Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Med reservation för att jag egentligen inte kan området, och med tanke på att jag inte vet hur Arrows-mappen ser ut jämfört med Triumphs egna...

Men om du
- använder Arrows mapp utan att använda Arrows dämpare (du har väl TOR?)
- använder en mapp för E25 när soppan du köper på macken är E5

...så låter det för en lekman som att det inte är sååå konstigt om du har problem.

Eller vad säger sakkunskapen - skiljer sig Arrows-mappen mycket från TOR-mappen?
Att köra en mapp för E25 när man tankar E5 låter däremot - för en okunnig - som att man riskerar störningar.

Asså, jag är ingen fena på detta. Men jag vet att vår gamla Saab vann 25 hästar på E85 jämfört med E5. 175 istället för 150. Så det borde kunna vara skillnad på att köra E5 och mapp för E25 (som inte ens finns att köpa). Du berättar ju för motorn att den skall få 25 % alkohol i soppan. Men ger den bara 0-5 % alkohol. Klart att den blir förbannad! :)

Kan till slut tillägga att min hoj med TOR-dämpare och Triumphs mapp för TOR startar på sekunden, varje gång. Inget pillande på gashandtaget. Inget pillande med "tomgångshöjaren" som jag sett att en del använder.
Bara trycka på knappen - brummmm! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag frågat på ratforumet fick jag rådet att först och främst testa 20498 Arrow mappen trots att man kör med TOR då man moddat luftburken och plockat SAI och O2, kan ju säkert vara så att dom som svarar där har med sprit soppan än vad vi har.

Alla mappar på tuneecu sidan verkar vara för up to E25 utom just Arrow 2-1 och 2-2 som finns i två versioner up to E10 och up to E25.

Om jag minns rätt så kör du med liknande det up som jag, rensad luftburk och avskuren snorkel tillsammans med TOR visst hade du kvar O2 och SAI på din hoj? Vad tar din hoj i soppa nu när jag kört lite mer så verkar min ta runt 0,62-0,65 och det är ganska oinspirerat kört, innan jag mappade om med original mapp och TOR tog den ca 0,48-0,55 lite beroende på körningen så den pumpar ju på rejält med mer soppa om man ser på bränsleförbrukningen, fick blev hojen starkare med Arrow mappen.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Ang startproblem, min thruxton har rensad burk, open intake, o2-sai bort, ttp-mapp och helt öppna megafoner. andra tändstift inköpta från squaredeals england. kallstart=full choke (snabbtomgång) om den bara står ca 1 minut varm är det bara och starta, men tar man en längre paus vägrar den starta om man inte ger full choke precis i start ögonblicket, då startar den hur snällt som helst. hojen tar aldrig mer än 0,55 och då talar vi aktiv körning. testa med full choke när den är varm, sen tror jag att tordämparna kan va lite väl stängda så hojen surar ner sig med din mapp. bara testa och se om det hjälper.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Med reservation för att jag egentligen inte kan området, och med tanke på att jag inte vet hur Arrows-mappen ser ut jämfört med Triumphs egna...

Men om du
- använder Arrows mapp utan att använda Arrows dämpare (du har väl TOR?)
- använder en mapp för E25 när soppan du köper på macken är E5

...så låter det för en lekman som att det inte är sååå konstigt om du har problem.

Eller vad säger sakkunskapen - skiljer sig Arrows-mappen mycket från TOR-mappen?
Att köra en mapp för E25 när man tankar E5 låter däremot - för en okunnig - som att man riskerar störningar.

Asså, jag är ingen fena på detta. Men jag vet att vår gamla Saab vann 25 hästar på E85 jämfört med E5. 175 istället för 150. Så det borde kunna vara skillnad på att köra E5 och mapp för E25 (som inte ens finns att köpa). Du berättar ju för motorn att den skall få 25 % alkohol i soppan. Men ger den bara 0-5 % alkohol. Klart att den blir förbannad! :)

Kan till slut tillägga att min hoj med TOR-dämpare och Triumphs mapp för TOR startar på sekunden, varje gång. Inget pillande på gashandtaget. Inget pillande med "tomgångshöjaren" som jag sett att en del använder.
Bara trycka på knappen - brummmm! :)
Det finns ingen mappning som bara är för E5. Man vill ju kunna tanka i andra länder också. Jag kommer däremot inte ihåg vad baseline är, men jag har för mig att det inte är så mycket som 25% etanolinblandning i alla fall.

