Triumph Thruxton-tråden.

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Någon som kan tipsa om vart man kan få tag i en Hayens-manual till Trajjan?
Har googlat och kollat på bokus m.m. utan att hitta ngt i Sverige.
Är väl samma manual för Thruxen, Bonnevillen etc?

Motorboken.se köpte jag min på..
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Klockrent, tack.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Triumph originaldelar

Var köper ni?

Jag skulle helst vilja kunna beställa och betala via nätet. Onlinebutik eller mail spelar ingen roll. Det jag hittar här i Sverige att beställa är bara ett utvalt sortiment och det mesta tillbehör och inte rena reservdelar. Hittar inget i England heller. Bikebandit.com är perfekt men en order på 70 dollar gav 100 dollar i frakt och avgift så jag backade ur.

Provade att skicka mail till Johans MC med beställning men har inte fått något svar.

Det kanske inte går att beställa annat än via telefon? Hur gör ni?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Var köper ni?

Jag skulle helst vilja kunna beställa och betala via nätet. Onlinebutik eller mail spelar ingen roll. Det jag hittar här i Sverige att beställa är bara ett utvalt sortiment och det mesta tillbehör och inte rena reservdelar. Hittar inget i England heller. Bikebandit.com är perfekt men en order på 70 dollar gav 100 dollar i frakt och avgift så jag backade ur.

Provade att skicka mail till Johans MC med beställning men har inte fått något svar.

Det kanske inte går att beställa annat än via telefon? Hur gör ni?

Orginaldelar brukar jag köpa från min T-handlare (Stigefelts i Anderstorp) som är snabb, vanligtvis en vecka. Går även att få skickat om man vill. Prata med Björn som håller i verkstan.
BikeBandit har rykte om sig att vara tröga med väldigt lång lev-tid.
I UK finns ju Jack Lilly ? som lagerför org. delar. Har även massa tillbehör.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Orginaldelar brukar jag köpa från min T-handlare (Stigefelts i Anderstorp) som är snabb, vanligtvis en vecka. Går även att få skickat om man vill. Prata med Björn som håller i verkstan.
BikeBandit har rykte om sig att vara tröga med väldigt lång lev-tid.
I UK finns ju Jack Lilly ? som lagerför org. delar. Har även massa tillbehör.

Tack för svar!

Nyss fick jag dock svar från Johans MC och MCWEB.SE är ju riktigt bra när de väl fick lärt mig att hitta. :) Priserna var också mycket bättre än jag förväntat mig efter att ha sett priser i USA. Dock fanns inte allt med och det är lite synd att inte hela reservdelssortimentet finns att tillgå där. Det blir därifrån jag beställer nu i a f. Fast det är alltid bra att ha reservleverantör.

EDIT: De måste bara ha gjort om sortimentet i webbshoppen sedan jag kollade i helgen. Så mycket har jag inte kunnat missa!
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Triumph Thruxton

Finns det snyggare hoj?
Nä, inte enligt mig. Jag håller på att modifiera min men till vilken nytta? Nu har jag suttit och tittat på en original i två timmar. Det blir inte snyggare än så. Jag kommer att ta bort flyscreen, modifiera skärmar, blinkers och bakljus. Byta drivpaket och fotpinnar. Avgas har jag redan bytt till Raask dubbelväggiga. Ljuddämpare ska jag byta till NH Toga. Jag kommer att älska utseendet på min hoj men blir det bättre än original? Nä, knappast!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Finns det snyggare hoj?
Nä, inte enligt mig. Jag håller på att modifiera min men till vilken nytta? Nu har jag suttit och tittat på en original i två timmar. Det blir inte snyggare än så. Jag kommer att ta bort flyscreen, modifiera skärmar, blinkers och bakljus. Byta drivpaket och fotpinnar. Avgas har jag redan bytt till Raask dubbelväggiga. Ljuddämpare ska jag byta till NH Toga. Jag kommer att älska utseendet på min hoj men blir det bättre än original? Nä, knappast!

Ja, vi har det jobbigt vi som kör så snygga hojar!! *stort smil*

Det har förstås inte blivit så mycket Thruxton-åka den sista tiden. Vädret har varit för trist. Våta vägbanor och lite regn. Lövfällningen har börjat...

Har fått hålla mig till min mer regntåliga vardagsmaskin. Men snart blir det en solig helg igen och då skall vi köra traja!! :) Har kört 750 Thruxton-mil i år och skulle gärna höja den noteringen lite, lite...
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Våren är snart här mina vänner!

Finns det några planer på någon Thruxton träff nästa år?
Vore grymt kul att träffa andra och kika lite på deras hojjar :)
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Våren är snart här mina vänner!

Finns det några planer på någon Thruxton träff nästa år?
Vore grymt kul att träffa andra och kika lite på deras hojjar :)

Du det låter som en bra idé! Som invånare i Hufvudstaden ;) så tycker jag ju att en sådan borde arrangeras här.. men det kanske inte ni andra tycker? Jag vet, vi kan leta fram den geografiska medelpunkten för alla som äger en Thruxton i Sverige.. (eller alla på SH som äger en thrux kanske är lättare). Där kan vi ha träff i sommar!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vore inte fy skam, jag kan ställa upp och arrangera om intresse finnes?!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag kan tänka mig att närvara vid en sådan träff om träffpunkten håller sig inom 25 mil från mig. Gammal kropp orkar inte åka så långt längre.:D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vore inte fy skam, jag kan ställa upp och arrangera om intresse finnes?!

