Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
När jag köpte cykeln 2008 stod mätaren på 215 mil. Nu står den på 4193 mil vilket ger 3978 mil på 8 år. Ett snitt på 497 mil/år. Jag skyller årets svacka på en annan brittisk leksak. En MGB cab som det avverkades ca: 500 mil i. Jag behöver mera fritid och mindre jobb.

PS. Är det någon som moddat bort sina original fotpinnar så behöver jag en högerpinne.

Alltså ungefär 500 mil/år för dig också.

MGB cab, coolt! ^^ Mer fritid och mindre jobb vill nog de flesta ha...

Om ingen har svarat med avseende på fotpinnarna så hör med Middleton.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Alltså ungefär 500 mil/år för dig också.

MGB cab, coolt! ^^ Mer fritid och mindre jobb vill nog de flesta ha...

Om ingen har svarat med avseende på fotpinnarna så hör med Middleton.

Yes, fotpinne (och hysteriskt mycket andra delar) finnes! Hör av dig via PM så hittar vi en lösning. Borde ta mig tid att göra en garagerensning...

Johan
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Ju mer jag tittar på bilderna ovan och på nätet, ju sugnare blir jag, speciellt på R:en..linjen tank-sadel-kuts är riktigt fin, tanken ser lite längre ut än den gamla, clipon är ett måste och kylaren är bra gömd. Om det finns +100 hästar gömda i maskineriet och provkörning ger positivt resultat och priset är överkomligt, ja då kan det bli en Thruxton igen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Drivpaket?

Jag skall beställa ett nytt drivpaket från S-Racing och tänkte initialt att prova med 19 kuggar fram, men jag funderar även på att prova med 17 stycken.

Jag vet att ganska många här kör med en extra kugge fram, men är det någon som har provat båda delar och kan uttala sig? 19 kuggar känns ju lämpligt för till exempel motorväg, men det jag främst far efter är att få en utväxling som passar svensk landsväg bra. I Stockholm så är det ju svårt att komma ifrån motorväg, men jag försöker att minimiera användandet av det. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
19 tänder gör faktiskt hojen lugnare och trevligare, ganska märkbart. Mindre letande efter "6an" när man kör lite rakare vägar och trevligare flyt i växlingarna på kurvigare vägar.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
För egen del så har jag inte saknat mitt gamla 18-kuggars en enda gång sen bytet till 19. Men tror jag skulle suttit o letat efter "sexan" på i stort sett varenda tur om jag gått ner till 17.
Förövrigt, apropå nya Thruxton, jag vill ha!
image.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
19 rules! ;)
Nä, men allvarligt. Ingen jätteskillnad, men ändå lite skillnad. Som redan skrivits så letar man lite mindre efter sexan. Ettan känns lite länge (inbillning? det skiljer ju inte så mycket...). Fyran är längre och den naturliga växeln för krokiga 70-vägar. Femman åker i rakorna. Så här finns en skillnad. Kommer inte att byta tillbaks till 18 kugg.

Thruxtonerich testade 17 kugg, men bytte tillbaka, eller hur Erich?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
19 rules! ;)
Nä, men allvarligt. Ingen jätteskillnad, men ändå lite skillnad. Som redan skrivits så letar man lite mindre efter sexan. Ettan känns lite länge (inbillning? det skiljer ju inte så mycket...). Fyran är längre och den naturliga växeln för krokiga 70-vägar. Femman åker i rakorna. Så här finns en skillnad. Kommer inte att byta tillbaks till 18 kugg.

Thruxtonerich testade 17 kugg, men bytte tillbaka, eller hur Erich?

Stämmer bra, 17 kugg blev ingen hit..hojen blev väldigt "surrig" med fler vibrationer..bytte tillbaka efter ca 100 mil. En annan möjlighet är ju att byta bakre drevet till större eller mindre kugg. Då kan man få ett "mellanläge". Jag tror jag läst att 1 kugg fram motsvarar 3 kugg bak. Jag köper mina drev härifrån..blir lite dyrare men urvalet är större..
http://sprocketcenter.com/
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Förövrigt, apropå nya Thruxton, jag vill ha!
View attachment 424742

Ja, den är en av få hojar som väcker ha-begär hos mig idagsläget. En grå Thruxton R är det som känns intressantaste för min del, men några få tillbehör som till exempel "tail tidy" och ljuddämpare. Café Racer-kitet diggar jag inte kåpan på; Racer-kitet ovan ser schyst ut men jag vill inte ha halvkåpa. Man får väl se vad man gör i framtiden, det hänger lite på vad vikt och pris visar sig bli också; jag tror att det kan bli dyrt och jag vill inte ha en hoj som väger mer... Sedan tycker jag att det är lite trist att man går miste om ljudet, även fast en 270-graders inline-twin morrar mysigt, precis som en V-/L-twin, men det är ju så vanligt. :p
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja, den är en av få hojar som väcker ha-begär hos mig idagsläget. En grå Thruxton R är det som känns intressantaste för min del, men några få tillbehör som till exempel "tail tidy" och ljuddämpare. Café Racer-kitet diggar jag inte kåpan på; Racer-kitet ovan ser schyst ut men jag vill inte ha halvkåpa. Man får väl se vad man gör i framtiden, det hänger lite på vad vikt och pris visar sig bli också; jag tror att det kan bli dyrt och jag vill inte ha en hoj som väger mer... Sedan tycker jag att det är lite trist att man går miste om ljudet, även fast en 270-graders inline-twin morrar mysigt, precis som en V-/L-twin, men det är ju så vanligt. :p

