Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

bensinuppror

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Ort
stockholm
Hoj
ja
Som ni kan läsa här http://www.hojnyheter.se/?p=1690 har britterna tagit sig modet att visa sitt missnöje mot dagens bensinpris som i de flesta europeiska länder till mycket stor del består av skatt.

Bensinskatteupproret.se med snart 2 miljoner namn på sin protestlista verkar politiker blunda för. Är det kanske dags för oss svenskar att göra något liknande som i Storbritannien?

Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större.

Essingeleden är som många vet ytterst sårbar och lamslår hela Stockholmstrafiken om den blockeras, lastbilsolyckan någon månad sedan kanske ni minns. Jag uppskattar att det skulle behövas 150-200 motorcyklar för att på ett vettigt vis blockera essingeleden utan att ge polisen möjlighet att ingripa, om de inte själva vill blockera essingeleden.

Den 16e juni kommer eventuellt fler än vanligt ta motorcykeln till jobbet då SMC uppmanat alla svenska MC-förare att ta MC till jobbet denna dag. Det vore därför ett lämpligt datum för att genomföra en protest.

Det är dock givetvis ett mycket stort ansvar att blockera Stockholms pulsåder en kortare tid i rusningstrafik då ambulanser och liknande kan bli försenade. En blockad är sannolikt inte heller uppskattad av övriga trafikanter då ingen gillar köer.
Detta måste beaktas.

Finns det endå ett intresse hos MC-folk från Stockholm att agera och visa sitt missnöje på annat vis än att svära vid pumpen hoppas jag en diskussion sätts igång och att det mynnar ut i en protest som får politiker att förstå vårt missnöje.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Gick ju ut för inte länge sedan att man skulle blockera bensinstationerna så man inte kunde tanka. Jag såg inte en enda bil som blockera. Funkar helt enkelt inte i Sverige. De flesta är för fega.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Varför? Om skattepengarna behövs är det väl bättre att dom tas nånstans där man själv kan påverka sin egen plånbok än att dom tas direkt på lönen? För du är väl inte så godtrogen att du tror dom tar ut så mycket skatt för nöjjes skull?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Haqde jag bott i stockholm hade jag varit med. Jag tycker att det är ett förbannat bra sätt att visa sitt missnöje.

För tydligen så tror ju inte politikerna att vi tycker det är för dyrt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men vad är det här för j-v kommunistdravel? Blockera vägar och leka tonåring... phff

"Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större."

Varför ska jag bry mig för ett par nissar som inte har vett att bo nära jobbet eller där det finns utbyggd kommunaltrafik? Min bensinförbrukning är mest nöjeskörning så jag skiter fullkommligt i vad det kostar.

;)
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Men vad är det här för j-v kommunistdravel? Blockera vägar och leka tonåring... phff

"Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större."

Varför ska jag bry mig för ett par nissar som inte har vett att bo nära jobbet eller där det finns utbyggd kommunaltrafik? Min bensinförbrukning är mest nöjeskörning så jag skiter fullkommligt i vad det kostar.

;)


Såna som du borde försöka sätta sig in i andras situation. En del människor är väldigt beroende av bil.
"inte har vett att bo nära jobbet"- hoppas du skämtar?!

/Anders
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Såna som du borde försöka sätta sig in i andras situation. En del människor är väldigt beroende av bil.
"inte har vett att bo nära jobbet"- hoppas du skämtar?!

/Anders

En del människor borde försöka göra någonting åt sin situation, tycker du inte?
Och att gnälla tror jag inte är det bästa sättet att lösa deras problem.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Snälla, vett att bo nära jobbet du har då en skev syn av verkligheten.
Det är sant låt oss bara bli knullade upp o ner bara för att politiker med sina löner anser att dom kan betala utan att tänka efter, tänk på tex ensamstående föräldrar osv. Men de e sant dom rår ju för det varför separera. Flytta närmare jobbet och separera inte så går det eller:confused:
Lite kurage i detta landet hade inte skadat, kolla bara tex. frankrike vad som hände där. :tummenupp


Men vad är det här för j-v kommunistdravel? Blockera vägar och leka tonåring... phff

"Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större."

