Triumph Thruxton-tråden.

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Behövde bara skruva bort mina LSL craschpuckar för att montera Zard.
Baken har mitt eget kit, b-lyset är retro triumph/bsa och blinkers är S3.
Ikon b-dämpare, gaffel moddad med RaceTech emulators o RT fjäder. Plus lite annat för ögat. Luftburken är naturligtvis rensad/modifierad med Kn-filter o förgasarna ombestyckade.
Markfrigången är nog inte sämre med Zard men det återstår att se, ska till Anderstorp den 27/6 på SMC "åka fort kurs".
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Behövde bara skruva bort mina LSL craschpuckar för att montera Zard.
Baken har mitt eget kit, b-lyset är retro triumph/bsa och blinkers är S3.
Ikon b-dämpare, gaffel moddad med RaceTech emulators o RT fjäder. Plus lite annat för ögat. Luftburken är naturligtvis rensad/modifierad med Kn-filter o förgasarna ombestyckade.
Markfrigången är nog inte sämre med Zard men det återstår att se, ska till Anderstorp den 27/6 på SMC "åka fort kurs".

Hur gjorde du under cutsen, funkar det med en plast alt alu.skiva som skärm för att slippa söla ner, känns enklare att fråga dig en att skruva i sär.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gjorde en pappmall som överfördes till en aluplåt som jag skar till med handsax
och bockade i maskin. Borrade också förståss. Jag har en kompis med komplett verkstad och är själv plåtslagare/verkstadsarbetare så det är inga svårigheter. Gör förresten alla jobb på min hoj utom däckbyte och elektronik.
Min ECU är förresten moddad av Jojje ( www.stabbarps-auto.com) med ändrad tändkurva o högre varvtalsstopp. Till vintern satsar jag på toppen. Portning o större ventiler.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Provkörde utan db-killer härom dagen och det ljudet är långt över vad jag tål så jag tillverkade en egen som ännu inte är provad. Det blir nog några stycken innan jag är nöjd med ljudnivån. Orginal killer på bifogad bild sitter instucken med enbart en liten svetspkt. ( bortborrad) och en segerring. Gör det lätt att byta tillbaka vid ex. besiktning eller bankörning.
DSC00709_redigerad.jpg
[/IMG]
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Ser ju ganska enkelt ut att göra en egen db-killer efter tycke och smak.

Har själv börjat snegla på Zard efter dina bilder, det är snyggare på hojen en löst:tummenupp och så har jag hittat systemet i svart:yoparty

Du tror inte du kan mäta skivan du satt under kutsen LxB, har fundering på att såga ut en i kolfiber och vill veta om skivorna räcker i storlek.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det är nog lika lätt för dig som för mig att riva ner sadeln och mäta. Skivan blir ju oregelbunden, inte lätt att ange mått. Ta av sadeln, klipp till en papp som passar mellan ramrören, sen måste du nog ta bort skärmen för att få med bockningen och fästpunkterna. Typiskt vinterarbete. Samtidigt kan du göra ett fäste för regplåt och ev. nya blinkers.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Skulle skruva dit flyscreenen i dag och upptäckte att skruvarna som håller nedre fästet är förkorta.

Funderar på om jag fått fel monteringssats, ni med äldre hojar (-07), sitter blinkersfäste och laddregulator fäst i samma två bultar? tycker det känns som om bultarna är lite förkorta?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har för mig att jag fick med en monteringssats bestående av ett antal skruvar när jag köpte min men det är ju 4 år sen så saker kan ha ändrats.
Hör med din triumphförsäljare. Jag antar du har org. flyscreen. Har du köpt pirat får du nog hålla med skruvar själv.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Har för mig att jag fick med en monteringssats bestående av ett antal skruvar när jag köpte min men det är ju 4 år sen så saker kan ha ändrats.
Hör med din triumphförsäljare. Jag antar du har org. flyscreen. Har du köpt pirat får du nog hålla med skruvar själv.

Det löste sig med några mm längre bultar, org Triumph flyscreen men det var inte med bultar till fästet utan man skulle anv. befintliga.

