Triumph Thruxton-tråden.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
På de kittet ja länkade behöver man koppla bort den. Dom säger inte varför. Sen måste man ta bort all tejp gör att placera om lite. Förlänga startkabeln.
Man måste garanterat Inte ta bort startspärren. Det är nog mest så att kabeln blir synlig när triangeln öppnas och det går ju inte! Form före funktion i alla bikerförbättringar är lag!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
a719bed3ca4c04dc1c37502f852ba919.jpg
Då vart äntligen premiärturen avklarad! Gaffeln känns bra mycket styvare och trevligare, bättre balans i fjädringen också ökade förspänningen med den slumpartade siffran 13mm.
Verkar bra än så länge men man är ju så körkåt att allt känns fantastiskt
Höjde även nålarna med ett shims och motorn gick lugnare i det registret. Nu kan det få bli vår närsomhelst.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Känner mig nästan lite lat när jag läser om era premiärturer. Får väl ge mig ut till helgen.

Eftersom jag kör pendlar"moppe" även på vintern (när det inte är halt) blir abstinensen och måste-köra-hoj-ångesten på våren mildare. Man blir inte riktigt lika desperat som den som kanske inte har kört sedan oktober.

Körde pendlarscooter både i går och förrgår. Idag då? Nä, skall iväg och dricka vin efter jobbet!

Jag lovar att skärpa mig och ta premiärturen på Thrux'an snart! ;)
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Man måste garanterat Inte ta bort startspärren. Det är nog mest så att kabeln blir synlig när triangeln öppnas och det går ju inte! Form före funktion i alla bikerförbättringar är lag!

Tror inte den räcker upp dit heller där man ska placera den?? Men men, vinterns bekymmer :banana
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Säsongens första 6 mil igår! Hoppas på snabbt stigande temperaturer och inget snöåterfall nu. Så underbart att sitta på hojen igen. Wohooo
2017-03-15 15.36.45.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Årets första tur!

Yesss! Så har man spräckt nollan 2017!
19 rätt svala mil blev det idag på torra vägar. Utan särskilt mycket grus i allmänhet. Men med några j*vligt grusiga kurvor där gruset kommit upp från stödremsorna. Vilket är skandal i sig! Uselt jobb av väghållaren.

Lite extra kallt mot slutet när solen började gå ned, +4...

Körde årets första varv runt sjön Lygnern. En klassisk sträcka för göteborgare och nordhallänningar (även känd som "Lügnernring" :) ). Tog en värmande paus i Sätila, känt bl a för sin mössor och handskar.

Den tappra hojen, nu inne på säsong 10. 4800 mil "ung":
11217591ade71920e463bc4b0cfe7d1a.jpg


En översikt över The (nearly) World Famous "Lügnernring":
Lygnern.JPG
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Årets moddar!

Jag vet. Jag är inte känd som stor-moddare. Snarare tvärtom. Men några uppgraderingar har jag gjort i vinter:

- Olja och filter (det kan väl nästan räknas?)
- Nya Michelin Pilot Road 3 fram och bak (det måste väl också räknas?)
- Moddat insug (det här räknas på riktigt!)

Jag fick lära mig att man kan plocka bort en del "onödigt" ur luftburken och få bättre gasrespons och (troligen) ett par hästar extra. Se bilden.

245501e11bb746da4e04f66d2a0f44b9.jpg


Mer luft in -> betydlig snabbare gasrespons. Känns subjektivt som att hojen fått några nya hästar. Mer och go'are insugningsljud.

Men kommer det inte en massa extra sk*t in i filtret om man plockar "gummimojen" som skýddar? Jo, det kan det göra. Men min hus-mekaniker beställde nån annan gummiflärp för 146 kr som skyddar insuget/filtret från smutssprut. Vete fåglarna vad det var för "flärp", men nu har jag i vart fall några nya hästar (känns det som), bättre gasrespons och ett go'are insugningsljud för 146 kr. Billig trimning!
 
