Triumph Thruxton-tråden.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Dags att bli lite tekniska och prata effekt och AFR för våra Thrux 1200 R :) Nu har jag genom att snåla och vända på alla möjliga alternativ och slantar ett par Arrow grenrör (utan katalysator), ett par Shark shorties med demonterbara dB-killers och en PC-V med Autotune på väg till mitt garage. Arrow hävdar +6 hk med deras helsystem och jag skulle gärna se några hästar till i motorn på topp när jag kör Knix/bana. Grafen från arrow visar en svacka i registret runt 4.5k RPM och att kurvan lyfter i princip över hela registret, den svackan tyder på att motorn (precis som mina tidigare hojar) går magert just där på grund av emissionskrav och att det förmodligen går att städa upp vridmomentkurvan ytterligare genom att få till en fin och jämn A/F-kurva.

För Er med liknande funderingar (linkpipe etc) kan det kanske vara intressant info - när jag monterat delarna och loggat avgaskurvan vet vi mer om hur magert/fett hojen egentligen går utan förändring av soppan. Nu har jag fortfarande snö på backen och leveranstid på delarna så jag räknar inte med en första rapport förrän någon gång i maj-juni.

Jag är egentligen inte brydd om effektdiagram så hojen kommer inte att köras i dyno i standardutförande. Möjligen svänger jag förbi MC-Xpress senare i höst för att logga utfallet och verifiera att jag styr hojen mot optimalt A/F.

Men det blir spännande att få svart på vitt när det gäller effektmarginaler i motorn, det pratas mycket på Triumphrat.net men kommuniceras kanske inte så mycket fakta? :)
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Finns här: http://www.mcweb.se/triumph/thruxton-efi-08-15/sadel-gel-seat-2
och här http://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-B...612739?hash=item33b8136c43:g:XuAAAOSwoJZXSGZL

Har något testat? bgojan?

"Någon" skrev att gelsadlarna blir väldigt varma i solen. Vet inte om det stämmer, eller om det bara är ett rykte.

Fast "för varm sadel"...? Knappast ett problem i Sverige! ;) Brukar ju vara tvärtom, att det är för kallt!
Jag har gelsadeln! Jag har väl inte jämfört direkt gel mot original utan gel men vill minnas att jag provsatt en Thruxton utan gelsadeln på DinMC innan jag köpte min och då tyckte jag den kändes lite stumm och hård. Något problem med att den blir varm i solen har jag inte märkt! Känns som en klart vetting investering om man vill åka lite bekvämare:)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har gelsadeln! Jag har väl inte jämfört direkt gel mot original utan gel men vill minnas att jag provsatt en Thruxton utan gelsadeln på DinMC innan jag köpte min och då tyckte jag den kändes lite stumm och hård. Något problem med att den blir varm i solen har jag inte märkt! Känns som en klart vetting investering om man vill åka lite bekvämare:)
Det jag har hört mot gel är att en stummare sadel kan ge bättre avlastning på långturer, men om du bara kör fikaturer så? ;)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Thruxton 900 kom med 2 sadelalternativ - antingen original utan gel eller mot pristillägg för gel varianten. Dom ser exakt likadana ut men gelvarianten är mycket bekvämare. Tror nog det går att hitta Thruxton 900 gelsadeln på reservdelsbutikerna.

Det gör det absolut, kostar ca 2100kr men många på forumen skriver att gel-sadeln inte är någon vidare uppdatering. Var inne på MC-varuhuset idag och Airhawken kostar ju 1400 kr. Bah. Ah, vi får se. Körde 6 mil idag och hade inte alls lika mycket träsmak så kanske håller jag redan på att vänja mig som Alikzus sa :)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Det är med sorg jag bestämt mig för att sälja min ögonsten pga tidsbrist! Ni som följt mina inlägg de senaste 3 åren har kunnat följa projektet att få till min dröm om en perfekt caféracer! Det enda som jag aldrig blev färdig med var att uppgradera framgaffeln med Racetech Emulator eller ett Cartridge kit. I övrigt har jag fått till den precis som jag drömde om! (Det sitter customprylar för över 30000kr på hojen.)

Annonsen finns ute på blocket från och med idag söndag 26 mars.

https://www.blocket.se/stockholm/Topputrustad_Triumph_Thruxton_Cafe_Racer_72314620.htm?aw=1

Om någon här på forumet är intresserad eller har en kompis som är det så skicka ett PM! Jag kommer nog att fortsätta följa detta fina forum framöver - vem vet om några år kanske det finns mer tid för hojåka och då blir det garanterat Thruxton igen:)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är med sorg jag bestämt mig för att sälja min ögonsten pga tidsbrist! Ni som följt mina inlägg de senaste 3 åren har kunnat följa projektet att få till min dröm om en perfekt caféracer! Det enda som jag aldrig blev färdig med var att uppgradera framgaffeln med Racetech Emulator eller ett Cartridge kit. I övrigt har jag fått till den precis som jag drömde om! (Det sitter customprylar för över 30000kr på hojen.)

Annonsen finns ute på blocket från och med idag söndag 26 mars.

https://www.blocket.se/stockholm/Topputrustad_Triumph_Thruxton_Cafe_Racer_72314620.htm?aw=1

Om någon här på forumet är intresserad eller har en kompis som är det så skicka ett PM! Jag kommer nog att fortsätta följa detta fina forum framöver - vem vet om några år kanske det finns mer tid för hojåka och då blir det garanterat Thruxton igen:)
Keligt...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Apropå sadlar så kommer här en liten teaser inför Ryaths nästa större förvandling:

57537e00e1cc0bfd996e7c78d682fb1d.jpg
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Översättning för icke-hallänningar och icke-Boråsare (de enda folkslagen mig veterligt som använder det ordet :D ): Trist att höra!

