Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hemma igen från Vätternrundan!
Blev en lite kortare runda i år, "bara" 76 mil på vägmätaren. Vi kapade några mil från Kungslena till Göteborg.
Tack alla för go' tur och gott sällskap! Kul att ses igen, och kul att ses Lars i röda 1200:an!
d400cc33779a535db8725d648e714f64.jpg
882086bf3a290160d74724006ff6f7e3.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Tack själv. Det blev något längre i år med Alikzus som stigfinnare den sista biten hem. Grymt krokiga vägar. 103 mil stannade trippen på för årets Vätternrunda totalt .:yoparty
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tack allesammans för den här helgen. :) Nu har jag precis satt mig i soffan efter en kort joggingtur och ett varmt bad; kom hem för två timmar sedan med 100 mil på trippmätaren.

Jag och ahoff har nog hittat Sveriges sämsta väg sett till beläggning.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu har jag också landat hemma med en pilsner, fick hänga lite med garagegossarna i majorna först. Vart så inspirerad att det blev lagligt plus moms och skatt stundtals på gamla e6an hemåt, med the ton x 2 på rakan i brodalen! Hördes tydligen ända hem, önskar att jag hade fått höra det också
Har ingen trippmätare men det borde ju blivit 4-5 mil mer än tmax.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bromsbelägg, vad bör man ha och var kan man köpa det om det inte är OEM? EBC HH verkar rekommenderas på RAT-forumet till framoket.

Min bakbroms gnisslade till när jag rullade ut från en mack efter sista tankstoppet igår och då slog det mig att jag inte har kontrollerat bromsarna nyligen; senaste service var för ungefär 600 mil sedan. Totalt så har den rullat 2400-2500 mil på de nuvarande beläggen.

Där är belägg kvar och jag skall strax gå ner till hojen och kontrollera att det är mer än 1,5 mm. Sedan så får jag avgöra hur bråttom som det är att göra något och om jag måste försöka att jaga fatt på nya belägg idag. Om inte så tänker jag åtminstone beställa hem nya så att jag har det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har köpt både oem och ebc fram, inte märkt nån större skillnad direkt. Har oem bak, har för mig det var rätt billigt även hos handlare i sverige.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har köpt både oem och ebc fram, inte märkt nån större skillnad direkt. Har oem bak, har för mig det var rätt billigt även hos handlare i sverige.
Priser finns på Johans mcs webshop, bedrövligt dyrt säger mig mitt minne från när jag bytte nyligen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Lelles hade något italienskt utöver OEM. Blev typ halva priset.

Det visade sig dock inte vara så illa när oken väl kom av. 2,5 mm fram och 2,6 bak. Men nu har jag nya belägg i alla fall och borde klara mig 3000 mil till typ. :)
 

simonsss

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2017
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Triumph Thruxton
Är det någon som har tips på hur man tar bort smuts på motorskydden och andra områden med borstat stål? Jag gjorde rent med Tvätt polish hårdvax (på rekommendation av Johans MC ) två ggr men det blir liksom inte klockrent. Finns det andra bra metoder eller får man bara acceptera att viss smuts/fett/missfärgningar består?
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Är det någon som har tips på hur man tar bort smuts på motorskydden och andra områden med borstat stål? Jag gjorde rent med Tvätt polish hårdvax (på rekommendation av Johans MC ) två ggr men det blir liksom inte klockrent. Finns det andra bra metoder eller får man bara acceptera att viss smuts/fett/missfärgningar består?

Är du säker på att det är smuts och inte korrosion?
Smutsen brukar ju försvinna av wheelcleaner eller bräkleen osv men korrosion måste man polera bort med autosol el dyl...
 

simonsss

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2017
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Triumph Thruxton
Är du säker på att det är smuts och inte korrosion?
Smutsen brukar ju försvinna av wheelcleaner eller bräkleen osv men korrosion måste man polera bort med autosol el dyl...

Så kan det nog vara.. korrosion alltså. Jag får ta en bild och återkomma! Tack så länge iaf!
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
hej vänner
en tur till Finland sket sig pga biltema batteri. Häromdagen fläckte den kedja jag köpt fr nämnda firma åxå-kärra hem med generande bifall fr vänner
Kvalite är ett märkligt men tilltalande fenomen men svårt att finna idag...detta är en varning!
Hasse D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
hej vänner
en tur till Finland sket sig pga biltema batteri. Häromdagen fläckte den kedja jag köpt fr nämnda firma åxå-kärra hem med generande bifall fr vänner
Kvalite är ett märkligt men tilltalande fenomen men svårt att finna idag...detta är en varning!
Hasse D

Men vi kunde kört förbi både en Triumphfirma och lokala Feltema så du borde hängt med av färjan!
Du har kompisar!:krama

Falkenberg? Rödkärsbro?

Syns kompis! :)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Dök upp en svart Thruxton med 200 mil på mätarn så jag sålde min röda för i princip samma peng och ska imorn åka och hämta hem min nya svarta! Kul!
Nu blir det vinterfix med lite mappning, nytt avgassystem och ny bakfjädring.
Vad har ni gjort för moddar på fjädringssidan? Hade TEC på hojen jag sålde men funtar nu på att prova något annat.. Kanske Hagon eller YSS? Tänker inte lägga en förmögenhet men kanske 5000 max...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Dök upp en svart Thruxton med 200 mil på mätarn så jag sålde min röda för i princip samma peng och ska imorn åka och hämta hem min nya svarta! Kul!
Nu blir det vinterfix med lite mappning, nytt avgassystem och ny bakfjädring.
Vad har ni gjort för moddar på fjädringssidan? Hade TEC på hojen jag sålde men funtar nu på att prova något annat.. Kanske Hagon eller YSS? Tänker inte lägga en förmögenhet men kanske 5000 max...
200 mil? Det måste vara ett grovt felköp av den förra ägaren. XD

Jag kör med Öhlins bak på min. Främst för att de är längre än original än för att jag ansåg mig behöva prestandan och märket. Det gjorde faktiskt ganska stor skillnad, men man kunde ha sänkt den fram istället. Skall inte Wilber vara ganska bra i mellansegmentet?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top