Triumph Thruxton-tråden.

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Fasen det var intressant info. Har själv haft lite lösa tankar på detta. Gillar looken med lägre instrument! Kanske kan bli ngt att ta tag i vinter.

Han hade även en annan rolig grej :)
Han hade köpt två rostfria mat-thermosar på Clas Ohlson eller liknande, och polerat upp muggarna och dom passade perfekt på hastighets och varvräknaren. Riktigt riktigt snyggt!
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Han hade även en annan rolig grej :)
Han hade köpt två rostfria mat-thermosar på Clas Ohlson eller liknande, och polerat upp muggarna och dom passade perfekt på hastighets och varvräknaren. Riktigt riktigt snyggt!

Haha gillar det sättet att "bygga om"! Jag hittade mina infästningar till bakblinkarna på Bauhaus. Ngn form av beslag till båtar. Kromade i perfekt form och med passande hål. Bara att korta av och böja till lite och skruva fast! Ska leta efter thermosar till mätarna!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fasen det var intressant info. Har själv haft lite lösa tankar på detta. Gillar looken med lägre instrument! Kanske kan bli ngt att ta tag i vinter.

Jag kollade när jag var och monterade av hjulet nyss. Det ser för ögat inte ut som annat än att lyktfästena är symmetriska men säger inte emot. Ögat kan luras. Det är ju heller inte mycket jobb att flytta om och kolla. Sen att flytta instrumenteringen så verkade det himla enkelt. Hålen i kronan är genomgående ( med gänga) så det verkar bara vara att flytta ner mätartavlan och skaffa skruvar med snygga skallar som är längre och skruva fast med muttrar på undersidan. Alternativt skruva från undersidan och plugga hålen snyggt på ovansidan. En klart intressant och billig nod.

Han hade även en annan rolig grej :)
Han hade köpt två rostfria mat-thermosar på Clas Ohlson eller liknande, och polerat upp muggarna och dom passade perfekt på hastighets och varvräknaren. Riktigt riktigt snyggt!

Har sett något liknande på Triumphrat. Kan bli riktigt bra.!

Haha gillar det sättet att "bygga om"! Jag hittade mina infästningar till bakblinkarna på Bauhaus. Ngn form av beslag till båtar. Kromade i perfekt form och med passande hål. Bara att korta av och böja till lite och skruva fast! Ska leta efter thermosar till mätarna!!

Gillar också den typen av mods när man på Biltema, Clasohlson Bauhaus eller var som helst kan hitta en pryl som fyller ett helt annat syfte på hojen än vad den var tänkt för. Brukar inte bli så dyrt heller.

Det finns ju en tråd på Triumphrat net som jag inte tittat på det senaste men som hade som syfte att lista prylar till andra hojar som passar våra Thruxton. Hittade mina fotpinnar på detta sätt. Såg också att många var nöjda med begagnade stötdämpare till Kawasaki vill jag minnas som gick att köpa billigt begagnade.
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Ang. sänkning av lyset så mätte jag centrum lyse till bultarna i hyllsan någon gång, och det skilde något. Tyckte som du att dom var lila långa :) Annars kan man väll kapa hylsan så de kommer lägre...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ang. sänkning av lyset så mätte jag centrum lyse till bultarna i hyllsan någon gång, och det skilde något. Tyckte som du att dom var lila långa :) Annars kan man väll kapa hylsan så de kommer lägre...

Jag ska fan prova i a f! Tack för tipset!
 

Motardus

en svensk Tiger
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Thruxton 04 + div...
Sänka lyktan...

Hur gör ni med tändningslåset? Om ni inte redan flyttat till ramen så kommer det ju att hamna på höger sida. Räcker kablaget osv?

Har f ö moddat klart för i år! Nu ser biiisten ut, och går, som jag vill.
Återkommer med lite bilder och mods...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Original sitter väl t-låsen i vänster lyktfäste på alla Thruxton 04-11?

Sitter och kollar tråden på paddan på väg till garaget.
Jag postar bilder när jobbet är klart. Låset skiftar sida, men det är ju bara bra eftersom det hamnar på "ovansidan" när man parkerat. -och på samma sida som styrlåset.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Följetongen om IKON-dämparna fortsätter här:
Svar från IKON:
I received the following reply from Ikon Suspension today:-

Quote:
Thanks for making contact. Given the rareness of your two up riding it may be possible to use the next lighter spring. If you wanted to do that the
cost of the springs alone is $110.00 for a pair. Normally servicing costs
start about $120.00 per shock but we would be looking do something at a
lesser cost than that given your description. Lets say the cost for
servicing a pair including new bushes and springs could be done at $275.00
plus postage. Naturally we would look into what has happened in your shocks
to have one of them impersonating a jigsaw puzzle. Certainly something we
don't want to see happening again.

