Kilo komp i nsr 89

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
stämmer det att det bara ska vara 7 kilo i kompression i nsren? läste i aprilia af1 tråden att den hade 13 kilo.. så tänkte bara att det var jäkligt lite i nsren.. det borde ju sänka effekten en aning?

så tycker ni att jag borde plana mitt topplock nu när jag är sugen på lite mer effekt?

framförallt kommer jag få mera effekt ?

har tillgång till bra fräs maskiner i skolan (går industri och läser cnc) så inte ni börjar whiiiina om det :D
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tycker 7 låter normalt, det är svårt att få exakt komp med bara en mätare som man kör ner i tändstifts hålet och sedan kör med startorn.

Jag har 9 i min RS.

Dock tror jag inte af1 har 13, du kanske läste om kompretionsratio vilket är en helt annan siffra.

Nu har du ju tillgång till fina maskiner på skolan så varför inte?
Hade jag haft det hade jag redan gjort det.
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
БОБАН;3622296 skrev:
Tycker 7 låter normalt, det är svårt att få exakt komp med bara en mätare som man kör ner i tändstifts hålet och sedan kör med startorn.

Jag har 9 i min RS.

Dock tror jag inte af1 har 13, du kanske läste om kompretionsratio vilket är en helt annan siffra.

Nu har du ju tillgång till fina maskiner på skolan så varför inte?
Hade jag haft det hade jag redan gjort det.

7 kilo är ju vad man har i orginal moppen liksom :p... har en komp mätare här hemma å på en polares ganska trimmade mt5a så fick vi 12 kilo. så jag vettefan..

iallafall hur ska man räkna ut hur mycket man ska fräsa ner topplocket då?.. det borde ju finnas någon formel så man kan räkna ut det :tungan någon som har den på lager? :va

och om det nu går åt helvete så är det ju nästan bara att kassera toppen.. eller köpa lite fler packningar :yoparty aja får söka runt lite å kolla.
KOM MED FÖRSLAG!!!
 

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
7 kilo är ju vad man har i orginal moppen liksom :p... har en komp mätare här hemma å på en polares ganska trimmade mt5a så fick vi 12 kilo. så jag vettefan..

iallafall hur ska man räkna ut hur mycket man ska fräsa ner topplocket då?.. det borde ju finnas någon formel så man kan räkna ut det :tungan någon som har den på lager? :va

och om det nu går åt helvete så är det ju nästan bara att kassera toppen.. eller köpa lite fler packningar :yoparty aja får söka runt lite å kolla.
KOM MED FÖRSLAG!!!

Men du vet att du inte har någon trimmad moppe va ?? hehe
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
Men du vet att du inte har någon trimmad moppe va ?? hehe

haha nej.. men tänkte ändå att det känns lite mesigt med mindre komp än en moppe ^^..

fast allt har ju inte med hur mycket komp hojjen har heller.. men efterssom att nsren är så jäkla högvarvig/ börjar ju dra vid ca 7k varv vilket är lite för mycket? :va så tänkte jag att man borde vinna mer effekt över hela registret om man planar av toppen lite. samtidigt som att man sänker effekt kurvan med några 100 varv så att den börjar dra vid ca 5500 - 6000 varv istället :tungan låter detta vettigt??..
 

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Jag vet av egen erfarenhet att NSRen går mycket mycket bättre med högre komp. Min gick hyffsat jämt med farsans KTM400:yoparty
Vridet ökar fruktansvärt mycket med högre komp.

Mer effekt över hela registret, teoretiskt sett så vill den inte varva lika mycket men det märker man inte av eftersom den ger mer effekt än innan men vid ett lägre varv.

Jag har en trimmtopp som kanske kan vara tillsalu (den som gjorde att den gick jämt med en KTM400).
Jag har för mig att den toppen ökar kompet till ca 12kilo och den har har ett jättebra squishband.
Men man ska veta att NSRen är känd för att skjuta topplockspackningar och högre komp minskar ju inte den risken.
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
Jag vet av egen erfarenhet att NSRen går mycket mycket bättre med högre komp. Min gick hyffsat jämt med farsans KTM400:yoparty
Vridet ökar fruktansvärt mycket med högre komp.

Mer effekt över hela registret, teoretiskt sett så vill den inte varva lika mycket men det märker man inte av eftersom den ger mer effekt än innan men vid ett lägre varv.

Jag har en trimmtopp som kanske kan vara tillsalu (den som gjorde att den gick jämt med en KTM400).
Jag har för mig att den toppen ökar kompet till ca 12kilo och den har har ett jättebra squishband.
Men man ska veta att NSRen är känd för att skjuta topplockspackningar och högre komp minskar ju inte den risken.


nemen sedär :) är jäkligt intresserad av toppen :yoparty dedär med topplocks packning är nemas problemas ^^ det är bara att dra åt som faaaan (topplocket) hehe nej men får väll stå ut med det :gnissla hehe hör av dig via pm om du vill sälja den :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top