Sidan 571 av 572 FörstaFörsta ... 71471521546565566567568569570571572 SistaSista
Resultat 11 401 till 11 420 av 11422
  1. #11401
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Sprint ST 2003, Kawasaki J300 2014
    Inlägg
    1 898

    Årets Vätternrunda - juni, juli eller augusti?

    Hej alla,
    Nytt år innebär ny Vätternrunda! Vi har ju tidigare år kört en helg i juli på grund av att
    - de flesta är lediga i juli
    - även om man jobbar i juli, är man oftast ledig på helgen

    Skall vi fortsätta så? Eller är det enklare att komma loss i juni eller augusti?

    Att vi kör i semestermånaden juli kan ju också innebära att Vätternrundan kolliderar med andra aktiviteter och resor man bundit upp sig för - med familj och (andra) vänner.

    Så. Vad tycker vi? Köra i juli som tidigare, eller juni eller augusti?
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  2. #11402
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2016 Triumph Thruxton
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av skrajen Visa inlägg
    Hallå! Aldrig hört ett par V&H på en 900-Thruxton så jag vet inte... och hur mycket mer prestanda du får ut handlar om andra saker också.. mappning, filter, restriktionsplattan i luftburken osv.. men BC-predatorerna låter rätt högt. Det finns en massa exempel på youtube som du kan kolla in!
    Tack för svar! Jag kör en 1200, inte 900. Jag har kollat en del på tuben och det låter ju fint, även om det är svårt att jämföra eftersom det är så dålig ljudkvalitet i filmerna. Men för att få ut ett lite brötigare ljud så räcker det med bara piporna och inte mapping, filter osv?

  3. #11403
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Sprint ST 2003, Kawasaki J300 2014
    Inlägg
    1 898
    Skall du bara ha ett brötigare ljud, så skulle det ju räcka med nya pipor. Men sedan skall den ju gå ordentligt också. Mindre motstånd i utblåset bör ju balanseras med någon form av åtgärd i insuget. Så det luktar mappning lång väg.

    Ring Johans Mc och snacka med verkstaden. De har bergis mappat om massor av 1200:or vid det här laget. Jag vet att varje gång jag har haft mina hojar där för service (både "900"/865 cc och 955-trippel) så kollar de att det sitter rätt mappning i förhållande till avgaseriet (TOR i mitt fall).
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  4. #11404
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 563
    Citat Ursprungligen postat av simonsss Visa inlägg
    Tack för svar! Jag kör en 1200, inte 900. Jag har kollat en del på tuben och det låter ju fint, även om det är svårt att jämföra eftersom det är så dålig ljudkvalitet i filmerna. Men för att få ut ett lite brötigare ljud så räcker det med bara piporna och inte mapping, filter osv?
    Efter vad jag läst så bör man plocka o katalysatorn på dom där motorerna, den pluggar igen mer än ljuddämparna om jag fattat rätt. Sen vet jag inte hur det funkar med helfordonsgodkännande och besiktning om man gör det, eftersom det väl fortfarande inte mäts utsläpp på hojar i sverige?
    Men jag kan personligen intyga att v&h på 1200orna låter jättesnyggt
    Senast redigerat av Twintorsk den 2018-02-05 klockan 09:21.

  5. #11405
    Medlem Ballistics avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Thrux R
    Inlägg
    174
    Jag kör V&H på min 1200. Krävs inte någon mappning (finns inte heller någon särskild mapp för annat auspuff till Thruxtonen mig veterligt) utan det är bara att smälla på och köra. Något du däremot bör göra är att rycka snorkeln. Bara att dra ena sidopanelen rakt ut, skruva loss snorkeln och trycka tillbaka sidopanelen igen.

    Det låter ju lite roligare med V&H än original men som nämnt ovan så sitter det mesta motståndet i katten, så vill man åt ordentligt ljud och mer flås så får man plocka den också. Det finns några som bänkat med x-pipe och andra pipor och enligt dem så verkar standardmappen anpassa AFR så att den fortfarande lirar inom marginalerna, men det går ju att jämna ut registret och klämma ut lite mer med en powercommander om man känner för det.

    Själv funderar jag fortfarande på att byta ut mina V&H till cone shorties och kasta katten i samma veva, men det har ju ryktats lite om att besiktningen ska börja mäta avgaser så jag är väl inte helt säker på om det är en bra idé eller ej. Samt att risken finns att man blir kortlivad på knixkurser/bandagar pga ljudnivån. Någon som vill övertyga mig i endera riktning?

