skulle behöva lite hjälp.

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Finland
Hoj
crm 180cc *SÅLD*,fude 150cc,samurai 150cc,AF1 futura sportpro
hoppas ni står ut me lite dumma frågor.e lite ny med de här me motorcyklar så all hjäp uppskattas.
håller just nu på me börja att byta lameller på min honda crm-94,å stöter genast på problem.de första ja upptäckte va att verkstadshandboken som ja har inte går att använda till min hoj.står honda nsr 125 86-93 på den alltså inte samma fakta som på crm.VAR KÖPER MAN verkstadshandbok? ja läste i den boken att man skulle tömma ut kylvätskan när man skulle ta lös kopplingen,e de nödvändigt?å var tömmer man ut den isåfall,vattenpumpen?
-när ja skulle ta bort "växelpinnen" så glömde ja att markera på vilken plats den hade varit,finns de nåt sätt att veta vilket ställe den ska va på? å så undrar ja ännu lite allmänt om man alltid ska byta packningar å brickor(t.ex. skamfilad bricka till oljetömningsskurven) när man skruvar? ja menar de ju svårt att få tag på delar.
tackar för svar!
URSÄKTA OM DE OTYDLIGT,SUMMERAR FRÅGORNA:
1.var köper man verkstadshandbok till honda crm?
2.måste man tömma ut kylarvattnet när man ska byta lameller?
3.spelar det nån roll i vilket läge man har växelpetaren i?
4. ska man alltid byta packningar å brickor när man skruvar.t.ex. en skamfilad bricka till oljetömningsskurven.e de bara å lägga ny eller att prova köra me den gammla?+ en fråga till:
5.hur vet man att man inte spänner åt bultarna för hårt om man inte har någon momentnyckel?
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
1. Kolla en Honda ÅF

2. Kylarvattnet tömmer du lämpligast ut genom att lossa den lägst placerade kylarlangen alt. vid en skruv under pumpen. Men du bör ej tömma den för att ta lös kopplingskåpan.

3. Växelpetaren kan du sätta i vilket läge som helst, förslagsvis det som känns bäst för dig.

4. Papperspackningar bör du byta varje gång. Brickor kan du vid behov byta, sätt dit en passande kopparbricka om du inte hittar något bättre.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hoppas ni står ut med lite dumma frågor. Är lite ny med motorcyklar så all hjäp uppskattas.

Håller just nu på med börja att byta lameller på min honda crm-94, och stöter genast på problem.
De första ja upptäckte va att verkstadshandboken som ja har inte går att använda till min hoj, står honda nsr 125 86-93 på den alltså inte samma fakta som på crm.

VAR KÖPER MAN verkstadshandbok? Jag läste i boken att man skulle tömma ut kylvätskan när man skulle ta lös kopplingen, är det nödvändigt?
Var tömmer man ut den isåfall,vattenpumpen?

När ja skulle ta bort "växelpinnen" så glömde ja att markera på vilken plats den hade varit, finns de nåt sätt att veta vilket ställe den ska va på?

Och så undrar ja ännu lite allmänt om man alltid ska byta packningar å brickor (t.ex. skamfilad bricka till oljetömningsskurven) när man skruvar? Ja menar de ju svårt att få tag på delar.

Tackar för svar!

Rätta din text något så andra fattar, själv sluta jag läsa efter 3 raden...
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica] 1.var köper man verkstadshandbok till honda crm?
Det finns typ inte. jag har jagat utan att hitta. men din borde funka...

2.måste man tömma ut kylarvattnet när man ska byta lameller?
Ja. efterssom du måste plocka bort kopplingskåpan som pumpen sitter fast i. lr a, du kan väl haden hängandes på nåt sätt men jag hade tömt. inte spec jobbigt.

tänk på att öppna locket på kylaren när du ska tömma.


3.spelar det nån roll i vilket läge man har växelpetaren i?
Nej. varför ska du plocka bort den?:va

4. ska man alltid byta packningar å brickor när man skruvar.t.ex. en skamfilad bricka till oljetömningsskurven.e de bara å lägga ny eller att prova köra me den gammla?+ en fråga till:
jag har inte bytt packningen bakom min kopplingskåpa nån gång och jag har öppnat där ett antal gånger. men man bör väl byta egentligen...

5.hur vet man att man inte spänner åt bultarna för hårt om man inte har någon momentnyckel?
[/FONT]de vet man inte. man får gå på kännsla vettu;)[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]
[/FONT]
 

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Finland
Hoj
crm 180cc *SÅLD*,fude 150cc,samurai 150cc,AF1 futura sportpro
TACKAR FÖR SVAREN! måste skruva lös växelpetaren då ja skulle tömma ut oljan,fick ju inte ut "oljetömningsbulten annars".angående den där handboken,de står honda ns 86-93 124cc på den.så ja tyckte att den borde passa,men när ja tittar på motorbilderna märker ja att kylsystemet,vattenpumpen å kopplingskåpan inte ser lika ut som på min crm. min ser ut ungefär så här(ej min):http://www.skytribe.co.za/BUILDetc/2 test.jpg
å bokens så:http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Moparboy440&cat=51482&image=361126
 
Last edited:

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Finland
Hoj
crm 180cc *SÅLD*,fude 150cc,samurai 150cc,AF1 futura sportpro
efter ett par timmars googlande och downloadande hittade ja till min stora förtjusning en reparationshandbok för crm.
glädjen släcktes dock direkt ja skulle börja läsa den.
Allt står på franska :( !!. om de e nån som kan franska å har lust å översätta en bok så pm:a mig ;).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top