Triumph Thruxton-tråden.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tror du? Hur fint är 800? Med tanke på att jag polerat med Autosol i ca 4h utan att ha fått bort det sista så känns det som att man kanske behöver relativt grovkornigt till att börja med... eller? Väldigt obevandrad i polerlandet känner jag...
Är det bara lite skrufs kvar efter autosolandet så skulle jag tippa på att 800 räcker, sen får man ju välja var man ska stoppa, 4000 korn tycker jag är överkurs och fruktansvärd knullputs
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Är det bara lite skrufs kvar efter autosolandet så skulle jag tippa på att 800 räcker, sen får man ju välja var man ska stoppa, 4000 korn tycker jag är överkurs och fruktansvärd knullputs

”Knullputs” hahaha.
Jag testar 400-1200 så får vi se om vi får ett slut på sagan här. Spännande. Tack f hjälp och tips!
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Stort tack för tipset Middleton! Har kört 400 & 600 idag och i princip allt smuts är borta! Ska köra 800 & 1200 imorn och sen maskinpolera med Autosol. Det kommer bli bra detta. Kul!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tidningen Bike kom ut idag med ett reportage om Thruxton 900 som begagnad. Så nu har jag lite att läsa till eftermiddagskaffet! :)

Var det någon mer än jag som fick frågor från Tobias på Bike?

Mig bad han om en text om hur det är att äga en Thruxton 900. Så han fick en massa text varav kanske 10 % "överlevde" och kom med i reportaget. Men det är ju så det funkar, så det var ingen överraskning. (Skribenten behöver massa material, och mängden överskottsmaterial kan bli stor.)

Thruxtonerichs gamla hoj nämndes i förbigående, men där blev det lite error. Fel ägare uppgavs. Men jag är övertygad om att Erich rättar Bike på den punkten! ;)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tidningen Bike kom ut idag med ett reportage om Thruxton 900 som begagnad. Så nu har jag lite att läsa till eftermiddagskaffet! :)

Var det någon mer än jag som fick frågor från Tobias på Bike?

Mig bad han om en text om hur det är att äga en Thruxton 900. Så han fick en massa text varav kanske 10 % "överlevde" och kom med i reportaget. Men det är ju så det funkar, så det var ingen överraskning. (Skribenten behöver massa material, och mängden överskottsmaterial kan bli stor.)

Thruxtonerichs gamla hoj nämndes i förbigående, men där blev det lite error. Fel ägare uppgavs. Men jag är övertygad om att Erich rättar Bike på den punkten! ;)
Har du börjat att extraknäcka som skribent eller?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tidningen Bike kom ut idag med ett reportage om Thruxton 900 som begagnad. Så nu har jag lite att läsa till eftermiddagskaffet! :)

Var det någon mer än jag som fick frågor från Tobias på Bike?

Mig bad han om en text om hur det är att äga en Thruxton 900. Så han fick en massa text varav kanske 10 % "överlevde" och kom med i reportaget. Men det är ju så det funkar, så det var ingen överraskning. (Skribenten behöver massa material, och mängden överskottsmaterial kan bli stor.)

Thruxtonerichs gamla hoj nämndes i förbigående, men där blev det lite error. Fel ägare uppgavs. Men jag är övertygad om att Erich rättar Bike på den punkten! ;)

Äsch, vet inte om jag orkar "bråka" om massa felaktigheter..jag har bara dåliga erfarenheter av journalister sen tidigare..om det blir nån nästa gång ska jag be dom fara åt helsike, hehe!! För den intresserade finns den mesta faktan här på forumet om man bara tar sig tid att läsa igenom. Nu tänker jag trösta mig med en single malt, haha!!
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Kände och klämde lite på en Thruxton R häromdagen, vilken fantastisk maskin! Blir nog till att boka provkörning så fort säsongen drar igång.
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Idag köpte jag Alikzus BC-predatorer så nu blir det vråla av i vår!

80c9c9b7d9d5914c01b767306db835ba.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Idag köpte jag Alikzus BC-predatorer så nu blir det vråla av i vår!

80c9c9b7d9d5914c01b767306db835ba.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag besiktade hojen i höstas med mina Predators monterade. Var för lat för att skruva. Tänkte att ,går det så går det. Blankt papper och kommentaren: "Kul maskin. Tack för lånet" efter provkörningen. Inget om några höga db :tungan.

