Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sant. :). Vi får ta en liten vända när solen kommit tillbaka. Vore kul att kolla in moddarna du gjort samt lyssna på brötet!

Jag är inte helt klar än -- eller ja, klar blir man ju aldrig, men jag har grejer liggandes -- och hojen behöver tvättas (vilket förhoppningsvis kan bli av i helgen), men det spelar ju ingen roll. Jag kör kanske till jobbet imorgon, men det är oklart om jag har tid med en sväng efteråt.

Brötet kommer dock att bli mindre snart, ett par Norman Hyde Togas borde nästan vara på väg nu (det betyder att jag troligtvis kommer ha ett par British Customs Predators att avyttra om någon är intresserad). Jag velade en hel del mellan Togas och Predators för några år sedan och nu har jag bestämt mig för att prova ett byta; möjligheten att kunna sätta in dB-killers samt att ge fästmön möjlighet att höra sin motorcykel när hon ligger bakom (4-1-system utan dB-killer) är de främsta skälen. Sedan så förändrar det ju utseendet, :) och någon måste ju ha ett par Togas under Vätternrundan nu när BJN inte är med oss längre...
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
En fråga angående Vätternrundan!
Vilket håll ska ni åka runt?
Hört att ett håll är bättre runt Gränna men minns inte vilket.:confused:
Man har ju inte nån Thruxton än men vi tänkte anordna en egen tur.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
En fråga angående Vätternrundan!
Vilket håll ska ni åka runt?
Hört att ett håll är bättre runt Gränna men minns inte vilket.:confused:
Man har ju inte nån Thruxton än men vi tänkte anordna en egen tur.
Högervarv med start i Askersund. Drickastopp i Borensberg och glasstopp i Gränna.

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Högervarv med start i Askersund. Drickastopp i Borensberg och glasstopp i Gränna.

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
Och ibland tittar vi på en runsten för att få lite kultur och historia. Det är viktig en del av Thruxton-trådens värdegrundsarbete. ;P

Det bör påpekas att vi inte kör längs Vättern. Det är endast mellan Gränna och Jönköping som vi ser den. Kolla Libers hojkartor så går det att få sig en bra uppfattning av vilka vägar som det kan tänkas vara. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En fråga angående Vätternrundan! Vilket håll ska ni åka runt? Hört att ett håll är bättre runt Gränna men minns inte vilket.:confused: Man har ju inte nån Thruxton än men vi tänkte anordna en egen tur.
PM:a om du vill ha rutten mer i detalj. Jag har den nedskriven någonstans, tror jag. Förutom att jag har den i skallen efter en himla massa rundor. Sedan 2009-2010? Minns inte! :)

Och ibland tittar vi på en runsten för att få lite kultur och historia. Det är viktig en del av Thruxton-trådens värdegrundsarbete. ;P

Det bör påpekas att vi inte kör längs Vättern. Det är endast mellan Gränna och Jönköping som vi ser den. Kolla Libers hojkartor så går det att få sig en bra uppfattning av vilka vägar som det kan tänkas vara. :)
Yes, runstenar (Rökstenen), minnesstenar (t ex slaget vid Gestrilen) är viktiga för värdegrundsarbetet i tråden. :D Liksom pizza i Askersund, drickapaus i Borensberg, glass i Gränna, fatöl i Jönköping. Och andra högkulturella inslag.

Och som Alikzus också skriver. Det mesta kör vi ute i spenaten, på vacker landsbygd, en bit bort från sjön. Stora vägarna runt sjön är ju inte alls lika kul. Massa raka sträckor med mitträcken och 90-skyltat. Okul. Hellre då köra krokvägar där man på vissa sträckor känner sig som en omdömeslös människa om man kör så fort som 75.... ;)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Ser fram emot Vätternrundan, ska bli kul att debutera! :)

En annan grej, nu har jag gått och fått köpdille på nya Thruxton. Börjat tänka såhär ni vet att "om jag säljer båda hojar jag har nu får jag in såhär, sen lite skatteåterbäring, då är det alltså som att köpa nya Thruxton för BARA DETHÄR! ".
Nån som har en eller har provkört? Hur stor är skillnaden mellan basmodellen och R rent körmässigt? (Vet skillnaderna på papperet).

Trevlig helg!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
PM:a om du vill ha rutten mer i detalj. Jag har den nedskriven någonstans, tror jag. Förutom att jag har den i skallen efter en himla massa rundor. Sedan 2009-2010? Minns inte! :)

Yes, runstenar (Rökstenen), minnesstenar (t ex slaget vid Gestrilen) är viktiga för värdegrundsarbetet i tråden. :D Liksom pizza i Askersund, drickapaus i Borensberg, glass i Gränna, fatöl i Jönköping. Och andra högkulturella inslag.

Och det mest högkulturella inslaget, i samband med glass i Gränna, är träff med FÄ, haha!!!
Dvs, om vädret är bra och om jag fortfarande sprattlar dyker jag upp och hälsar på.

