Triumph Thruxton-tråden.

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du kan inte mena att du tog åt dig av det där :) Kom med någe bra tips istället :pannkyss

Är kanske bättre att fara runt och kika på tillbehören i butikerna. Ska eventuellt till trollhättan på lördag, bike kanske har något vettigt.

Nä, jag tog inte åt mig särskilt mycket men du vill ha svar och förslag på konkreta saker som jag anser att det är omöjligt att svara på eftersom smaken är olika vad vi tycker om. Du behöver inte ha så j-vla bråttom, se dig omkring på nätet, i butiker mm. gör en plan hur du vill ha det och handla till vintern. Hojen är snygg orginal och du behöver inte skämmas för den. Nu i sommar ska vi åka hoj.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Nä, jag tog inte åt mig särskilt mycket men du vill ha svar och förslag på konkreta saker som jag anser att det är omöjligt att svara på eftersom smaken är olika vad vi tycker om. Du behöver inte ha så j-vla bråttom, se dig omkring på nätet, i butiker mm. gör en plan hur du vill ha det och handla till vintern. Hojen är snygg orginal och du behöver inte skämmas för den. Nu i sommar ska vi åka hoj.

Sant att nu ska vi åka hoj:tummenupp

Ett av flera projekt på min Thruxton till vintern kommer att bli att slita av risers och befintlig krona för att montera Clip-on, dock saknar jag handtag och reglage från -07, mina 08- handtag med reglage passar inte så om någon vet/hör att det står någon Thruxton på någon mc skrot, tippsa mig.

Den tyska firman som du rekomenderade har en hel del godis, är dom snabba med leveranserna.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Dom är mycket snabba, har aldrig väntat mer än drygt 1 vecka och det var dom första gångerna jag beställde. Ville väl invänta min betalning. Numera får jag grejer direkt innan betalningen har nått banken. Mitt Zard beställde jag med epost en söndag, han skickade med DHL på tisdag och var i min hand torsdag. Snabbare än så går nog inte.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Väldigt tyst i tråden. Vad gör alla, åker ni hoj hela dagarna? Själv tycker jag det är lite för varmt att köra dagtid så det blir lite kvällsturer då o då.
Idag lade jag på nya däck, Dunlop Roadsmart som har fått fin kritik i tysk mc press tester. 110/80 fram och 150/70 bak. Profilen är lite spetsigare än mina gamla Pirelli Sport Demon så jag hoppas det svänger bättre trots större dim.
En rapport kommer om nån vecka eller så. Åker kanske till Anderstorp nästa vecka om vädret passar. 2 bankörningar den veckan, måndag och fredag fm.
Anmäler mig i sista minuten och hoppas på plats nån av dagarna.
Kör lugnt och drick mycket i värmen.
DSC00722_redigerad.jpg
[/IMG]
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då har man kört några mil med dom nya däcken och första intrycken är mycket bra. Har ju också fått mycket bra kritik i Motorrads test.Styr in bra i kurvor och håller radien och lätt att korrigera om man måste. En aning mer tungstyrt än original dimension men inte så det stör.
Greppet är förtroendeingivande hittills. Livslängd o i regn vet jag inget om än.
Ska bli roligt att testa på bana, eventuellt nästa vecka om vädret tillåter. Finns 2 möjligheter på Anderstorp, måndag hela dagen o fredag fm.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Då har man kört några mil med dom nya däcken och första intrycken är mycket bra. Har ju också fått mycket bra kritik i Motorrads test.Styr in bra i kurvor och håller radien och lätt att korrigera om man måste. En aning mer tungstyrt än original dimension men inte så det stör.
Greppet är förtroendeingivande hittills. Livslängd o i regn vet jag inget om än.
Ska bli roligt att testa på bana, eventuellt nästa vecka om vädret tillåter. Finns 2 möjligheter på Anderstorp, måndag hela dagen o fredag fm.