  6. #11406
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 563
    Citat Ursprungligen postat av Ballistic Visa inlägg
    Jag kör V&H på min 1200. Krävs inte någon mappning (finns inte heller någon särskild mapp för annat auspuff till Thruxtonen mig veterligt) utan det är bara att smälla på och köra. Något du däremot bör göra är att rycka snorkeln. Bara att dra ena sidopanelen rakt ut, skruva loss snorkeln och trycka tillbaka sidopanelen igen.

    Det låter ju lite roligare med V&H än original men som nämnt ovan så sitter det mesta motståndet i katten, så vill man åt ordentligt ljud och mer flås så får man plocka den också. Det finns några som bänkat med x-pipe och andra pipor och enligt dem så verkar standardmappen anpassa AFR så att den fortfarande lirar inom marginalerna, men det går ju att jämna ut registret och klämma ut lite mer med en powercommander om man känner för det.

    Själv funderar jag fortfarande på att byta ut mina V&H till cone shorties och kasta katten i samma veva, men det har ju ryktats lite om att besiktningen ska börja mäta avgaser så jag är väl inte helt säker på om det är en bra idé eller ej. Samt att risken finns att man blir kortlivad på knixkurser/bandagar pga ljudnivån. Någon som vill övertyga mig i endera riktning?
    Låter ju inte som nåt jättemeck att återställa vid behov om man sparar katten..

  7. #11407
    Blårök! Alikzuss avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    En Falkenbergare i Stockholm
    Hoj
    Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
    Inlägg
    1 007
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Hej alla,
    Nytt år innebär ny Vätternrunda! Vi har ju tidigare år kört en helg i juli på grund av att
    - de flesta är lediga i juli
    - även om man jobbar i juli, är man oftast ledig på helgen

    Skall vi fortsätta så? Eller är det enklare att komma loss i juni eller augusti?

    Att vi kör i semestermånaden juli kan ju också innebära att Vätternrundan kolliderar med andra aktiviteter och resor man bundit upp sig för - med familj och (andra) vänner.

    Så. Vad tycker vi? Köra i juli som tidigare, eller juni eller augusti?
    Jag skulle föredra juni i alla fall. Jag kommer inte att kunna ta hojen ner till västkusten om vår semester där nere skulle sammanfalla med Vätternrundan.
    Medlem i SMC och TOMCC Sweden.

    2013.....: Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
    2003-2006: Nova - 1983 Yamaha RD 350 YPVS
    2001-2003: Ce'Nedra - 1983 Yamaha RD 125 LC (TZR-kåpa)


  8. #11408
    Biker ahoffs avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Örskogen, Vansbro
    Hoj
    Triumph Thruxton 2005, H-D Electra 197878
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Hej alla,
    Nytt år innebär ny Vätternrunda! Vi har ju tidigare år kört en helg i juli på grund av att
    - de flesta är lediga i juli
    - även om man jobbar i juli, är man oftast ledig på helgen

    Skall vi fortsätta så? Eller är det enklare att komma loss i juni eller augusti?
    Så länge jag äger en Thruxton är datumet sekundärt. Jag åker när det det blir en Vätternrunda. Jag tycker att omröstningen i Doodle har funkat bra.
    ----
    Åke Hoff
    Falun

  9. #11409
    Medlem stevies avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    2012 triumph thruxton
    Inlägg
    124
    De helger jag har störst chans att kunna åka Vätternrundan är sista helgen i juni och de två första i juli. Innan kommer jobbet troligtvis att lägga hinder i vägen, o senare är jag i England. Nä, inte på hoj, tyvärr.
    Och sen över till något helt annat. Har tänkt att shimsa om ventilerna själv. När man lyfter ut kamaxlarna så skall man helst sätta dit en liten låspinne som är 6mm och 4mm i spetsen. Se bild. Så om någon mer har tänkt att ventilpyssla lite så kan jag göra några extra vid tillfälle, materialet finns o räcker till en drös till. Notera dock att de inte är snitsigt svarvade i något hightechmaterial, utan bonnagjorda av rör o pinne.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1183.jpg
Visningar:	33
Storlek:	254,4 KB
Id:	441779Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1180.jpg
Visningar:	37
Storlek:	923,1 KB
Id:	441778Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1181.jpg
Visningar:	34
Storlek:	807,3 KB
Id:	441780
    The Great Escape

