Triumph Thruxton-tråden.

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej och tusen tack för bra input.
Känns som att 1200R inte haft så väldans mycket problem och om jag förstått andra och även olika tester så är den en välbyggd MC!
Jag byter sällan MC utan de stannar ofta länge i min ägo så kvalité är viktigt.

Eftersom jag aldrig kört någon så är jag nyfiken på egenskaperna och framför allt för något längre förare..
Är 188cm en rimlig längd på en R1200?
Effekten - under 100Hk känns inte som det jag tänkte men jag antar att momentet väl kompenserar detta..
Är det någon som skjutsat på en 12ooR - går det alls?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
188 ska nog inte vara något problem, jag själv är 185 och kan köra lite längre dagsturer (>30 mil) utan att gå sönder fullständigt, men som med alla andra hojar så skulle jag starkt rekommendera en provtur innan du bestämmer dig då körställning kan vara väldigt individuellt. Det hänger ju lite på hur långa ben man har osv, viss skillnad på en person med normal kroppsbyggnad och en huvudfoting trots att båda är 185 långa. Själv har jag monterat clip-on för att få en lite kurvvänligare körställning och som bonus ser det dessutom lite snyggare ut än de originalmonterade höga clip-onsen.

Effekten tycker jag räcker till så länge man inte ska utmana andra skrevraketer på långa rakor. Det finns ju vrid så man klarar sig gott och väl på gatan, bara att ha i åtanke vad det är för motor som sitter i och köra därefter. Om man är ute efter att jaga toppeffekt på >10k rpm och marscha motorväg i 200+ så är det fel hoj man har köpt.

Själv har jag inte skjutsat på min men det finns original tillbehörssadel och passagerarfotpinnar att köpa från närmsta Triumphhandlare. Som standard kommer den dock utan dessa och är då strikt ensitsig.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.........
Hur är det med snorkeln, är det för att minska risken för att suga in skit som man skär av snorkeln eller skär till ett gummi som sitter mot förgasaren? Tycker att man annars bara borde kunna ta loss snorkeln.
......
Enligt min ”hus-mek” så handlar det om att ha ett visst fysiskt skydd mot smuts. Alltså minska mängden skit som annars riskerar nå själva luftfiltret.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Eftersom jag aldrig kört någon så är jag nyfiken på egenskaperna och framför allt för något längre förare..
Är 188cm en rimlig längd på en R1200?
Effekten - under 100Hk känns inte som det jag tänkte men jag antar att momentet väl kompenserar detta..
Är det någon som skjutsat på en 12ooR - går det alls?
Ptjaa, motorn har bra umph och upplevs mycket linjär, men någon varvvillig sporthojsmotor är det ju inte. Jämfört med 900 är det dock en raket och blir Du avhängd på gocartbanan eller kurviga favoritvägen ska Du inte skylla på hojen... Den är helt enkelt en utmärkt landsvägsräser som låter Dig ha skoj utan att farten nödvändigtvis behöver överskrida 2 x Skyltsiffrorna. Bra skit, helt enkelt :)

Jupp, skjutsa går alldeles utmärkt, jag har Triumph sadel + fotpinnar och har skjutsat en del både på landsväg och mindre Knix-banor med den äran. Jag är själv 184 cm och sitter riktigt vettigt, frun tycker att det är den bästa åkhojen hitintills. Dock har jag faktiskt avstått från kåpan helt enkelt därför att jag är lite orolig för att clip-onstyret kanske ökar överkroppens lutning, vilket jag inte ser som särskilt välkommet med tanke på fotpinneplaceringen...

Men Galne Dansken vet jag är ute på Europaturné grand de lux med sin Thrux så där har Du nog bästa referensen över långtidsegenskaper med kåpa och clip-on.

Lycka till med Ditt val :tummenupp
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enligt min ”hus-mek” så handlar det om att ha ett visst fysiskt skydd mot smuts. Alltså minska mängden skit som annars riskerar nå själva luftfiltret.

Då jag kollade på dina bilder tidigare i tråden ser det ut som att du, ni bara skurit av snorkeln på insidan och lämnat kvar själva tratten på utsidan, eller skar ni av utsidan också? Har du kvar tratten på utsidan har du ju lika bra "stänkskydd" som originalet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu jävlar:):):) Jag får väl säga som han Ernst sa i tv:n igår där han härjar på, man får vara stolt.

Vågade mig på det som jag inte trodde jag skulle våga göra men nu är hojen ommappad med 20498 arrow 2-2 mappen som det tipsats tror både här och på triumphrat forumet. Följde nån instruktion på triumphrat forumet och det visade sig funka. Kryssade ur SAI och O2 men detta var lite tjorvigt innan jag med googles hjälp konstaterade att det skulle dubbelklickas.

En fråga till er som är mer rutinerade, är man klar med mappningen och gjort "reset adaptations" och sen startar hojen och väntar till TPS lampa lyser grön, är mappningen klar då den lyser grön eller ska den gå längre efteråt? Då man läser instruktionen på ratforumet så snackas det om att man ska låta hojen gå till kylfläkten startar och sen 12 min till, men hur är det på en luftkyld maskin? Jag lät min gå en 12 min efter TPS tändes grön bara för att.

