Lifan strypning

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
går en 200cc bara lika bra som en cbr??

det går konvertera dom till 190cc med bigbore kit från aseanmotor, men frågan är om ramen håller för det... btw... om du smockar på en 200cc från lifan så är det nästan 7hk mer och då kan man ju räkna med att man kan få ut lite till om man trimmar den mer.. men då kan du iaf räkna med att ha en av de starkaste 4-takt 125erna :tummenupp (fast igentligen är det ju ingen 125a längre) frågan är väl där med om ramen klarar den påfrestningen :va
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
det går konvertera dom till 190cc med bigbore kit från aseanmotor, men frågan är om ramen håller för det... btw... om du smockar på en 200cc från lifan så är det nästan 7hk mer och då kan man ju räkna med att man kan få ut lite till om man trimmar den mer.. men då kan du iaf räkna med att ha en av de starkaste 4-takt 125erna :tummenupp (fast igentligen är det ju ingen 125a längre) frågan är väl där med om ramen klarar den påfrestningen :va

I usa säljs dem bara som 200 cc med samma ram och har läst på forum där att man lätt får upp dem i 160 bara av byte av munstycke men jag vet inte hur bra man kan trimma 200 cc:arn för de är luftkyld. kan du länka till den där aseanmotor för jag hittar det inte. vore shyst.:)
 
Last edited:

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
kan du länka till den där aseanmotor för jag hittar det inte. vore shyst. :)
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
det går konvertera dom till 190cc med bigbore kit från aseanmotor, men frågan är om ramen håller för det... btw... om du smockar på en 200cc från lifan så är det nästan 7hk mer och då kan man ju räkna med att man kan få ut lite till om man trimmar den mer.. men då kan du iaf räkna med att ha en av de starkaste 4-takt 125erna :tummenupp (fast igentligen är det ju ingen 125a längre) frågan är väl där med om ramen klarar den påfrestningen :va
Min polares gick motorfästet av på efter 200mil..

Tror inte det pallar dom där brutala 16hk som kommer med big bore kittet..


Fyfan
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
jag tror inte de heller.. räcker nog med att småtrimma lite

jag tror inte att det e några problem med ett big bore kitt som sagt de e gjorda för en 200cc va din kompis före 05 så är den inte gjord för 200cc.
Kan någon Länka till en sida där man kan köpa big bore kittet. så vore jag :)
 
Last edited:

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Har bara hittat big bore kit som var på 140 cc och det käns inte lönt.
Kan någon Länka till en sida där man kan köpa big bore kittet med 190 cc. så vore jag :)
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Har bara hittat big bore kit som var på 140 cc och det käns inte lönt.
Kan någon Länka till en sida där man kan köpa big bore kittet med 190 cc. så vore jag :)

jag hittar de inte men ja tror nog att det var till lifans 150cc motorer men fortsätt leta annars :näsblod ja tror nog 140cc + skicka den på portning så blir nog allt bra ska du se :tummenupp
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
jag hittar de inte men ja tror nog att det var till lifans 150cc motorer men fortsätt leta annars :näsblod ja tror nog 140cc + skicka den på portning så blir nog allt bra ska du se :tummenupp

ok om det inte finns big bore kit som är 190 cc så tror jag att jag köper en 200 cc motor och en trimm kamm till den så ska jag nog få fart på kinesen:tummenupp
 
Last edited:

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
200 cc motorn är nog strypt på något sätt i med att den bara har 16,1 hk man brukar väll säga att man räknar av en nolla från kubiken så får man hästarna?? typ 200cc = 20 hk 125cc=12hk mm och räcker det med en 28 mm förgasare till en 200 eller ska jag ha större?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
200 cc motorn är nog strypt på något sätt i med att den bara har 16,1 hk man brukar väll säga att man räknar av en nolla från kubiken så får man hästarna?? typ 200cc = 20 hk 125cc=12hk mm och räcker det med en 28 mm förgasare till en 200 eller ska jag ha större?


