Triumph Thruxton-tråden.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skönt att höra swingmaster1959 men tänk så mycket behändigare det är med gasare. Ingen har någonsin kommit på tanken att försöka stoppa byte av nålar eller munstycken. :)

Gasarhoj med handpumpade däck. Dä du! :) Å har man sen som Twintorsk varit på fjället och pumpat så blir det inte mycket bättre än så. Hojen bara flyyyyyger fram.
Måste försöka ta mig upp på fjället snarast, annars flyger jag väl i diket om jag touchar gasen lite oförsiktigt, väcker Gasarhästarna och råkar hamna i vobbel-epicentrumet 160km/h mitt i en kurva!!
Har du nån bra ceremoniell däckpumparplats på herrestadfjället att rekommendera om jag inte orkar ta mig ända till kynnefjäll bjn..?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Måste försöka ta mig upp på fjället snarast, annars flyger jag väl i diket om jag touchar gasen lite oförsiktigt, väcker Gasarhästarna och råkar hamna i vobbel-epicentrumet 160km/h mitt i en kurva!!
Har du nån bra ceremoniell däckpumparplats på herrestadfjället att rekommendera om jag inte orkar ta mig ända till kynnefjäll bjn..?

Om du kommer till mig i Uddevalla på fredagskvällen så är vi i princip på Herrestadsfjället. Dricker vi då lite gammeldansk och håller i var sin sida av pumphandtaget så ska det enligt legenden bli något särdeles bra. Ska vi testa?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om du kommer till mig i Uddevalla på fredagskvällen så är vi i princip på Herrestadsfjället. Dricker vi då lite gammeldansk och håller i var sin sida av pumphandtaget så ska det enligt legenden bli något särdeles bra. Ska vi testa?
Det låter ju som en oerhört mustig ritual..
Får bli sista utvägen, skallen blir så svullen av gammeldansk!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Öhlins! och Predators?

Igår monterade jag mina nya stötdämpare: Det var väl ingen världsomvändade förbättring, tror jag, men jag upplevde styrningen som kvickare (längre dämpare => högre bak) och visst ligger hon stadigare i kurvorna (fronten sätter dock sina begräsningar fortfarande, men det går ju också att åtgärda ;)). Det här tillsammans med de nya däcken inger dock mer förtroende.

Jag har passformsproblem med mina Predators och det blev värre med de nya stötdämparna; vänstersidan är okej men på högersidan är det svårt att få avstånd mellan ljud- och stötdämpare; en extra bricka och en hiskeligt massa trixande löste det tillsist. Någon annan som har upplevt det här problemet? Jag tror att det rör sig om (ö)känd amerikansk kvalitet/precision på montaget av fästöronen. :p
 
Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Igår monterade jag mina nya stötdämpare: Det var väl ingen världsomvändade förbättring, tror jag, men jag upplevde styrningen som kvickare (längre dämpare => högre bak) och visst ligger hon stadigare i kurvorna (fronten sätter dock sina begräsningar fortfarande, men det går ju också att åtgärda ;)). Det här tillsammans med de nya däcken inger dock mer förtroende.

Jag har passformsproblem med mina Predators och det blev värre med de nya stötdämparna; vänstersidan är okej men på högersidan är det svårt att få avstånd mellan ljud- och stötdämpare; en extra bricka och en hiskeligt massa trixande löste det tillsist. Någon annan som har upplevt det här problemet? Jag tror att det rör sig om (ö)känd amerikansk kvalitet/precision på montaget av fästöronen. :p

ha,ha nu ska du inte klaga på amerikanst järn alikzus :) , jag har sett värre :( , typ bmw,s brickor (skruvfastsättare) som bara håller en gång (oftas,t) fast jag gillar hojarna ändå. grusåka på f800gs i lördags och onroad idag på s1000r,n (han tänka många gånger, du får inte jämföra thruxton med detta. thruxton likväl som hd,n är en hoj du behåller och älskar för evigt) inte bara tjusas av stunden.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har aldrig bråttom! Bara nån slags fix idé om att sakerna ska funka som dom ska i de hastigheter dom är designade för!
2,8 kg däcktryck gjorde saken bättre, men inte helt hundra, svajar fortfarande en smula.. filar vidare med inställningarna, har ingen lust att råka ut för det där igen.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har aldrig bråttom! Bara nån slags fix idé om att sakerna ska funka som dom ska i de hastigheter dom är designade för!
2,8 kg däcktryck gjorde saken bättre, men inte helt hundra, svajar fortfarande en smula.. filar vidare med inställningarna, har ingen lust att råka ut för det där igen.

Så du menar att en Thruxton är designad för att gå i 160 knyck? :D

Det är inte julamaden som har ställt till det med högre massa då? ;)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Igår monterade jag mina nya stötdämpare: Det var väl ingen världsomvändade förbättring, tror jag, men jag upplevde styrningen som kvickare (längre dämpare => högre bak) och visst ligger hon stadigare i kurvorna (fronten sätter dock sina begräsningar fortfarande, men det går ju också att åtgärda ;)). Det här tillsammans med de nya däcken inger dock mer förtroende.
...................