Etanol har sämre energivärde än bensin så om du skall få högre effekt med etanol än med bensin så kommer det att gå åt mer bränsle. Det där var väl en marknadsföringsgrej från Saabs sida?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ang startproblem, min thruxton har rensad burk, open intake, o2-sai bort, ttp-mapp och helt öppna megafoner. andra tändstift inköpta från squaredeals england. kallstart=full choke (snabbtomgång) om den bara står ca 1 minut varm är det bara och starta, men tar man en längre paus vägrar den starta om man inte ger full choke precis i start ögonblicket, då startar den hur snällt som helst. hojen tar aldrig mer än 0,55 och då talar vi aktiv körning. testa med full choke när den är varm, sen tror jag att tordämparna kan va lite väl stängda så hojen surar ner sig med din mapp. bara testa och se om det hjälper.
Det är likadant för mig med pod-filter. Jag misstänker att det blir för mycket luft eller för turbulent flöde för att klara kallstart.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har lite funderingar om mappningen, hade ju lite startproblem med Arrow mappen och originaldämparna vid besiktningen men idag hade jag liknande problem efter att åkt en 8 mil och sen stannat för att kolla in den anrika festplatsen Tärendöholmen. Efter en rundvandring på festplatsen med nostalgi i tankarna, som musiker var jag även tvungen att ta en sväng på scen där många artister stått och sen kaffe ur termosen hade jag problem att få igång hojen, fick nöta ett tag och upplevde den som att den surade och ville dö då man gasade men efter lite försiktigt gasande fick jag varv på hojen och sen gick den som den skulle.

Verkar inte vara problem om man startar hojen efter ca 5 min som då man tankat men om den får stå ett tag så är den lite motig, har tidigare i sommar känt av dessa tendenser då man tex varti inne på affären men då har man just fått gasa till lite så har den gått som den ska.

Kan stiften fått en omgång då jag besiktade med arrow map och original dämpare och den verkade sura rejält? Batteriet borde ju inte vara problemt för då tycker jag att den borde ha problem att tända då den är kall.

Nu kör jag Arrow mappen för E25 skulle det vara bättre att ta Arrow mappen för E10?
Byt till E10-mappning. E25 är typ Brasilien. Köp nya tändstift om problemet kvarstår. Det duger alldeles utmärkt med helt vanliga. Ett säkrare kort är så klart att köpa en mappning från TTP och då får man lite support också.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det finns ingen mappning som bara är för E5. Man vill ju kunna tanka i andra länder också. Jag kommer däremot inte ihåg vad baseline är, men jag har för mig att det inte är så mycket som 25% etanolinblandning i alla fall.

Etanol har sämre energivärde än bensin så om du skall få högre effekt med etanol än med bensin så kommer det att gå åt mer bränsle. Det där var väl en marknadsföringsgrej från Saabs sida?
Så kan det vara, ingen typisk mappning för E5. Men, det är ju "cirka E5" vi får i pumpen så i praktiken kör vi på bränsle som innehåller upp till 5 % etanol. (Misstänkte att du skulle ge dig in i diskussionen.... ;) )

Liten utläggning OT:
Jodå, Saaben var märkbart piggare på E85. +25 hästar var inget påhitt på kammaren utan en officiell uppgift. Gjorde ett jobbuppdrag åt Saab för många år sedan och flera av Saab-folket körde E85-bilar delvis pga de att "de var snabbare". :) Särskilt märkte man det vid omkörningar.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
........................... (klippt) Om jag minns rätt så kör du med liknande det up som jag, rensad luftburk och avskuren snorkel tillsammans med TOR visst hade du kvar O2 och SAI på din hoj? Vad tar din hoj i soppa nu när jag kört lite mer så verkar min ta runt 0,62-0,65 och det är ganska oinspirerat kört, innan jag mappade om med original mapp och TOR tog den ca 0,48-0,55 lite beroende på körningen så den pumpar ju på rejält med mer soppa om man ser på bränsleförbrukningen, fick blev hojen starkare med Arrow mappen.
Korrekt, det är min konfiguration.
Drar nästan alltid 0,5 eller något lite under. Nästan oavsett hur jag kör. Småvägar eller blandad körning. Den enda gången den går tydligt över 0,5 är vid snabb motorvägskörning eller liknande. Då kommer jag upp i över 0,6. T ex 10-15 mil i 130 knyck för att hinna hem till middan! :)

Hur gammal är din hoj, milmässigt?

