Triumph Thruxton-tråden.

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Nej, jag kommer inte behöva mappa om för att jag bytt luftfilter, det har jag redan kollat upp.
Undrar fortfarande dock hur "snorkeln" kunde slitas sådär.
Aja. Det kanske bodde råttor i förra ägarens garage. :)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Det går alldeles utmärkt att dela på. Behåll den delen som man skruvar fast för att hålla luftfiltret på plats. Ringen med 3 skruvhål i.

Ah, ok. Dock verkade det inte gå att beställa snorkel enbart så då var det det enda köpet jag kunde göra antar jag.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Trasiga ekrar?

Hej alla,
Någon mer än jag som råkat ur för att ekrar gått av på bakhjulet? I samband med byte till nya däck uppmärksammade verkstaden att inte mindre än två ekrar gått av. En av varje på motstående sidor, alltså inte bredvid varandra. Typ en uppe och en nere.

Har läst om det (på RAT-forumet, tror jag) men har inte koll på om någon av oss i tråden har råkat ut för samma.

Varför går de av? För låg kvalitet från underleverantören? Stor belastning? (Kört ned i potthål? Skjutsar aldrig någon på hojen.) Annat?

För våra nyare deltagare här i tråden kan jag tillägga att det förstås rör sig om min gamla trotjänare från 2008 med 4800 mil på mätaren. Redan en reparation efter 9 säsonger?? :va ;)
 
Last edited:

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Jo. Det fenomenet har även drabbat mig. Har även haft ekerbrott på framhjulet. Tror jag bytt 4 ekrar sammanlagt, men det var några år sen sist.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej alla,
Någon mer än jag som råkat ur för att ekrar gått av på bakhjulet? I samband med byte till nya däck uppmärksammade verkstaden att inte mindre än två ekrar gått av. En av varje på motstående sidor, alltså inte bredvid varandra. Typ en uppe och en nere.

Har läst om det (på RAT-forumet, tror jag) men har inte koll på om någon av oss i tråden har råkat ut för samma.

Varför går de av? För låg kvalitet från underleverantören? Stor belastning? (Kört ned i potthål? Skjutsar aldrig någon på hojen.) Annat?

För våra nyare deltagare här i tråden kan jag tillägga att det förstås rör sig om min gamla trotjänare från 2008 med 4800 mil på mätaren. Redan en reparation efter 9 säsonger?? :va ;)
Jag åkte ju på att byta baknav för några år sen då ekrarna började gå.. har för mig att triumph diskret bytte design på baknaven runt 2008-9 utan att erkänna att dom gamla var en felaktig design.
De nya naven har raka ekrar bak och stabilare infattning, på dom gamla naven har vissa ekrar en 90gradig knäck och utstick på 15-20mm. Dessa sträcker sig och slackar och går till slut av. Värdelöst.
Men jag har för mig att din har det nya navet Tmax?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har inte samma nav som de nyare hojarna.
Samma som du har/hade, Twintorsk?

View attachment 434153
Japp det är den gamla designen. Du kan ju roa dig med att försöka få det utbytt av Triumph du som besitter talets gåva
Ekrarna kommer fortsätta gå nu när dom börjat, jag orkade inte bry mig om att strida så jag köpte ett Talon nav för typ 5 loppor. Kanske hade vart värt ett försök iaf..
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hmm, jag hade ju också det gamla navet men inga problem med ekerbrott varken på org.fälg eller med den bredare fälgen bak jag satte på. På den bredare fälgen bak bytte jag till andra ekrar så även fram till 17" fälgen. Det verkar som många har haft ekerbrott, även i tyska forumet, medan andra inte har det minsta problem. Tror mer på variationer i ekerkvalitet än navets utformning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hmm, jag hade ju också det gamla navet men inga problem med ekerbrott varken på org.fälg eller med den bredare fälgen bak jag satte på. På den bredare fälgen bak bytte jag till andra ekrar så även fram till 17" fälgen. Det verkar som många har haft ekerbrott, även i tyska forumet, medan andra inte har det minsta problem. Tror mer på variationer i ekerkvalitet än navets utformning.

Nja. Det var enbart ekrar med den där märkliga långa vinkeln på som brast för mig. Jag är 100% övertygad om att ekrar inte ska designas på det viset. Materialkontroll vid tillverkning verkar mycket lättare än kvalitetskontroll på designers
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sen kan jag hålla med om att ifall jag hade haft bättre koll på ekerspänningen hade nog ekrarna hållt längre.. men det känns väldigt mycket bättre att ha ett baknav med raka ekrar. Misstänker att dom kan hålla spänningen några år längre än vinklade. Dessutom - kombinationen rostfritt/belastning/bockade vinklar=sprött och utmattningsbrott kommer som ett brev på posten.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Äntligen!

Så kan man äntligen vara med i den här tråden igen! :hej

Nu ska det bara bli vår också...
 

Bifogat

  • IMG_0059.JPG
    IMG_0059.JPG
    1.4 MB · Visningar: 97

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inte samma nav som de nyare hojarna.
Samma som du har/hade, Twintorsk?