Snorkel är också nu kapad på insidan och slangen till luftinsprutet pluggat med en kapad M12 bult och slangklammer till jag får minskat soppa mängden så jag enklare kan lyfta på tanken.

Blev bara en kort testsväng på ca 2 mil och dålig väg men det känns ut som att det blev mer åka med från botten och att hojen även känns starkare vid krypkörning på tomgång.

Hoppas få lite mer tid att testa vidare mer och på bättre väg men det verkar då lovande.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu jävlar:):):) Jag får väl säga som han Ernst sa i tv:n igår där han härjar på, man får vara stolt.

Vågade mig på det som jag inte trodde jag skulle våga göra men nu är hojen ommappad med 20498 arrow 2-2 mappen som det tipsats tror både här och på triumphrat forumet. Följde nån instruktion på triumphrat forumet och det visade sig funka. Kryssade ur SAI och O2 men detta var lite tjorvigt innan jag med googles hjälp konstaterade att det skulle dubbelklickas.

En fråga till er som är mer rutinerade, är man klar med mappningen och gjort "reset adaptations" och sen startar hojen och väntar till TPS lampa lyser grön, är mappningen klar då den lyser grön eller ska den gå längre efteråt? Då man läser instruktionen på ratforumet så snackas det om att man ska låta hojen gå till kylfläkten startar och sen 12 min till, men hur är det på en luftkyld maskin? Jag lät min gå en 12 min efter TPS tändes grön bara för att.

Snorkel är också nu kapad på insidan och slangen till luftinsprutet pluggat med en kapad M12 bult och slangklammer till jag får minskat soppa mängden så jag enklare kan lyfta på tanken.

Blev bara en kort testsväng på ca 2 mil och dålig väg men det känns ut som att det blev mer åka med från botten och att hojen även känns starkare vid krypkörning på tomgång.

Hoppas få lite mer tid att testa vidare mer och på bättre väg men det verkar då lovande.
Grön TPS-lampa så är det klart. Fläkten gäller för hojar som har en sådan. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Grön TPS-lampa så är det klart. Fläkten gäller för hojar som har en sådan. :)

Var det som jag misstänkte men jag vågade inte chansa? En till fråga då det gäller "Reset Adaptations" det stod att man skulle göra detta i "tests" läget i programmet men jag kunde inte göra det via ECU fliken i "tests" men i "map edit" bilden kunde jag göra det så jag gjorde det där via ECU fliken. Sen såg jag då jag körde hojen i väntan på TPS lampan skulle tändas såg jag att det finns en grå plutt "Reset Adaptations" längst ner till vänster under "Tests & Adjusts" i test läget, är det den man ska använda? Kan det ha nån betydelse om man gör det i "Map edit" eller "Tests"?

Bättre sprutt blev det i alla fall i hojen kändes ut som att den blev mer varvvillig som att man har vrid från botten och upp en bit över 6500 rpm tidigare upplevde jag att den började tapp vid nånstans vid 5500-6000 rpm.

Ska som sagt ta bort luftinsprutet då jag för minder soppa i tanken, ni som gjort detta hur har ni gjort med tanken. Läste nånstans att man bara skulle kunna lyfta tanken rakt upp och palla under med nåt lämpligt så man kommer åt kontakten och fästskruvarna till solenoiden, hur har ni gjort vore ju smidigt om man bara kunde göra det.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Vätternrundan!

Årets Vätternrunda. Vilka kör med i år? Det är ingen bindande anmälan, bara bra att veta ungefär hur många vi blir.

21-22 juli:
TMax500
Alikzus
ahoff
Trixon
Jonas (på Johans mc)
...svara genom att kopiera och fyll på med ditt namn här

28-29 juli (reservhelg ifall vädret är kass helgen före):
TMax500
ahoff
Trixon
...svara genom att kopiera och fyll på med ditt namn här

Läs mer här om detaljerna:https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6365977&viewfull=1#post6365977

Det set ut att bli finväder till helgen fast kanske något varmt, upp emot en 26 grader, men då får man trycka i sig två glassar i Gränna. Då det verkar vara fler anmälda nu till helgen än om två veckor så är mitt förslag att vi kör d.21:a-22:a. Andra förslag?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det set ut att bli finväder till helgen fast kanske något varmt, upp emot en 26 grader, men då får man trycka i sig två glassar i Gränna. Då det verkar vara fler anmälda nu till helgen än om två veckor så är mitt förslag att vi kör d.21:a-22:a. Andra förslag?

Vätternrundan!

Instämmer med ahoff! Tycker att vi bestämmer det, att årets Vätternrunda går 21-22 juli.
Samt att vi ta en sista avstämning fredag morgon - ifall, ifall väderprognosen har ändrats till dess.

Samling på torget i Askersund kl 13.00.

Skall bli kul!