Min drog 0,65 som helt ny, sedan 0,60, sen 0,55 och nu (sedan flera år) 0,5. Rätt stor skillnad på ny/inkörd motor, m a o.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gjorde som ni sa både sagt både på besiktningen och igår på Tärendöholmen, då den inte startade chokade jag fullt och fick igång den för att sen försiktigt "gasa igång" den, man är ju som tvungen att testa nåt då den inte vill starta. Får testa E10 Arrow mappenoch se vad som händer, får se hur jag har med tid att fixa det eller om det får bli nästa säsong, älgjakten börjar på måndag så det blir nog inte många svängar till denna säsong utan nån kortare tur till samhället om det är fint väder nån dag.

Hur mycket bättre är TTP mappen, funderar på att köpa TTP mappningen och deras lock till luftburken. Har ett nytt K&N filter liggandes i garaget men fick ju som höra att dom inte ska filtrerad så bra här på teknikforumet så jag kör med original pappersfilter.

Hojen har gått ca 1400 mil så den borde ju vara inkörd, igår tog den 0,64 (med reservation för hur exakt man kan fylla tanken och hur det lutar då man tankar) och då var det mest körning i farter runt 100-120 km/h på landsväg. Tycker att det känns lite mycket men det är ju ändå i snitt litern, milen under än med 60:a Cadillacen så det känns ändå snålt ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ingen mappning som bara är för E5. Man vill ju kunna tanka i andra länder också. Jag kommer däremot inte ihåg vad baseline är, men jag har för mig att det inte är så mycket som 25% etanolinblandning i alla fall.

Etanol har sämre energivärde än bensin så om du skall få högre effekt med etanol än med bensin så kommer det att gå åt mer bränsle. Det där var väl en marknadsföringsgrej från Saabs sida?

Saab hade turbomotorer och den stora fördelen med etanol är att den är mer knackningsbeständig, dvs tål betydligt högre laddtryck = högre effekt. Utan turbo får du LÄGRE effekt pga lägre energiinnehåll...


Buy quality, cry once
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min förgasartraja har dragit så lite som 0,4l/mil (uppmätt på regelbundna tankningar i norge iofs) så 0,64 låter lite mycket tycker jag. Och jag gasar också en del emellanåt, kör med bortplockad luftburk och helöppna dämpare dessutom. Insprut borde ju gå att få både bättre och snålare? Keihin förgasaren som sitter på original är faktiskt ett riktigt fint instrument iofs.
Jag gjorde som ni sa både sagt både på besiktningen och igår på Tärendöholmen, då den inte startade chokade jag fullt och fick igång den för att sen försiktigt "gasa igång" den, man är ju som tvungen att testa nåt då den inte vill starta. Får testa E10 Arrow mappenoch se vad som händer, får se hur jag har med tid att fixa det eller om det får bli nästa säsong, älgjakten börjar på måndag så det blir nog inte många svängar till denna säsong utan nån kortare tur till samhället om det är fint väder nån dag.

Hur mycket bättre är TTP mappen, funderar på att köpa TTP mappningen och deras lock till luftburken. Har ett nytt K&N filter liggandes i garaget men fick ju som höra att dom inte ska filtrerad så bra här på teknikforumet så jag kör med original pappersfilter.

Hojen har gått ca 1400 mil så den borde ju vara inkörd, igår tog den 0,64 (med reservation för hur exakt man kan fylla tanken och hur det lutar då man tankar) och då var det mest körning i farter runt 100-120 km/h på landsväg. Tycker att det känns lite mycket men det är ju ändå i snitt litern, milen under än med 60:a Cadillacen så det känns ändå snålt ;)

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle tro att man kan få den att gå mycket snålare och säkert lite bättre men frågan är vilken mapp som ska ha, enda sättet att få den riktigt bra är väl att köra den i bänk och den mappa efter det. Dock ska man ju kunna detta med mappning och det låter väl inte ut som att det är nåt man bara gör "så där".

En fråga om mappningen med tuneecu, jag plockade ut säkringen till framlyse och baklyset för att spara batteri under överföringen och då jag skulle starta för att köra TPS kalibreingen fick jag tycka dit den.

