Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är tredje gången jag mappat om hojen. Första gången funkade det klockrent andra gången på andra försöket och nu har jag testar fyra gånger utan framgång.

Jag bytte namn på mappen och la till 5,5%, ser man hela mappnamnet i tuneecu efter man laddat in den? I mitt fall står det vara 20509 (om jag minns rätt nu) inte 20509Map5.5%.hex som mappen verkar heta nu. Kan det vara så att den nya mappen inte laddats in? Kan det vara punkt komma tecken eller annat som tjorvar? Kan jag tex döpa en mapp till "bosse" och se namnet i i tuneecu efter att jag laddat in den i ecu:n?

Funderar på att byta ut första tvåan till en tre för den mapp som jag ändringar för O2, SAI och 5,5% puls på hastighetsmätaren för då borde man ju se ändringen i tuneecu.

Jag har kontakt med ecu:n och då jag har igång hojen ser man att den prata med den gröna lampan och lärare och sånt i programmet visar ju sina värden.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testade byta namn i datorn men även om jag byter namnet till på mappen till 30509 så visar programmet 20509 i rutan på vänstra sidan under rutan för ECU men längst ner på raden står det 30509.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, då vet jag hur det ligger till med filnamnet.

Testade att dra in mappen på nytt och köra TPS återställningen men ingen TPS lampa lyste heller idag, körde ca 20 min innan jag gav upp. Kan man se på nåt sätt att hojen kör TPS grejen?

Testade sen att "varva" motorn och den verkar ju svara och gå i garaget, nu är det ju lite svårt att provköra i -16 och vinterväglag. Kollade också att läsa in mappen från ECU:n och då är ändringen för hastighetsmätaren med så mappen är ju inläst rätt.

Frågan är nu varför inte den jäkla TPS lampan tänds trots flera försök?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har googlat vidare och hittade detta här en bit ner på sidan http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/tasks.html är det bara att strunta i att lampan inte tänds och köra på som vanligt? Vad menas egentligen med sista raden att ha tändningen av ett par minuter? Är det att man inte ska starta om hojen direkt som man gjort reset adaption? En till korkad fråga vad är egentligen reset adaptions, vad gör den återställningen för nåt?

Reset Adaption specifically for the Triumph EFI Twin models:

This procedure should be carried out with a cold engine.
Connect your laptop to your bikes ECM with your OBD2 USB cable.
Turn the ignition on, wait 10 seconds and then turn it off again.
Turn the ignition on and wait until TuneECU has connected, then select "Reset Adaption" from the ECU menu.
Once clicked you will get a "Reset Adaption Complete" message after 5-15 seconds, OK this.
Start the engine with the cold start knob pulled out and don't touch the throttle.
Let the engine idle for 15 - 30 seconds and push the cold start knob in, but only to the first indent and not all the way.
After about 3-5 minutes or sooner if you think your engine will idle OK without you touching the throttle, push in the cold start knob all the way.
Let the engine idle until the TPS light in the status bar becomes green, usually around 10 to 20 minutes.
If the TPS light doesn't turn green after twenty minutes, don't worry and turn the engine off anyway as sometimes it doesn't trigger, and in our experience the job is done anyway.
Turn the ignition off for a couple of minutes to ensure the ECM can save the adaptive data.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har googlat vidare och hittade detta här en bit ner på sidan http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/tasks.html är det bara att strunta i att lampan inte tänds och köra på som vanligt? Vad menas egentligen med sista raden att ha tändningen av ett par minuter? Är det att man inte ska starta om hojen direkt som man gjort reset adaption? En till korkad fråga vad är egentligen reset adaptions, vad gör den återställningen för nåt?

Reset Adaption specifically for the Triumph EFI Twin models:

This procedure should be carried out with a cold engine.
Connect your laptop to your bikes ECM with your OBD2 USB cable.
Turn the ignition on, wait 10 seconds and then turn it off again.
Turn the ignition on and wait until TuneECU has connected, then select "Reset Adaption" from the ECU menu.
Once clicked you will get a "Reset Adaption Complete" message after 5-15 seconds, OK this.
Start the engine with the cold start knob pulled out and don't touch the throttle.
Let the engine idle for 15 - 30 seconds and push the cold start knob in, but only to the first indent and not all the way.
After about 3-5 minutes or sooner if you think your engine will idle OK without you touching the throttle, push in the cold start knob all the way.
Let the engine idle until the TPS light in the status bar becomes green, usually around 10 to 20 minutes.
If the TPS light doesn't turn green after twenty minutes, don't worry and turn the engine off anyway as sometimes it doesn't trigger, and in our experience the job is done anyway.
Turn the ignition off for a couple of minutes to ensure the ECM can save the adaptive data.
Som jag har förstått det så ställer man nollnivån på throtteln samt rensar anpassningar som har gjorts baserat på O2-sensorernas mätdata. Eftersom vi inte kör med de sensorerna så finns det ingen/mindre data där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testade en sista gång och nu gick jag från ECU rullgardinsmenyn och testade där ifrån men utan resultat så nu skiter jag i detta. Lät hojen vara av ca 5 min och testade sen starta den och den verkar ju svara på gasen så nu tror jag detta får vara, kan det vara så att den redan är rätt då det är samma mapp som är inlagd och man bara ändra hastighetsmätaren inget som påverkar själva motorn i from av bränsle och tändning. Ger i alla fall upp nu med TPS grejen nu.

Kan tipsa om NCCR:s bakljus glas för Lucas 525 http://ebutik.nccr.se/belysning/bakljus/bakljus-delar/glas-for-lucas-bakljus-fran-shin-yo-klein Köpte detta lyktglas för att få fri frakt på Hagondämparna och sen var jag intresserad av att få tag på ett E-märkt lyktglas att ha på besiktningen så kan dom inte gnälla på det i alla fall även om det säkert inte är riktigt okej enligt helfordonsgodkännandet. Glaset passar till det Lucas lyse med glödlampa som jag köpte på eBay från England.

Tyvärr passade inte lyktglaset till TEC:s lilla Lucas LED-lyse då skruvhålen sitter några milimeter bredare på TEC lyset, kan hända att man kan laborera och få dit det då skruvarna är ganska långa och går genom lampan och det är möjligt att det kan funka att ha dom lite snett genom lampan och genom kretskortet. Man måste då i vilket fall som helst tillverka nån fom av distanser mellan glaset och kretskortet och jag började inte med det då jag vill ha glödljus för det är snyggare än LED på en sån här hoj.

Fördelen om man kunde få dit glaset till TEC: lykta är att man då löser problemet med skyltbelysningen då det sitter vita dioder nedåt i lampan men det blir ju rött sken pga glaset.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lång vinter här i Norr så man har tid att fundera, hittade på nätet att vissa monterat Nissin 3 kolvsok på Triumph istället för original ok. Verkar finnas vissa modeller från Honda som har ett vänster ok ska passa direkt att bara bulta dit men man får tydligen modda själva oket för att få mittenkolven att funka.

Nån som testat byta bromsok till Nissin 3 kolvsok på en Thruxton? Är det lönt att börja mixtra med detta, vissa hävdar ju att det blir märkbart bättre broms? Ska man byta oket så vill man ju renovera upp oket så man vet att det är bra grejer man skruvar dit.

Nån som har erfarenhet av detta att byta till Nissin ok från Honda och vilka ok det är som passar rakt av på Thruxton?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag kan inte detaljerna. Men, ja, jag känner en som bytt till Honda-ok på sin Bonneville och är väldigt nöjd med det bytet. Tror att han bytte rätt av, bara.

Vilka ok som passar hittar du kanske via en googling eller hos RAT? Men ryktet som sådant kan du anse vara bekräftat, det passar och det blir tydligt bättre. Enligt min mycket väl meriterade källa... :)

Min "källa" tycker att jag skall leta upp ett Honda-ok till min hoj på någon skrot också. Men jag har inte prioriterat den åtgärden. Ännu. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då låter du ju ut intressant och värt att kanske forska vidare om. Vad jag fått fram hittils så finns det ok som passar direkt på Triumphs gaffelben som inte behöver moddas alls utan bara är att skruva dit, sen finns det ok som passar på gaffelbenet men som behöver moddas genom att borra i oket och plugga en slangnippel då dessa ok tydligen är "korskoppade" så mitten kolven går på andra sidans bromskrets.

Får väl googla och se vad man kan hitta för mer info om detta, hade tänkt byta bromsolja i hojen men jag tror jag avvaktar nu om ok byte skulle bli av.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har googlat och försökt få reda på vilka Honda ok som ska passa på Thruxton, vad det verkar så passar vissa ok från CBF600 och CBF1000. Tror att det är modellerna med ABS som man ska ha och sen får modda genom att borra hål till mittenkolven och plugga dess slanganslutning, kollar man bilder så verkar det misstänkt att det kan vara rätt fäste på det oket.