Regards
Sales
Ikon Suspension
For comparison purposes I have seen Ikon 7610-1602 shocks advertised for AU$450 at one Aussie retailer. I have asked Ikon for clarification of a few points before making a decision to repair or replace.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Äntligen klar

Steg för steg:
1 Lossa lampan helt
2 Lossa lampfästen och byt plats på höger och vänster
3 Lossa instrumentpanelens fäste
4 Skruva i skruvarna underifrån med några brickor mellan hojen och instrumentfästet för att skapa bättre passning
5 Skruva tillbaka lampan
6 Fyll hålen på ovansidan med m5-struvar

Jobbtid: 20-40min beroende på hur smidig du är.
Jag tycker man ser skillnaden tydligare på bild än i verkligheten, men det kanske är mina ögon som är ouppmärksamma. Bra blev det i alla fall.
Profilen känns mycket med aggressiv. Med fler brickor hade det gått att sänka instrumenten ytterligare, men jag tycker detta känns lagom.

Notera även att tändningslåset hamnar på samma sida som styrlåset, vilket underlättar parkering. Dessutom lutar låser uppåt nu och inte ner mot backen när man parkerar, vilket gör det mer lättåtkomligt.
 

Bifogat

  • thruxton 20101103 004 rz.jpg
    thruxton 20101103 004 rz.jpg
    153.5 KB · Visningar: 116
  • thruxton 20101103 008rz.jpg
    thruxton 20101103 008rz.jpg
    137.4 KB · Visningar: 124
  • thruxton 20101103 014rz.jpg
    thruxton 20101103 014rz.jpg
    90 KB · Visningar: 116
  • thruxton 20101103 011rz.jpg
    thruxton 20101103 011rz.jpg
    133.4 KB · Visningar: 125
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: BJN

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Notera även att tändningslåset hamnar på samma sida som styrlåset, vilket underlättar parkering. Dessutom lutar låser uppåt nu och inte ner mot backen när man parkerar, vilket gör det mer lättåtkomligt.

Ser riktigt bra ut:tummenupp
Det får nog bli så på min med.


Nu har jag börjat att ekra upp bak hjulet.
Det var inte så svårt som jag trodde, lite pilligt men klart genomförbart.
Jag har bara grov riktat det i sidled +/-0,5mm och det har jag gort på köksbordet. Så nu blir det att sätta upp hjulet och finlira.
Billder på hur det blev.
 

Bifogat

  • ny o gammal.jpg
    ny o gammal.jpg
    228.2 KB · Visningar: 77
  • tel. bilder 001.jpg
    tel. bilder 001.jpg
    231.4 KB · Visningar: 89
  • tel. bilder 002.jpg
    tel. bilder 002.jpg
    237.2 KB · Visningar: 107

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ser riktigt bra ut:tummenupp
Det får nog bli så på min med.


Nu har jag börjat att ekra upp bak hjulet.
Det var inte så svårt som jag trodde, lite pilligt men klart genomförbart.
Jag har bara grov riktat det i sidled +/-0,5mm och det har jag gort på köksbordet. Så nu blir det att sätta upp hjulet och finlira.
Billder på hur det blev.
Ser riktigt snyggt ut med röda nipplar. :tummenupp
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Steg för steg:
1 Lossa lampan helt
2 Lossa lampfästen och byt plats på höger och vänster
3 Lossa instrumentpanelens fäste
4 Skruva i skruvarna underifrån med några brickor mellan hojen och instrumentfästet för att skapa bättre passning
5 Skruva tillbaka lampan
6 Fyll hålen på ovansidan med m5-struvar

Notera även att tändningslåset hamnar på samma sida som styrlåset, vilket underlättar parkering. Dessutom lutar låser uppåt nu och inte ner mot backen när man parkerar, vilket gör det mer lättåtkomligt.

Ok verkar lätt som en plätt! Detta ska absolut testas inom kort!