Dock var det lite knivligt att få dit Screenen, den sitter väldigt thight vid blinkerfästena.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej,
var på SMC-kurs ( sporthoj, medelgrupp) i Anderstorp i fredags och testade hojen ganska rejält, ivarjefall så mycket jag vågade och kan. Den moddade gaffeln fungerar riktigt bra men jag tror jag skall byta till lite tunnare olja i vinter. Det är framför allt vid kraftig inbromsning som gaffeln känns stabilare och dyker inte så mycket som orginal. Zardsystemet klarade precis högerböjarna med minsta marginal men det beror ju på att min hoj är sänkt 25 mm både fram o bak. Har lite funderingar på återställning men mina ben måste nog förlängas då, ha ha.
Varvtalsbegränsningen som träder in vid 8500( org. 8000) och har moddad tändkurva fungerar också som tänkt. Varvade vid några tillfällen till nära varvstoppet och det finns lite kraft där uppe att ta till. Förövrigt vill jag bara säga att har ni tillfälle att banåka så tveka inte, det är skitkul. Dessutom lär man sig hur hoj och förare fungerar. Kunniga instruktörer hjälper till att korrigera ev. "fel".
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Hej,
var på SMC-kurs ( sporthoj, medelgrupp) i Anderstorp i fredags och testade hojen ganska rejält, ivarjefall så mycket jag vågade och kan. Den moddade gaffeln fungerar riktigt bra men jag tror jag skall byta till lite tunnare olja i vinter. Det är framför allt vid kraftig inbromsning som gaffeln känns stabilare och dyker inte så mycket som orginal. Zardsystemet klarade precis högerböjarna med minsta marginal men det beror ju på att min hoj är sänkt 25 mm både fram o bak. Har lite funderingar på återställning men mina ben måste nog förlängas då, ha ha.
Varvtalsbegränsningen som träder in vid 8500( org. 8000) och har moddad tändkurva fungerar också som tänkt. Varvade vid några tillfällen till nära varvstoppet och det finns lite kraft där uppe att ta till. Förövrigt vill jag bara säga att har ni tillfälle att banåka så tveka inte, det är skitkul. Dessutom lär man sig hur hoj och förare fungerar. Kunniga instruktörer hjälper till att korrigera ev. "fel".

Du kör med klibbigare gummi? för jag har hunnit några rundor med "aktiv körning" och upplever orginaldäcken som hala.

Då fick jag nog benbitarna som du saknar:D för jag tycker den känns lite låg, dock inte så mycket så jag tänker höja, styva upp fjädringen ligger som projekt inför vintern.
SMC- kurser är nyttiga och f-b roliga.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Upplevde också org. gummit som lite hala så jag bytte till Pirelli Sport Demon som jag har större förtroende för. Man får dock se upp när det är lite kallt ute, dom kan vara lite hala då. Kommer att prova nått annat till nästa säsong för att få lite mer erfarenhet av olika däck. Vårt problem är ju fälgstorleken som inte tillåter "riktigt sportgummi". Det går dock att kränga på 110/80 fram och 150/70 bak på org.fälgen och då får man ju flera lite bättre däck att välja på. Blir nog lite mer trögstyrt men jag provar nog i alla fall. Alternativt byte till större fälgbredd bak och fram både bredd o till 17". För mig lutar det nog åt P.Strada 110/80 fram och 150/70 bak eller Metzler Z6 i samma dim.
Jag kör ju på 110/80 fram och 140/80 bak nu och märker ingen större skillnad så jag hoppas en storlek upp bak inte förstör köregenskaperna.
 

NeonPlasma

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Striple -09
Vi får köra en Thruxton cup nästa år :tummenupp Fast det är klart skall du håll på o trimma lär man inte ha en chans. Förresten erich är det big bore kittet du skall montera?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nej, det är inte mitt första val, jag hade tänkt att göra en portning av toppen och montera lite större ventiler först men jag har i dagsläget ingen uppfattning vad det kalaset kostar. Bb-kitet är nog bra men för att få ut max måste du ändå fixa till toppen, det finns ju också h-komp. kolvar i org.borr(92mm) att köpa (10,5 i komp.) som jag ser som ett bra alternativ. Bb-kitet ger ju bara 39cc extra. Sen är det ju förgasarna som måste bytas. Plånboken får ju avgöra vad som händer, jag vill ochså ha ett par bättre stötdämpare bak och det är inte heller gratis. Kör med IKON nu men har tittat på Wilbers. Öhlinare blir lite för dyrt. Thruxton Cup vore kul men nån racekille är jag inte. Kör efter bästa förmåga, lite feg ibland. Har jävligt roligt i alla fall vilket är huvudsaken.
 