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag besiktade hojen i höstas med mina Predators monterade. Var för lat för att skruva. Tänkte att ,går det så går det. Blankt papper och kommentaren: "Kul maskin. Tack för lånet" efter provkörningen. Inget om några höga db :tungan.

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
Imponerande. Det hade jag aldrig kunnat tro. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och - förhoppningsvis - nöta lite mer på kanterna av däcken. ;)
He-he... Nu var du lite hård/orättvis... :) Får försvara skrajen lite.

Tittar man noga så är det garagedamm på däcket. Fegranden är betydlig smalare. Se gula pilarna.

fegrand.JPG


Och varför lägger jag mig i detta? Obegripligt. Hade kanske inget bättre för mig? ;)
 
Last edited:

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
När vi talar om bakdäcket, jag vill sätta dit ett bredare inför den här säsongen. Jag gissar att 150 borde vara ett hyfsat gyllene snitt mellan estetik / inte förvärra köregenskaperna för mycket.

Tror ni det är ok att smälla på en 150/70-sula på 3,5"-originalfälgen eller måste jag antingen nöja mig med ett 140/70 eller uppgradera till 4,25"-fälg för att få på ett 150? (ont i plånboken).
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
150/70 funkar. Har kört så sedan 2010. Det sägs - "sägs" - att 160 blir för mycket. Minns inte vem som sade, men det lät trovärdigt! :) (Kanske Erich??)

Blir ju lite för rund profil med 150 - "lite för brett däck på smal fälg". Men jag tycker inte det gör något. Möjligen försämras livslängden något på långfärd/rak väg i och med att däcket är "lite för runt". Kontaktytan bör rimligen bli något mindre rakt fram. Om det gör skillnad? Vet inte, det är mest en teori från min sida...

Jag tycker också - inbillning? - att det blir väldigt lättsvängt och fint med en rund o' go' profil. Men det kan vara inbillning. Det är ju alltid så att det känns som julafton med nya däck, jämfört med de gamla slitna som man nyss kastade. Hade kanske känts lika bra med nya 140 eller 130?

Någon som studerat mer fysik får gärna kommentera, klaga, eller applådera dessa teorier!
(Själv hade jag visserligen 5:a i fysik, men det var på högstadiet. :) )
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
150/70 funkar. Har kört så sedan 2010. Det sägs - "sägs" - att 160 blir för mycket. Minns inte vem som sade, men det lät trovärdigt! :) (Kanske Erich??)

Blir ju lite för rund profil med 150 - "lite för brett däck på smal fälg". Men jag tycker inte det gör något. Möjligen försämras livslängden något på långfärd/rak väg i och med att däcket är "lite för runt". Kontaktytan bör rimligen bli något mindre rakt fram. Om det gör skillnad? Vet inte, det är mest en teori från min sida...

Jag tycker också - inbillning? - att det blir väldigt lättsvängt och fint med en rund o' go' profil. Men det kan vara inbillning. Det är ju alltid så att det känns som julafton med nya däck, jämfört med de gamla slitna som man nyss kastade. Hade kanske känts lika bra med nya 140 eller 130?

Någon som studerat mer fysik får gärna kommentera, klaga, eller applådera dessa teorier!
(Själv hade jag visserligen 5:a i fysik, men det var på högstadiet. :) )

Tack! Väldigt informativt och bra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
150/70 funkar. Har kört så sedan 2010. Det sägs - "sägs" - att 160 blir för mycket. Minns inte vem som sade, men det lät trovärdigt! :) (Kanske Erich??)

Blir ju lite för rund profil med 150 - "lite för brett däck på smal fälg". Men jag tycker inte det gör något. Möjligen försämras livslängden något på långfärd/rak väg i och med att däcket är "lite för runt". Kontaktytan bör rimligen bli något mindre rakt fram. Om det gör skillnad? Vet inte, det är mest en teori från min sida...

Jag tycker också - inbillning? - att det blir väldigt lättsvängt och fint med en rund o' go' profil. Men det kan vara inbillning. Det är ju alltid så att det känns som julafton med nya däck, jämfört med de gamla slitna som man nyss kastade. Hade kanske känts lika bra med nya 140 eller 130?

Någon som studerat mer fysik får gärna kommentera, klaga, eller applådera dessa teorier!
(Själv hade jag visserligen 5:a i fysik, men det var på högstadiet. :) )
Femma i fysik..? Den som ändå vore så vältränad
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top