Fortkörning i Norge = (

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Jahapp nu var det färdig åkt! jag har kört alldeles för fort, 157km/h på 100 km/h väg i Norge.
Blev tagen av civil polis och skrev på alla papper o gav ifrån mig kortet...
att köra ifrån polisen fanns nästan inte i tankarna då jag inte vet alls hur vägarna är samt att det står mer än böter på spel då!

vet någon hur det här funkar, jag vet att det kommer bli saftiga böter men kommer det blir fängelse eller fotbojja ett tag?

ringde länsstyrelsen och dom sa att jag kommer att ha körkortet kvar i sverige, så det är positivt! men man vet ju aldrig.

någon därute måste ju sitta inne på lite information om vad som händer eller liknande fall.
vore tacksam för bra svar!

Rock on duudes! :yoparty
 

Nicotin

Guest
hoppsan..låter dyyrt..

vet ngn som åkte dit och blev deporterad från norge med en hälsning om att dom skulle ses i domstol..men det blev dock inget av det..bara feta feta böter..detta vr dock ngr år sedan..
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Beklagar sorgen,

det ända mina norska kollegor sagt till mig är att INTE köra för fort för att det är jävligt dyrt.

det ska vara dyrare i norge än i sverige.

Passa på att köra nu!
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Har svårt att tro att du kommer få fängelse eller fotboja för fortkörning. Har också hört det förut men börjar tro att det mest är en myt.
Däremot vet jag att dom har vurstingfeta böter, så du lär nog ha betalat din hoj en halv gång till efter detta.
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Detta hittade jag på nätet fast det är 2006 års tariff så lägg på lite till för att va på den säkra sidan :tummenupp

Fortkörningsböter i Norge
Så mycket kostar det åka fast för fortkörning på norska vägar räknat i svenska kronor med kurs på 1:20, och så många prickar i körkortet kan det resultera i.
Fartgräns 60 km/tim och lägre.
Överträdelse Böter Prickar
1-5 km/tim 720
6-10 km/tim 1920
11-15 km/tim 3480 1
16-20 km/tim 5040 2
21-25 km/tim 7800 2
Fartgräns 70 km/tim och högre.
Överträdelse Böter Prickar
1-5 km/tim 720
6-10 km/tim 1 920
11-15 km/tim 3 120
16-20 km/tim 4 320 1
21-25 km/tim 5 880 2
26-30 km/tim 7 800 2
31-35 km/tim 9 360 2

Körkortsindragningar och prickbelastningar rapporteras till svenska körkortsmyndigheten och resulterar i indragna körkort och varningar även här.


http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=294399&avdelning_1=101&avdelning_2=142
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Har hört att man kan sitta av böter i häktet i norge om man vill, sitta två dagar och de motsvarar böter på ca 6lax. Är detta en myt eller funkar de så?
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Tycker mig minnas någon från mina hemtrakter som fick "välja" dyra böter eller skaka galler ett par veckor.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Har hört att man kan sitta av böter i häktet i norge om man vill, sitta två dagar och de motsvarar böter på ca 6lax. Är detta en myt eller funkar de så?


Man tjänar med andra ord bra stålar i Norska fängelser:)
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Tack för alla svar!
Ja det verkar ju varken bli billigt eller särskillt skoj på kåken...
men jag frågade polisen om vad som kommer att ske, han sa då att jag troligen kommer få runt 10-15 tusen i böter(norska) men att jag troligen inte får finkan... men efter att ha läst lite på internet så verkar det ju som att det kanske blir fängelse endå.
norge suger! = )
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Har hört att norrmännen tycker om att våldföra sig på svenskar som sitter inne i Norge. :arsele
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
ja, dom flesta tränar för beachen 08. men jag får väl träna för kåken 08 för att inte bli påsatt allför hårt! nää nu blir det till o träna ringmuskeln...

skämt åtsido det var ju inte speciellt lyckat det här... :huvet
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Lär väl inte bli fängelse iaf? Sverige lär ju inte lämna ut en svensk medborgare till Norge för att denna ska sitta av ett 2 veckors fängelsestraff för fortkörning...

Nu är det väl kanske skillnad på parkeringsböter och fortkörning men när jag en gång fick en park bot i Norge och struntade i att betala den så hände ingenting...

Vad ska dom ha lixom..
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
ja, dom flesta tränar för beachen 08. men jag får väl träna för kåken 08 för att inte bli påsatt allför hårt! nää nu blir det till o träna ringmuskeln...

skämt åtsido det var ju inte speciellt lyckat det här... :huvet

fängelset är rena paradiset nu förtiden så va lugn, du får både tv, gardiner m.m & lyx mat :) sedan hamnar du inte på ett hårt fängelse så du slipper röv knull

ute på nolltid :yoparty
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Har hört att man kan sitta av böter i häktet i norge om man vill, sitta två dagar och de motsvarar böter på ca 6lax. Är detta en myt eller funkar de så?

Det är nog en myt.
Hade det varit så enkelt att slippa betala så hade jag gärna suttit några dagar när jag fick 8000 kr och 6000 kr i fortkörningsböter i Norge.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
enda som e bra med norge e att man tjänar bra med pengar..vart blev du haffad uppe i bergen eller? skulle stuckit om ja var dig..:gnissla bättre lycka nästa gång då
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top