Varför ska jag bry mig för ett par nissar som inte har vett att bo nära jobbet eller där det finns utbyggd kommunaltrafik? Min bensinförbrukning är mest nöjeskörning så jag skiter fullkommligt i vad det kostar.

;)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Snälla, vett att bo nära jobbet du har då en skev syn av verkligheten.
Det är sant låt oss bara bli knullade upp o ner bara för att politiker med sina löner anser att dom kan betala utan att tänka efter, tänk på tex ensamstående föräldrar osv. Men de e sant dom rår ju för det varför separera. Flytta närmare jobbet och separera inte så går det eller:confused:
Lite kurage i detta landet hade inte skadat, kolla bara tex. frankrike vad som hände där. :tummenupp

Sen när är Frankrike ett föregångsland? Menar du kanske de feta upploppen runt hela Paris när alla fattiga invandrare bränner bilar, slåss med poliser osv bara för att döda tristessen och visa sitt missnöje?
Och att en ensamstående förälder håller på att gå under ekonomiskt kan man inte skylla på bensinpriset, det ska finnas skyddsnät i samhället för dom.
Jag ser verkligen inte skillnaden på en olaglig demonstration av skitungar med tovigt hår som kallar sig reclaim the streets eller några bittra medelinkomsttagare.
Ska ni demonstrera så kontakta polisen, länsstyrelsen eller vem det nu är som godkänner sånt och ge fan i att proppa igen vägar.
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Men vad är det här för j-v kommunistdravel? Blockera vägar och leka tonåring... phff

"Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större."

Varför ska jag bry mig för ett par nissar som inte har vett att bo nära jobbet eller där det finns utbyggd kommunaltrafik? Min bensinförbrukning är mest nöjeskörning så jag skiter fullkommligt i vad det kostar.

;)


Bland det dummaste jag hört ngn säga.. du låter som ett moppefucko!
Du vet själv att det inte har med vett att göra. Men tycker du att alla människor i hela Sverige ska flytta till samma stad...

IQ Fiskmås
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
En del människor borde försöka göra någonting åt sin situation, tycker du inte?
Och att gnälla tror jag inte är det bästa sättet att lösa deras problem.

Typiskt svar från en äkta Stockholmjävel som tror att han bor i universums mitt och skapelsens krona...
:skrattaåt :machinegu :arsele
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om du öppnar korpgluggarna och testar att läsa vad jag har skrivit kanske du förstår. Jag tycker inte att "Men tycker du att alla människor i hela Sverige ska flytta till samma stad" utan att man inte ska vara helt beroende av några kronor till eller från på bensinpriset. Eller har folk så jävla kass planering? Hur fattiga är ni stackars landsortsbor egentligen? Ni låter som ett gäng samer som gnäller över att bidragen till den sjukt olönsamma renskötseln inte är tillräckligt höga.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Snälla, vett att bo nära jobbet du har då en skev syn av verkligheten.
Det är sant låt oss bara bli knullade upp o ner bara för att politiker med sina löner anser att dom kan betala utan att tänka efter, tänk på tex ensamstående föräldrar osv. Men de e sant dom rår ju för det varför separera. Flytta närmare jobbet och separera inte så går det eller:confused:
Lite kurage i detta landet hade inte skadat, kolla bara tex. frankrike vad som hände där. :tummenupp
Har man inte råd att ta bilen till jobbet så får man väl ta bussen. Eller flytta närmare jobbet. Eller skaffa ett jobb närmare bostaden. Eller skaffa ett jobb som ger lön nog för att betala bilen till jobbet. Eller så är lösningen helt enkelt att man klipper sig och skaffar sig ett jobb. Fast ni tror kanske att nätjidder om att blockeera Essingen är en lösning på något problem för någon? :)

Jag ställer inte upp, för det skulle kosta för mycket i bensinpengar att köra upp. Däremot så stödjer jag initiativet. Allt som kan irritera bokstavsbarnen måste vara bra på något sätt.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Om ett antal motorcyklar blockerar essingeleden, vad är det troligaste:
1. Bilister / politiker hatar motorcyklar ännu mer
2. Bensinpriset sänks

