Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dagsfärsk bild bara en timme gammal ;) Känns ut långt till att åka hoj men om ca två månader blir det nog av, nu kör vi skoter:). Skulle inte PV:n stått så eländigt till hade man ju kunnat ut och sladda lite :D

Nu kom bilden med

 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ytterligare ca 10 cm snö idag så inget hoj åka än på ett tag och så är jag hemma med ett av barnen som har magsjuka, tack och lov verkar han inte spy längre utan mår hyfsat nu så man kan smita ut kortare svängar i garaget.

Beställde för ett tag sen ett Polaris "inlet plenum" gummi art nr 5410834 för ca 300 kr och var och hämtade hos den lokala skoterdelhandlaren i veckan så nu tog jag tag och fixade till det och bytte ut snorkel i luftburken. Skar av det med en vass mattkniv och sen var det bara att montera det hela. Verkar bli större hål in i luftburken med Polaris gummit mot avskuren originalsnorkel ca 6 mm längre hål på "höjden" och ca 11 mm på "bredden" mätt längs och tvärs över det ovala hålet. Säkert kan TTP lock ge ännu större insug i luftburken men med tanke på det synbart större hålet borde motorn nu få lättare att andas.

Ni som gjort liknade operationser och tagit bort snorkel eller bytt ut hela locket i luftburken tillTTP:s variant, har ni monterat nån form av "stänkskydd" eller liknade för att skydda filtret? TTP:s varinat verkar ju komma med nån "side cover splash strip" att klistra på bakkanten av sidokåpan. Är det läge att försöka hitta nån tunn plast eller aluminium att tillverka nåt liknade av och klistra fast med dubbelhäftande tejp?

Lite bilder på det hela, detta var utgångsläget


Fram med kniven och skära av ena halvan av gummit


Klart, så här blev det och då det sitter på plats.


 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatte idag med att börja göra en mall till ett stänkskydd, konstaterade att med sidokåpan på känns det ut bra att ha nåt som stoppar sprutet från bakhjulet om man kör utan snorkel och med Polaris gummit. Klippte till en kartongbit som jag tejpat fast på sidokåpan. Ska nu försöka hitta nån lämplig tunn plast att tillverka stänkskyddet ifrån, annars får det nog bli 1 mm aluminium som lackas svart.

Nåt sånt här tänkte jag mig det hela




 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
147e5b85a9f87f0866d9bd59786e785c.jpg
93148591b45f0446f126955069fb5fc2.jpg


Jag har fått mig en ny tank till min hoj. Jag slipar den för hand med olika grader av sandpapper. Jag tänker testa att inte lacka den. Bara klarlack. Är det någon som har testat något liknande och kanske kan varna för eventuella fallgropar? Eller om det hela bara är en dum idé. Klarar den sig från rost om jag bara klarlackar? Det blir mycket svart och borstat stål på hojen om jag lyckas. Jag hoppas det ska se coolt ut. Sen är det lite roligt att göra något som inte är ens ”hemmaplan”. Jag är ju bara en simpel trummis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker din röda hoj har den snyggast färgsättningen av alla Thruxtons, men jag är ju bara en simpel bassist ;) :D:D

Är väl bara att testa hur det blir börjar tanken rosta får du väl strippa den igen och måla den i nån stålgrå nyans med matt klarlack.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag tycker din röda hoj har den snyggast färgsättningen av alla Thruxtons, men jag är ju bara en simpel bassist ;) :D:D

Är väl bara att testa hur det blir börjar tanken rosta får du väl strippa den igen och måla den i nån stålgrå nyans med matt klarlack.

Tack. Jag tycker också den röda är tjusig. Men när jag kom över en tank kunde jag inte låta bli. Man kan ju ändra utseendet på hojen på ett par minuter bara. :) Jag tycker det är snyggt med rostfria tankar på Cafe Racers också. Originalgrejerna rör jag inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är "stänkskyddet" för den nu mer snorkellösa luftburken klart, tillverkat av en bit 1 mm polycarbonat som jag fick hos glasmästaren som den målades svart på insidan. Har fäst det med nån bättre dubbelhäftande tejp som också köptes av glasmästaren.

Nu är det bara ett byte av bromsolja som jag planerat under denna vinter men eventuellt så funderar jag ju på att byta bromsoket fram så jag tänkte att kolla upp vilket 3-kolvs ok det ska vara från Honda som passar och om man hittar ett sånt beggat på nån mc-skrot här i Sverige.

Så här blev


 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu är "stänkskyddet" för den nu mer snorkellösa luftburken klart, tillverkat av en bit 1 mm polycarbonat som jag fick hos glasmästaren som den målades svart på insidan. Har fäst det med nån bättre dubbelhäftande tejp som också köptes av glasmästaren.

Nu är det bara ett byte av bromsolja som jag planerat under denna vinter men eventuellt så funderar jag ju på att byta bromsoket fram så jag tänkte att kolla upp vilket 3-kolvs ok det ska vara från Honda som passar och om man hittar ett sånt beggat på nån mc-skrot här i Sverige.

Så här blev


Sist jag kollade hade bike skroten i sjuntorp honda ok. Dom postar ju grejerna också!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sist jag kollade hade bike skroten i sjuntorp honda ok. Dom postar ju grejerna också!

Tack för tipset, känns ut som att man ska kolla upp vilka Honda modeller som man kan ta ok ifrån innan man ringer och kollar, vill ju ha ett ok som passar direkt i original fästet.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Tack för tipset, känns ut som att man ska kolla upp vilka Honda modeller som man kan ta ok ifrån innan man ringer och kollar, vill ju ha ett ok som passar direkt i original fästet.

