Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Svårt att säga när man ena året kör ett utslitet däck och nästa år ett fräscht. Varje gång man byter känns det som julafton! Jag gick mycket på våtgreppet i mitt val, där Michelin traditionellt varit starka. Torrgreppet, bromsförmåga etc tror jag är ganska lika på två kvalitetsdäck. Roadsmart III ska ju vara ännu bättre än de äldre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså ingen jätte skillnad, inte säkert att jag skulle märka nån alls då;)

Vad har ni för slangar landsvägsslang eller crosslang? Tror jag hört att en del har väl använt crosslangar även till landsvägsdäck för att dom ska vara stadigare? Ursäkta att jag frågar på om däcken men jag vill vara 100% säker innan jag beställer för man vill ju inte riskera att få punka i onödan.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
De gånger jag fått punktering så har det berott på något spetsigt, och inte genomslag. Så en Heavy Duty-slang hade nog inte hjälpt så mycket. De är ju rejält mycket tyngre också. Så den extra roterande vikten lär ju märkas mer på en landsvägshoj än på en cross/enduro. Så standardslang, mina 5 cent.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då ska jag beställa Michelin Pilot Road 3 och slangar.

Då återstår ju att se om man kan lyckas byta däcken själv i garaget, har i alla fall en drös däckjärn, fälgskydd och biltemas balanseringspinne med uppsmorda lager så den snurrar lätt. Bytte på min Honda CB250 och det gick väl hyfsat även om bakdäcket inte gick på utan hjälp av däckjärn. Ni som bytt däcken själva, hur jäkligt är det att byta?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Okej, då ska jag beställa Michelin Pilot Road 3 och slangar.

Då återstår ju att se om man kan lyckas byta däcken själv i garaget, har i alla fall en drös däckjärn, fälgskydd och biltemas balanseringspinne med uppsmorda lager så den snurrar lätt. Bytte på min Honda CB250 och det gick väl hyfsat även om bakdäcket inte gick på utan hjälp av däckjärn. Ni som bytt däcken själva, hur jäkligt är det att byta?
Jag hade träningsvärk efter detta bytet, battlax däcket jag krängde sist minns jag som ganska lättkrängt, men utan däckjärn är bara att glömma skulle jag säga. Mina fälgar(original tyska alu) har inte direkt nån djup fåra i mitten som underlättar heller. Men jädrar vad go hojen är att köra nu, går som på räls och oerhört lättsvängd!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då har jag koll på läget då det gäller däcken det är alltså ingen idé att ens försöka att kränga på däcken utan däckjärn. Bra att veta istället för att försöka i några timmar för att sen ändå ge upp och ta fram däckjärnen.

Fick USB-kabeln att mappa om med som jag beställde från England med posten idag, så nu väntar jag på TOR dämparna ska komma. Jag köpte även ett nytt K&N luftfilter på tradera så det blir väl byte av dämparna och rensa luftburken och i med K&N filtret. Sen gäller det att samla mod att våga sig på att mappa om hojen:confused:

Även det nya blinkersfästet verkar ha kommit men jag får åka och hämta det i centalorten på Coop för det var ett rekat brev. Så med lite tur kanske jag får till ett blinkersbyte närmaste dagarna men jag är rädd att det måste tillverkad distanser för att komma upp i de 240 mm det ska vara mellan framblinkersarna. Vill ha en metallsvarv för det är ju en sån där bra och ha grej i ett garage ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hallå i tråden,
Innan alla ger sig av på semester så vill jag påminna om årets Vätternrunda!
Vilka kör med i år? Det är ingen bindande anmälan, bara bra att veta ungefär hur många vi blir.

Det är över tre veckor kvar, så ingen behöver stressa upp sig redan nu och fundera på "blir det sol?, tänk om det regnar?". Men det kan vara bra att strecka datumen i kalendern redan nu så att inget annat oviktigt kommer före... ;)

21-22 juli:
TMax500
Alikzus
ahoff
Trixon
Jonas S
Ronny G
Fler från Rockers Göteborg?
...svara genom att kopiera och fyll på med ditt namn här

28-29 juli (reservhelg ifall vädret är kass helgen före):
TMax500
ahoff
Trixon
...svara genom att kopiera och fyll på med ditt namn här

Läs mer här om detaljerna:https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6365977&viewfull=1#post6365977

Samling i Askersund för lunch.
IMG_2322_70 proc.gif
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fasen så kul det hade varit att komma på Vätternrundan men lite lång till starten, kanske runt 120 mil ;)

Nu är däck och slangar beställda, ett K&N filter inhandlat på tradera så nu är det bara att vänta.