View attachment 434153

Hej
Jag gissar att det är ekrarna som är av låg kvalité. Ev även dålig ekring, dvs ojämn spänningsfördelning mellan ekrarna. Jag har inte behövt efterspänna en enda eker mitt 40-ekrade bakhjul med ISR-baknav, med rostfria höghållfasta vinklade ekrar. Ekrar och fälg är från Central Wheel . Hjulet är ekrat av Sigge Ehrling, 4-korsekring. Det har ca 2000mil på sig och har körts på strippen och i bromsbänk många gånger. Sportstern är också tvåcylindrig, 1.1 liter större än en Thruxton och har ca 100 rwhp mer än en Thruxton. En Thruston har också större/mjukare gummielement i sin ryckutjämnare än de stummare polyuretanelement som sitter i min ryckutjämnare. Så jag tror att om du låter en mäster ekra hjulet med kvalitetsekrar så ska det inte vara några problem.

Bild på mitt baknav:
View attachment 372910
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Så sjukt impad av din cykel Jörgen. Vilket hantverk och vilken kunskap. Och vilken vilja till ständig förbättring. Hatten av. Hoppas att jag får se henne live till våren/sommaren.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej
Jag gissar att det är ekrarna som är av låg kvalité. Ev även dålig ekring, dvs ojämn spänningsfördelning mellan ekrarna. Jag har inte behövt efterspänna en enda eker mitt 40-ekrade bakhjul med ISR-baknav, med rostfria höghållfasta vinklade ekrar. Ekrar och fälg är från Central Wheel . Hjulet är ekrat av Sigge Ehrling, 4-korsekring. Det har ca 2000mil på sig och har körts på strippen och i bromsbänk många gånger. Sportstern är också tvåcylindrig, 1.1 liter större än en Thruxton och har ca 100 rwhp mer än en Thruxton. En Thruston har också större/mjukare gummielement i sin ryckutjämnare än de stummare polyuretanelement som sitter i min ryckutjämnare. Så jag tror att om du låter en mäster ekra hjulet med kvalitetsekrar så ska det inte vara några problem.

Bild på mitt baknav:
View attachment 372910
a51e482952c1886c38449a30d7d38e72.jpg
Inget fel på ekrar med vinklar, men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att den övre ekern på bilden, med den långa vinkeln, är en dålig design ???? kan omöjligt gå att få den att hålla spänningen. Varannan eker på denna typen av nav har längre vinkel, endast dom gick av på min hoj. Anekdotiskt, javisst. Men jag tror det är där felet ligger.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
a51e482952c1886c38449a30d7d38e72.jpg
Inget fel på ekrar med vinklar, men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att den övre ekern på bilden, med den långa vinkeln, är en dålig design ???? kan omöjligt gå att få den att hålla spänningen. Varannan eker på denna typen av nav har längre vinkel, endast dom gick av på min hoj. Anekdotiskt, javisst. Men jag tror det är där felet ligger.

Det håller jag helt med om, inte alls bra att bocken ligger så långt ut. Helt enig med dig där!

- - - Updated - - -

Så sjukt impad av din cykel Jörgen. Vilket hantverk och vilken kunskap. Och vilken vilja till ständig förbättring. Hatten av. Hoppas att jag får se henne live till våren/sommaren.

Tackar!!
Om du bor i Solna så är vi ju nära varann. Både jag och Sportstern bor i Vasastan!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
a51e482952c1886c38449a30d7d38e72.jpg
Inget fel på ekrar med vinklar, men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att den övre ekern på bilden, med den långa vinkeln, är en dålig design ???? kan omöjligt gå att få den att hålla spänningen. Varannan eker på denna typen av nav har längre vinkel, endast dom gick av på min hoj. Anekdotiskt, javisst. Men jag tror det är där felet ligger.

Jag håller med dig om att designen inte är optimal men trots allt har inte alla problem med ekerbrott så jag tror fortfarande att det också är skillnader i kvalitet på materialet och, som Jörgen säger, ekerspänningen. I det tyska thruxton-forumet har det beskrivits många gånger och vid byte till kvalitetsekrar med samma design och med en skicklig hjulbyggare har problemet försvunnit.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag håller med dig om att designen inte är optimal men trots allt har inte alla problem med ekerbrott så jag tror fortfarande att det också är skillnader i kvalitet på materialet och, som Jörgen säger, ekerspänningen. I det tyska thruxton-forumet har det beskrivits många gånger och vid byte till kvalitetsekrar med samma design och med en skicklig hjulbyggare har problemet försvunnit.

Jag tror att t.o.m standard ekrar håller, om man kollar ekerspänningen varje år som man väl borde. Jag kollade nog mina 2ggr på 7 år, förmodligen därför dom gick i rask takt när dom började slacka.. ????
Självklart är det skillnad på rf och rf, finns en oändlig mängd legeringar som tål utmattning, vibrationer, sträckning, värme, korrosion osv olika bra. Även en rak eker av fel spec går av till slut.
Men detta var ju så dåligt att Triumph ändrade design efter några år, de nya naven är av samma princip som mitt Talon nav, mycket stabilare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top