Enl. Acke Rising på ISR i Tumba så skiljer sig avståndet mellan fästskruvarna sig åt mellan en Bonevillegaffel och en Thruxtongaffel. Kan va bra att veta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enl. Acke Rising på ISR i Tumba så skiljer sig avståndet mellan fästskruvarna sig åt mellan en Bonevillegaffel och en Thruxtongaffel. Kan va bra att veta.

Men hur är det med skälva oket är det samma ok på Bonneville och Thruxton? Som jag fattar det hela så ska man om man hittar rätt Honda ok behålla "fästjärnet" som håller oket i gaffel och bara byta oket. Vissa ok har dubbla ingångar för tryckledningen där man för borra i oket och sen plugga ena slanganslutningen medan andra ok bara har en anslutning och passar rakt av utan moddning. Frågan är bara från vilka Hondor oken passar på en Thruxton?

Man vill ju få rätt ok och sen ska det ju renoveras för jag är lite skeptisk till att montera ett orenoverat beggat ok som kanske legat ett längre tag.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Men hur är det med skälva oket är det samma ok på Bonneville och Thruxton? Som jag fattar det hela så ska man om man hittar rätt Honda ok behålla "fästjärnet" som håller oket i gaffel och bara byta oket. Vissa ok har dubbla ingångar för tryckledningen där man för borra i oket och sen plugga ena slanganslutningen medan andra ok bara har en anslutning och passar rakt av utan moddning. Frågan är bara från vilka Hondor oken passar på en Thruxton?

Man vill ju få rätt ok och sen ska det ju renoveras för jag är lite skeptisk till att montera ett orenoverat beggat ok som kanske legat ett längre tag.
Försök få tag på Hasse som ibland yttrar sig i den här tråden. Han har bytt till Honda-ok.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Försök få tag på Hasse som ibland yttrar sig i den här tråden. Han har bytt till Honda-ok.

Ska försöka skicka ett PM till honom, nån som känner Hasse och kan skicka mig ett PM med en mailadress till honom? Är kanske lättare att maila honom direkt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har tagit ut hojen och har väl fått ihop några mil denna vecka kan konstatera att uppdateringen av bakfjädringen till Hagon gjorde stor skillnad på komforten trots att dom bara kostade 2000 kr paret.

Tyvärr drog det ut på tiden med lackeringen av bakskärmen men nu är det gjort, blev förvånad då jag fick tillbaka skärmen efter epoxygrundningen och ett lager sidenmatt färg som lackeraren sprutade på för att se ojämnheter bättre då han ändå lackade lite grejer i denna kulör. Lite spackling och slipningen på kanterna för att få bort märkena från krym och streckmaskinen och sen tillbaka med skärmen så han fick spruta på en slipgrund och sen hem och våtslipa så var grundarbetet klart för topplacken.

Ser ut lovande men nu ska jag köra skärmlöst nån månad till så färgen får härda ordentligt och sen ska jag lacka insidan med kaross body eller nåt sånt som tål nötning från sprutet från bakhjulet.

Detta var det som behövde spacklas


Lackat och klart, verkar stämma hyfsat då det gäller kulören



 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Har tagit ut hojen och har väl fått ihop några mil denna vecka kan konstatera att uppdateringen av bakfjädringen till Hagon gjorde stor skillnad på komforten trots att dom bara kostade 2000 kr paret.

Tyvärr drog det ut på tiden med lackeringen av bakskärmen men nu är det gjort, blev förvånad då jag fick tillbaka skärmen efter epoxygrundningen och ett lager sidenmatt färg som lackeraren sprutade på för att se ojämnheter bättre då han ändå lackade lite grejer i denna kulör. Lite spackling och slipningen på kanterna för att få bort märkena från krym och streckmaskinen och sen tillbaka med skärmen så han fick spruta på en slipgrund och sen hem och våtslipa så var grundarbetet klart för topplacken.

Ser ut lovande men nu ska jag köra skärmlöst nån månad till så färgen får härda ordentligt och sen ska jag lacka insidan med kaross body eller nåt sånt som tål nötning från sprutet från bakhjulet.

Detta var det som behövde spacklas


Lackat och klart, verkar stämma hyfsat då det gäller kulören




Det där kommer bli grymt bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där kommer bli grymt bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som Norrbottning säger man, "det ser inte ut så dåligt" eller "jag har sett sämre" ;)

Tror faktiskt att det kan blir bra men jag är lite självkritisk så nåt fel lär jag ju hitta ;) Vill inte provmontera fast jag är väldigt sugen för att se hur det ser ut men det får vänta till färgen härdat ordentligt så det inte blir nåt missöde.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Som Norrbottning säger man, "det ser inte ut så dåligt" eller "jag har sett sämre" ;)

Tror faktiskt att det kan blir bra men jag är lite självkritisk så nåt fel lär jag ju hitta ;) Vill inte provmontera fast jag är väldigt sugen för att se hur det ser ut men det får vänta till färgen härdat ordentligt så det inte blir nåt missöde.

Själv håller jag på med en tank jag köpte. Jag har tagit bort lacken och slipat lite. Tänkte testa klarlacka över metallen och köra så. Har försökt få den i samma borstade metall nyans som motorn. Ska försöka göra rent insidan av tanken innan jag klarlackar bara. Sedan har jag skaffat svarta sidokåpor. Jag vet inte hur det kommer se ut riktigt. Men det är kul med projekt. Alltid lär man sig nåt.
d35d9283d225d9d85a12e50d8145bb87.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top