Triumph Thruxton-tråden.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Idag tog jag och monterade min hemgjorda bakskärm som jag bankades och rullade fram med sandsäck, träklubba, engelskthjul, krymp och streckmaskin under vinter och lackerades i våras, monteringen har ju dragit ut på tiden pga min knäskada och det var på gränsen att jag fixade det idag. Men nu är den i alla fall monterad och lacken har i alla fall få fått ordentligt med tid att härda.

Så här blev det




Du råkar inte ha några bilder från själva tillverkningsprocessen?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du råkar inte ha några bilder från själva tillverkningsprocessen?

Detta är vad jag har, har nog posta några av dessa bilder tidigare i tråden. Har gjort allt själv utom att spruta på epoxygrunden, slipgrund och topplacken. Detta är faktiskt mitt första plåtprojekt med sandsäck, klubba, krymp och sträckmaskin och engelskthjul, tänkte att en motorcykelskärm är lämpligt svårt. Nu har jag en VW bubbla som väntar på att fixas till där det säkert blir mer plåtövningar.

Började med att grovt hamra till plåtningen


Kanterna krympte med kryp och streckmaskin


Sen rullades det en hel del med engelskahjultet, krymtes och nån gång fick jag sträcka lite


Grovt tillkapade kanter


Sen inpassning för att få profilen rätt med mer finlir med kryp sträck och engelskthjul


Tillverkning av fästen till skärmen av 3 mm plattjärn, lite svåra att se på bilden


Epoxygrund och slipgrund lagd av en kompis och sen fixade jag slipning och spackling själv, behövde endast spacklas på kanterna för att dölja märkena från krym och sträckmaskinen


Lackad av kompisen och klar för montering som blev av idag
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Detta är vad jag har, har nog posta några av dessa bilder tidigare i tråden. Har gjort allt själv utom att spruta på epoxygrunden, slipgrund och topplacken. Detta är faktiskt mitt första plåtprojekt med sandsäck, klubba, krymp och sträckmaskin och engelskthjul, tänkte att en motorcykelskärm är lämpligt svårt. Nu har jag en VW bubbla som väntar på att fixas till där det säkert blir mer plåtövningar.

En hel del bortklippt.

Jag backade ett par sidor i tråden utan att hitta något. Den är rätt lång...
Hur som helst, kul att se lite av hur det gick till och hur vägen till snyggt såg ut. :tummenupp
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Snyggt Bosse, vilket bra jobb. Passar hojen riktigt bra :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan säga att det var ett jäkla jobb och vet inte hur många timmar det tog men så har jag inte testat nåt sånt här förut, kan tänka mig att en som är van kan fixa fram en sån här skärm på ganka kort tid, förmodligen nån timme. Vad jag märkte är att man är lite för försiktig så man fick göra om samna momenr flera gånger vilket en rutinerad plåtslagare säkert inte gör eller får göra betydligt färre gånger.

Så här såg den ut innan, ville få bort lite av det stora mellanrummet mellan bakhjul och ramen.

Skärmen syns knappt att den finns där men den minskar mellanrummet och den är monterad under TEC tidy tailen så ledsnar man på den är den enkel att ta bort då baklyse, nummerplåt och blinkers blir kvar.

Vad som skulle bli ännu snyggare vore att skippa tidy tailen och göra en skärm med Lucas lyset monterat direkt i skärmen där man gör en "upphöjning" bak på skärmen för lyset som följer lysets yttre profil, går nog att göra men med betydligt mer arbete

 
Last edited:

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Vad som skulle bli ännu snyggare vore att skippa tidy tailen och göra en skärm med Lucas lyset monterat direkt i skärmen där man gör en "upphöjning" bak på skärmen för lyset som följer lysets yttre profil, går nog att göra men med betydligt mer arbete

Vinterprojektet redan spika då med andra ord :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vinterprojektet redan spika då med andra ord :D

Nja tror den skärmen får vänta lite, få klart kompressormatningen av Honda 250:in är nog prio ett, sen fixa till en husvagn för husfridens skull och sen finns också en VW bubbla att helrenovera och göra lätt custom av. Utöver detta finns lite att göra i huset med och övrigt underhåll på fordonen så jag blir nog inte sysslolös de närmaste åren;)
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Tycker inte själva fästet till framskärmen är snygga. Det passar liksom inte in på hojen tycker jag. Har församlingen förslag på snyggare lösning? Har hittat hela skärmar i alu/svart men jag vill behålla originalskärmen.

Fula fästen
6000000008.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tycker inte själva fästet till framskärmen är snygga. Det passar liksom inte in på hojen tycker jag. Har församlingen förslag på snyggare lösning? Har hittat hela skärmar i alu/svart men jag vill behålla originalskärmen.

Fula fästen
View attachment 450610

Ja snygga är ju inte skärmfästena frågan är hur dom skulle bli om man målar dom svarta, svart har ju en tendens att "försvinna". Nån som kan photoshopa dom svarta? Skulle vara intressant att se hur det blir.
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Får nog bli den lösningen. Ser mycket bättre ut i svart :tummenupp
 

Fredrik Käll

Ny medlem
Gick med
2 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster + 2021 & Triumph Thruxton 1200 r 2019
Medin, har du fått på din bellypan ifrån Tamarit? Nyfiken på deras produkter. Hojarna på deras sida är ju sjukt coola...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vilka tänkte besöka MC-mässan nu i helgen? Det blir nog ett besök på lördagen för min del.
Är osäker på om det blir fredag kväll eller lördag eftermiddag för min del. Måste nog jobba lite på fredag ...

Skall i vart fall med Rockers-gänget på Pre Season Beer lördag kväll. Dricka ett par öl. Snacka om hojturer man skall göra 2020. Vilka coola event man tänker besöka. Eller vem som kan fixa dina stötdämpare. Eller vem som kan lacka din tank. Trimtips. Eller något helt annat. :)

Är på mässan på söndag, oavsett. Har lovat stå i Triumph-klubbens (TOMCC) monter på söndagen. Kom förbi den som vill!
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Jag tänkte gå på lördag. Inte för att det på något sätt är den bästa dagen att gå, snarare tvärt om på många vis. Utan för att det helt enkelt är på lördag man går, det är sen gammalt. 072 580 28 03 är telnumret. Slå en pling, inte minst om du vill ta en pilsner. För det gör man, också det sen gammalt. Ses.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ses nog i Triumphmontern!
Och nä, jag skall inte köpa någon ny Thruxton i år heller. Den gamla har ju gått knappt 6000 mil. Snart inkörd! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top