Skönt att se att 150 däck går att använda, ökar utbudet avsevärt, var lite inne på att skaffa ett breddningsset med bredare bakfälg, dock är inte dessa kit helt gratis så jag följer nog ditt exempel med 150 däck

Har nu kört ca 80mil med Thruxtonen och kommit fram till vad vinterns mod ska bestå av bla annat dämparna bak ska bytas till något bättre, har tittat på Ikon och WP som verkar klart prisvärdare en öhlinare , styrdämpare är ett annat måste som jag ska slänga på.

Men det är ju minst 2 månader kvar av hojåka så kör bara.

Resten hamnar nog under kategorin "för ögon och öron
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Skönt att se att 150 däck går att använda, ökar utbudet avsevärt, var lite inne på att skaffa ett breddningsset med bredare bakfälg, dock är inte dessa kit helt gratis så jag följer nog ditt exempel med 150 däck

Har nu kört ca 80mil med Thruxtonen och kommit fram till vad vinterns mod ska bestå av bla annat dämparna bak ska bytas till något bättre, har tittat på Ikon och WP som verkar klart prisvärdare en öhlinare , styrdämpare är ett annat måste som jag ska slänga på.

Men det är ju minst 2 månader kvar av hojåka så kör bara.

Resten hamnar nog under kategorin "för ögon och öron

Orginal bakdämparna är ingen hit precis och det var det första jag bytte. Har Ikon 7610 serien och dom är betydligt bättre. Du ska kolla in 7614-serien. Jag handlade av www.stotdampare.com . Öhlins är ju toppen förståss men priset avskräcker. Jag har tittat lite på Wilbers som ligger lite högre i pris än Ikon men är nog lite vassare. I USA kan man få tag i YSS dämpare som verkar prisvärda men frakt, tull o moms äter upp en stor del av vinsten.
Har avverkat styft 100 mil med dom nya däcken och jag blir allt nöjdare. Har inte kunnat medverka på nån bandag än men det kanske blir 1 sept. på Anderstorp om vädret blir bra.
Kör lugnt.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Orginal bakdämparna är ingen hit precis och det var det första jag bytte. Har Ikon 7610 serien och dom är betydligt bättre. Du ska kolla in 7614-serien. Jag handlade av www.stotdampare.com . Öhlins är ju toppen förståss men priset avskräcker. Jag har tittat lite på Wilbers som ligger lite högre i pris än Ikon men är nog lite vassare. I USA kan man få tag i YSS dämpare som verkar prisvärda men frakt, tull o moms äter upp en stor del av vinsten.
Har avverkat styft 100 mil med dom nya däcken och jag blir allt nöjdare. Har inte kunnat medverka på nån bandag än men det kanske blir 1 sept. på Anderstorp om vädret blir bra.
Kör lugnt.
Tack för länken :tummenupp
Riktigt fränt att Ikon dämparen 7614 går att få med röd fjäder, passar mina röda ränder på hojen, priset var ju ganska hyggligt 4000.-
 

maho

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
oslo
Hoj
otto
någon som vet vad felet är på min 04 trux, vid lite gas acc, så bluddrar den ( tappar kraft - missar). nya tändstift, genomgångna förgasare, tjuvluftstestad...
En jag känner gissade på tändspole ( 1400kr )
tacksam för info av likadrabbad.......M
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
någon som vet vad felet är på min 04 trux, vid lite gas acc, så bluddrar den ( tappar kraft - missar). nya tändstift, genomgångna förgasare, tjuvluftstestad...
En jag känner gissade på tändspole ( 1400kr )
tacksam för info av likadrabbad.......M

