Triumph Thruxton-tråden.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Svar från Sivert - hans dubbelväggiga rör har innerdiameter på 38mm mot original 36mm - det kan göra att den går för snålt! Så det kanske spelar större roll än bytet av dämpare? Kännslan vid provkörningen var nog att den fick för snål blandning! Någon som har Raask's dubbelväggiga rör och EFI hoj? BJN - du har väl Raasks rör fast med fuggar?

Jo det stämmer och jag minns att jag med dessa och mina Toga fick gå upp i munstycke jämfört med den jetting som var gjord för originalrör och TOR. Vad som gjorde vad rör/eller TOGA vet jag inte men jag körde ett kort tag med RAASK-rör och TOR och den lät en hel del mer än med originalrör och TOR.
Slutsats: Jag tror alltså att rören påverkar en hel del.

En annan sak. En populär drevning här i tråden är ju att gå upp till 19 kugg fram. Man ändrar då utväxlingen 5,6%. Jag har ett spliders nytt JT stålbakdrev med 41 kugg. Original 18 fram och 41 bak ger 4,9% ändring av utväxlingen åt samma håll. Nästan lika alltså. Det är till salu för priset av ett framdrev (188 kr) om någon vill testa. Det är ju lite mindre jobb att byta bak.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jo det stämmer och jag minns att jag med dessa och mina Toga fick gå upp i munstycke jämfört med den jetting som var gjord för originalrör och TOR. Vad som gjorde vad rör/eller TOGA vet jag inte men jag körde ett kort tag med RAASK-rör och TOR och den lät en hel del mer än med originalrör och TOR.
Slutsats: Jag tror alltså att rören påverkar en hel del.

En annan sak. En populär drevning här i tråden är ju att gå upp till 19 kugg fram. Man ändrar då utväxlingen 5,6%. Jag har ett spliders nytt JT stålbakdrev med 41 kugg. Original 18 fram och 41 bak ger 4,9% ändring av utväxlingen åt samma håll. Nästan lika alltså. Det är till salu för priset av ett framdrev (188 kr) om någon vill testa. Det är ju lite mindre jobb att byta bak.
En annan sak som diskuterats på TRAT forumet är avsaknaden av utjämningsrör. Finns en hel del olika åsikter om detta - jag är inte insatt nog för att bedöma vad det kan innebära men en del hävdar effektförlust medan andra hävdar motsatsen! Många hävdar också att det ger annorlunda och högre ljud och det kan nog stämma. Jag väntar på svar från Mike från TTP.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En annan sak som diskuterats på TRAT forumet är avsaknaden av utjämningsrör. Finns en hel del olika åsikter om detta - jag är inte insatt nog för att bedöma vad det kan innebära men en del hävdar effektförlust medan andra hävdar motsatsen! Många hävdar också att det ger annorlunda och högre ljud och det kan nog stämma. Jag väntar på svar från Mike från TTP.

Utjämningsrör hit och utjämningsrör dit., ut och prova i verkligheten. Min hoj går bättre än nånsin och jag blir inte efter någon när jag kör. Den går som ett spjut.

EDIT: Jag har också hört för och emot utjämningsröret och därför tror jag det spelar minimal roll.


EDIT2: Varför i helvete köper inte ni en Powercomander V eller vad det nu blir till era hojar. Anderssonturbo som finns på sporthoj och kan sånt här säger ju att ingen mappning blir lika bra som med PowerCommander. Gäller inte det Thruxton?
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Utjämningsrör hit och utjämningsrör dit., ut och prova i verkligheten. Min hoj går bättre än nånsin och jag blir inte efter någon när jag kör. Den går som ett spjut.

EDIT: Jag har också hört för och emot utjämningsröret och därför tror jag det spelar minimal roll.

Och jag som trodde att du var lärare inom naturvetenskap och matematik. ;)

Inte för att det spelar någon roll för att man skall ha roligt med sin Thruxton eller inte (de är ju till och med roliga helt original), men det är mätningar som gäller om man skall kunna avgöra det hela och inget annat. Vad man själv tycker (psykologisk effekt), majoriteten tycker eller inte tycker (vetenskap är ingen demokratisk process) eller anekdotisk bevisning är helt ointressant, faktiskt; med avseende på huruvida det påverkar effekt/vridmoment, nota bene.