Som polaren sa:
"De som har råd ska kunna köra bil och då ska det fan inte vara någon kö"

/Fredde
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Har man inte råd att ta bilen till jobbet så får man väl ta bussen. Eller flytta närmare jobbet. Eller skaffa ett jobb närmare bostaden. Eller skaffa ett jobb som ger lön nog för att betala bilen till jobbet. Eller så är lösningen helt enkelt att man klipper sig och skaffar sig ett jobb. Fast ni tror kanske att nätjidder om att blockeera Essingen är en lösning på något problem för någon? :)

.

Jag förstår vad du menar. Grejjen är juh att busspriserna här i närheten har stigit. Och det är knappt lönsamt att åka buss. Om det ens går ngn buss?

Det är också en sak folk måste förstå. Det är inte samma kollektivtrafik här som det är i städerna eller söderut överhuvudtaget. När jag gick i skolan hade jag klasskamrater som fick sluta tidigare varje dag tex, för bussen gick hem en till deras ort 1-2 gånger om dagen. Sen är det faktiskt så att allting annat är mycket dyrare nu, det kanske inte går runt ekonomiskt om man nu måste flytta närmre jobbet för att få ner bensinkostnaderna. Beror lite på vart man jobbar med. Och jag bor ändå någorlunda centralt. Finns juh betydligt värre alternativ norröver. Som har det mycket värre.

En sak har jag iaf märkt senaste året. I stort sett har allting blivit dyrare, förutom lönen som arbetsgivaren måste betala ut. Hade det varit jämn balans mellan löneökning och prishöjningar så hade jag inte haft några problem med det. Däremot kan jag hålla med om att spärra av vägen med enbart motorcyklister kanske är fel sätt att gå tillväga
 

lill-snorren

frölunda 4-ever
Gick med
18 Apr 2008
Ort
värmlands kungarike
Hoj
aprilia sxv 550-07 suzuki jr50(dotterns)
nej så ni tycker att det är ok att snart betala 27kr /liter ja det är ju normalt !!!!!!!!!! när 13kr är skatt inget imot skatt men men betala ni själv tänker jag inte skaffa ettt jobb där jag inte kommer att få fri bil och fri diesel godtar inte det när redeersättningen är fjuttiga 18.50kr/mil
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
nej så ni tycker att det är ok att snart betala 27kr /liter ja det är ju normalt

Ja för mig är det helt okej, jag tycker redan det är så dyrt med bil så jag har ingen och får således välja andra alternativ att ta mig till jobbet som jag har 1-2 mil till.

Ni som tankar mycker drar in härligt med pengar till statskassan. :)

/Fredde
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
nej så ni tycker att det är ok att snart betala 27kr /liter ja det är ju normalt !!!!!!!!!! när 13kr är skatt inget imot skatt men men betala ni själv tänker jag inte skaffa ettt jobb där jag inte kommer att få fri bil och fri diesel godtar inte det när redeersättningen är fjuttiga 18.50kr/mil
27 kr/l? :skrämd När händer detta? Berätta fort så jag hinner fylla på jeepdunken innan det är för sent.

Du har övertygat mig. Jag sluter upp i aktionen. Du och jag kan köra den sista biten tillsammans. Vilken väg tar du, var skall vi träffas?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag vet vad folks problem är. Många tror att det är en rättighet att få bo var de vill och jobba var de vill. Det är det inte.
När de märker i plånboken att det inte funkar så istället för att få en klarsyn på problemet så är det lättare att gnälla på något.
Som bensinskatten, bussarna som går långsamt, fel tid eller något annat.
Och ni säger att jag har "IQ-fiskmås"?


nej så ni tycker att det är ok att snart betala 27kr /liter ja det är ju normalt !!!!!!!!!! när 13kr är skatt inget imot skatt men men betala ni själv tänker jag inte skaffa ettt jobb där jag inte kommer att få fri bil och fri diesel godtar inte det när redeersättningen är fjuttiga 18.50kr/mil
Gick du i någon form av skola tidigare?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top