Last edited:

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Jag vet. Jag är inte känd som stor-moddare. Snarare tvärtom. Men några uppgraderingar har jag gjort i vinter:

- Olja och filter (det kan väl nästan räknas?)
- Nya Michelin Pilot Road 3 fram och bak (det måste väl också räknas?)
- Moddat insug (det här räknas på riktigt!)

Jag fick lära mig att man kan plocka bort en del "onödigt" ur luftburken och få bättre gasrespons och (troligen) ett par hästar extra. Se bilden.

245501e11bb746da4e04f66d2a0f44b9.jpg


Mer luft in -> betydlig snabbare gasrespons. Känns subjektivt som att hojen fått några nya hästar. Mer och go'are insugningsljud.

Men kommer det inte en massa extra sk*t in i filtret om man plockar "gummimojen" som skýddar? Jo, det kan det göra. Men min hus-mekaniker beställde nån annan gummiflärp för 146 kr som skyddar insuget/filtret från smutssprut. Vete fåglarna vad det var för "flärp", men nu har jag i vart fall några nya hästar (känns det som), bättre gasrespons och ett go'are insugningsljud för 146 kr. Billig trimning!

Plocka bort burken helt! :yoparty
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Yesss! Så har man spräckt nollan 2017!
19 rätt svala mil blev det idag på torra vägar. Utan särskilt mycket grus i allmänhet. Men med några j*vligt grusiga kurvor där gruset kommit upp från stödremsorna. Vilket är skandal i sig! Uselt jobb av väghållaren.

Lite extra kallt mot slutet när solen började gå ned, +4...

Körde årets första varv runt sjön Lygnern. En klassisk sträcka för göteborgare och nordhallänningar (även känd som "Lügnernring" :) ). Tog en värmande paus i Sätila, känt bl a för sin mössor och handskar.

Den tappra hojen, nu inne på säsong 10. 4800 mil "ung":
11217591ade71920e463bc4b0cfe7d1a.jpg


En översikt över The (nearly) World Famous "Lügnernring":
View attachment 436307
Gillar att du kört lika långt på din som jag gjort på min fast på 5 år mindre köpte den iofs 09 har jag för mig..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Klonk från frambroms?

Det här har kanske varit uppe förr, för det känns bekant.

Jag har inte använt öronproppar när jag har övningskört med sambon och har noterat att jag ibland hör ett klonkande ljud när jag bromsar med frambromsen. Nu har det ju varit en vinter emellan sedan jag körde sist så jag kan inte säga om det är nytt eller ej, men jag tror mig minnas att jag nog har haft klonket förr och då skrivit av det som ett mekaniskt ljud på grund av att saker rör på sig. Är det så eller bör jag kontroller något och i sådana fall vad?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det här har kanske varit uppe förr, för det känns bekant.

Jag har inte använt öronproppar när jag har övningskört med sambon och har noterat att jag ibland hör ett klonkande ljud när jag bromsar med frambromsen. Nu har det ju varit en vinter emellan sedan jag körde sist så jag kan inte säga om det är nytt eller ej, men jag tror mig minnas att jag nog har haft klonket förr och då skrivit av det som ett mekaniskt ljud på grund av att saker rör på sig. Är det så eller bör jag kontroller något och i sådana fall vad?
Det ska inte klonka!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det här har kanske varit uppe förr, för det känns bekant.

Jag har inte använt öronproppar när jag har övningskört med sambon och har noterat att jag ibland hör ett klonkande ljud när jag bromsar med frambromsen. Nu har det ju varit en vinter emellan sedan jag körde sist så jag kan inte säga om det är nytt eller ej, men jag tror mig minnas att jag nog har haft klonket förr och då skrivit av det som ett mekaniskt ljud på grund av att saker rör på sig. Är det så eller bör jag kontroller något och i sådana fall vad?

Det där känner jag igen..är nog bromsskivan som glappar lite i "åkriktningen"..kolla nitarna..min lät nog så tills jag bytte till Beringer.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top