Instämmer - trist att höra bgojan! :(
Fin hoj dock, som kommer att göra nästa ägare glad.

Tack för översättning! Hajade inte ett dyft. Kela gör man ju med bönan :). Hälsn Stockholm.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Hur många behöver du? Jag har nog ett gäng kvar sen mitt LED-blinkers projekt. Annars kan du beställa från NCCR - tar bara ett par där och kostar inte mycket.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hur många behöver du? Jag har nog ett gäng kvar sen mitt LED-blinkers projekt. Annars kan du beställa från NCCR - tar bara ett par där och kostar inte mycket.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Kanske så många som ett dussin samt ett par honor. Det beror lite på exakt hur jag kommer att koppla och det har jag inte planerat än. Hur många är ett gäng?
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jag skall kolla hur många jag har kvar. Återkommer.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Köpte en i princip oanvänd Airhawk av en farbror från Småland på Blocket. Ska bli kul att testa skillnaden. Hade varit bra att ge sig ut idag om det inte vore för det satans snöhelvetet! :)
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Villrådig ??????Till min Thruxton 900 2015.
Innan var jag säker på att TTP EFI stage 1 toque kit, var det som var bäst till mina TOR ljuddämpare.
När jag pratar med en "gammal" Triumph mek så berättar han att Triumph EFI system är ett väldigt intelligent system, som jobbar mellan givna värden och känner med jämna mellanrum av motor och förhållande för att anpassa motorn till förhållandena. Han menar att ett "pirat" system kan fördärva mer än det ger, och förordar Triumphs eget system. Meken som jag pratade med jobbar på en annan mc firma idag och kan inte göra detta, så han pratar inte i egen sak. Jag har TOR ljuddämpare, funderar på KN filter, filterhållare utan snorkel, och att ta bort plåten i luftburken. Killen (meken) som jag pratade med menar att Triumphs egna eftermarknads system räcker mer än väl för det som jag tänker göra, och ger det som jag eftersträvar. Lite mer vrid och varvvillighet. Kanske någon häst till.

Vad har ni som har moddat era cyklar valt för väg? Triumph eller TTP?

Hälsningar
Patrik.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är väl inget föredöme, jag som moddar minst... Men jag har TOR-dämpare och Triumphs-standardmapp-för-TOR, från märkesverkstaden. Samt, fr o m 2017, utan "gummiflärpen" (den som du kallar snorkel?) och den märkliga plåten i luftburken.

Jag gillar TOR. Brôtar lite lagom i mina öron. Mjukt ljud, inte så ilsket som en del andra system.

Luftburksmodden ger ett lite "bööö-igare" insugsljud. Och bättre gasrespons (som jag skrev i ett tidigare inlägg). Like!

Jag som kört Alfa med dubbla Dell'Orto och Fiat 124 Sport med dubbla Weberförgasare - jag gillar bööö-igt insugsljud! :)
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Villrådig ??????Till min Thruxton 900 2015.
Innan var jag säker på att TTP EFI stage 1 toque kit, var det som var bäst till mina TOR ljuddämpare.
När jag pratar med en "gammal" Triumph mek så berättar han att Triumph EFI system är ett väldigt intelligent system, som jobbar mellan givna värden och känner med jämna mellanrum av motor och förhållande för att anpassa motorn till förhållandena. Han menar att ett "pirat" system kan fördärva mer än det ger, och förordar Triumphs eget system. Meken som jag pratade med jobbar på en annan mc firma idag och kan inte göra detta, så han pratar inte i egen sak. Jag har TOR ljuddämpare, funderar på KN filter, filterhållare utan snorkel, och att ta bort plåten i luftburken. Killen (meken) som jag pratade med menar att Triumphs egna eftermarknads system räcker mer än väl för det som jag tänker göra, och ger det som jag eftersträvar. Lite mer vrid och varvvillighet. Kanske någon häst till.

Vad har ni som har moddat era cyklar valt för väg? Triumph eller TTP?

Hälsningar
Patrik.

Jag har bara goda erfarenheter av TTP! Hade från början TOR's och Triumphs TOR map - ryckig gång vid små gaspådrag annars OK.
Sen blev det TOR's med rensad luftburk (TTP Breath Cover + DNA Filters), bort med SAI och O2 och Tune1 från TTP - Mycket bättre gasrespons och en piggare hoj
Nästa steg blev EMGO Rev Cone dämpare och Tune4 - ännu lite mer krut, fast nu med klart maffigare ljud (dock inte besiktningsbart)
Till sist på med RAASK dubbelväggiga pipor och MiniZoom dämpare och modifierad Tune3 - nu ännu bättre drag och klart snyggast lösning! Dock låter även dessa för mycket för att klara besiktning.

Servicen från Mike på TTP är toppen - han fixade en moddad Tune3 till mig baserad på Dynochart från en bänkkörning med mitt RAASK system utan extra kostnad!

Enkelt att ladda på och byta mappar med OBD kabeln och en vanlig PC! Har aldrig krånglat.
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Min hade ju ett par TOR på sig när ja köpte den och var omappad efter det. Sen har jag satt på ett par RAASK slip-on och plockat bort hela luftburken och ersatt med öppna K&N filter, tagit bort Air injetction/sai'n. Har inte mappat om den efter allt det jag gjort själv och tycker min går riktigt bra. Vet inte om jag läst det här eller någon annan stans men som du skriver EXCEL,PATRIK. Hojen är smart och ställer in sig själv lite. Vet vem..? :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top