Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hej Bosse.
Jag köpte ett grund kitt från TTP, med deras alu insug. Enligt deras hemsida så ska detta vara bra. Det som jag har märkt är att ljudet blev bättre :) Sen om responsen är bättre eller sämre har jag inte säga så mycket om. Jag vill ha det riktigt gjort, snyggt och prydligt, och ha möjligheten att återställa till original skick om det skulle behövas. Så att kapa och skära sönder är inte min melodi.

Det verkar vara lite delade meningar om TTP locket gör någon skillnad mot Polaris gummit i alla fall om man kollar på ratforumet, ljudmässigt borde väl ett polarisgummi låta ganska likt TTP bellmouth.

Nu har moddat luftburken genom att ta bort mellanväggen och sen har jag skurit av snorkeln invändigt men låtit den utvändiga delen vara kvar men jag misstänker att den dämpar en del insugsljud den med inte för att jag nu är ute efter så mycket mer brölande men lite till gör väl inget så länge man inte fullgas accelererar mitt i nätterna i bebyggda trakter ;)

Kommer i alla fall inte att ge mig på att karva i locket utan tänker bara byta ut snorkeln till Polaris gummit så man kan återställa luftburken till "nästan" original. Får se när det dyker upp sa åt handlaren att det inte var panik utan att det räcker att få det inom några månader då det hur som helst är runt tre månader innan det är hojsäsong här uppe.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Tjena.
Jag undrar om det är någon som har något tips på i vilken ända jag ska börja. Min varvräknare krånglar. Den fungerar bara ibland. Jag skulle gärna vara utan men när den ändå sitter där så kan den lika gärna fungera tycker jag. Finns det någon komponent som kan vara bra att kolla? Jag har ingen aning om hur det fungerar. Jag har provat att mäta åtminstone ena kabeln från mätaren och bak, dom andra två hittar jag inte ändan på. Enligt tidigare ägaren så har den alltid krånglat från det att hojen var ny. Någon som har någon idé var jag ska börja?

Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Kåpa till Thruxton R - 16 - Mattsvart

Jag har två frågor.

1. Går det att sätta frontkåpa (den stora racer-kåpan) på en thruxton utan att sänka styret?
2. Är det någon som har en mattsvart frontkåpa i gott skick till salu?

Ha en riktigt trevlig helg, snart drar säsongen igång på riktigt igen och ojojoj vad gott det ska bli!
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Motone sprocket cover (kåpa över framdrevet) till salu för 500:- + ev frakt. Till Thruxton/Bonneville 900IMG_20190303_133949_resized_20190303_014904530.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har visserligen inte startat min hojsäsong än och det dröjer nog en månad till i alla fall, men när blir det Vätternrundan i år? *ler*

Ha-ha, du är nummer två som frågar! :) Förra året (eller var det förr-förra?) så lade jag ut några rader om Vätternrundan tidigt på året. Allt var tyst. Inget ville bestämma något så tidigt.

Så nu tänkte jag vänta lite, tills våren kommit och gänget började vakna ur sina vinteriden. Fast det kanske inte heller var rätt tänkt? :)

Men jag tar en konferens här hemma (semesterplanering, you know...) och återkommer inom kort.

PS/EDIT:Vi som inte bor långt däruppe i norr (läs: 08-land) har kört hoj i flera veckor. Läge att flytta tillbaka till Falkenberg? ;)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton (and Bonneville) Tour

Hallå alla! Här kommer datumen för 2019 års stora händelse här i tråden.
The 2019 (Almost) World Famous Lake Vättern Triumph Thruxton (and Bonneville) Tour

Alternativ 1: 20-21 juli
Och om vädret skulle vara katastrof så har vi reservdatum i form av
Alternativ 2: 27-28 juli
Skriv in datumen i din kalender redan nu! Nu. Inte vänta och sedan glömma av det.

Avresa lördag morgon. Alla möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch.
Sedan småvägar öster om Vättern till Jönköping för övernattning. Via metropoler som Åmmeberg, Zinkgruvan, Mariedamm, Godegård, Tjällmo, Borensberg, Skänninge, Rök, Alvastra, Ödeshög, Gränna, Kaxholmen - med flera.

Övernattning? Det har efterfrågats alternativ till Rocksjön. Någon som har något förslag?

Söndag kör vi väster om Vättern genom Hökensås, Habo kyrka, Härja, Vättak, Folkabo, Dimbo, Kungslena med flera. Fina trakter, fina vägar!

