Triumph Thruxton-tråden.

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Var ute på en ev sista 50-mila sväng i höstsolen igår. Märkte då att maskinen börjat slira på kopplingen. 2 400 mil på mätaren. Vad gör man. Byter fjädrar, lameller eller både och?

Jag har över 3000mil på min utan problem med lamellerna men jag har bytt fjädrarna till lite kraftigare, kan ju också vara oljan, jag kör på B-temas racingolja sen 1:a bytet och är helnöjd med den. Billig dessutom.

edit; finns denna till bra pris om du är sugen:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=140
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Golden Boy är helt rätt för mig. Saknar kanske Togadämparna men.....:D
Jo, jag vet att jag är lite skadad där men jag är uppväxt med sextiotalstrajor.

Jag har en massa tankar och planer men just nu är jag mest sugen på att köpa en lös Thruxtonmotor och börja plocka med. Har inte hittat någon. Om ni ser någon till salu så kan ni väl tipsa. Skulle vilja plocka isär helt och hållet. Lämna in blocket för någon behandling som verkligen håller. Ytfinish menar jag då. Sen större borr och högre komp, portad topp och vassare kammar och FCR39:eek:r med separata luftfilter. Andra önskemål är ju bättre fjädring bak men där tror jag att jag kan fixa ett par Öhlinare till väldigt bra pris samt bredare fälgar. Får väl prata med min f.d svärfar. Han är 80+ men still going strong och han kan ekra fälgar.

Tja, annars blir det väl bara oljebyte och filter så får den gå en säsong till med en massa mil som bara sliter på skiten.

Vad har ni för planer?
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
hade inte mc-skroten i trollhättan en thruxtonmotor?


Golden Boy är helt rätt för mig. Saknar kanske Togadämparna men.....:D
Jo, jag vet att jag är lite skadad där men jag är uppväxt med sextiotalstrajor.

Jag har en massa tankar och planer men just nu är jag mest sugen på att köpa en lös Thruxtonmotor och börja plocka med. Har inte hittat någon. Om ni ser någon till salu så kan ni väl tipsa. Skulle vilja plocka isär helt och hållet. Lämna in blocket för någon behandling som verkligen håller. Ytfinish menar jag då. Sen större borr och högre komp, portad topp och vassare kammar och FCR39:eek:r med separata luftfilter. Andra önskemål är ju bättre fjädring bak men där tror jag att jag kan fixa ett par Öhlinare till väldigt bra pris samt bredare fälgar. Får väl prata med min f.d svärfar. Han är 80+ men still going strong och han kan ekra fälgar.

Tja, annars blir det väl bara oljebyte och filter så får den gå en säsong till med en massa mil som bara sliter på skiten.

Vad har ni för planer?
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Det ryktas om en hojtur i morgon i Sthlm! Ska möta upp Panzaa m.fl. (tror jag) kl 11 i Tullinge! Ngn mer som vill hänga på??? :D
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Jag har över 3000mil på min utan problem med lamellerna men jag har bytt fjädrarna till lite kraftigare, kan ju också vara oljan, jag kör på B-temas racingolja sen 1:a bytet och är helnöjd med den. Billig dessutom.

edit; finns denna till bra pris om du är sugen:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=140

Kan va oljan. Har precis bytt till den av den lokale Triumpförsäljaren rekomenderade... Dyr var den med. Får prova Biltemas till våren. Hjälper inte det blir det hårdare fjädrar.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kolla in denna:
 

Bifogat

  • July_2008_02.jpg
    July_2008_02.jpg
    229.1 KB · Visningar: 110

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu har jag äntligen fått hem svart avgasbandage, vilket jag tänkte montera på måndag. Jag tänkte montera det med rören på. Det blir väl lite mer pill, men det borde gå. Det jag lurar på är dock anslutningen som finns mellan rören på undersidan av mina orginalrör.

Ska man linda runt det också (vilket säkert inte går med rören på), eller hoppa över det och linda "korsat" förbi det och hoppas att anslutningsröret inte kommer synas från sidan? Man vill ju inte upptäcka halvvägs att man borde plockat av rören för att det blir för trångt. Vad tror ni?

Edit: strax under böjen sitter det en skruv i varje rör. Är det förra ägaren som inte gillar det blåa eller sitter de där orginal? Påverkar det effekten?
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Det ryktas om en hojtur i morgon i Sthlm! Ska möta upp Panzaa m.fl. (tror jag) kl 11 i Tullinge! Ngn mer som vill hänga på??? :D

Ja det blev en tur! Riktigt trevlig dag med ca 25 mil körda. Här kommer ett par bilder! :)

JoWe: Såg att du skrev att du var i Sthlm med hojen men då var vi redan en bra bit utanför stan. Synd att du inte var ute lite tidigare så hade du kunnat hänga på!
 