Det ska visst finnas Nissin ok som inte behöver moddas men jag har inte kommit fram till vilka modeller som dom sitter på.

Ingen här som sitter på mer info om Honda oken?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nissin! Här är en bild. Från "någon" av Hondas modeller. Sitter på en Bonneville.

Nissin ok.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp Nissin ska det vara men man skulle ju helst hitta ett ok som passar rakt av, tror det är så att man kan ha oket från många modeller men att själva fästjärnet mellan oket och gaffeln då måste bytas till rätt modell. Dock verkar det passa rakt av från några Honda modeller, är väl bara att forska vidare.

Har pysslat i garaget och rullat med engelskahjulet, krymt med krymp och sträckmaskin, knackat, rullat igen osv. KAn konstatera att detta med engelskt hjul inte är sa bara, mycket spelar roll och att grovt forma till skärmen gick hyfsat fort men att få den slät är inte så bara. Nu är skärmen i alla fall hyfsat jämn men då ska man ju få skärmkantern raka och det är ju inte heller nån lek utan mycket siktande och slipa lite i taget. Ingen lär ju lägga sig och sikta efter skärmkanten man jag vill ha den rak ändå annars irriterar jag mig på den för att jag vet om det ;)

Inte stor skillnad mot tidigare trots flera timmars jobb
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu anser jag mig vara klar med formen på bakskärmen, rätade ut den lite i bakkant och trimmade till den lite mer. Kan konstatera att det har varit ett intressant projekt att göra en skärm från en slät plåt.

Nu ska jag börja att göra fästen till skärmen men tror det får bli lösa fästjärn som skruvas fast med bultarna till tidy tailen och sen får skärmen skruvas fast i dessa fästen. Tänkte först svetsa fast fästena i skärmen men då vete fasen hur man ska få dit muttrarna.

Nästa steg som jag funderar på är ju lackeringen, undra hur det skulle bli om man lackade den i nån "aluminium silver" nyans och även lackade om framskärmen? Nån som har över en framskärm så man slipper förstöra original? Annars så måste jag ju försöka få fram rätt grönmetalliclack.

Så här ser det ut nu då den är dit tejpad.


Här kan man se lite mer på håll hur det ser ut, tanken med skärmen är att minska ner tomrummet mellan bakhjul och sadel.


Och en jämförelsebild utan skärmen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen är jag klar (tror jag) Har fixat till fästena och det sista på skärmen som har rätats ut lite i framkanten och trimmats i kanterna för att följa resten av hojen så gott det går. Har blivit jäkligt många timmar på en plåtbit som knappt syns.

Nu är det lackeringen som ska göras men själva sprutmålandet med epoxy, slipgrung och lack lejer jag bort men underarbetet i form av slipning och spackling gör jag själv.

Så här blev det till slut, är hyfsat nöjd för att vara första gången man testar ett engelskthjul.


 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Kul med riktigt hantverk - det ser ut att bli bra!

Jag har en originalframskärm som du kan få för en symbolisk summa. Skicka adress i DM om du är intresserad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att du gillar skärmen, jag skickar ett PM om framskärmen.

Funderar på att lacka skärmarna i nån silvernyans som matchar aluminiumdetaljerna på motorn. Fattar inte Triumphs designavdelning som har satt dit en racing stripe i guld, enlig mig hade en silver stripe matchat det övriga på hojen mycket bättre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån Thruxton ägare som testat "Polaris Bellmouth" med art nr 5410834 istället för en avskuren snorkel? Var förbi dom som säljer skoterdelar och bad dom ta hem ett Polaris gummi som kostade runt 270 kr, kostade ju inte många kronor så jag köpte ett gummi på chans. Har sett att någon filat upp hålet i locket till luftburken och sen skurit isär och limmat in en extra gummibit för att öka på insugets storlek, nån som vet om det gör nån skillnad?

Hade skulle gärna vilja komma i kontakt med Middleton angående framskärmen då jag snart tänkte skicka iväg bakskärmen till en kompis för lackarbetet och hade velat skicka med framskärmen i samma veva. Om någon av er kämmer honom får ni gärna be honom skicka ett PM till mig.
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Hej Bosse.
Jag köpte ett grund kitt från TTP, med deras alu insug. Enligt deras hemsida så ska detta vara bra. Det som jag har märkt är att ljudet blev bättre :) Sen om responsen är bättre eller sämre har jag inte säga så mycket om. Jag vill ha det riktigt gjort, snyggt och prydligt, och ha möjligheten att återställa till original skick om det skulle behövas. Så att kapa och skära sönder är inte min melodi.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top