Det nya blinkersfästet och biltema miniblinkers sitter nu på plats, blev en jäkla skillnad i utseendet nu. Kan nån förklara varför laddregulatorn eller vad det nu heter som sitter på nedre gaffelkronan är distanserad 8 mm från "botten" på det gamla blinkersfästet med dit svetsade distanser? Har det nåt med kylningen att göra? Monterade dit den med kortare bultar men tror jag ska distansera den med brickor tills jag får nya distanser svarvade, det borde ju vara av nån anledning den sitter på distanser? Sen skall det dit distanser på bulten till miniblinkersarna för att klara 240 mm avstånd mellan blinkers, nu har jag ca 225 mm vilket ska vara olagligt. Frågan är ju hur lagligt det hela är nu med tanke på helfordonsgodkännadet och E-märkningen? Mina blinkers är märkta E4, nån som vet vad E4 betyder? Verkar i alla fall vara märkt 50R vilket väl ska vara ett måste för blinkers motorcykel om jag fatta det hela rätt.

Nästa estetiska sak som jag ska försöka göra nåt åt är att sänka mätarna, tycker att dom sitter för högt så dom ska ner närmare lyktan. Tänker testa med att ta och dra långa helgängade skruvar genom originalhålen sen göra distanser mellan undersidan av gaffelkronan och mätarfästet och sen ha muttrar på undersidan. Det borde funka för att få ner mätarna närmare lyktan.

En bild på en "lite renare" hoj, tycker att man inte märker av framblinkers mycket till man slår på dom för dom lyser av bara den. Dessa blinkers lyser betydligt intensivare än original blinkers vilket märks tydligt i soligt väder.



 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
E4 betyder vilket EU-land där den godkänts, 4 är Holland

Gäller i hela Eu
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om den är godkänd i Holland är den då godkänd i Sverige? Men vad är den godkänd som, blinkers fram, bak eller både och? Hur fasen ska man veta det?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ingen som är sugen på att sälja sin Thrux? Är ev. på jakt efter en. Är det någon som pendlar med en Thrux med clip-ons? Blir det ansträngande för axlar och armar om det är mycket köer?

Vad bör man betala för en hoj som gått 2000 mil med rätt tillbehör (läs slip-on osv).

/M

359db2cf77baa34364ac970876faf02a.heic
2016 Thrux R, väskor original, vance & Hines, racerkåba m clip-on - mil typ 2.500 om två tre veckor när jag är hemma igen från runt i EU och SMC träffen i Österika.

Pris tja typ 110.000 kan vara ett giss!!

Körd som mest 85 mil på en dag, växlande vägar, och sporty körställning som jag tycker om!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu börjar det dra ihop sig för lite allvarligare grejer, dämparna ska anlända från Luleå med bussgods förhoppningsvis idag eller imorgon beroende på hur bussarna går.

Planen är ju att byta dämparna och rensa luftburken men sen ska det ju mappas, om man nu ska göra detta själv med TuneECU vilken mappa ska man då ta, är det 20451 som gäller från TuneECUhttp://www.tuneecu.com/Twin_OEM_obsolete_Tune_list.html även om man har tagit bort baffeln i luftburken och skurit av snorkeln? Eller är det någon annan mapp som är bättre med TOR om man även rensat i luftburken?

Är ju lite lätt rädd för att mappa om själv men skulle vara smidigt då jag kommer att få en Jämthundsvalp nästa vecka så med en 8 veckors hundvalp är det betydligt mer komplicerat att åka till Luleå för att få hojen mappad.
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Hej Bosse-l
Detta köpte jag till min Thrux.
https://www.triumphtwinpower.com/bo...aster-efi-airbox-modification-removal-kit.php
Som jag skrev innan så har jag inte kört in den nya pappen än. Men ljudet från maskinen är perfekt :)
En liten text från TTP:s hemsida. Tror att när jag väl har nya programmet i min mc så blir det ännu bättre.
https://www.triumphtwinpower.com/triumph-twin-power-torque-model-comparison.php

Att montera din TOR:s och ta bort mellanväggen i luft burken tar inte lång tid, max någon timme.

Hälsningar
Patrik.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hej Bosse-l
Detta köpte jag till min Thrux.
https://www.triumphtwinpower.com/bo...aster-efi-airbox-modification-removal-kit.php
Som jag skrev innan så har jag inte kört in den nya pappen än. Men ljudet från maskinen är perfekt :)
En liten text från TTP:s hemsida. Tror att när jag väl har nya programmet i min mc så blir det ännu bättre.
https://www.triumphtwinpower.com/triumph-twin-power-torque-model-comparison.php

Att montera din TOR:s och ta bort mellanväggen i luft burken tar inte lång tid, max någon timme.

Hälsningar
Patrik.

Okej så du har rensat luftburken och kör med TTP "locket" Har du även plockat lamdasonderna och luftinsprutningen? Vet du vad du har för mapp nu? TOR mappen eller original mappen?

