Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Själv håller jag på med en tank jag köpte. Jag har tagit bort lacken och slipat lite. Tänkte testa klarlacka över metallen och köra så. Har försökt få den i samma borstade metall nyans som motorn. Ska försöka göra rent insidan av tanken innan jag klarlackar bara. Sedan har jag skaffat svarta sidokåpor. Jag vet inte hur det kommer se ut riktigt. Men det är kul med projekt. Alltid lär man sig nåt.
d35d9283d225d9d85a12e50d8145bb87.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan nog bli lite fränt, annars får du lacka den i nån silvernyans. Visst har du silver lackade skärmar? Det borde gå att få fram den färgen till tanken på färgkoden. Vi chansade och tog färgen via färgkoden för att få thinnerbaserad färg fast jag hade skärmen till lackbutiken men hade dom "skjutit" av kulören hade det blivit vattenbaserat vilket lackeraren inte gillar ;)
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Kan nog bli lite fränt, annars får du lacka den i nån silvernyans. Visst har du silver lackade skärmar? Det borde gå att få fram den färgen till tanken på färgkoden. Vi chansade och tog färgen via färgkoden för att få thinnerbaserad färg fast jag hade skärmen till lackbutiken men hade dom "skjutit" av kulören hade det blivit vattenbaserat vilket lackeraren inte gillar ;)

Jag har inte originalskärmarna på. Jag kör utan bakskärm och med en kromad framskärm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Miccesolinas

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TR1 HD electra
Första 80 mils servicen på g och konstaterar att priset skiljer mellan 1900:- till 3100:-
Jäkligt dyrt för första oljebytet och en stämpel i boken.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag funderar lite på att ta min Thruxton ned till Tyskland i sommar. Jag har lite beslutsångest vad gäller packningen. Jag är lite sugen på SW-Motechs lite mindre väskor (Legend) med sånna där smidiga fästen. Är det någon som har något att säga om dom? Finns det bättre alternativ? Det ska ju vara lite för ögat också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Hallå alla! Här kommer datumen för 2019 års stora händelse här i tråden.
The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton (and Bonneville) Tour

Alternativ 1: 20-21 juli
Och om vädret skulle vara katastrof så har vi reservdatum i form av
Alternativ 2: 27-28 juli
Skriv in datumen i din kalender redan nu! Nu. Inte vänta och sedan glömma av det.

Ja nu har jag bokat Rocksjön båda datumen, så ni vet. Och Trixon, se till att inte vara i Tyskland då...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bra! :) Jag har också bokat nu.
Trixon, du får inte fladdra iväg till Tyskland bara så där. Vi vill se din nya tank!
Jag skall ta och boka, men det skiter sig högst troligt för mig i år. Vi flyttar under sommaren och kommer troligtvis behöva köra ner hojarna innan dess (och därmed Vätternrundan).
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Liten bula.

Tjenare alla.
Igår på vägen hem från jobb tvärnitade en bil framför mig, jag fick framhjulet lite sett och gick i gatan. Ingen större hastighet och inga stora skador, men en lite bula i tanken. Finns det någon firma i Skåne som kan fixa detta?

Patrik
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
MC-grannen ringde. Inbrott i vår bur, men våra två hojar var åtminstone kvar. Oklart med de andra. Man har dock varit på mitt tändningslås samt kollat om det fanns soppa. Vad de hade tänkt göra åt styrlås och skivbromslås är dock oklart och batteriet stod i lägenheten på laddning... Skönt att man snart flyttar från Stockholm.
fd5fc370c6ce613f331bb35e5d98ce29.jpg
18862211aab4f52ab808dbc0fe53e136.jpg
821bae3552c03cf17a6fde7076996675.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
MC-grannen ringde. Inbrott i vår bur, men våra två hojar var åtminstone kvar. Oklart med de andra. Man har dock varit på mitt tändningslås samt kollat om det fanns soppa. Vad de hade tänkt göra åt styrlås och skivbromslås är dock oklart och batteriet stod i lägenheten på laddning... Skönt att man snart flyttar från Stockholm.
fd5fc370c6ce613f331bb35e5d98ce29.jpg
18862211aab4f52ab808dbc0fe53e136.jpg
821bae3552c03cf17a6fde7076996675.jpg
Ja, största fördelen med livet på landet hittills är att alla fordon kan stå utomhus, olåsta.. låser inte ens ytterdörrn när jag åker till jobbet raketforskarna har inte hittat ut hit än verkar det som.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan vad surt, även om det inte är några större skador på hojen så ska det ju fixas till. Hur funkar det, är det mycket tjorv att få tag på tändlås så man inte behöver byta alla lås? Visst har styrlåset samma nyckel dom tändlåset? Jag bor ju också på landet så styrlåset har jag aldrig testat.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Fan vad surt, även om det inte är några större skador på hojen så ska det ju fixas till. Hur funkar det, är det mycket tjorv att få tag på tändlås så man inte behöver byta alla lås? Visst har styrlåset samma nyckel dom tändlåset? Jag bor ju också på landet så styrlåset har jag aldrig testat.
Styrlåset är en helt annan nyckel. Det är bara att byta tändningslåset; jag tror att kopplingen är under tanken. Jag avvaktar dock. Det fungerar och jag har annat att pilla med framöver.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det blir ingen Vätternrunda för mig i år. Jag kommer inte att få ihop det med vår flytt till Sveriges framsida. Hoppas att det regnar riktigt mycket på er. ;) Vilka blir ni?