  10. #11410
    Medlem Middletons avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2006, Triumph Thruxton
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av stevie Visa inlägg
    Har tänkt att shimsa om ventilerna själv. När man lyfter ut kamaxlarna så skall man helst sätta dit en liten låspinne som är 6mm och 4mm i spetsen. Se bild. Så om någon mer har tänkt att ventilpyssla lite så kan jag göra några extra vid tillfälle, materialet finns o räcker till en drös till. Notera dock att de inte är snitsigt svarvade i något hightechmaterial, utan bonnagjorda av rör o pinne.
    Jag har gjort på samma sätt, funkar utmärkt!
    "Other people can talk about how to expand the destiny of mankind. I just want to talk about how to fix a motorcycle. I think that what I have to say has more lasting value."
    Robert M. Pirsig

  11. #11411
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 601
    På andra sidan jorden kan nya Thruxton få motorstopp.

    https://www.productsafety.gov.au/rec...hruxton-models
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  12. #11412
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Sprint ST 2003, Kawasaki J300 2014
    Inlägg
    1 898
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    På andra sidan jorden kan nya Thruxton få motorstopp.

    https://www.productsafety.gov.au/rec...hruxton-models
    Undra på det! De kör ju upp-och-ned!

    Har inträffat på min 955:a också. Fast den är 15 år gammal, så det är lite sent att klaga hos Triumph....

    EDIT: Mer seriöst, känner igen det. Har läst om det i andra kanaler.
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  13. #11413
    Medlem Ballistics avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Thrux R
    Inlägg
    174
    De verkar inte riktigt få till det där med en vettig mapp de däringa britterna. De var ju tvungna att släppa en ny mapp som åtgärdade just detta problem bara några månader efter att 1200:an hade börjat säljas och nu verkar det som att den nya mappen löser samma problem som egentligen skulle ha varit löst? Jaja, jag har inte märkt av något på min än så det är ju inte något akut.

    Sen så har jag har läst mig till att de äntligen fått till en uppdatering av instrumenten också så det får väl bli att boka tid hos Probike för en uppdatering av båda delarna när det blir lite varmare. Tydligen så är det en separat uppdatering utöver mappen som gör att instrumenten behåller senaste inställningen. Som det är nu så måste man bläddra fram klockan manuellt varje gång man startar och det är smått irriterande.

  14. #11414
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 563
    Klocka? Mapp? Tro fan det krånglar! Ride by gasvajer är det enda rätta!

  15. #11415
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 601
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Klocka? Mapp? Tro fan det krånglar! Ride by gasvajer är det enda rätta!
    Och när den går av skruvar man upp trottlarna och tar sig hem!
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  16. #11416
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 563
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Och när den går av skruvar man upp trottlarna och tar sig hem!
    Born to be bakåtsträvare!

  17. #11417
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 601
    Jag tycker det känns bättre att tillhöra gamla skolan!
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  18. #11418
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Triumph Bonneville
    Inlägg
    7
    Förfallet började när dom slutade med brytare !

  19. #11419
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2016 Triumph Thruxton
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Ballistic Visa inlägg
    De verkar inte riktigt få till det där med en vettig mapp de däringa britterna. De var ju tvungna att släppa en ny mapp som åtgärdade just detta problem bara några månader efter att 1200:an hade börjat säljas och nu verkar det som att den nya mappen löser samma problem som egentligen skulle ha varit löst? Jaja, jag har inte märkt av något på min än så det är ju inte något akut.

    Sen så har jag har läst mig till att de äntligen fått till en uppdatering av instrumenten också så det får väl bli att boka tid hos Probike för en uppdatering av båda delarna när det blir lite varmare. Tydligen så är det en separat uppdatering utöver mappen som gör att instrumenten behåller senaste inställningen. Som det är nu så måste man bläddra fram klockan manuellt varje gång man startar och det är smått irriterande.
    Fick denna lilla lapp i brevlådan igår

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG.jpg
Visningar:	35
Storlek:	500,5 KB
Id:	441917

  20. #11420
    Medlem Ballistics avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Thrux R
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av simonsss Visa inlägg
    Fick denna lilla lapp i brevlådan igår

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG.jpg
Visningar:	35
Storlek:	500,5 KB
Id:	441917
    Nämen se där, då borde jag ha en lapp på ingång jag med då. Frågan är om man ska passa på att byta bakstötisarna till den nya designen på garantin samtidigt om man ändå måste lämna in den på Probike. Inte för att det stör men det är ju lite trist med skrapad plast om de ändå verkar erbjuda ersättning för de som ber om det.

    Kanske ska fråga om de kan montera på en gasvajer och fuggar i samma veva så att man blir accepterad här också.

Sidan 571 av 572 FörstaFörsta ... 71471521546565566567568569570571572 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Uppskattar snarare att underhålla bilen själv och njuta av en enklare form av transportmedel. Fan visste inte att jag skulle behöva försvara min karaktär så här [...]

turismo
Vill du annonsera ovan? Klicka här