Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Dagens rant: Vem tyckte att lösningen med kopplingsfjädrarna var en bra idé? Jag har bytt lamellerna idag och precis som när jag bytte fjädrarna för några år sedan så tog det lååång tid att få "pluppen" att löpa fritt. Och den här gången provade jag med Triumphs verktyg, vilket var till lika lite hjälp som har skrivits om på RAT-forumet. Jag kan inte komma ihåg att mina tidigare hojar hade en lika hopplös lösning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dagens rant: Vem tyckte att lösningen med kopplingsfjädrarna var en bra idé? Jag har bytt lamellerna idag och precis som när jag bytte fjädrarna för några år sedan så tog det lååång tid att få "pluppen" att löpa fritt. Och den här gången provade jag med Triumphs verktyg, vilket var till lika lite hjälp som har skrivits om på RAT-forumet. Jag kan inte komma ihåg att mina tidigare hojar hade en lika hopplös lösning.
Ingen av våra hojar har pulver nog för att rättfärdiga styvare fjädrar.. är mitt inlägg i debatten. Var lamellerna slut efter 20k mil eller varför bytte du?
Köpte nya lameller för 5 år sen när jag trodde kopplingen var slut men den funkar fortfarande som ny.
Så jag har aldrig behövt se pluppen!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ingen av våra hojar har pulver nog för att rättfärdiga styvare fjädrar.. är mitt inlägg i debatten. Var lamellerna slut efter 20k mil eller varför bytte du?
Köpte nya lameller för 5 år sen när jag trodde kopplingen var slut men den funkar fortfarande som ny.
Så jag har aldrig behövt se pluppen!
Kort och gott så har du fel: Pod-filter, öppnare ljuddämpare och en TTP-map gav mig en slirande koppling runt 5000 rpm och full gas. Vilket det är många som har skrivit om på RAT-forumet.

Jag körde så en säsong och bytte sedan till gröna fjädrar. Det blev bättre, förutom på treans växel. Så har jag nu kört i två säsonger och har latchat med andra oljor under tiden. Det blev tillfälligt bra när jag gick upp en kugge fram.

Min hypotes är således att säsongen med originalfjädrarna till en modifierad motor slet på lamellerna och en tämligen enkel åtgärd skulle då vara att byta dem. Det skall dock påpekas att lamellerna såg ok ut efter de dryga 2200 mil som den har rullat, men jag mätte dem inte.

Så det beror på: En annan ljuddämpare med tillhörande justering av bränsle kräver inte hårdare fjädrar. Triumph har ju det som en option. Men mer luft, en annan tändkurva och mer justering av bränsle ger en midrange boost.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mina fjädrar har inte fattat det då säg för guds skull inget till dom! Eller så har insprutningshästarna blivit helvilda och gått om förgasarhästarna. Jag har bara fått slir med sämre oljor än okq8 sbk.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Mina fjädrar har inte fattat det då säg för guds skull inget till dom! Eller så har insprutningshästarna blivit helvilda och gått om förgasarhästarna. Jag har bara fått slir med sämre oljor än okq8 sbk.

Ja det är märkligt att en del får slir med så lite trim! Min gamla Thrux med 85 hk på b-hjulet med okq8 sbk eller biltema racingolja funkade alldeles utmärkt med enbart starkare fjädrar från TTP. För säkerhets skull köpte jag en förstärkt koppling men behövde aldrig montera den. Den nya ägaren fick med den på köpet. Jag tror det är valet av olja och/eller dålig injustering/kvalitetsskillnader som ger sliret!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja det är märkligt att en del får slir med så lite trim! Min gamla Thrux med 85 hk på b-hjulet med okq8 sbk eller biltema racingolja funkade alldeles utmärkt med enbart starkare fjädrar från TTP. För säkerhets skull köpte jag en förstärkt koppling men behövde aldrig montera den. Den nya ägaren fick med den på köpet. Jag tror det är valet av olja och/eller dålig injustering/kvalitetsskillnader som ger sliret!
ja din hoj om någon borde ju kunna slira lite. Såg att nya ägarn kört den på strippen dessutom.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Mina fjädrar har inte fattat det då säg för guds skull inget till dom! Eller så har insprutningshästarna blivit helvilda och gått om förgasarhästarna. Jag har bara fått slir med sämre oljor än okq8 sbk.

