Gamling på 125a

von.andersson

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda GB500
Hej! Jag tror jag ska köpa mig en 125a. Kanske AF1, kanske NSR. Till saken hör att jag är rätt så gammal, närmare 40 än 16. Blir man ensam eller finns det andra gamlingar som fuskar med lättviktare?
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Hade en mito fram till i våras o jag börjar närma mig 30 :) Kör mest kurviga 70-vägar runt uddevalla så värre saker behövs nästan inte. Tom att RS250'n jag har nu e lite "overkill". Skulle absolut kunna tänka mig en 125'a igen o skulle nog då satsa på en af1. Tycker dom e förbannat trevliga...
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
De flesta gamlingar köper nog större hojar direkt, utan någon körvana alls. Varför?
Kukförlängare säger jag.
En 125a är för en helt oerfaren förare ett väldigt bra steg in i åkandet. Effekten på en 125(tvåtakt) räcker till iaf första året om man inte åkt förut. Har du kört större hojar innan kommer du förmodligen tycka det är tråkigt med för lite effekt. Är du inte ute efter effekt så är en 125a perfekt.
hade du tänkt dig en gammal eller ny NSR? Vill du ha lite för/nackdelar och andra tankar om den gamla modellen så skriv pm :)

EDIT: Är du inte ute efter effekt, är en 125a perfekt. Vilken ramsa:D
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
EDIT: Är du inte ute efter effekt, är en 125a perfekt. Vilken ramsa:D

skitsnack :arsele (kanske om du menar en nsr :tungan)

AF1an den är väll lite större än NSRen och har iaf 27kw (ca 36hk eller?)
FP(full power) på pappret, dock så kan man nog säga att service, och skick spelar en stor roll, men som sagt är du ute efter att åka kurver och inte rakt fram, så är nog en 125 (AF1a) bra för dig :yoparty
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
skitsnack :arsele (kanske om du menar en nsr :tungan)

AF1an den är väll lite större än NSRen och har iaf 27kw (ca 36hk eller?)
FP(full power) på pappret, dock så kan man nog säga att service, och skick spelar en stor roll, men som sagt är du ute efter att åka kurver och inte rakt fram, så är nog en 125 (AF1a) bra för dig :yoparty

36 är väl att ta i, nya mitos ligger väl på 34? Iaf så är varken 36 eller 23 som jag har i Nsren (på bakhjulet) spec mycket att tala om i en sporthoj. 100+ hk tycker jag en sporthoj ska ha, beror ju på vad man jämför med. Då Rs/Mito ligger i toppskiktet i 125 klassen, så ledsnar man ju efter ett tag. Visst när man är 16 kanske man skiter i brallan första gången man gränslar en 125a, men så mycket mer än så är det inte.
Frågan jag alltid undrat, kommer man nånsin sluta vilja ha mer effekt?
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
jag längtar till mer kubic men det kanske bara är jag.. jag skulle gärna slippa det mesiga ljudet som jag har i min 2taktare och skulle gärna ha lite mer tyngd i hojen när det blåser ute . sen det mest jobbiga är att ligga på så höga varv när man ska långt .. men hade du frågat förra sesongen så älskade jag min hoj för den gick som aset tyckte jag då .. så om du är nybörjare eller inte kört på länge så ta en 125a men man kan ju alltid ta en större men trött hoj och kunna åka långt utan att tänka på det med varvtal och sånt
 
Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
exakt är man nybörjare eller inte åkt på ett tag så ska man nog börja smått, men även om man inte kanske har så jätte stor budget. Som min AF1 har jag trygghansa som tar 1093kr för en halv försäkring per år.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Gamling kanske är att ta i men själv är jag 26 och har precis köpt en rs 125a det lilla jag hunnit åka än verkar ju lovande iaf. Hade en r6a förut men den var ju så jävla dyr att äga. Dessutom så är ju slingriga vägar det roligaste ändå. :)
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Gamling kanske är att ta i men själv är jag 26 och har precis köpt en rs 125a det lilla jag hunnit åka än verkar ju lovande iaf. Hade en r6a förut men den var ju så jävla dyr att äga. Dessutom så är ju slingriga vägar det roligaste ändå. :)

Precis min mening. Har därför tom slängt ut min RS250 till försäljning. Kommer säkert fixa en 125a efter den. Låg vikt o lättmanövrering kommer allt för mkt i skuggan mot kraft enligt mitt sätt att se d...
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Jag hade nog hellre köpt en äldre större 4t hoj för samma peng, samma försäkring, men med mindre underhåll. Man behöver ju inte just köpa något effektmonster men en gammal tvåtakt brukar kosta i underhåll om jag inte fått helt fel för mig.

Edit: Klart att en äldrre 4t hoj kostar i underhåll med, men man kan ju välja mer eller mindre.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tycker också 125:an är underbar. Dock inte så gammal. :hihi

Men den smidigheten som är på 125:an är fantastisk, en kurvig väg och 125:an är perfekt, extremt kul. Sen finns det ju en hel del som absolut skall ha en kukfölängare enabrt för att de skall ha en. Som bryr sig mer om vad andra tycker om den än en själv. Sedan skulle ju en aning mer vrid önskas det ska jag inte förneka.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fan, nästan allt är roligare än en sur 125:a...