Jag håller med dig angående 1/2-kåpan..gör hojen "framtung" på nått sätt..sen är det nog svårare att balansera ut vibbarna på en 360-motor vs en 270 med så stor volym som 1200 cc.

Prisspekulering?? Det skulle väl bli ungefär 150000 kr för R:en!!
kopierat från fb..Price of the Speed Twin is expected to be around £7,400 and the Speed Twin should be available in January 2016. The T120 is expected to be around £9,800 with the bikes arriving March 2016. The Thruxton will be around £10,500 and the Thruxton R £11,800. Both Thruxtons should be available April 2016. (Jack Lilley email).
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag håller med dig angående 1/2-kåpan..gör hojen "framtung" på nått sätt..sen är det nog svårare att balansera ut vibbarna på en 360-motor vs en 270 med så stor volym som 1200 cc.

Ja, och sedan så tycker jag att det är en del av upplevelsen att sitta direkt l luftströmmen.

Jo visst, det finns säkert bra tekniska argument för det, men jag behöver inte gilla det för det. ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Nu börjar de få till det! :tummenupp
Jag vet att jag inte är ensam om att ogilla register-och transkåpan på de första Hinckarna. Särskilt registerkåpan ser ut som de tagit för många pints när de ritade den... :lol
Upplagda avgasrör så blir den riktigt vacker!
Jämförelse ny och äkta Thruxton.jpg
http://www.motorcycleclassics.com/classic-british-motorcycles/origins-triumph-thruxton-900.aspx
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv undrar jag hur lång tid det tar innan vi ser ett 400 hästars 1500cc kompressorbygge efter att modellen släppts :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu börjar de få till det! :tummenupp
Jag vet att jag inte är ensam om att ogilla register-och transkåpan på de första Hinckarna. Särskilt registerkåpan ser ut som de tagit för många pints när de ritade den...
Upplagda avgasrör så blir den riktigt vacker!
View attachment 424761
http://www.motorcycleclassics.com/classic-british-motorcycles/origins-triumph-thruxton-900.aspx
Nu funderar jag på hur dom lyckades skrämma upp en gammal 650 med 54 hästar i över 140mph, när den nya thruxton vi kör toppar 110..?
Måste vara enbart pga kåpor??
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Okej, 19 kuggar fram låter som vägen att gå nästa säsong. :)
Är inne på samma spår + guldgul kedja.

Hur många mil brukar ni köra innan drivpaketsbyte? Min har original paketet kvar och har bara gått ca 1800mil på 7år så egentligen behöver jag väl inte byta. Men om jag ändå byter till 19 kuggar fram så är det ju lika bra att byta hela paketet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu funderar jag på hur dom lyckades skrämma upp en gammal 650 med 54 hästar i över 140mph, när den nya thruxton vi kör toppar 110..?
Måste vara enbart pga kåpor??

När den gamla var ny körde Malcolm Uphill 99,99 mph i snitt runt IoM. Utan de uträtade kurvor som finns idag. Thruxtondämpare på en Bonneville med kåpa. Upplagda Thruxton därför att dämparna tar i alldeles för tidigt. Vänster avgasrör tar i före dämparen, då lyfter man framhjulet! Fråga mig inte hur jag vet! :D
https://www.youtube.com/watch?v=ldRNcXMfZDo
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Är inne på samma spår + guldgul kedja.

Hur många mil brukar ni köra innan drivpaketsbyte? Min har original paketet kvar och har bara gått ca 1800mil på 7år så egentligen behöver jag väl inte byta. Men om jag ändå byter till 19 kuggar fram så är det ju lika bra att byta hela paketet.
Runt 3 700 mil körde jag innan jag bytte.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Fortsätter mina experiment med att få hojen att gå rent med Raask-systemet. Stoppade i dB killers för att få lite mer mottryck och det hjälpte lite men inte tillräckligt. Den går fortfarande för snålt.

Skall leta upp en verkstad med bromsbänk och kompetent mek för att mäta upp hojen enligt schema från Mike på TTP, sen får Mike fixa en ny map anpassad för mina mods och Raask-systemet.
Jag gillar verkligen looken och finishen på Raask-systemet så det får vara värt jobbet med ny map.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top