FÄ = forumäldste.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Provade en R i höstas och den var underbar med precis lagom effekt och underbart ljud.
Körde dock inte den vanliga modellen då den inte fanns som demo.
Men tycker nog den vanliga är snäppet snyggare faktiskt.
Sitter och drömmer om en Scrambler konverterad 1200.:rofl
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Provade en R i höstas och den var underbar med precis lagom effekt och underbart ljud.
Körde dock inte den vanliga modellen då den inte fanns som demo.
Men tycker nog den vanliga är snäppet snyggare faktiskt.
Sitter och drömmer om en Scrambler konverterad 1200.:rofl

Håller med om att den vanligare är snyggare. Gillar jet black mer än mattsvart,
 

OlaW

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
2017 Triumph Bonneville T120
Någon här som har erfarenhet av British Customs dynor. Funderar på att köpa en Slammer seat från dem. Men vill veta att det blir bättre komfort än original som inte har speciellt bra komfort.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite "promo" för Vätternrundan 22-23 (eller 29-30 juli)

Du är så gammeldags, ;) jag har den som GPS-spår på datorn.

Ha ha, jag med! Se bild! Bilden visar någon av våra rundor något år (minns inte vilket) - med Göteborg som utgångspunkt. Hur 08:eek:r, dalkarlar och andra tagit sig till Askersund är för mig mindre känt ;)

Vätternrundan.GIF
Inte riktigt raka spåret runt sjön, som framgår....

Statusen för dagen är att 6 pers har anmält intresse. Se bild.

Skärmklipp doodle 6 juni 2017.JPG

Man behöver förstås inte göra någon officiell anmälan - det är bara att hänga på - men det är bra att veta veckan innan om vi är 5, 10 eller 15 som kör.

Skriv gärna in här http://doodle.com/poll/r6mwahd2hry6yiub om du vill/kan åka med på en höjdartur.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hehe, se där. :) Jag hittade en rolig rutt från Stockholm till Askersund förra året, så den kommer jag att köra igen om jag utgår härifrån.

Skulle inte Twintorsk slita sig från huset?
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Nån som har en eller har provkört? Hur stor är skillnaden mellan basmodellen och R rent körmässigt? (Vet skillnaderna på papperet).

Hej, jag äger en R sedan förra våren och provkörde en Standard (med cafékit) som hastigast för någon vecka sedan. Jag blev förvånad över hur olika de kändes att köra, inte bara pga det lägre styret på standardgröningen (grym färgsättning förresten). Jag gillade den skarpt får jag erkänna även om min R fortfarande känns roligare!

Mjuk gång och helt ok fjädring (att döma av beteendet i cirkulationsplatser iaf) Kraften levererades mer i stil med R:ens Roadkörläge, ganska linjärt, inte riktigt samma kick som R:en i Sportläge. Fullt tillräckligt med kraft dock! Bromsarna bet hyfsat men inte som R:ens sporthojslika förstås. Lite mer sofistikerad än R:en på sitt sätt kanske men jag gillar brölet i R:en när man ger fullt och Öhlinarna samt Showagaffeln gör jobbet bra på norrländska tjälskadade vägar ...

Båda är härliga maskiner. Försök provköra bägge, gärna i tät följd, de skiljer ju sig åt trots allt både i pris och egenskaper.

/Roger
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Igår åkte ett par Togas på. Tog ett bra tag att få dem att sitta som jag ville. Jag tycker att de är bra mycket tamare jämfört med rovdjuren med de har ett väldigt mysigt morrande och sambon tycker att det är trevligare att ligga bakom nu. Ryath är mer sofistikerad nu kan man väl säga. Jag saknar dock rovdjurens djupa muller på tomgång och det hysteriska vrålet vid full acceleration, men jag vänjer mig säkert.

Det här klippet ger en bra bild av hur de låter, förutom att det är lägre nivå inne i hjälmen med öronproppar: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=O0AfHaRayfY

Skrajen, du får väl flörta med Middleton om du vill höra ett par Predators.
eceaa79c8d388f89dac50479aeb1bfa2.jpg
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Kraften levererades mer i stil med R:ens Roadkörläge, ganska linjärt, inte riktigt samma kick som R:en i Sportläge. Fullt tillräckligt med kraft dock! Bromsarna bet hyfsat men inte som R:ens sporthojslika förstås. Lite mer sofistikerad än R:en på sitt sätt kanske men jag gillar brölet i R:en när man ger fullt...

Bortsett från andra färger och kromade detaljer istället för borstade så är det väl bara fjädring, bromsar och andra handtag/knappar som skiljer R från S? Motor- och avgasmässigt ska de väl vara identiska? Kan det ha varit att en av hojarna fortfarande har originalmappen som har en tendens att vara lite ryckigare?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top