Jag tröck dit den med tändnigen på vilket gjorde att det gnistade lite i säkringshållaren. Ni som gjort ommappningar slår ni av tändningen och ansluter datorn igen och den kör TPS kalibreingen? Nästa fundering man ska ju inte röra gasen men ska man använda choken då man startar, är inte choken kopplad till gasen så den höjer gasen vid choke?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag gjorde som ni sa både sagt både på besiktningen och igår på Tärendöholmen, då den inte startade chokade jag fullt och fick igång den för att sen försiktigt "gasa igång" den, man är ju som tvungen att testa nåt då den inte vill starta. Får testa E10 Arrow mappenoch se vad som händer, får se hur jag har med tid att fixa det eller om det får bli nästa säsong, älgjakten börjar på måndag så det blir nog inte många svängar till denna säsong utan nån kortare tur till samhället om det är fint väder nån dag.

Hur mycket bättre är TTP mappen, funderar på att köpa TTP mappningen och deras lock till luftburken. Har ett nytt K&N filter liggandes i garaget men fick ju som höra att dom inte ska filtrerad så bra här på teknikforumet så jag kör med original pappersfilter.

Hojen har gått ca 1400 mil så den borde ju vara inkörd, igår tog den 0,64 (med reservation för hur exakt man kan fylla tanken och hur det lutar då man tankar) och då var det mest körning i farter runt 100-120 km/h på landsväg. Tycker att det känns lite mycket men det är ju ändå i snitt litern, milen under än med 60:a Cadillacen så det känns ändå snålt ;)
Poängen med en TTP-map är en modifierad tändningskurva. Jag tycker att det gjorde mycket för upplevelsen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Skulle tro att man kan få den att gå mycket snålare och säkert lite bättre men frågan är vilken mapp som ska ha, enda sättet att få den riktigt bra är väl att köra den i bänk och den mappa efter det. Dock ska man ju kunna detta med mappning och det låter väl inte ut som att det är nåt man bara gör "så där".

En fråga om mappningen med tuneecu, jag plockade ut säkringen till framlyse och baklyset för att spara batteri under överföringen och då jag skulle starta för att köra TPS kalibreingen fick jag tycka dit den.

Jag tröck dit den med tändnigen på vilket gjorde att det gnistade lite i säkringshållaren. Ni som gjort ommappningar slår ni av tändningen och ansluter datorn igen och den kör TPS kalibreingen? Nästa fundering man ska ju inte röra gasen men ska man använda choken då man startar, är inte choken kopplad till gasen så den höjer gasen vid choke?
Jag tar inte ut någon säkring.

Apropå tomgångshöjaren: Den öppnar en liten luftkanal i throttelhusen så den rör inte gasen. Gasen får man ju inte röra av just den anledningen att det är TPS som skall kalibreras och justeras.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Läste att man bör ta ut säkringen för att inte få spänningfall då man håller på, jag kopplade visserligen in Ctek laddaren då jag höll på. Om man bara ska skicka data till ecu:n så spelar det kanske mindre roll då det går hyfsat fort.

Lutar väl mer och mer att jag skaffar en TTP mapp nästa säsong, blir inte riktigt klok med vad som ingår då man köper mapp eller om man köper till nån extra service för att få den lite mer specad för just sin hoj.

Jag är ju bara intresserad av en mapp och ev insuget till luftburken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja ha då går det som vanligt, tänkte lite snabbt mappa om hojen med Arrow E10 mappen men det gick ju som det gick. Mappningen gick ju bra men jag får i helvete inte till TPS kalibreringen, tar och klickar på "Reset Adptions" i testvyn, tar ok och får upp reset adeptions done längst ner på skärmen och sen startar jag motorn men nån grön lampa tänds inte på i alla fall 15 min, då inget hände första gången blev jag osäker så jag drog in mappen på nytt för att göra om detta men samma sak igen ingen grön TPS lampa tänds men jag ser att datorn komunicerar med ECU:n med en grön stapel nere i högra hörnet i programmet. Hur klänge ska man behöva vänta på att TPS lampa ska tändas?