Hej o välkommen,
är din Thrux orginal? Är fg synkade? Vilka munstycken har du i? Varv på blandningsskruven? Kolla så den lilla "spindeln" som sitter på trotteln inte täcker vakumhålet! Dom vanligaste elfelen jag hört om är "pickupen" som sitter vid svänghjulet under motorkåpan hö sida. Avstånd för stort eller defekt. Jag tror man kan gå ner till 0,8mm. En del har haft problem med luftningslangen under tanken, men då brukar hojen stanna och startar efter en stund igen. Om det är tändspolefel rekomenderas byte till Nology. Om du hittar felet kan du väl rapportera hit.
Erich
 

maho

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
oslo
Hoj
otto
Hej o välkommen,
är din Thrux orginal? Är fg synkade? Vilka munstycken har du i? Varv på blandningsskruven? Kolla så den lilla "spindeln" som sitter på trotteln inte täcker vakumhålet! Dom vanligaste elfelen jag hört om är "pickupen" som sitter vid svänghjulet under motorkåpan hö sida. Avstånd för stort eller defekt. Jag tror man kan gå ner till 0,8mm. En del har haft problem med luftningslangen under tanken, men då brukar hojen stanna och startar efter en stund igen. Om det är tändspolefel rekomenderas byte till Nology. Om du hittar felet kan du väl rapportera hit.
Erich

Tack för tippsen...
skall ohmmäta tändkablarna och kolla om det går att justera avståndet
på vevgivaren.... Jag hör av mig GRACIAS M
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej alla thruxtonälskare,
har nu monterat nya WILBERS bak och gjort en första testrunda idag på ca 10 mil på krokiga vägar och jag är mycket nöjd. Fattas bara annat när priset är 3ggr upp mot mina gamla IKON. Jag beställde dom med fjäder avstämd för min vikt + utrustning, och +- 5mm höjdinställning. Returdämpning och fjäderförspänning är standard. 997 euroner från Classikbike i "Düskland". Snabb leverans, 14 dagar från beställning till "hämta på Ica".
Ta det lugnt bland löven o fuktfläckar o kalla vägbanor.
DSC00745.jpg
[/IMG]
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Hej alla thruxtonälskare,
har nu monterat nya WILBERS bak och gjort en första testrunda idag på ca 10 mil på krokiga vägar och jag är mycket nöjd. Fattas bara annat när priset är 3ggr upp mot mina gamla IKON. Jag beställde dom med fjäder avstämd för min vikt + utrustning, och +- 5mm höjdinställning. Returdämpning och fjäderförspänning är standard. 997 euroner från Classikbike i "Düskland". Snabb leverans, 14 dagar från beställning till "hämta på Ica".
Ta det lugnt bland löven o fuktfläckar o kalla vägbanor.

Riktigt porriga:tummenupp, jag följde ditt råd ang Ikon 7614, väntar på pris för jag vill har röda fjädrar.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Glömde att säga att jag sparade lite vikt också, 450 gr lättare än Ikon. Inte helt oviktigt :va på våra tunga hojar. Du kan väl väga orginalen om du kan för att se skillnaden när du byter till 7614 serien. Mina standard Ikon vägde 3700 gr tillsammans.
 

maho

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
oslo
Hoj
otto
Hostande Trux.

Tack för tippsen...
skall ohmmäta tändkablarna och kolla om det går att justera avståndet
på vevgivaren.... Jag hör av mig GRACIAS M

--------------------------------------------------------------------
SÅ....det jag inte nämde förra gången var att det sitter k/n filter och öppnare ljuddämpare på, även munstyckena skall vara större,(allt fix från leverans).
Kompprov, ventilspel,tändkablar, t-spole, vevgivare- allt är uppmätt och är ok. jag lossade förgasarna igen och blåste rent , luftskruvarna var 2,5 varv ut, nu missar
den helt plötsligt inte längre, men ganska mycket avgasknallar vid motorbroms. jag provar flera olika luftskruvs inställningar, vid 3,5 varv ut
så svarar hojen bra på alla gasanden upp till 4000rpm, och avgasknallarna har slutat ,vid fullgas bluddrar den (läs höga varv )
fortfarande lite men går bra igen om man minskar gasen lite, kan inte fatta att
den har blivit så här helt plötsligt, men det måste nog till andra huvudmunstycken då jag inte kan komensera med luftskruvarna, hojen har gått 750 mil och precis allt har jag kontrollerat eller inspekterat. Har lessnat nu så snart byter jag nog in skräpet.....
ps. tankurluftning och bränslematning är ok.