Du och TMax kommer alltid att kunna sticka ifrån mig, oavsett vilket. ;)

Det sagt... Jag tycker att korrekt utförda mätningar av det hela skulle vara intressant, åtminstone ur ren bildningssynpunkt. :) Jag kommer dock att behålla mina original-headers för att jag diggar de blåa krökarna och inte på grund av h-bar:en. ;P
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Och jag som trodde att du var lärare inom naturvetenskap och matematik. ;)

Inte för att det spelar någon roll för att man skall ha roligt med sin Thruxton eller inte (de är ju till och med roliga helt original), men det är mätningar som gäller om man skall kunna avgöra det hela och inget annat. Vad man själv tycker (psykologisk effekt), majoriteten tycker eller inte tycker (vetenskap är ingen demokratisk process) eller anekdotisk bevisning är helt ointressant, faktiskt; med avseende på huruvida det påverkar effekt/vridmoment, nota bene.

Du och TMax kommer alltid att kunna sticka ifrån mig, oavsett vilket. ;)

Det sagt... Jag tycker att korrekt utförda mätningar av det hela skulle vara intressant, åtminstone ur ren bildningssynpunkt. :) Jag kommer dock att behålla mina original-headers för att jag diggar de blåa krökarna och inte på grund av h-bar:en. ;P

Du får väl ha dina blåa krökar då :) men jag tycker det är skitsnyggt som på bgojans bild.

När jag hade köpt SV'n och hängde på SV1000-tråden så var det PowerCommander som gällde. Vad jag förstår så är det ingen här som mappar sin EFI Thruxton med PC. Vad är anledningen?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Du får väl ha dina blåa krökar då :) men jag tycker det är skitsnyggt som på bgojans bild.

När jag hade köpt SV'n och hängde på SV1000-tråden så var det PowerCommander som gällde. Vad jag förstår så är det ingen här som mappar sin EFI Thruxton med PC. Vad är anledningen?

Det är snyggt, också. :p Framförallt med Togas. ;)

Det behövs inte. ECU:n på våra moppar är inte spärrad, så istället för att hänga på elektronik som lurar systemet så programmerar man om systemet. Dessutom blir det billigare. En PC-V kostar tusentals kronor samt att du måste lägga tid och pengar på bänkkörning (åtminstone i det här fallet eftersom alla alternativa tunes idag är avsedda för TuneECU). Man kan även göra mer än man kunde med tidigare Power Commanders, som att justera tändningen och flytta varvtalsstoppet. :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Idag blev det första turen på några veckor. Solen skiner, vägarna var i stort sett torra och det är fortfarande inte så mycket löv på dem. Precis vad själen behövde; :) jag förstår inte hur icke-motorcyklister överlever... Det börjar dock att bli kyligt, trots GoreTex-handskar, men det vore kul att få ut några mil till för jag har snart kört lika mycket den här säsongen som de två förra. :p
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Kort tur igår efter regnet för att testa hojen med Raask systemet och några små justeringar efter tips från Mike på TTP. Tyvärr ingen förbättring:-( antagligen behöver jag göra en ny mapping efter att ha fått hojen bänkkörd och uppmätt. Någon som har tips på kunnig verkstad med bänk i Stockholmsområdet? Gärna med erfarenhet av Hinckley trajor. Gillar verkligen utseendet med Raask- systemet men inte till priset av försämrad prestandan och körbarhet. Om jag inte får ordning på det så säljer jag nog Raask grejorna - någon med förgasarhoj kanske är intresserad? Enligt BJN funkar det ju bra med bara lite fetare jetning.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En annan sak som diskuterats på TRAT forumet är avsaknaden av utjämningsrör. Finns en hel del olika åsikter om detta - jag är inte insatt nog för att bedöma vad det kan innebära men en del hävdar effektförlust medan andra hävdar motsatsen! Många hävdar också att det ger annorlunda och högre ljud och det kan nog stämma. Jag väntar på svar från Mike från TTP.

Avsaknaden av utjämningsrör ger högre ljud, grundläggande kunskap om avgassystem säger att fler och jämnare pulser är lättare att dämpa.
Effektmässigt är förluster i låg och mellanregister och ökningar i högre varvtal väntat.
Med lite avstämning av mottrycket så kan ditt system ge effektökning över hela registret är jag övertygad om.


Kort tur igår efter regnet för att testa hojen med Raask systemet och några små justeringar efter tips från Mike på TTP. Tyvärr ingen förbättring:-( antagligen behöver jag göra en ny mapping efter att ha fått hojen bänkkörd och uppmätt. Någon som har tips på kunnig verkstad med bänk i Stockholmsområdet? Gärna med erfarenhet av Hinckley trajor. Gillar verkligen utseendet med Raask- systemet men inte till priset av försämrad prestandan och körbarhet. Om jag inte får ordning på det så säljer jag nog Raask grejorna - någon med förgasarhoj kanske är intresserad? Enligt BJN funkar det ju bra med bara lite fetare jetning.

