dt 125R med ypvs problem

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
några snabba frågor ang. en dt 125r

*Någon som vet vad ett "normalt" komptryck ligger på en 2takt 125cc enduromaskin?

*Maskinen dricker grymt mkt soppa (1-1.1L/milen) så jag har funderingar på att testa ställa så den går torrare, men vet någon här hur man ställer en 28mm mikuni flatside, finns ju en miljon skruvar i dessa förgasare.

*YPVS servon har börjat dampa, när man vrider nyckeln till startläget så rör sig inte ventlien. Det är först när man kickar igång maskinen som den vrider sig som den ska, men den ändrar inte sig efter varvtalet( spelar inegn roll om man låter den stå på tomgång, eller om man gasar upp den till 7-8000 varv, den är helt död direckt eter starten).Jag vet att batteriet är dåligt, men servon ska ju vara kopplad direckt till generatorn så den borde väll ändå röra på sig så fort man kickar igång maskinen.

*Kan det vara ypvs:en som gör så att den går så slött?, den axxar upp till 90, sen ta det ett bra tag innan man får upp den till 100 och sen händer de inte så mkt mer.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
9,5:1 har jag för mig kompen ska vara.

Pilla inte med förgasaren, det är nog inte problemet, sen har inte dessa flatside vad jag vet, utan sån där power-jet. Kanske nån har bytt ut den? Normal bränsleförbrukning bör ligga runt halvlitern milen. Kolla luftfilter och så att hojen inte tar tjuvluft. Om ypvs:en inte funkar så drar hojen mer bensin men knappst så mycket.

YPVS-servon är mycket känslig för dåligt batteri. och det är inte säkert att generatorströmmen klarar av att driva servon och allt annat. byt batteri.

Ypvs:en ska ju gå sin lilla Wii-wii-wiiii runda när du startar hojen. Gör det inte det så bör du kolla så inte ypvs:en har koksat fast.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
9,5:1 har jag för mig kompen ska vara.

Pilla inte med förgasaren, det är nog inte problemet, sen har inte dessa flatside vad jag vet, utan sån där power-jet. Kanske nån har bytt ut den? Normal bränsleförbrukning bör ligga runt halvlitern milen. Kolla luftfilter och så att hojen inte tar tjuvluft. Om ypvs:en inte funkar så drar hojen mer bensin men knappst så mycket.

YPVS-servon är mycket känslig för dåligt batteri. och det är inte säkert att generatorströmmen klarar av att driva servon och allt annat. byt batteri.

Ypvs:en ska ju gå sin lilla Wii-wii-wiiii runda när du startar hojen. Gör det inte det så bör du kolla så inte ypvs:en har koksat fast.

9,5:1 är ett kompförhållande, sånt mäter man inte med kompmätare tror jag :)
Ska höra med min polare som har en DT vad han har för komptryck

Flatslide kom senare tror jag, men felet ligger nog inte där

Håller med om att byta batteri

Wii-wii-wii ska gå rätt hyffsat fort tror jag, fast de gör det inte på min KTM även fast jag gjort rent den och har rätt bra batteri :va
 

Red_fox_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
XXXXXX
Hoj
Dt125R 90-91!?!?
Nya batteriet kommer på måndag.
Men nog ska det alltid vara en flatsida (står att det ska vara det i papprena också).
Ska kolla om den tjuvnyper luft, men den borde väll ändå inte dricka mer soppa om den tar för mkt luft, eller?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top