Ansöka om att bli undantagen från lagen om hjälm när man kör.

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hallå.
Går ju ansöka om att bli undantagen från kravet om hjälm när man kör, räcker med ett litet brev till vägverket om detta men undrar, är det nån härinne som försökt ?
Och hur gick det ?

Mvh Von Anka
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Vad jag har hört så måste man kunna visa upp läkarintyg på varför man inte kan bära hjälm, klaustrofobi eller dyligt:va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Går att ansöka om bla. medicinska skäl finns.

Men,varför?

Finns det så lite där inne att det inte är värt att skydda?
Klart,har man tanken så.....

Henrik
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det har varit en del skriverier om detta i dagspressen med anlednig av att en av våra märkesklubbar, antingen HA eller Bandidos hade förvånansvärt många dispenser inom klubben. Tror att dom hade någon läkare på avlöningslistan som gav ut många sjukskrivningar och skrev intyg om att dom hade någon form av mjäll-syndrom som förvärrades av hjälm.

Om jag kommer ihåg turerna kring detta rätt så krävs det ett läkarintyg om du ska få dispensen beviljad. Att hitta en läkare som tycker att dom vill skriva på ett intyg om att deras patient inte borde ha hjälm är nog svårt. Bara skicka in en ansökan utan intyg är nog lönlöst, men vill du testa så...

Sedan kommer väl tråden snart bli full av kommentarer om att det är puckat att köra utan hjälm, men det är en annan fråga än den du ställde.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Vad jag har hört så måste man kunna visa upp läkarintyg på varför man inte kan bära hjälm
Behövs inget intyg men det ökar ens chanser.

Att hitta en läkare som tycker att dom vill skriva på ett intyg om att deras patient inte borde ha hjälm är nog svårt.
Tvärtom, intyget gäller inte att man inte kan ha hjälm utan det säger bara att jag har psoriasis och var inga problem alls att få.


Grejen är att jag har psoriasis i hårbotten, vissa dagar är det som ett enda stort sår som då och ibland blöder, att då svettas i en dåligt ventilerad hjälm kan va rätt smärtsamt.
Att medicinera bort detta är inget alternativ då dom mediciner som finns är mer eller mindre verkningslösa.
Så ansökan handlar i grunden inte om att köra utan hjälm utan att ha möjligheten att välja en hjälm som passar mej och mina behov.
Pga vissa problem så kör jag för stunden moped så det är inte tal om några högre hastigheter så en bättre välventilerad cykelhjälm skulle kunna funka.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Behövs inget intyg men det ökar ens chanser.


Tvärtom, intyget gäller inte att man inte kan ha hjälm utan det säger bara att jag har psoriasis och var inga problem alls att få.


Grejen är att jag har psoriasis i hårbotten, vissa dagar är det som ett enda stort sår som då och ibland blöder, att då svettas i en dåligt ventilerad hjälm kan va rätt smärtsamt.
Att medicinera bort detta är inget alternativ då dom mediciner som finns är mer eller mindre verkningslösa.
Så ansökan handlar i grunden inte om att köra utan hjälm utan att ha möjligheten att välja en hjälm som passar mej och mina behov.
Pga vissa problem så kör jag för stunden moped så det är inte tal om några högre hastigheter så en bättre välventilerad cykelhjälm skulle kunna funka.

Förklarade ju det mesta men förändrar inte det faktum att klappar du dig i backen så är din psoriasis kanske det minsta problemet du har.
Får jag föreslå bil,mopedbil eller BMW c1 istället?

Henrik
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Behövs inget intyg men det ökar ens chanser.


Tvärtom, intyget gäller inte att man inte kan ha hjälm utan det säger bara att jag har psoriasis och var inga problem alls att få.


Grejen är att jag har psoriasis i hårbotten, vissa dagar är det som ett enda stort sår som då och ibland blöder, att då svettas i en dåligt ventilerad hjälm kan va rätt smärtsamt.
Att medicinera bort detta är inget alternativ då dom mediciner som finns är mer eller mindre verkningslösa.
Så ansökan handlar i grunden inte om att köra utan hjälm utan att ha möjligheten att välja en hjälm som passar mej och mina behov.
Pga vissa problem så kör jag för stunden moped så det är inte tal om några högre hastigheter så en bättre välventilerad cykelhjälm skulle kunna funka.