Alikzus verkar ju haj på det här med insprut...
Tänk på att helöppna avgassystem fungerar väldigt illa med en restriktiv luftbox, minns inte vad du gjort exakt men du bör nog ta bort snorklar, bafflar, restriktorplattor och sånt mög ur luftboxen om den ska gå som du vill.
Om du inte redan gjort det vill säga.
En extremt enkel mod jag gjort som härstammar från dom gamla parallelltwinnarna är en slang mellan vacuumuttagen på insugen.
Jämnar ut vacuumpulserna, och förbättrar körbarheten väldigt mycket på lågfart.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Avsaknaden av utjämningsrör ger högre ljud, grundläggande kunskap om avgassystem säger att fler och jämnare pulser är lättare att dämpa.
Effektmässigt är förluster i låg och mellanregister och ökningar i högre varvtal väntat.
Med lite avstämning av mottrycket så kan ditt system ge effektökning över hela registret är jag övertygad om.




Alikzus verkar ju haj på det här med insprut...
Tänk på att helöppna avgassystem fungerar väldigt illa med en restriktiv luftbox, minns inte vad du gjort exakt men du bör nog ta bort snorklar, bafflar, restriktorplattor och sånt mög ur luftboxen om den ska gå som du vill.
Om du inte redan gjort det vill säga.
En extremt enkel mod jag gjort som härstammar från dom gamla parallelltwinnarna är en slang mellan vacuumuttagen på insugen.
Jämnar ut vacuumpulserna, och förbättrar körbarheten väldigt mycket på lågfart.
Alla luftmoddar som du föreslog är genomförda: baffel bort, snorkel bort, ttp Breath, DNA perf filter, O2 och SAI bort.

Det jag tror påverkar mycket är både avsaknaden av mellanröret och att diametern på rören är 38mm jmf med 36mm på original. Försökt läsa på om "exhaust velocity" och "back pressure" och avstämda avgaspipor - uppenbarligen ett komplicerat ämne. Intressant att en så pass liten förändring av rör-arean (+10%) kan göra stor skillnad. Skall bli intressant att se vad en bänktest och ommappning kan göra. Fortsättning följer:)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Avsaknaden av utjämningsrör ger högre ljud, grundläggande kunskap om avgassystem säger att fler och jämnare pulser är lättare att dämpa.
Effektmässigt är förluster i låg och mellanregister och ökningar i högre varvtal väntat.
Med lite avstämning av mottrycket så kan ditt system ge effektökning över hela registret är jag övertygad om.




Alikzus verkar ju haj på det här med insprut...
Tänk på att helöppna avgassystem fungerar väldigt illa med en restriktiv luftbox, minns inte vad du gjort exakt men du bör nog ta bort snorklar, bafflar, restriktorplattor och sånt mög ur luftboxen om den ska gå som du vill.
Om du inte redan gjort det vill säga.
En extremt enkel mod jag gjort som härstammar från dom gamla parallelltwinnarna är en slang mellan vacuumuttagen på insugen.
Jämnar ut vacuumpulserna, och förbättrar körbarheten väldigt mycket på lågfart.

Vad gäller avstämning av mottrycket så kanske någon av dessa skulle kunna hjälpa:

http://ebutik.nccr.se/caferacer-specials-3/cr-avgassystem-tillbehor/avgasror-db-insats-100mm
http://ebutik.nccr.se/caferacer-specials-3/cr-avgassystem-tillbehor/avgasror-db-insats-200mm
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kan det nog absolut. Upplever att min är mycket mer körbar på lågvarv med ett par små bafflar i sista krökarna.
Läste nån artikel om hinkley-bonneville trimning i mcm för ett antal år sen, och dom fick en mkt jämnare effektkurva i mellanregistret med en bricka i avgasröret runt en decimeter innan sista kröken mot ljuddämparna. Har ju aldrig jagat effekt själv utan bara finjusterat motorkaraktären för körbarhet.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Alikzus verkar ju haj på det här med insprut...