Håller med, inte så världsomvändande förbättring men stadigare där bak och snabbare styrning tack vare ändrad geometri. Sen fick jag problem med att sidostödet skrapade asfalten i varenda vänsterkurva. Kan dock ha berott på att jag samtidigt hade bytt till 4.25"" bak som ger annan profil på däcket. Jag gick också tillbaka och satte gaffelbenen i nivå med kronorna fram. De hade stuckit upp 15 mm tidigare.

Fast jag är nöjd med både framända och bakända på hojen och det är inte på något sätt där som begränsningen i min kurvtagning sitter.:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Så du menar att en Thruxton är designad för att gå i 160 knyck? :D

Det är inte julamaden som har ställt till det med högre massa då? ;)

Faktum är att den går fruktansvärt bra i 160 knyck. När jag körde hem från en av de sydliga turerna med göteborgare så körde jag gamla E6 hem. Jag låg med mätaren parkerad på 160 i princip från Spekeröd till Ljungskile och jag måste säga att det kändes faktiskt som att det var rätt fart för en Thruxton med just de förhållanden som rådde då. Vindstilla och ingen trafik. Sen hade jag tur att en bilist blinkade våldsamt så att jag slog av alldeles innan Ljungskile så att jag i sakta mak kunde se älgkon passera över vägen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så du menar att en Thruxton är designad för att gå i 160 knyck? :D

Det är inte julamaden som har ställt till det med högre massa då? ;)
Näe.. jag är ungefär lia fed som innan ?
Önskar att det vore så enkelt.
Innan alla onödiga däcksbyten och trams kunde jag se 200 på mätaren och chassiet var fortfarande stabilt. Så vill jag gärna ha det igen..
Har säkert missat nån liten skitdetalj.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Fast jag är nöjd med både framända och bakända på hojen och det är inte på något sätt där som begränsningen i min kurvtagning sitter.:)

På min hoj så är det först och främst jag som sätter begräsningen. ^^ Och den begräsningen beror till stor del på ett sunt mått av rädsla för dåligt väglag (till exempel lösgrus) eller mötade bilister som måste skära en kurva eftersom kurvor i sin design är farliga saker. :p

Likväl så tycker jag att framhjulet slår loss lite väl lätt ibland, men en bra början vore väl kanske att se över fjädrarna och fjäderförspänningen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Faktum är att den går fruktansvärt bra i 160 knyck.

Jodå, jag har haft mätaren där också. Jag har legat, platt mot tanken, och pressat motorväg i 110 km/h + 30 km/h från typ Örebro till Stockholm; den betedde sig fint hela vägen och motorn vägrade inte alls om man vred lite mer på rullen. :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jodå, jag har haft mätaren där också. Jag har legat, platt mot tanken, och pressat motorväg i 110 km/h + 30 km/h från typ Örebro till Stockholm; den betedde sig fint hela vägen och motorn vägrade inte alls om man vred lite mer på rullen. :)

Ja, jag blev i alla fall positivt överraskad av både hur stabil den kändes och att det fanns mer att ge. Nu kör jag så sällan på vägar som tillåter att man ligger i den farten för de gånger jag kör motorväg går det inte fort. Knappt att jag håller de 110 som är lagligt. Jag avskyr motorväg!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag också, det var därför som jag försökte att göra lidandet kort och låg ner för att slippa blåsten; tyckte att det blåste för mycket redan i 110 km/h den dagen, så visst, ett alternativ hade varit att köra långsammare.

Ja, så kan man ju kanske göra också :) men det blåser allt förskräckligt på motorväg.

Sitter som vakt på NP En 7 och hinner kolla lite SH också. När man ser vad bl.a. alla meningslösa inlägg jag har gjort bidragit till så blir det lite imponerande. Thruxtontråden nyss:
Ämnen: 47 259
Inlägg: 1 234 362

EDIT: Det var nog alla MC-relaterade. Puuuh!
 
Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
och intet är som väntans tider :( , fast vi är lite närmare nu iaf:banana hojen kom till gävle och lingwalls nu på fm. får räkna med en vecka innan jag har den :( , ska leveransservas, gaffelbälgar på samt knäskydd. sen skickar inte truimph några handlingar innan hojen anlänt, det brukar ta en vecka sa dom. fast det är ju inte deras fel på någe vis utan dom kommer och köra hem hojen till mig så fort den är klar=servic. sen var det bara och komma in så skulle jag få lämplig mapp när jag bytt avgassystem. nu hade jag i första skedet även tänkt gjort snorkel bort och ersatt det med ttp,s luftintag. fråga ? tror ni att dom inte har någon mapp som matchar det (har bara hört om mapp till avgassystem, jo jag ska givetvis fråga dom när det är dags bara nyfiken om ni vet någe.) kom gärna in och titta på den tyckte dom, citat den är skitsnygg :) , fast det tänker jag inte göra. men inom en snar framtid är man thruxtonägare iaf och det blir skitkul när man får börja greja lite med hojen så det blir som jag vill att det ska se ut. kör försiktigt och va vänner i trafiken :)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag också, det var därför som jag försökte att göra lidandet kort och låg ner för att slippa blåsten; tyckte att det blåste för mycket redan i 110 km/h den dagen, så visst, ett alternativ hade varit att köra långsammare.
Jag har gjort några vidriga turer på e6an norrut och söderut med min. 160 rakt fram i en timme är slöseri på bra hoj..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top