1000cc=100hästar? Ditt sätt att räkna hästar på är nog inte det bästa... Det där med att den skulle gå som en cbr är skitsnack. En cbr har väl typ 11 hästar?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Toppfarten enligt Lifan USA är 60MPH för en Lifan 200cc. Dvs 96km/h.....
En cbr har 13-14Hk och toppar 126km/h. (Enl Bike.) Och jag håller med EmCom. En Lifan är nog det sämsta man kan köpa.
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Toppfarten enligt Lifan USA är 60MPH för en Lifan 200cc. Dvs 96km/h.....
En cbr har 13-14Hk och toppar 126km/h. (Enl Bike.) Och jag håller med EmCom. En Lifan är nog det sämsta man kan köpa.

Det stämmer absolut inte, topphastigheten liger på 140 orginal sedan byter du munstycke så får du upp den i 160 min 125:a går i 121,5 (mätt med gps) och det du sade inan om att en cbr går lika bra som en lifan 200 bara för att hk var den sama, tror jag inte ett skit på för vridet är typ dubbelt så stort så man kan ju inte bara kolla hk. förstår inte riktigt va ni har imot lifan det ända negativa som är är att de rostar så förbanat men efter ett rostskyd och en ditek behandling så rostar dem mindre en vilken motor cyckel som helst. och ramen är stabil som fan i med att den e gjord för en 200cc och sedan om motorn rasar så köper jag mig en ny för 2,5k.

1000cc=100hästar? Ditt sätt att räkna hästar på är nog inte det bästa... Det där med att den skulle gå som en cbr är skitsnack. En cbr har väl typ 11 hästar?

ja det stämere väll ganska bra http://www.blocket.se/vi/16783267.htm?ca=17_s
så mitt sätt att räkna kanke inte är så dumt:)
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Jasså. Inte direkt vad Lifan själva uppger.....

http://mefast.com/LIFAN/MOTORCYCLE/LF200II/LF200II.html

Det där andra snacket om 1000cc=100Hk beror helt på motortillverkaren. Ta t.ex. Triump rocket. 2300cc men inte har den 230 Hk. En R1:a har 1000cc men effekten är ca 180Hk. Var hittar du logiken???

ja det funkade bättre för men nu kan man väll krama ur hojen så mycket mer än då men det har stämt på alla mina hojar 350cc=35 hk 650cc=60hk 900cc= 100hk men om man kunde göra det då så borde det i alla fall vara minimum i dag....
men då är den srypt till det för du menar väll inte att en 200cc med 16 hk går sämmre än min 125:a med 12 hästar med mindre vrid? "Var hittar du logiken???"
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Stirra inte enbart på effekten. Många faktorer som avgör. Vikt, utväxling, antal växlar m.m. Vikteffekten är ganska lika på Lifan 200 och CBR 125. CBR:n har 6 växlar mot 5 på Lifan.
Och som sagt. Hur mycket effekt en motor har avgörs inte av volymen. Det avgörs av vad tillverkaren vill uppnå.
(Extremfall: Har en traktor med bensinmotor på 2400cc, den har 24Hk.)
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Stirra inte enbart på effekten. Många faktorer som avgör. Vikt, utväxling, antal växlar m.m. Vikteffekten är ganska lika på Lifan 200 och CBR 125. CBR:n har 6 växlar mot 5 på Lifan.
Och som sagt. Hur mycket effekt en motor har avgörs inte av volymen. Det avgörs av vad tillverkaren vill uppnå.
(Extremfall: Har en traktor med bensinmotor på 2400cc, den har 24Hk.)

Men jag tycker fortfarande att 16 hk är för lite för en 200cc och jag har inte enbart kollat på efekte men efekten är ju bland det viktigaste eller hur, sen om cbr:en har en extra växel eller inte spelar ingen roll för vad jag har fattat det så orkar cbr:en inte änns acsa på 6:an. ja och vad gällande traktorer så får man räkna av två nollor :tungan
Räcker det med en 28 mm förgasare på en 200cc?
 
Last edited:

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
@apa123
Du undrade vad vi har emot lifan?
Tja kan väll börja med att den ska föreställa en "sport"hoj, varför har den isåfall kick?!
Lika stor framskiva som på min gamla DT
Trumbroms bak :gnissla
Luftkyld
200cc och 16hk :lol

Uteseendet är väll inte så inbjudande
Min kompis hade som sagt en lifan dock den första "sport" genrationen, FYFAN vilket skräp. Du säger att dom är välbyggda och stabila vart du får det ifrån förstår jag verkligen inte. Har du alldrig sett eller kört en annan MC ( av ett seriöst märke) nångång?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top