Köp en riktig hoj istället. Köp motard om det ska vara lättsvängt.
 

Solid snake

Guest
Om du nu vill ha en 125a så släng i en motor från en stånka, supermono är nog fan roligare än 125cc, tror jag.

Lite mer effekt + mycket mer vrid i ett snabbt chassie.

Husabergmotor i en mito t.ex.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Fan, nästan allt är roligare än en sur 125:a...

Köp en riktig hoj istället. Köp motard om det ska vara lättsvängt.

Hade en KTM 640. Sög dynga på kurviga vägar. Åka på bakhjulet i stan va dock rätt roligt :)

Självklart e man på jakt efter största möjliga effekt i den lättaste, smidigaste hojen. Men jag anser effekt e oförtjänt prioriterat om man ändå aldrig kan köra aktivt på full throttel...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hade en KTM 640. Sög dynga på kurviga vägar. Åka på bakhjulet i stan va dock rätt roligt :)

Självklart e man på jakt efter största möjliga effekt i den lättaste, smidigaste hojen. Men jag anser effekt e oförtjänt prioriterat om man ändå aldrig kan köra aktivt på full throttel...
Hur kan du tycka en motard sög på en kurvig väg? Förklara gärna :)
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Jag hade nog hellre köpt en äldre större 4t hoj för samma peng, samma försäkring, men med mindre underhåll. Man behöver ju inte just köpa något effektmonster men en gammal tvåtakt brukar kosta i underhåll om jag inte fått helt fel för mig.

Edit: Klart att en äldrre 4t hoj kostar i underhåll med, men man kan ju välja mer eller mindre.

Vad e d som kostar så mkt i underhåll på 2-takt? Jag har klarat mig bra på att byta kolv varje år o samtidigt rensa lite i utblåset / avgasporten. Renovera veven har jag inte gjort mer än vart tredje år.
Den stora fördelen för mig e att jag kan fixa nästan allting själv, medans en fyrtakt skulle jag behöva lämna in för service som då hade kostat betydligt mer.

Hur kan du tycka en motard sög på en kurvig väg? Förklara gärna :)
Jag vet inte riktigt. Fick aldrig in flytet på ngt vis. Satt för högt tyckte jag. Ville nog gärna ha känslan av sporthoj så blev väl besviken.
 
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Vad e d som kostar så mkt i underhåll på 2-takt? Jag har klarat mig bra på att byta kolv varje år o samtidigt rensa lite i utblåset / avgasporten. Renovera veven har jag inte gjort mer än vart tredje år.
Den stora fördelen för mig e att jag kan fixa nästan allting själv, medans en fyrtakt skulle jag behöva lämna in för service som då hade kostat betydligt mer.

Om du tänker dig en kille på en 125:a, har inget körkort till bil och har en 2t 125:a orkar inte hålla i ordning mer än vad som absolut behövs. Kör till skolan och varvar mycket när den är kall och den får många kallstarter =mycket slitage. Sedan är det i regel mer underhåll på en 2t än en 4t och det beror ju på slitage.

Alla 125:eek:r behöver ju inte vara såhär, men oftare. Därav kanske det är smartare att köpa en hoj som inte har använts mestadels till förflyttning mellan plats a och b i byn, t.ex. en 4t hoj som har använts för söndagskörning.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Om du tänker dig en kille på en 125:a, har inget körkort till bil och har en 2t 125:a orkar inte hålla i ordning mer än vad som absolut behövs. Kör till skolan och varvar mycket när den är kall och den får många kallstarter =mycket slitage. Sedan är det i regel mer underhåll på en 2t än en 4t och det beror ju på slitage.

Alla 125:eek:r behöver ju inte vara såhär, men oftare. Därav kanske det är smartare att köpa en hoj som inte har använts mestadels till förflyttning mellan plats a och b i byn, t.ex. en 4t hoj som har använts för söndagskörning.

Att d i regel e mer slitage i en 2-takt än 4-takt håller jag med om. Har svårt att tro att slutnotan skulle bli saftigare dock.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jga funderar faktiskt också på att inhandla en 125:a (är 34), inte så mycket för att jag tycker dom är bra utan för att det nog är det enda jag har råd med. Vissta kan man hitta nån RD350 för 8-9000 men då känns det roligare att glida på en Mito eller Af1 för samma pengar. Sen går de billigare med, lägre försäkringskostnader, skatt o.s.v

Men hade jag haft en RS250 hade jag ALDRIG bytt ut den mot en 125:a. Det är i princip samma sak men betydligt tröttare och tråkigare.
Gör inte det.
 

von.andersson

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda GB500
Kul med respons. Verkar åtminstone finnas några som funderar i samma banor som mig.
Hojarna är ju grymt prisvärda, eller så kanske det är jag som bott under en sten för länge.
Lite av det roliga med 125a är väl att man får köra den hårt hela tiden? Nåja, det är minst 15 år sen jag körde en 125a sist, kanske spelar nostalgin mig ett spratt. Blir man missnöjd kan man ju alltid sälja den igen va?
RS250 verkar ju fantastisk! Får bli en sån sen ;-)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top