Folk kör ju runt med cykelhjälm o sånadär skateboardhjälmar på moppe överallt så de funkar säkert bra ändå...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alternativet kan ju vara,undantaget skyddseffekten som ändå inte finns utan hjälm,att riva ur inredningen i en vanlig hjälm och skära till en cykelhjälm så den passar i skalet.

Borde bli ventilerat så det räcker och ser bra ut när herr blå tittar på dig.

Henrik
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Har du sådana stora problem som du beskriver torde det inte vara något problem att få igenom ett sådant undantag.

Du lär börja med att kolla med länsstyrelsen hur du skall gå tillväga.
 

Dark_Messenger

Guest
Endast vid ett tillflle tror jag att jag sett nån i Sverige utan hjälm. Man lär ju helt klart dra blickar till sig. Snutten kommer vara på dig som ett klister så se till att hojen är laglig osv osv. :)
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Hjälm är ju bara för intelligenta människor.
Hoppas du inte drabbas av det.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Snutten kommer vara på dig som ett klister så se till att hojen är laglig osv osv. :)
Inget problem, följer dom lagar och regler som finns.
Lampor funkar, bromsarna tar, ljuddämpare är monterad och kör rätt lugnt och sansat.

Förklarade ju det mesta men förändrar inte det faktum att klappar du dig i backen så är din psoriasis kanske det minsta problemet du har.
Jo medveten om det så är öppen för dom olika alternativen som kan finnas.

Får jag föreslå bil,mopedbil eller BMW c1 istället?
Och där kommer det stora problemet in, sjukvården och försäkringskassan har bestämt att jag skall leva som sjukpensionär istället för att ge mej den vård jag behöver för att kunna börja arbeta igen så ekonomin är starkt begränsad för stunden men hoppas det blir ändring på det.
 
Last edited:

fjune

Guest
men varför vill du inte ha den på skallen



edit,läste bättre andra gången.. låter jobbigt det där :confused:
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Kan du inte ha hjälm, bör du inte skaffa hoj tyvär. förutom att det är otroligt korkat att köra utan, så går det inte att köra fortare än max 100
Fartvinden gör jävligt ont, det sliter i håret och tom. Ögonbrynen gör ont. Konstigt nog gör det ondare att köra utan hjälm än med en öppen
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kan du inte ha hjälm, bör du inte skaffa hoj tyvär. förutom att det är otroligt korkat att köra utan, så går det inte att köra fortare än max 100
Fartvinden gör jävligt ont, det sliter i håret och tom. Ögonbrynen gör ont. Konstigt nog gör det ondare att köra utan hjälm än med en öppen

Finns ansiktsmasker. :tummenupp

Man ska inte nöja sig med att andra förklarat att man är invalid eller har ditten eller datten felet och därmed inte kan göra ditt eller datt. Hade alla tänkt så have vi fortfarande suttit i grottor med bjönskinssfällar över axlarna.
Man ska inte låta sig tryckas ner, det finns gott om exempel på hur människor rest sig från diverse olyckor och gått vidare i livet. Trotts att "experter" och "förståsigpåare" har sagt till dem att sitta ner och vänta på döden (jaja, de har använt andra sockrade ord, men det är ungefär innebörden).

Inte för att jag förordar att man ska köra utan hjälm. Jag är ju en skyddsutrustningsnazze... :lol


Till von Ankan.
Lycka till, och jag hoppas du kan fixa någon sorts skydd för huvudet.
:hej
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Får jag föreslå bil,mopedbil eller BMW c1 istället?

Köp en c1:a:tummenupp

Köpte en förra veckan och är grymt nöjd. Den har stårtbåge och är krocktestad med bra resultat i 50 km/h. I alla länder utom UK och Sverige får man köra den utan hjälm, men här räcker det med cykelhjälm eller dylikt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top