Du kan ju ta hojen till framsidan. Vättern ligger ju på vägen dit! ;)
Skall göra en noggrannare (än hittills) koll på vilka vi blir. Återkommer i ämnet!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Du kan ju ta hojen till framsidan. Vättern ligger ju på vägen dit! ;)
Skall göra en noggrannare (än hittills) koll på vilka vi blir. Återkommer i ämnet!
Det skall vi göra; är planen i alla fall. Tyvärr så klaffar det inte med datumen. Värsta flyttyran är när ni kör. Nytt försök nästa år. Jag fick åtminstone till fem år i rad. Men jag försöker gärna få till en körning med andra på västkusten innan snön faller, om det inte är alltför rörigt med nytt jobb och allt annat.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Pilot Road 3.
Road 4 fanns inte i lämpliga dimensioner.
Road 5 fanns inte alls när jag bytte senast. :)

Men snart dags att byta baktill. Börjar få touringplatta. Svänger nog för lite! :(
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bara en månad kvar!
Vilka kör med på Vätternrundan i år? Kopiera och fyll i ditt namn/nick! Man måste inte anmäla sig, men det är bra att veta på ett ungefär. Om vi t ex skall vänta på någon som försovit sig, eller hur Twintorsk? ;)

* TMax500
* Ahoff
* Trixon?
* Leif (grön 900:a, en av våra läsare som följer tråden)
* Ronny Gren?
* Fler...?
* Ännu fler...?


Hallå alla! Här kommer datumen för 2019 års stora händelse här i tråden.
The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton (and Bonneville) Tour

Alternativ 1: 20-21 juli
Och om vädret skulle vara katastrof så har vi reservdatum i form av
Alternativ 2: 27-28 juli
Skriv in datumen i din kalender redan nu! Nu. Inte vänta och sedan glömma av det.

Avresa lördag morgon. Alla möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch.
Sedan småvägar öster om Vättern till Jönköping för övernattning. Via metropoler som Åmmeberg, Zinkgruvan, Mariedamm, Godegård, Tjällmo, Borensberg, Skänninge, Rök, Alvastra, Ödeshög, Gränna, Kaxholmen - med flera.

Övernattning? Det har efterfrågats alternativ till Rocksjön. Någon som har något förslag?

Söndag kör vi väster om Vättern genom Hökensås, Habo kyrka, Härja, Vättak, Folkabo, Dimbo, Kungslena med flera. Fina trakter, fina vägar!

Vid trakten runt Tidaholm/Korsberga/Hjo/Forsvik svänger västkustborna hemåt. Övriga gänget fullbordar varvet runt sjön via Forsvik och Tiveden mot Askersund. Hemma igen söndag kväll eller sen eftermiddag, beroende på var du bor.

Rundan runt sjön är nog inte mer än 30-40 mil. Men inräknat körningen till och från Vättern blir det en del till. Jag brukar ha runt 80-90 mil på trippmätaren när jag kommer hem.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram.

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då.

* Tempot är moderat. Vi håller kanske inte skyltad fart förutom genom byar och städer. Men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill inte se några olycksincidenter.

Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Den som tycker tempot är slött drar på och väntar in gruppen vid nästa korsning. Ingen blir frånåkt, vi väntar in den som är lite långsammare eller osäker på sin hoj.

* Så, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, både gamla och nya hojar i Bonnevillefamiljen.

En träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.

Det blir inte optimalt att komma med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller Lambretta. Det blir som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej. Just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.

Häng på! Det här är skoj. Sköna småvägar i vacker svensk sommarskrud. Och synen när en lång rad trajor rullar in i Gränna på jakt efter kaffe och glass är svårslagen...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Pilot Road 3.
Road 4 fanns inte i lämpliga dimensioner.
Road 5 fanns inte alls när jag bytte senast. :)

Men snart dags att byta baktill. Börjar få touringplatta. Svänger nog för lite! :(

Tack, men nu tar jag och väntar tills vi har flyttat ner till Falkenberg. Frugan blev påkörd på väg till jobbet igår av en bil som gjorde en u-sväng. Hon klarade sig väldigt bra med tanke på att hon frontade bilen och fick komma hem från sjukhuset samma dag, utan gips. MC-verkstaden tror på inlösen för framhjulet har parkerat sig i grenröret. Så vi kommer att ta Ryath på släp.

Skall vi ha en vadslagning om huruvida bilisten blir fälld för vårdslöshet i trafik eller ej? Jag satsar på att han går fri, men min tilltro till det svenska systemet går exponentiellt mot noll.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top