Bifogat

  • IMG_5129.jpg
    IMG_5129.jpg
    248.1 KB · Visningar: 126
  • IMG_5130.jpg
    IMG_5130.jpg
    248.9 KB · Visningar: 105
  • IMG_5131.jpg
    IMG_5131.jpg
    246.7 KB · Visningar: 109

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
En fråga till er som har skruvat lite med era thruxar.
Kanske en dum fråga, men är det olja bakom höger motor kåpa? eller är det tort? tänkte riva för att fixa till ytan på kåpan.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hörni!?!
Muttrarna på rören. Det är väl bara att linda över dom va? Det är väl ingen konstig ventilation va? Hoppas någon loggar in innan jag ska linda imorgon fm.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu har jag äntligen fått hem svart avgasbandage, vilket jag tänkte montera på måndag. Jag tänkte montera det med rören på.

Linda för guds skull inte med rören på!
Kommer se råtajkon ut.

Tar 5 min att demontera rören och 10 att sätta tillbaka dem igen.
Du kommer att ha igen tiden 10-faldigt. :tummenupp

Blöt bandagen innan montage och sträck ordentligt vid lindning.
Röret mellan grenrören är ett utjämningsrör, jag sket i att linda detta.

Hörni!?!
Muttrarna på rören. Det är väl bara att linda över dom va? Det är väl ingen konstig ventilation va? Hoppas någon loggar in innan jag ska linda imorgon fm.

Nej ingen konstig ventilation, linda på du.

Ja det blev en tur! Riktigt trevlig dag med ca 25 mil körda. Här kommer ett par bilder! :)

JoWe: Såg att du skrev att du var i Sthlm med hojen men då var vi redan en bra bit utanför stan. Synd att du inte var ute lite tidigare så hade du kunnat hänga på!

Tackar för en jävligt trevlig tur :)
Grym väg vi hittade mellan Järna-Gnesta :yoparty
 
Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Hörni!?!
Muttrarna på rören. Det är väl bara att linda över dom va? Det är väl ingen konstig ventilation va? Hoppas någon loggar in innan jag ska linda imorgon fm.

Tror inte det är någon fara att linda över dem. Har för mig att dom hålen är tillför när man mäter luft/bränsle när man har styckat om förgasarna... men jag är inte riktig säker. jag har lika dana på min och det är ingen ventilation iaf.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har själv funderat över exakt funktion.
Kan ju vara ett uttag för en "sniffer" då det är på tok för litet hål för en lambdasond.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Skönt med svar redan ikväll. Tackar! Hoppas bara mina verktyg får plats där framme. Det såg väldigt tight ut när jag kikade igår, det var därför jag tänkte lämna rören på, men jag antar att jag borde tänka om.

Det luriga är att jag jobbar som lärare och tänkte ta med en av ungarna till garaget och göra detta till en tekniklektion :) det är så satans svårt att uppskatta tiden och vi har bara en timma på oss. Jag vill ju inte lämna det halvklart och avskruvat, men vi borde ju hinna ena röret.

Edit: Jag antar att man kan lämna slip-onen kvar på hojen och bara plocka av rören..?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja det blev en tur! Riktigt trevlig dag med ca 25 mil körda. Här kommer ett par bilder! :)

JoWe: Såg att du skrev att du var i Sthlm med hojen men då var vi redan en bra bit utanför stan. Synd att du inte var ute lite tidigare så hade du kunnat hänga på!

Ser riktigt trevligt ut. Här regnade det mest hela dagen!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skönt med svar redan ikväll. Tackar! Hoppas bara mina verktyg får plats där framme. Det såg väldigt tight ut när jag kikade igår, det var därför jag tänkte lämna rören på, men jag antar att jag borde tänka om.

Det luriga är att jag jobbar som lärare och tänkte ta med en av ungarna till garaget och göra detta till en tekniklektion :) det är så satans svårt att uppskatta tiden och vi har bara en timma på oss. Jag vill ju inte lämna det halvklart och avskruvat, men vi borde ju hinna ena röret.

Edit: Jag antar att man kan lämna slip-onen kvar på hojen och bara plocka av rören..?

Du måste nog av med både och. Minns inte i skallen.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hann linda ett av rören idag. Tycker däremot att det blev silvrigt/grått, istället för svart. Det får mig att fundera på kvallen på lindorna...

Idag kom även mina nya däck. Pirelli sport demon i originalproportioner.
Någon i göteborgsområdet som kan tipsa om var man kan få däcken bytta billigt. Jag tänker lämna in hela hojen.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top