Skönt att få tändningslåset på höger sida så slipper man sträcka sig över när man har kopplingen inne och ska vrida av nyckeln. :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ok verkar lätt som en plätt! Detta ska absolut testas inom kort!

Skönt att få tändningslåset på höger sida så slipper man sträcka sig över när man har kopplingen inne och ska vrida av nyckeln. :)

Ja dessutom som bonus för inga pengar alls.:tummenupp
Jag tänker kanske mer på att man ändå ibland fibblar med styrlåset och då är det ju lätt att putta i nyckeln i tändningslåset om det sitter på samma sida. Fast det är inte så ofta jag låser mina hojar. Har börjat lite på senare tid men gjorde det aldrig förr. Hur gör ni och vad använder ni för lås? Har aldrig fått en hoj stulen men däremot ett godkänt skivbromslås som jag lät ligga kvar på garageplatsen. Det var låst och nyckeln har jag kvar så det var ju en aningen meningslös stöld.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
???

JAg fick en tanke nu efter jag valde att sätta röda nipplar i Hjulen, Tänkte att jag kanske skall ha lite mer röda detaljer..
Lekte lite i photoshop. Vad tror ni om röda hantag och lock:va
Vet inte om det blir för mycket, Ja Nej jag vet inte.....
(det är inte det bästa jobbet med bilden)
 

Bifogat

  • Hojen röda detaljer.jpg
    Hojen röda detaljer.jpg
    254.1 KB · Visningar: 90

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
JAg fick en tanke nu efter jag valde att sätta röda nipplar i Hjulen, Tänkte att jag kanske skall ha lite mer röda detaljer..
Lekte lite i photoshop. Vad tror ni om röda hantag och lock:va
Vet inte om det blir för mycket, Ja Nej jag vet inte.....
(det är inte det bästa jobbet med bilden)

Röda nipplar i hjulen blir skitsnyggt. Kan bli snyggt med rött handtag och lock också men så som din Photoshopfärg ser ut kan det bli lite mycket. Tror inte att den riktiga eloxeringen blir lika "skrikig". Själv har jag dock avstått färgade handtag på SV:n för att jag tycker att det blir lite mycket. Likaledes avstod jag färgade nipplar på Thruxton, trots att jag tycker att din fälg är RIKTIGT snygg. På min hoj hade det blivit lite för mycket julgran. Jag tycker att du ska avvakta med greppen tills fälgarna sitter på. Då ser du bättre.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast det är inte så ofta jag låser mina hojar. Har börjat lite på senare tid men gjorde det aldrig förr. Hur gör ni och vad använder ni för lås?
Kanske skillnad mellan Uddevalla och Göteborg.. men jag låser alltid hojen, även hemma i garaget. Försäkringen kräver iofs inte det, eftersom garaget är låst. Men jag låser åtminstone med styrlåset, så att en eventuell tjuv tvingas bära ut 200 kg hoj.

Men visst kan tjuven kapa ett lås. Grannen har blivit av med två KTM:er på drygt ett år. Med en batteridriven vinkelslip kan man (tydligen) göra en hel del....

Använder det här skivbromslåset http://www.kgi.se/product-3211-275.php Det är visserligen lite stort och klumpigt och färgen, ja, behöver man kommentera färgen? :)

Men om man målar över det gula med svart och monterar det på ramen snett framför bakhjulet så smälter det väldigt väl in och syns "bara lite". Inte rätt val i posörsvängen, BJN :), men helt ok t ex på en längre tur där det kan vara viktigt att kunna låsa ordentligt när man skall ställa ifrån sig hojen för att fika eller luncha.

EDIT: laddade upp ett foto. Se den lilla klumpen framför bakre fotpinnen. Någorlunda diskret, i vart fall.
 

Bifogat

  • DSC00065_mod.jpg
    DSC00065_mod.jpg
    240.7 KB · Visningar: 107
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ut och kör!

Nä, här kan man inte sitta och glo! Solsken och +7 är ju nästan Thruxtonväder! Återkommer i afton med en stelfrusen rapport! :)

EDIT: 17 mil blev det. För er locals: 45:an till Älvängen, sedan öster till Mjörn/Östad, runt Anten och hem igen. Sträckan öster om Anten är särskilt fin hojväg!

Lite kyligt sista biten, bara +4 när jag kom hem... Fin tur annars! Men man får ta det luuugnt så här års. Kall vägbana, bitvis rätt fuktigt. Lite löv. Stel och halvfrusen förare :)
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top