Mvh M.
 

maho

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
oslo
Hoj
otto
Hostande Trux.

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Inskickat av maho
Tack för tippsen...
skall ohmmäta tändkablarna och kolla om det går att justera avståndet
på vevgivaren.... Jag hör av mig GRACIAS M

--------------------------------------------------------------------
SÅ....det jag inte nämde förra gången var att det sitter k/n filter och öppnare ljuddämpare på, även munstyckena skall vara större,(allt fix från leverans).
Kompprov, ventilspel,tändkablar, t-spole, vevgivare- allt är uppmätt och är ok. jag lossade förgasarna igen och blåste rent , luftskruvarna var 2,5 varv ut, nu missar
den helt plötsligt inte längre, men ganska mycket avgasknallar vid motorbroms. jag provar flera olika luftskruvs inställningar, vid 3,5 varv ut
så svarar hojen bra på alla gasanden upp till 4000rpm, och avgasknallarna har slutat ,vid fullgas bluddrar den (läs höga varv )
fortfarande lite men går bra igen om man minskar gasen lite, kan inte fatta att
den har blivit så här helt plötsligt, men det måste nog till andra huvudmunstycken då jag inte kan komensera med luftskruvarna, hojen har gått 750 mil och precis allt har jag kontrollerat eller inspekterat. Har lessnat nu så snart byter jag nog in skräpet.....
ps. tankurluftning och bränslematning är ok.

Mvh M.
__________________
Bosse R
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hostande Trux.

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Inskickat av maho
Tack för tippsen...
skall ohmmäta tändkablarna och kolla om det går att justera avståndet
på vevgivaren.... Jag hör av mig GRACIAS M

--------------------------------------------------------------------
SÅ....det jag inte nämde förra gången var att det sitter k/n filter och öppnare ljuddämpare på, även munstyckena skall vara större,(allt fix från leverans).
Kompprov, ventilspel,tändkablar, t-spole, vevgivare- allt är uppmätt och är ok. jag lossade förgasarna igen och blåste rent , luftskruvarna var 2,5 varv ut, nu missar
den helt plötsligt inte längre, men ganska mycket avgasknallar vid motorbroms. jag provar flera olika luftskruvs inställningar, vid 3,5 varv ut
så svarar hojen bra på alla gasanden upp till 4000rpm, och avgasknallarna har slutat ,vid fullgas bluddrar den (läs höga varv )
fortfarande lite men går bra igen om man minskar gasen lite, kan inte fatta att
den har blivit så här helt plötsligt, men det måste nog till andra huvudmunstycken då jag inte kan komensera med luftskruvarna, hojen har gått 750 mil och precis allt har jag kontrollerat eller inspekterat. Har lessnat nu så snart byter jag nog in skräpet.....
ps. tankurluftning och bränslematning är ok.

Mvh M.
__________________
Bosse R

Skickade ett svar till din gästbok.
Erich
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Hej på er,

Jag har blivit väldigt sugen på att byta min Z1000 mot en Thruxton. Från början var det meningen att jag skulle byta till en av Ducati's Sport Classic-hojar, men efter att ha provkört en Ducati Sport 1000 samt en Thruxton i helgen är jag kluven...

Thruxton med Triumphs effektpipor gav ett riktigt mysigt muller, och draget imponerade på mig trots att den knappast är något effektmonster. Den kändes också mjukare och behagligare i körningen än Ducatin. Ducatin å andra sidan, hade Termignoni-rör som levererade ett sjuhelsikes muller och ett jävla drag...

En viktig poäng om jag byter hoj är att jag ska kunna ha min bättre hälft på bönpallen på nån söndagstur då och då. Ducatin har ju effekten på sin sida, men samtidigt tyckte jag Thruxton kändes riktigt hygglig. Hur är den egentligen med en passagerare?

Mvh
Alex
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bara du inte blir besviken på svaga bromsar och slö motor. Det är lätt att bli bortskämd med bra bromsar och kraftfull motor på hojar som Z1000. Upplevde själv detta när jag provkörde Thruxton i augusti på krokiga landsvägar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top