika i Väderstad obligatorisk samt en tur upp vid utsikten i Omberg.

(Observera att jag bara kan vara med under lördagen, du får hitta någon annan att dela säng med.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här har ni min ursäkt till bristande engagemang lovat mig själv att inte ha nåt kul alls innan badrummet är klart åtminstone!
1c57ff8c095599f9c82534d05f41bebf.jpg

Har ändå lyckats köra slut på ett bakdrev till, nu går jag ner ännu en kugg till 19/42. Sliter väl ännu värre på dreven men jag gillar att ligga i 140 med sansade varvtal.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top