Lifan strypning

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Hej jag har en lifan 501 sport -05 som jag vill få lite mera fart på så min fråga är nu: om/var sitter strypningarna. jag har kapat avgasröret och i mitten av röret sitter ett rör inuti det vanliga som är smalare (24mm) kan det vara en strypning eller kan man inte strypa 4 taktare i avgasröret??
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ja vad jag har förståt så är avgassystemet strypt eller iaf för litet... det dåliga är att det inte går å köpa efektsystem till dom men svetsa ihop själv eller köp ett till en annan 4-taktare och fixa så det passar. men for godsake, gör dig av med de dubbla ljuddämparna! finns bara en cylle, det ger praktiskt taget ingen efektskilnad stortsätt och påminner om moppestyle... :arsele Fast smaken är ju olika...
sen är de nog inget som är strypt men ja tror inte det sitter så stor fögasare utan om du vill ha mer efekt så bytt upp någon/några storlekar :tummenupp

Men som vi alla vet också om 4-taktar 125, så är det bästa sättet att få mer fart är att låta bli att äta stor frukost :D
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Ja vad jag har förståt så är avgassystemet strypt eller iaf för litet... det dåliga är att det inte går å köpa efektsystem till dom men svetsa ihop själv eller köp ett till en annan 4-taktare och fixa så det passar. men for godsake, gör dig av med de dubbla ljuddämparna! finns bara en cylle, det ger praktiskt taget ingen efektskilnad stortsätt och påminner om moppestyle... :arsele Fast smaken är ju olika...
sen är de nog inget som är strypt men ja tror inte det sitter så stor fögasare utan om du vill ha mer efekt så bytt upp någon/några storlekar :tummenupp

Men som vi alla vet också om 4-taktar 125, så är det bästa sättet att få mer fart är att låta bli att äta stor frukost :D

ja förgasaren är på 21 mm medans insugsröret är på 30 skulle man inte få ut mera effekt med en 30 mm förgasare????? Sen med ljudemperiet så undrar jag om det är två avgas ventiler? i med att det är 2 avgasportar.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
ja förgasaren är på 21 mm medans insugsröret är på 30 skulle man inte få ut mera effekt med en 30 mm förgasare????? Sen med ljudemperiet så undrar jag om det är två avgas ventiler? i med att det är 2 avgasportar.

jo en 30mm skulle nog göra en del skilnad!:tummenupp 21 är litet för 125a. fast jag tror att 26-28mm skulle räcka. körde med 20 på mt med 70cc och de var nästan litet, fast det var ju en 2 takt i för sig. sen med där sista fattar ja inte vad du menar men det är väl bara ett rör som går till cyllen och sen delar den sig längre ner till att gå till 2 dämpare? eller har jag fel? :confused:
 

wasaki

IDIOT!
Gick med
8 May 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha
jo en 30mm skulle nog göra en del skilnad!:tummenupp 21 är litet för 125a. fast jag tror att 26-28mm skulle räcka. körde med 20 på mt med 70cc och de var nästan litet, fast det var ju en 2 takt i för sig. :confused:

Hehe jag hade 24 på min dt50.. den gick perfekt :yoparty
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
jo en 30mm skulle nog göra en del skilnad!:tummenupp 21 är litet för 125a. fast jag tror att 26-28mm skulle räcka. körde med 20 på mt med 70cc och de var nästan litet, fast det var ju en 2 takt i för sig. sen med där sista fattar ja inte vad du menar men det är väl bara ett rör som går till cyllen och sen delar den sig längre ner till att gå till 2 dämpare? eller har jag fel? :confused:

Ja det är två portar i toppen så avgasrören delar alldrig på sig, de går bara två rör från toppen. Är det vanligt på 125 or??? och är det i sådana fall dubbla avgas ventiler??
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Fyrtakts 125:eek:r är inte strypta. Dom har inte mer effekt. Lifan 200cc som säljs i USA har 16Hk.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
typ 130 enligt mätaren...

Håller nog med.. mätarn vissar nog 10-20 km/h mer än vad den gör totalt.. cdi strypning tror jag nog inte... men du kan ju alltid gå in på 24moto och köpa trim cdi til fiddymotorer. de ska funka till till lifans fiddys, men de borde ju tekniskt sätt funka till den me... men frågan är om den som sitter på är bättre. tycker det är värt och prova :tummenupp
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Fyrtakts 125:eek:r är inte strypta. Dom har inte mer effekt. Lifan 200cc som säljs i USA har 16Hk.

ja de motorerna passar i dena ramen funderar på att köpa en sådan och slänga på men frågan är hur stor skilnaden blir på de där 75 cc?? Har hittat dem på en sida i sverige för 3300 kr
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top