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Falköping
Hoj
-05 Triumph Thruxton
Hejhej

Tänkte göra mig av med akterpartiet på hojjen och sätta dit lite smäckrare saker. Jag skulle behöva lite tips på bakljusen/blinkers som skulle passa fint. Har kikat på JayJ's bakljuse och det ser bra fräsigt ut =) Byter även blinkers i fram då givetvis. Har så svårt att tänka mig hur de ser ut i verkligheten när jag ser dem på bild i katalog osv. Några bra idéer?

// nybliven thruxtonägare
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Hejhej

Tänkte göra mig av med akterpartiet på hojjen och sätta dit lite smäckrare saker. Jag skulle behöva lite tips på bakljusen/blinkers som skulle passa fint. Har kikat på JayJ's bakljuse och det ser bra fräsigt ut =) Byter även blinkers i fram då givetvis. Har så svårt att tänka mig hur de ser ut i verkligheten när jag ser dem på bild i katalog osv. Några bra idéer?

// nybliven thruxtonägare

mad doctors universalkit finns ju alltid, se på www.maddoctor.it eller på www.rucknrunracing.se
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej och välkommen,
det är inte lätt att ge dig konkreta förslag hur du ska göra, det bästa tror jag är att titta runt i dom olika thruxtonforumens fotosidor och hitta nått som du själv tycker om för att sen använda till dina egna ideer. Hur en Thruxton ska se ut är ju som sagt individuellt. Många vill behålla retrostuket, andra som jag själv vill ha ett "racigare" stuk.
Bildgallerier hittar du bl.a. på www.triumphrat.net och www.thruxton-forum.de
m.fl.
Erich
 

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Falköping
Hoj
-05 Triumph Thruxton
Hej och välkommen,
det är inte lätt att ge dig konkreta förslag hur du ska göra, det bästa tror jag är att titta runt i dom olika thruxtonforumens fotosidor och hitta nått som du själv tycker om för att sen använda till dina egna ideer. Hur en Thruxton ska se ut är ju som sagt individuellt. Många vill behålla retrostuket, andra som jag själv vill ha ett "racigare" stuk.
Bildgallerier hittar du bl.a. på www.triumphrat.net och www.thruxton-forum.de
m.fl.
Erich

Hej du

Jag frågar bara efter tips på lysen. Etc, vad har du, vad har du sett som kanske skulle kunna vara fint, vad var du nära att sätta på istället för det du har nu osv. Men då ingenting jag måste beställa från andra sidan jordklotet. Jag vet precis hur jag vill ha övriga delen av hojjen. Kan inte hjälpa att jag brusar upp, men läs inlägget och svara relevant. Att kika på utländska forum ger mig ingenting än längtan efter prylar som enbart kan beställas från utlandet, det kan jag tänka mig på vintern men nu ska röven få ett värdigt ansikte och det vill jag nu. Är jag förstådd nu måntro? :tummenupp
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej du

Jag frågar bara efter tips på lysen. Etc, vad har du, vad har du sett som kanske skulle kunna vara fint, vad var du nära att sätta på istället för det du har nu osv. Men då ingenting jag måste beställa från andra sidan jordklotet. Jag vet precis hur jag vill ha övriga delen av hojjen. Kan inte hjälpa att jag brusar upp, men läs inlägget och svara relevant. Att kika på utländska forum ger mig ingenting än längtan efter prylar som enbart kan beställas från utlandet, det kan jag tänka mig på vintern men nu ska röven få ett värdigt ansikte och det vill jag nu. Är jag förstådd nu måntro? :tummenupp

Försökte bara vara vänlig men passar inte det så..:arsele
 

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Falköping
Hoj
-05 Triumph Thruxton
Försökte bara vara vänlig men passar inte det så..:arsele

Du kan inte mena att du tog åt dig av det där :) Kom med någe bra tips istället :pannkyss

Är kanske bättre att fara runt och kika på tillbehören i butikerna. Ska eventuellt till trollhättan på lördag, bike kanske har något vettigt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top