Självklart är insprutningshästar vildare. ;) Skämt å sido, nu blir det OKQ8 SBK Rejsing, har som mest kört den Castrol som Triumph rekommenderar och har provat med Feltema efter rekommendation från thruxtonerich. Problemet med Biltema är att man inte vet vad man får, vissa batcher kan vara bra och andra sämre.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ja det är märkligt att en del får slir med så lite trim! Min gamla Thrux med 85 hk på b-hjulet med okq8 sbk eller biltema racingolja funkade alldeles utmärkt med enbart starkare fjädrar från TTP. För säkerhets skull köpte jag en förstärkt koppling men behövde aldrig montera den. Den nya ägaren fick med den på köpet. Jag tror det är valet av olja och/eller dålig injustering/kvalitetsskillnader som ger sliret!

Notera att jag har inte bytt till en förstärkt koppling, bortsett från styvare fjädrar. Jag har bara bytt lamellerna till EBKs vanliga.

Och när kopplingen började att slira så hade jag varken ändrat justering eller olja. Däremot så har jag varit på justering och olja senare. Jag är alldeles för bekväm av mig för att börja med att byta lameller. :p

Och apropå styvare fjädrar, så jäkla hård blir inte koppling. Mycket Stockholmstrafik kan bli tröttsamt, men det blir det ju i bilen också och annars är det inget som märks av.
 
Last edited:

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Självklart är insprutningshästar vildare. ;) Skämt å sido, nu blir det OKQ8 SBK Rejsing, har som mest kört den Castrol som Triumph rekommenderar och har provat med Feltema efter rekommendation från thruxtonerich. Problemet med Biltema är att man inte vet vad man får, vissa batcher kan vara bra och andra sämre.

Ska väl inte bli en oljetråd här men Castrol har inte varit någon höjdare för mej..inte på någon tidigare hoj..för länge sen slängde jag i Shell mc-olja i en Suzuki Intruder och jisses vad det slirade..fick byta till biltema efter några mil bara..kör enbart med OKQ8 SBK Racing sen flera år tillbaka..fast biltema funkade också mycket bra. Sen byter jag alltid olja o filter varje höst innan invintring oavsett antal körda mil...kör ju aldrig mer än 500 mil/år numera.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ska väl inte bli en oljetråd här men Castrol har inte varit någon höjdare för mej..inte på någon tidigare hoj..för länge sen slängde jag i Shell mc-olja i en Suzuki Intruder och jisses vad det slirade..fick byta till biltema efter några mil bara..kör enbart med OKQ8 SBK Racing sen flera år tillbaka..fast biltema funkade också mycket bra. Sen byter jag alltid olja o filter varje höst innan invintring oavsett antal körda mil...kör ju aldrig mer än 500 mil/år numera.
Jag provade som sagt Biltema eftersom du hade skrivit om den och det löste inte mitt problem, den här gången.

Jag har som målsättning att byta olja och filter inför varje vinter. Det blir inte alltid av, men då görs det istället i början av säsongen.

500 mil per säsong är ju inte så dåligt. Snittet ligger tydligen på 200 nu. :-O Jag försöker åtminstone att klara 500.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag provade som sagt Biltema eftersom du hade skrivit om den och det löste inte mitt problem, den här gången.

Jag har som målsättning att byta olja och filter inför varje vinter. Det blir inte alltid av, men då görs det istället i början av säsongen.