- Alikzus - kör du från Sthlm eller från Falkenberg?
- Jonas och Ronny som kör från Gbg (eller nästan från Gbg...) kan jag samordna mig med. Prel. avresa från Gbg kl 7.30. Förslag: Circle K vid f d gasklockan.
- Ahoff och Trixon - ni klarar att ta hand om er själva! :)

Nån mer? Det är bara att hänga på! Men skriv gärna något i tråden i så fall - eller PM:a - så att vi vet om vi skall vänta in någon. Som t ex har försovit sig :)7peta-> Twintorsk. ;) )


Läs mer om detaljerna här: https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6365977&viewfull=1#post6365977
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kör från Stockholm. Om det är någon som skall haka på så rullar jag ifrån Sollentuna ungefär klockan sju på morgonen. Jag kör inte raka spåret och brukar vara vid Askersund runt klockan tolv vid inspirerad körning.
Vätternrundan!

Instämmer med ahoff! Tycker att vi bestämmer det, att årets Vätternrunda går 21-22 juli.
Samt att vi ta en sista avstämning fredag morgon - ifall, ifall väderprognosen har ändrats till dess.

Samling på torget i Askersund kl 13.00.

Skall bli kul!

- Alikzus - kör du från Sthlm eller från Falkenberg?
- Jonas och Ronny som kör från Gbg (eller nästan från Gbg...) kan jag samordna mig med. Prel. avresa från Gbg kl 7.30. Förslag: Circle K vid f d gasklockan.
- Ahoff och Trixon - ni klarar att ta hand om er själva! :)

Nån mer? Det är bara att hänga på! Men skriv gärna något i tråden i så fall - eller PM:a - så att vi vet om vi skall vänta in någon. Som t ex har försovit sig :)7peta-> Twintorsk. ;) )


Läs mer om detaljerna här: https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6365977&viewfull=1#post6365977
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Någon här som har kört med Metzler Roadtec Z6 någon gång? Mitt bakdäck är nästan nere på slitvarningen och ett sådant kan jag få på till helgen. Både jag och frugan skulle känna oss lugnare då.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vättern runt 2018

Solen skiner, himlen är blå, hojen är (snart) tankad, oljan kontrollerad, kedjan är lagom smord...

Då kör vi i morgon!

Ses i på torget i Askersund lördag kl 13!


Vätternrundan!

Instämmer med ahoff! Tycker att vi bestämmer det, att årets Vätternrunda går 21-22 juli.
Samt att vi ta en sista avstämning fredag morgon - ifall, ifall väderprognosen har ändrats till dess.

Samling på torget i Askersund kl 13.00.

Skall bli kul!

- Alikzus - kör du från Sthlm eller från Falkenberg?
- Jonas och Ronny som kör från Gbg (eller nästan från Gbg...) kan jag samordna mig med. Prel. avresa från Gbg kl 7.30. Förslag: Circle K vid f d gasklockan.
- Ahoff och Trixon - ni klarar att ta hand om er själva! :)

Nån mer? Det är bara att hänga på! Men skriv gärna något i tråden i så fall - eller PM:a - så att vi vet om vi skall vänta in någon. Som t ex har försovit sig :)7peta-> Twintorsk. ;) )


Läs mer om detaljerna här: https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6365977&viewfull=1#post6365977
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Testa du, och rapportera efteråt! :)
Så fick det bli. Jag har precis hämtat Ryath från Din MC i Rotebro; eloge till dem som kunde byta bakdäcket med så kort varsel så här i högsäsong. Mönstret är ganska grovt, tycker jag, men jag får återkomma i Askersund imorgon med hur det känns.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade velat komma men jag har ungefär 113 mil till startplatsen, var tvungen att kolla på google maps. Får väl också skylla på att jag inte får hundvakt till Jämthundsvapen som är snart 11 veckor ;) Njut av trippen och ha det trevligt.

Jag tänkte istället fixa en olja till Thruxtonen nån som har nåt att invända mot att använda OKQ8 SBK 10W50? Då man bor på ett litet ställe så är det ju smidigt att få tag på olja på macken om det skulle behövas. Kommer dock att köpa en 20 l dunk.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hade velat komma men jag har ungefär 113 mil till startplatsen, var tvungen att kolla på google maps. Får väl också skylla på att jag inte får hundvakt till Jämthundsvapen som är snart 11 veckor ;) Njut av trippen och ha det trevligt.

Jag tänkte istället fixa en olja till Thruxtonen nån som har nåt att invända mot att använda OKQ8 SBK 10W50? Då man bor på ett litet ställe så är det ju smidigt att få tag på olja på macken om det skulle behövas. Kommer dock att köpa en 20 l dunk.
Jag kör med OKQ8s MC-racingolja.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Uppdatering Vättern/Göteborgsturen: Macken (CircleK) är borta! Riven. Står på OKQ8 mittemot


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kom hem vid halv sju och totalt så har det blivit 103 mil den här helgen. Det var stopp i trafiken en bra bit innan Stockholm (söder om Salem) så det var tur att jag hade hojen; väggrenen gick fint att köra på och när den saknades så var det bara att pressa sig mellan bilarna och bita hårt i tungan.

Tack allesammans för en trevlig helg. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top