Skitkul om rätt tidpunkt och lagom avstånd. Jag kan åka en dagsetapp på max 40-45 mil och jag bor i Uddevalla. Jag når längst söderut i landet och ca Stockholm Uppsala norrut på en dagsetapp. Landet tvärsöver är också möjligt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är sugen påatt byta SuperDuken mot en ren banhoj (en tanke som visserligen funnits rätt läneg utan handling, men ändå).. Då vill jag ju ändå ha nåt att åka gata med.

Hur står sig en Thruxton i chassei osv? Antar att den saknar det sista jämte moderna sporthojar, men var går gränsen? Funkar aktivt gatåka eller kommer man sakna skärpan i ex. SDn?

Grymt snygg är det i varje fall, och det vore lite cool att hänga på en sån istället för nån dussin-R1a eller nåt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Våren är snart här mina vänner!

Finns det några planer på någon Thruxton träff nästa år?
Vore grymt kul att träffa andra och kika lite på deras hojjar :)

Låter intressant! Helst i södra halvan, då...

Dalsland? Lika långt för alla :) men framför allt gott om sköna krokvägar, som gjorda för en Thruxton!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur står sig en Thruxton i chassei osv? Antar att den saknar det sista jämte moderna sporthojar, men var går gränsen? Funkar aktivt gatåka eller kommer man sakna skärpan i ex. SDn?

Är kanske inte rätt person att svara... kör så defensivt och "medelålders"! :)

Men det verkar generellt som att de som vill ha ut det där extra ur en Thruxton brukar byta ut stötdämparna bak mot något bättre. Samt lägga på klistrigare däck. En del trimmar oxå.

Annars så kan man lägga ned rätt duktigt, i mitt fall (se dock första raden :) så är det stövelspetsarna som skrapar i först vid rejälare nedlägg. Har fått putsa till stövlarna därfram...

Skulle tro att Erich m fl som kört på bana kan fylla i mer om kurvegenskaper.

Annars så behöver man inte alltid ge järnet med en Thrux' för att känna kittlingen, att bara köra aktivt på krokiga vägar och lyssna på avgasljudet räcker långt!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är kanske inte rätt person att svara... kör så defensivt och "medelålders"! :)

Men det verkar generellt som att de som vill ha ut det där extra ur en Thruxton brukar byta ut stötdämparna bak mot något bättre. Samt lägga på klistrigare däck. En del trimmar oxå.

Annars så kan man lägga ned rätt duktigt, i mitt fall (se dock första raden :) så är det stövelspetsarna som skrapar i först vid rejälare nedlägg. Har fått putsa till stövlarna därfram...

Skulle tro att Erich m fl som kört på bana kan fylla i mer om kurvegenskaper.

Annars så behöver man inte alltid ge järnet med en Thrux' för att känna kittlingen, att bara köra aktivt på krokiga vägar och lyssna på avgasljudet räcker långt!


Jag behöver inte så mkt motor, att Duken går på ett hjul om man står på gör varken från eller till egentligen. Det är chassie, bromsar osv som är avgörande. Jag har ju inte ens provsuttit den, men det finns som jag ser det inget som diskvalificerar den från att vara riktigt potent, till skillnad från customhojarna som är helt okörbara pga körställning och viktfördelning.

Skulle va cool att ha en så ovanlig och retro hoj som folk definitivt underskattar, och hålla mitt vanliga tempo ändå sen (upp till en ngt lägre högsta fart misstänker jag). Får väl provköra i vår kanske, om nte Erich (?) kan svara på hur det beter sig på bana när man börjar utmana fysiken lite.

Och till dig, tar tårna i.. Upp med fötterna så att du hr fotpinnen som om dustod på en stege, då kan du lägga ner 15 grader till innan nästa problem uppstår :tummenupp. Sen får du börja hänga helt enkelt ;)!

En annan fråga apropå det, hur högt/lågt sitter fotpinnarna? Och finns det bra satser så att man enkelt kan höja dem?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Jag tror du begår ett misstag om du jämför Thruxen med en sporthoj.
Thruxen är RETRO rakt igenom.
Italienska T.Cup har moddade hojar med bl.a. bredare bakfälg för 150/70 däck
och moddad fjädring för bättre grepp o bromsegenskaper.
Jag har resonerat ungefär likadant fast jag har org. fälg bak med ett RoadSmart 150/70 och 110/80 fram och det funkar utmärkt. Dessutom har min gaffel RaceTech emulators och fjädrar. Sänkt fram 25mm. Bak bytt till Wilbers dämpare.
Det som fattas är lite bättre broms, trots att jag hävdat i tidigare inlägg att bromsarna är hyffsade så kan man aldrig få "för bra bromsar".
Ett 6 kolvs ok står på önskelistan.
På bana funkar den skapligt, med lite skrap på l-dämpare och växelspak pga sänkningen, och man får finna sig i att bli omkörd hela tiden, för lite motor o acc. Men även det går att åtgärda med en stor plånbok. Finns flera inlägg om det.
Du måste naturligtvis provköra en Thrux för att bilda dig en egen uppfattning men en riktig sporthoj är den inte utan en sportig cafe´racer med potensial att bli bättre med lite hjälp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top