1098J by SpoonValley Racing

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Nu har jag ju tagit mig an "Brink_R1's" R1'a så Ducatin kommer ligga lite "nere" tills hans hoj är klar. Men den som väntar på något gott..........

Har ju inte avslöjat esset i ärmen ännu...........:tummenupp

/J


kompressor till den oxå?!

imponerande bygge som vanligt!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Uppdatering! ! ! ! ! !

Lite händer det i SpoonValley..........trots alla andra hojar man förbarmar sig över, race team osv osv...

Spridarhållare, remskivor mellan kompresor och mellan axel, bränsle "hattar" till spridare och en lagerhållare är på eloxering så dom kommer det bilder på när dom är klara.

Plenumet är nästan klart, ska bara placera den special gjorda dumpen som jag själv designat. Problemet med att hitta en dump som passar till en kompressor applikation är att den måste vara stor, dvs i arean på kolven, och då är allt som jag stött på är gjort för bilar = mega stora grejor.......inte snyggt på en hoj.

Nu kanske drivningen till kompressorn blir mera lätt att förstå, spindeln(i alu) sitter på drevet till främre cylinders kamrem och ska bli lagrad på utsidan för att kunna stå emot brytkrafter. Remskivan är gjord i Titan Gr5 pga smala "ekrar" och att hållfastheten blir lite ansträngd eftersom jag växlar 1:2 till mellanaxeln.

När grejorna kommer tillbaka från elox så kommer sista tillverkningen ske av mellanaxel och den stödlagerplatta som ska sitta utanför titan-remskivan och de andra axlarna nere vid motorn. Snart mullrar det i SpoonValley......

/J
 

Bifogat

  • 46.JPG
    46.JPG
    103.3 KB · Visningar: 188
  • 61.JPG
    61.JPG
    142.7 KB · Visningar: 181
  • 56.JPG
    56.JPG
    112.4 KB · Visningar: 137
  • 55.JPG
    55.JPG
    134.6 KB · Visningar: 155
  • 49.JPG
    49.JPG
    192.3 KB · Visningar: 311
  • 47.JPG
    47.JPG
    136.8 KB · Visningar: 207

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snyggt som fan som alltid :tummenupp Hur blev plenumet?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Snyggt som fan som alltid :tummenupp Hur blev plenumet?

Plenumet blev ok men jag skulle valt annat material för svetsarens skull. Kändes inte roligt att hämta det, han kände nog på sig att det inte var 100. Detta är mitt fel och inte hans, skulle valt annat alu som passar bättre för svetsning. Kommer prata med honom INNAN jag beställer och tillverkar något som han ska svetsa.....

/J
 

Bifogat

  • 36.JPG
    36.JPG
    142.1 KB · Visningar: 498

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vem är det som bearbetar delarna ?
Allt är rent snyggt o prydligt , en fröjd för ögat.

En Bosch plastdump kanske kan vara något, smidiga och speciellt lätta.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Vem är det som bearbetar delarna ?
Allt är rent snyggt o prydligt , en fröjd för ögat.

En Bosch plastdump kanske kan vara något, smidiga och speciellt lätta.

Dumpen (liksom de flesta delarna) tillverkar /J själv. Remskivan är tillverkad på annat håll.

/R
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vem är det som bearbetar delarna ?
Allt är rent snyggt o prydligt , en fröjd för ögat.

En Bosch plastdump kanske kan vara något, smidiga och speciellt lätta.

Plastdumpen från Bosch funkar inte bra, har den på Aprilian och den är aningen för liten i den konfigurationen. Ducatin kommer kräva lite mer luft och då kommer den dumpen inte klara det. Sedan tycker inte jag att den är speciellt snygg, den ska ju passa resten av grejorna som tillverkas i "billet" aluminium eller Titan gr5. Nipplarna till vacuumet från topparna till dumpen är i rostfritt iofs men svarvade av mig i ett stycke.