Vid trakten runt Tidaholm/Korsberga/Hjo/Forsvik svänger västkustborna hemåt. Övriga gänget fullbordar varvet runt sjön via Forsvik och Tiveden mot Askersund. Hemma igen söndag kväll eller sen eftermiddag, beroende på var du bor.

Rundan runt sjön är nog inte mer än 30-40 mil. Men inräknat körningen till och från Vättern blir det en del till. Jag brukar ha runt 80-90 mil på trippmätaren när jag kommer hem.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram.

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då.

* Tempot är moderat. Vi håller kanske inte skyltad fart förutom genom byar och städer. Men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill inte se några olycksincidenter.

Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Den som tycker tempot är slött drar på och väntar in gruppen vid nästa korsning. Ingen blir frånåkt, vi väntar in den som är lite långsammare eller osäker på sin hoj.

* Så, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, både gamla och nya hojar i Bonnevillefamiljen.

En träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.

Det blir inte optimalt att komma med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller Lambretta. Det blir som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej. Just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.

Häng på! Det här är skoj. Sköna småvägar i vacker svensk sommarskrud. Och synen när en lång rad trajor rullar in i Gränna på jakt efter kaffe och glass är svårslagen...
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ha-ha, du är nummer två som frågar! :) Förra året (eller var det förr-förra?) så lade jag ut några rader om Vätternrundan tidigt på året. Allt var tyst. Inget ville bestämma något så tidigt.

Så nu tänkte jag vänta lite, tills våren kommit och gänget började vakna ur sina vinteriden. Fast det kanske inte heller var rätt tänkt? :)

Men jag tar en konferens här hemma (semesterplanering, you know...) och återkommer inom kort.

PS/EDIT:Vi som inte bor långt däruppe i norr (läs: 08-land) har kört hoj i flera veckor. Läge att flytta tillbaka till Falkenberg? ;)

Det går nog inte att göra rätt. :p Det är ju trevligt att få något att se fram emot.

Nu är det visserligen andra prioriteringar framför det omväxlande vädret (vi hade vår häromveckan, sen kom vintern tillbaka) som gör att jag tänker vänta, men vi har funderingar på att flytta från Stockholm och då just till Falkenberg. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hallå alla! Här kommer datumen för 2019 års stora händelse här i tråden.

Alternativ 1: 20-21 juli
Och om vädret skulle vara katastrof så har vi reservdatum i form av
Alternativ 2: 27-28 juli
Skriv in datumen i din kalender redan nu! Nu. Inte vänta och sedan glömma av det.

Första helgen så kan jag nog, den andra så är det kört. Så det är bara att hålla tummarna för att det blir en sjätte gång i år. :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Fränt får man haka med scramblern också alltså. Jag noterar datumen.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Tjena.
Jag undrar om det är någon som har något tips på i vilken ända jag ska börja. Min varvräknare krånglar. Den fungerar bara ibland. Jag skulle gärna vara utan men när den ändå sitter där så kan den lika gärna fungera tycker jag. Finns det någon komponent som kan vara bra att kolla? Jag har ingen aning om hur det fungerar. Jag har provat att mäta åtminstone ena kabeln från mätaren och bak, dom andra två hittar jag inte ändan på. Enligt tidigare ägaren så har den alltid krånglat från det att hojen var ny.

Nu var den inte ny när den tidigare ägaren fick fatt i den, men den har alltid krånglat för den tidigare ägaren. Nu var det inte svar på frågan, och jag har inga tips. Men du kan få låna min Haynes bok.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Nu var den inte ny när den tidigare ägaren fick fatt i den, men den har alltid krånglat för den tidigare ägaren. Nu var det inte svar på frågan, och jag har inga tips. Men du kan få låna min Haynes bok.

Den hade gått 250mil när Makkan köpte den och den krånglade då. Så kan vi inte ha det. Jag har tagit till Haynes. Läste jag häromdagen att han hade dött? Haynes alltså.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Den hade gått 250mil när Makkan köpte den och den krånglade då. Så kan vi inte ha det. Jag har tagit till Haynes. Läste jag häromdagen att han hade dött? Haynes alltså.
Som sagt: Den var inte ny. Dessutom tyskimporterad. Men sådär kan du ju inte ha det.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Som sagt: Den var inte ny. Dessutom tyskimporterad. Men sådär kan du ju inte ha det.

Vi kan ju byta varvräknare med varandra vid tillfälle och se om det är själva mätaren som krånglar. Jag är så smart!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Det lär dröja innan bågen åker fram...
9e1b21d8c271cd0e78913c8a6635209b.jpg


Skickat från min ZUK Z2 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top