500 mil per säsong är ju inte så dåligt. Snittet ligger tydligen på 200 nu. :-O Jag försöker åtminstone att klara 500.
Vi har alla mycket att lära av t-max där.. jag har problemet att sprida ut milen jämnt över 3-4 hojar, det har han med. Ändå tror jag han kör tredubbelt så långt som mig varje år. T.o.m pendling borträknat.. tror jag jobbar för mycket.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he... Vågar knappt skriva hur mycket jag kör per år. Risk att jag får Greenpeace på mig!

Men. Jag har i vart fall köpt utsläppsrättigheter för motsvarande 1200 mil om året. Alltid något.

Om jag minns rätt så gick min Thruxton runt 300 mil förra året. Sprinten bortåt 600. Och scootrarna? 300 kanske? Min nyaste, "Ninjascootern" (Kawasaki J300) har rullat nästan 150 mil sedan september.

Missbruksbeteende? ;) Vi har ju ingen tävling i att köra långt och att vara 'den-tuffaste-milslukaren'. Tvärtom kan det vara nästan pinsamt att köra en massa mil för skojs skull.

Det är bara det att det ju är såååå kuuuul att köra hoj!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
He-he... Vågar knappt skriva hur mycket jag kör per år. Risk att jag får Greenpeace på mig!

Men. Jag har i vart fall köpt utsläppsrättigheter för motsvarande 1200 mil om året. Alltid något.

Om jag minns rätt så gick min Thruxton runt 300 mil förra året. Sprinten bortåt 600. Och scootrarna? 300 kanske? Min nyaste, "Ninjascootern" (Kawasaki J300) har rullat nästan 150 mil sedan september.

Missbruksbeteende? ;) Vi har ju ingen tävling i att köra långt och att vara 'den-tuffaste-milslukaren'. Tvärtom kan det vara nästan pinsamt att köra en massa mil för skojs skull.

Det är bara det att det ju är såååå kuuuul att köra hoj!
Jaja, då har vi samma problem???? hittar alltid på små anledningar för att ta hojen istället - men jag skiter i co2 kompensation med motiveringen att det är mycket miljövänligare än att ta bilen, äger man dessutom mest en massa begagnat uråldrigt bös behöver man dessutom inte tänka på miljöpåverkan vid nytillverkning av fordon!
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Finns väl inget att skämmas för att man gillar att köra hoj!:tummenupp

Tack för tipset på jackor tack vare det så blev det en Segura Maddock jacka.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jaja, då har vi samma problem???? hittar alltid på små anledningar för att ta hojen istället - men jag skiter i co2 kompensation med motiveringen att det är mycket miljövänligare än att ta bilen, äger man dessutom mest en massa begagnat uråldrigt bös behöver man dessutom inte tänka på miljöpåverkan vid nytillverkning av fordon!
Jag ser det så här: Hojen är för min rekreation och ett sätt att semestra på. Många flyger på solsemester utomlands, jag gör inte det. Åker jag utomlands så är det oftast i tjänsten. Jag får väldigt många mil i sadeln för samma utsläpp som till exempel en flygresa till och från Thailand.
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
När jag hade portat min topp och bytt till flatsid:are så slirade min. Snackade med Jojje i Eslöv och fick rådet att byta hälften av kopplingsfjädrarna till styvare. Sen funkade det.
 

simonsss

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2017
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Triumph Thruxton
Hej alla Thruxton-fantaster!
Har suttit och läst era intressanta diskussioner och tips och slog idag till på en sprillans ny grön Thruxton.
Är helt grön när det kommer till både Triumph och Thruxton så alla nybörjartips är välkomna :)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Hej alla Thruxton-fantaster!
Har suttit och läst era intressanta diskussioner och tips och slog idag till på en sprillans ny grön Thruxton.
Är helt grön när det kommer till både Triumph och Thruxton så alla nybörjartips är välkomna :)

Superkul! Grattis till en härlig hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top