Byte av packboxar zx9r -00

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Hej är det någon som har byt packboxarna på en zx 9r års.m 2000? Ska göra det nu i helgen och jag skulle verkligen behöva alla tips jag kan få...:va

Behöver jag några special verktyg, för t.ex. skruvar/muttrar nere i gafflarna? Vilken olja skall jag använda? Hur lång tid tar det att gör hela bytet?
Och om det skulle vara något mer som är bra att tänka på?

Tack på för hand.
 

maxx

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
zx6rr
Har bytt på en -98

Kawasaki har ngt specialverktyg som man sticker ner uppifrån som mothåll till botten-skruven men det går lika bra med en mutterknackare.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tack så mycket då sparar jag lite slantar på de...
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
jag gjorde ett specialrör med 4st öron för mothållet i inner benet av gaffeln.
dom ser du när du rivit gaffeln. annars funkar nog mutterknacken fin fint.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
jag gjorde ett specialrör med 4st öron för mothållet i inner benet av gaffeln.
dom ser du när du rivit gaffeln. annars funkar nog mutterknacken fin fint.

Tack!
Är det någonting som jag måste ha för att få isär gafflarna?
någon som vet hur mycket olja det skall vara i?:va
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Har bytt på en -98

Kawasaki har ngt specialverktyg som man sticker ner uppifrån som mothåll till botten-skruven men det går lika bra med en mutterknackare.


Jag förstår inte detta, kan någon förklara det för mig? Mutterknackare är väl en tryckluftsdriven maskin som däckverkstäder bruka ha för att skruva av o på hjul...? Vad skulle en sådan hjälpa här? Är det att mothåll inte behövs då mutterknackaren gör små snabba slag...?

Har rivit ena gaffelbenet nu men körde fast lite just där mothåll längst ner innuti gaffeln krävs.


Tips råd?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
slår loss skruven i botten ,skruven brukar bara snurra runt om man försöker lossa utan mothåll annars
 

sharky1

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Sumpan
Hoj
GSXR 750 06:a
Jag förstår inte detta, kan någon förklara det för mig? Mutterknackare är väl en tryckluftsdriven maskin som däckverkstäder bruka ha för att skruva av o på hjul...? Vad skulle en sådan hjälpa här? Är det att mothåll inte behövs då mutterknackaren gör små snabba slag...?

Har rivit ena gaffelbenet nu men körde fast lite just där mothåll längst ner innuti gaffeln krävs.


Tips råd?

Första gången jag bytte så tog jag med benet till ett större byggvaruhus och provade om jag fick grepp med ett ihåligt 4-kantstål, hittade ett passande som stack ut nån decimeter och höll fast det med rörtång från ena sidan :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Första gången jag bytte så tog jag med benet till ett större byggvaruhus och provade om jag fick grepp med ett ihåligt 4-kantstål, hittade ett passande som stack ut nån decimeter och höll fast det med rörtång från ena sidan :tummenupp

När jag bytte i somras använde jag ett vanligt fyrkantsrör, 20*20*2 som mothåll, fungerade finfint.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Första gången jag bytte så tog jag med benet till ett större byggvaruhus och provade om jag fick grepp med ett ihåligt 4-kantstål, hittade ett passande som stack ut nån decimeter och höll fast det med rörtång från ena sidan :tummenupp

Aaah tack för tips, hade nästan bestämt mig för att försöka med det, nu bekräfta du att det gick...


När jag bytte i somras använde jag ett vanligt fyrkantsrör, 20*20*2 som mothåll, fungerade finfint.

O där fick jag måtten =) Tackar.
 

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Ort
i garaget
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Jag skall byta packboxar för första gången i mitt liv och vet inte hur man gör... är det någon som har erfarenhet av dett a och skulle vilja ge mig lite tips? kanske finns nån guide att länka till. :D

SEE YOU ON THE ROAD
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Tråden är visst ett bevis att sökfunktionen inte funkar.

Nån som är sugen på att skriva en "sticky".? För det skulle underlätta för många av läsarna på SH, av ett allmänt förekommande underhållsproblem:)

En allmänn uppmaning till mek-folket

själv värdelös på pedagogik....
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
försökte byta på min R1 för 2 veckorsen nu har jag en isärplockad gaffel liggandes för jag köpte en ny istället :) kanske någon som vill köpa min gammla :p
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
försökte byta på min R1 för 2 veckorsen nu har jag en isärplockad gaffel liggandes för jag köpte en ny istället :) kanske någon som vill köpa min gammla :p

Nänu tror jag att en sticky verkligen behövs.

Nått klokt huvud som vill författa?

Eller justera denna nedan, för den är mycket bra förutom meck for dummies när det gäller får isär och hopsättning mm, samt USD mm?

hänvisning till denna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162368
Väldigt bra, men en ytterligare sammanfattande kristallklar beskrivning på detta för alla noviser. Eftersom varje MC-innehavare kommer förr eller senare stöta på detta underhåll.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top