/J
 

Bifogat

  • 42.JPG
    42.JPG
    95.7 KB · Visningar: 152
  • 50.JPG
    50.JPG
    134.7 KB · Visningar: 129
  • 51.JPG
    51.JPG
    129.3 KB · Visningar: 127
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Plastdumpen från Bosch funkar inte bra, har den på Aprilian och den är aningen för liten i den konfigurationen. Ducatin kommer kräva lite mer luft och då kommer den dumpen inte klara det. Sedan tycker inte jag att den är speciellt snygg, den ska ju passa resten av grejorna som tillverkas i "billet" aluminium aller Titan gr5. Nipplarna till vacuumet från topparna till dumpen är i rostfritt iofs men svarvade av mig i ett stycke.

/J

det är bara att ställa sig i hyllningskören. skit snyggt!

Jag blir väldigt inspirerad av den där dumpen, vad är det för kolv dia?
och hur hård är fjädern till kolven?
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Plenumet blev ok men jag skulle valt annat material för svetsarens skull. Kändes inte roligt att hämta det, han kände nog på sig att det inte var 100. Detta är mitt fel och inte hans, skulle valt annat alu som passar bättre för svetsning. Kommer prata med honom INNAN jag beställer och tillverkar något som han ska svetsa.....

/J

Ahaaaa.. Ja, han är väldigt petig med att det ska vara 110% kanonsnyggt och toppklass, men med "fel" material så kan det vara lite svårt. Men det såg ju bra ut ändå :) Nästa kan nog bli ännu snyggare med rätt material. Jag får snart ta och komma och våldgästa dig, måste ändå dit och lämna ett kåpglas till Agustan...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
det är bara att ställa sig i hyllningskören. skit snyggt!

Jag blir väldigt inspirerad av den där dumpen, vad är det för kolv dia?
och hur hård är fjädern till kolven?

Tack!

Diametern är 45mm och den diameter som "syns" in i plenumet är 40mm. Fjäderkraften är inte färdig provad ännu men den kommer inte bli speciellt hög då laddtrycket sköter det mesta av detta.


Ganska, eller hur.........:yoparty

Oooo vad denna kommer att bli kul att se när den är klar..

Tänk dig KÖRA den då...........:D

Grymt sa gisen....

Stil och kvalté som vanligt är denne man snckrar.
Jävars så snyggt. :tummenupp

Tack för dessa snälla ord!

Ahaaaa.. Ja, han är väldigt petig med att det ska vara 110% kanonsnyggt och toppklass, men med "fel" material så kan det vara lite svårt. Men det såg ju bra ut ändå :) Nästa kan nog bli ännu snyggare med rätt material. Jag får snart ta och komma och våldgästa dig, måste ändå dit och lämna ett kåpglas till Agustan...

Bara kom hit, finns ju lite att glo på...he he he..

/J
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tack!

Diametern är 45mm ovh den diameter som syns in i plenumet är 40mm. Fjäderkraften är inte färdig provad ännu men den kommer inte bli speciellt hög då laddtrycket sköter det mesta av detta.



Ganska, eller hur.........:yoparty



Tänk dig KÖRA den då...........:D



Tack för dessa snälla ord!



Bara kom hit, finns ju lite att glo på...he he he..

/J



Liten varning angående allt för liten areadifferans mellan sätesarean och manöverarean ( kolvdiametern )

Problemet som uppkommer är att vid dellast ( ej fullt öppet spjäll) så föreligger tryckfall över spjället

Detta gör att manövertrycket som ju tas på undertrycksidan utav spjället inte blir lika högt som det laddtryck somblir i plenum

Detta ÄR ett STORT problem när man kör stora turbosar på hoj
Dumpen börjar smygläcka och därmed får man inte upp laddtrycket på rätt sätt

Med små snabbspolande agg så är inte problemet lika stort
Jag har ingen erfarenhet utav remdrivna aggregat men det kan vara bra att veta om problematiken


Peter


Ps Jäkligt snyggt bygge föresten:tummenupp :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top