Ska bli spännande hoppas verkligen att jag får dämparna innan helgen så jag får testa hur dom låter.
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Hej Bosse-I
Jag har bara monterat mina TOR:s, luftfilter och "TTP-tratten". Kör standard ECU och allt annat kvar.
Njuter av min Thrux, väder och ljud. Tror jag besiktigar innan jag kör in den nya mappen i ECU:n. Dags för första besiktningen innan siste juli.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter TOR dämparna på min hoj med, vilken skillnad det blev på ljudet testade först i garaget och fick godkänt av grabben som är 7 år och även av pappa:) Tänkte att dom skulle vara tystare än dom var då jag såg det relativt lilla utblåset. Har blivit en sväng ikväll och var mycket roligare att köra nu då man hör nåt av motorn, nu låter ju hojen som en twin och inte en symaskin. Verkar ju vara en hyfsad kompromiss för kompisen som jag hälsade på hörde inte då jag kom smygandes men det verkar ju låta ganska bra då man drar på.

Fan vad jag skämdes för några dagar sen då jag träffade en jobbarkompis med fru och grabb (närmare 30 år) utanför Konsum dom på var sin Puch moped. Den gamla Dakotan lät ju nästan mer än Thruxtonen på tomgång, nu var kanske Dakotan lite viktkompenserad men ändå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag hunnit testköra lite mer med TOR dämparna och dom låter nog väldigt lagom:) Dock har jag lite smällar på avslag vilket är irriterande.

Tänker att det är väl lika bra att ge sig på att ta bort luftinspruningen och lambdasonerna, ni som har plockat luftinsprutningen och lambdasonerna kan man köra utan att ha motstånd inkopplade i kontaktdonen eller mappa om ECU:n och få hojen att gå som den ska, motorlampan lär väl lysa men går hojen in i nåt nödläge?

Hur är det med pluggarna främst i toppen, ska man ha rostfria eller funkar vanliga oljepluggar med M12X1.25 gänga som man kanske med lite tur kan hitta på lokala OK-macken eller beställas från mekonomen? Tycker faktiskt att det är lite överpris att betala 27 pund för två pluggar med koppar brickor, en plast plugg och två bitar krympslang från TTP, samma för lamdasonderna 23 pund för två pluggar, två kopparbrickor och två bitar krympslang. Lite kopparpasta är väl också med i kitten men det finns redan i garaget, samma sak då det gäller krympslang.

Tänker lite så här att man vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden, med lite otur kanske det kommer att kollas avgasvärden vid besiktning och då är det ju bra kunna få dit grejerna igen utan att dom ärgat fast totalt pga olika material. Man vet ju inte idag och miljöeländet verkar ju hela tiden vara på tapeten nu.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu har jag hunnit testköra lite mer med TOR dämparna och dom låter nog väldigt lagom:) Dock har jag lite smällar på avslag vilket är irriterande.

Tänker att det är väl lika bra att ge sig på att ta bort luftinspruningen och lambdasonerna, ni som har plockat luftinsprutningen och lambdasonerna kan man köra utan att ha motstånd inkopplade i kontaktdonen eller mappa om ECU:n och få hojen att gå som den ska, motorlampan lär väl lysa men går hojen in i nåt nödläge?

Hur är det med pluggarna främst i toppen, ska man ha rostfria eller funkar vanliga oljepluggar med M12X1.25 gänga som man kanske med lite tur kan hitta på lokala OK-macken eller beställas från mekonomen? Tycker faktiskt att det är lite överpris att betala 27 pund för två pluggar med koppar brickor, en plast plugg och två bitar krympslang från TTP, samma för lamdasonderna 23 pund för två pluggar, två kopparbrickor och två bitar krympslang. Lite kopparpasta är väl också med i kitten men det finns redan i garaget, samma sak då det gäller krympslang.

Tänker lite så här att man vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden, med lite otur kanske det kommer att kollas avgasvärden vid besiktning och då är det ju bra kunna få dit grejerna igen utan att dom ärgat fast totalt pga olika material. Man vet ju inte idag och miljöeländet verkar ju hela tiden vara på tapeten nu.
Man kan avaktivera lambdasonderna och luftinsprutningen i TuneECU; då får man inga felkoder samt slipper fulhacka med motstånd.

Kiten för att blockera luftinsprutningen är bara för latmaskar som mig. Det går att jaga fatt på sakerna själv; finns trådar på RAT-forumet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Beställde nyss fyra rostfria pluggar med kopparbricka på eBay, 200 kr med frakt från England för fyra pluggar är ju lite billigare än ett kit för 23 pund och ett annat för 27 pund ;) Morsan är från Småland;):D Kopparpasta och krympslang finns ju redan i garaget så nu är det bara att jaga en plastplugg till luftburken.

Hur är det om man bara plockar bort lamdasonerna och luftinsprutningen, går hojen in i felläge med reducerad effekt eller lyser bara lampan? Tänkte om man kan plocka grejerna nån kväll då pluggarna kommit och ändå köra till man får fixat luftburken och programmerat om ECU:n?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top