Det är en överdrift. Det finns mycket som jag är haj på, och jag kan meka motorcyklar men jag skulle inte se mig som haj på de mer komplicerade grejerna. :p Däremot har jag ju pillat med min EFI och läst på efterhand som jag har hittat "bra" källor (Vedbodtrimmarens handböcker var inte så dumma), men det gäller ju till exempel bgojan också. :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Den korta ser ut som de jag köpte för att mildra mina Predators. De blev tystare (tyvärr så gjorde jag ingen före/efter mätning), jag /upplevde/ att toppeffekten blev lägre (men det kan lika väl bero på att det inte blev lika hysteriskt göttigt ljud vid WOT) och jag /upplevde/ att den drog bättre i botten.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
En extremt enkel mod jag gjort som härstammar från dom gamla parallelltwinnarna är en slang mellan vacuumuttagen på insugen.
Jämnar ut vacuumpulserna, och förbättrar körbarheten väldigt mycket på lågfart.

Hmm, det där lät ju inte så dumt; min RD350 hade det. Ryath kan bli lite ryckig ibland om inte allt är optimalt (TB-balans/synk, EFI-baseline och så vidare) och jag misstänker att avsaknaden av luftburk är orsaken. Min baseline har varit lite fel sen de sabbade mappningen på tusenmilaservicen och när jag väl insåg att det var orsaken så kunde jag inte åtgärda det på grund av att Steve Jobs inte håller ordning på Apple längre (jag kan ge en längre rant om varför jag kommer att sluta köpa Apple-produkter efter snart tio år som Apple-taliban, om någon är intresserad av lite OT ;)).
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hmm, det där lät ju inte så dumt; min RD350 hade det. Ryath kan bli lite ryckig ibland om inte allt är optimalt (TB-balans/synk, EFI-baseline och så vidare) och jag misstänker att avsaknaden av luftburk är orsaken. Min baseline har varit lite fel sen de sabbade mappningen på tusenmilaservicen och när jag väl insåg att det var orsaken så kunde jag inte åtgärda det på grund av att Steve Jobs inte håller ordning på Apple längre (jag kan ge en längre rant om varför jag kommer att sluta köpa Apple-produkter efter snart tio år som Apple-taliban, om någon är intresserad av lite OT ;)).
Ja, ryckigheten försvann faktiskt helt.
Oavsett om förgasarna är perfekt synkade och sånt därnt.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Den korta ser ut som de jag köpte för att mildra mina Predators. De blev tystare (tyvärr så gjorde jag ingen före/efter mätning), jag /upplevde/ att toppeffekten blev lägre (men det kan lika väl bero på att det inte blev lika hysteriskt göttigt ljud vid WOT) och jag /upplevde/ att den drog bättre i botten.

Korta db-killers från NCCR på väg! Enligt Mike på TTP så borde dom räcka (ökat mottryck) för att Tune4 mappen skall funka. Annars blir det till att boka tid för bänkning och om-mappning. Jag jagar inte effekt - kan jag få tillbaka ungefär samma prestanda som jag hade med originalrör och Emgo dämparna är jag nöjd. Anledning till bytet var i huvudsak estetisk:)

På tal om bänkning - vet ni någon bra firma i Stockholms området?
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Kan det nog absolut. Upplever att min är mycket mer körbar på lågvarv med ett par små bafflar i sista krökarna.
Läste nån artikel om hinkley-bonneville trimning i mcm för ett antal år sen, och dom fick en mkt jämnare effektkurva i mellanregistret med en bricka i avgasröret runt en decimeter innan sista kröken mot ljuddämparna. Har ju aldrig jagat effekt själv utan bara finjusterat motorkaraktären för körbarhet.

Intressant - Sivert Raask rekommenderade också samma nämnda bricka! Men jag skall pröva db-killer insatsen först.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
IMG_0529.JPGIMG_0530.JPG
För snart en månad sedan passerade jag den lilla byn Thruxton med en liten känd bana, UKs snabbaste. :)

Detta är från årets BSB med oljeläck, lite skruvande och en trevlig tävling! :tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=PEn9upRn14E
Stockholmare,
vädret har ju rättat till sig och jag har semester nästa vecka också. Om någon av ni andra också är semesterlirare och vill dra en repa så skicka ett PM och skriv i tråden (jag får ett mail och andra ser att det blir kanske blir en körning). Jag kör nästan dagligen nu; både korta och långa rundor.

TOMCC Mälardalen träffas första tisdagen i månaden, i morgon alltså, på Bishop Arms St Eriksgatan 115 i Stockholm ifall man känner för att träffas. :)

Jag kommer inte att vara där...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top