Nu är ju hoj helvetet varm som fan av att stå på tomgång i garaget i minst en halvtimme men säkert mer hade i alla fall en 15kW areotemp att ställa och blåsa framför hojen för lite kylning. Så vad gör jag nu? Tänkte få at en provtur i det fina vädret innan ungarna kom hem från skolan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja ha då går det som vanligt, tänkte lite snabbt mappa om hojen med Arrow E10 mappen men det gick ju som det gick. Mappningen gick ju bra men jag får i helvete inte till TPS kalibreringen, tar och klickar på "Reset Adptions" i testvyn, tar ok och får upp reset adeptions done längst ner på skärmen och sen startar jag motorn men nån grön lampa tänds inte på i alla fall 15 min, då inget hände första gången blev jag osäker så jag drog in mappen på nytt för att göra om detta men samma sak igen ingen grön TPS lampa tänds men jag ser att datorn komunicerar med ECU:n med en grön stapel nere i högra hörnet i programmet. Hur klänge ska man behöva vänta på att TPS lampa ska tändas?

Nu är ju hoj helvetet varm som fan av att stå på tomgång i garaget i minst en halvtimme men säkert mer hade i alla fall en 15kW areotemp att ställa och blåsa framför hojen för lite kylning. Så vad gör jag nu? Tänkte få at en provtur i det fina vädret innan ungarna kom hem från skolan.
Riv ut skiten och skruva dit ett par amal concentric!

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ja ha då går det som vanligt, tänkte lite snabbt mappa om hojen med Arrow E10 mappen men det gick ju som det gick. Mappningen gick ju bra men jag får i helvete inte till TPS kalibreringen, tar och klickar på "Reset Adptions" i testvyn, tar ok och får upp reset adeptions done längst ner på skärmen och sen startar jag motorn men nån grön lampa tänds inte på i alla fall 15 min, då inget hände första gången blev jag osäker så jag drog in mappen på nytt för att göra om detta men samma sak igen ingen grön TPS lampa tänds men jag ser att datorn komunicerar med ECU:n med en grön stapel nere i högra hörnet i programmet. Hur klänge ska man behöva vänta på att TPS lampa ska tändas?

Nu är ju hoj helvetet varm som fan av att stå på tomgång i garaget i minst en halvtimme men säkert mer hade i alla fall en 15kW areotemp att ställa och blåsa framför hojen för lite kylning. Så vad gör jag nu? Tänkte få at en provtur i det fina vädret innan ungarna kom hem från skolan.
Jag har läst att lampan inte alltid tänds. Då kan man ge sig efter en kvart. Om man vill så kan man ju göra om det senare; man behöver inte flasha in en ny mappning för det. Låt inte hojen gå för länge på tomgång utan kylning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Riv ut skiten och skruva dit ett par amal concentric!

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Jag kan säga att jag vid detta tillfället med allt data tjorvande så hade jag nog välsignat ett par Amal, om inte annat så för stunden ;)

Jag har läst att lampan inte alltid tänds. Då kan man ge sig efter en kvart. Om man vill så kan man ju göra om det senare; man behöver inte flasha in en ny mappning för det. Låt inte hojen gå för länge på tomgång utan kylning.

Jag vet inte vad som egentligen hände gav upp för att låta hojen kallna, sen fick jag inte alls kontakt med ECU och jävlades på men startade om datorn och drog ur alla kablar och tillslut fick den kontakt efter att tjorvat med att välja interface. Gjorde ett nytt försök med att bara köra TPS grejen och då funkade det och den gröna lampan tändes efter ca 6 min.

Blev en test tur på ca 4 mil med Arrow E10 mappen, ingen stor skillnad på hojen skillnaden är så liten att det kan vara placeboeffekten. Upplever den möjligtvis lite rappare i mellanregistret runt 2-5000 rpm men inga dramatiska skillnader, startproblemet kom efter stopp på järnaffären så jag fick choka lite för att få den att gå men sen gick den. Tankade och det ska bli intressant att kolla om dne tar mindre soppa nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har googlat lite om detta med startproblemen och någon hävdar att oljan i oljekylaren rinner tillbaka i motorn och att då kallnar nån givare och känner av att hojen är kall och matar förmycket bränsle. Då hojen startar pumpas den varma oljan runt i oljekylaren och då känner givaren av att hojen är varm och den börjar gå normalt. Verkar tydligen inte vara ett helt ovanligt fenomen på dessa hojar enligt google.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top