Köra motorcykel Indien-Sverige?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kanske kan det här uppfattas som oseriöst eller rentav dumt men jag försäkrar er att jag är helt seriös, även om planerna på att omsätta denna galna idé än så länge är närapå obefintliga, när jag nu frågar om någon här har erfarenhet av och tips om att köra motorcykel från indien och hem till sverige?:)

det var jag och en kompis som kom på att det vore kul som fan att försöka ta oss till indien, köpa vars en royal enfield samt en massa reservdelar, proviant, vatten, förnödenheter, verktyg och bensin och därefter ge sig av på en euroasisk resa hela vägen hem. ett sånt äventyr det vore!:yoparty

vi har bara diskuterat det en gång och det är som sagt osäkert om det blir av över huvud taget (vi ska ha hem vars en enfield men eventuellt blir det flygimport eller nåt liknande. jag hade dock det vore kul att köra hem skiten själv:D), men jag figurerar som så att om jag lyckas komma upp med en tillräckligt bra plan så kan han inte säga nej:D
därför ber jag nu den samlade kunskapen på sporthoj att hjälpa mig att arbeta fram den perfekta planen!:tummenupp
pengar är inget problem, resurser finns:)

det jag än så länge har kommit fram till är i grova drag det här:

-flyg till indien.
-shoppa på sig allt man ska ha (den perfekta pack-/inköpslistan som ska konstrueras kommer givetvis vara en del i den perfekta planen).
-köra hem! vi ska försöka undvika alla problematiska och osäkra områden så förhoppningsvis kan ni hjälpa mig komma fram till den perfekta rutten:) än så länge har jag tänkt i banorna: indien-norrut genom pakistan-genom afghanistan (eventuellt en kort tur inom kina istället)-vidare upp genom tajikistan och kyrgyztan- norrut in i kazakhstan-västerut genom sagda land-därefter ryssland-vitryssland-polen-tyskland-danmark-sverige. någon som kan ge mer detaljerad info eller komma med synpunkter?:)

givetvis ska det hela dokumenteras på något sätt, hur eller om vi gör något mer av en nöjestripp av det hela vet vi dock inte:)

tack för hjälpen!
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Läste en dokumenterad tripp samma sträcka på vanlig cykel, men nog skulle det vara äventyr nog att åka motordrivet hela vägen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Läste en dokumenterad tripp samma sträcka på vanlig cykel, men nog skulle det vara äventyr nog att åka motordrivet hela vägen.

stod något i Bike eller mc-folket för en tre-fyra år sedan om någon som åkte dit, köpte hojen (Royal Enfield eller vad dom nu heter) och som körde hem. Tankade svart 50öre soppa i öknen i Iran och blev angripen med stenar av bybor i Turkiet(?) etc. Verkade vara ett helt äventyr...
 

badhumourpat

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Bredaryd
Hoj
2014, Street Triple
Låter som en helt underbart galen o härlig idé. Blir lite avis att man själv inte vågar ge sig på sådanna.
JAg har dock en bekant som gjorde en liknande resa fast med bil.
Han har dokumenterat mycket från sin resa. du kan läsa om hans resa på följande länk: http://www.musikmastare.se/default.htm Kanske kan snappa upp ett tipps eller 2.

Hoppas du kan genomföra din plan.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag har ett par vänner som körde bil sträckan Stockholm-Goa-Stockholm.
helt galet äventyr, de var tvungen att gifta sig för att ogifta kvinnor fick ej visum till Iran.

Låter som en helt galen idé som bara måste genomföras.

Lycka till!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var en kille som gjorde en sådan resa för några år sedan.
Hojjen var kronslut när han kom hem..

Möjligen har infrastrukturen blivit bättre.
Det som slet mest, var att stora delar av resan var i stort sett "off-road".

Men naturligtvis är det genomförbart!
Se till att få med ordentligt med verktyg, innerslangar, däck och pålitlig telefon.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag har en bekants bekant som gjorde en sådan tripp för ca tio år sedan, kan försöka få tag på henne och sätta dig i kontakt med henne.
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Länderna du nämner verkar ju ok och köra igenom men höll dig för guds skull borta från pakistan och afghanistan om du vill komma hem överhuvudtaget, pratar av egen erfarenhet...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Köp "Long Way Round" med Ewan McGregor och Charlie Boorman. Borde ge en hel del tips eftersom mycket är i samma områden och under samma förhållanden. Dessutom attans god underhållning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kom ihåg att dricka mycket vatten!

bra tips! :UTtorkad :D

Låter som en helt underbart galen o härlig idé. Blir lite avis att man själv inte vågar ge sig på sådanna.
JAg har dock en bekant som gjorde en liknande resa fast med bil.
Han har dokumenterat mycket från sin resa. du kan läsa om hans resa på följande länk: http://www.musikmastare.se/default.htm Kanske kan snappa upp ett tipps eller 2.

Hoppas du kan genomföra din plan.


tack ska du ha, både för länktips och uppmuntran!

Jag har ett par vänner som körde bil sträckan Stockholm-Goa-Stockholm.
helt galet äventyr, de var tvungen att gifta sig för att ogifta kvinnor fick ej visum till Iran.

Låter som en helt galen idé som bara måste genomföras.

Lycka till!

haha, sjukt!:D

tack ska du ha!:tummenupp

Var en kille som gjorde en sådan resa för några år sedan.
Hojjen var kronslut när han kom hem..

Möjligen har infrastrukturen blivit bättre.
Det som slet mest, var att stora delar av resan var i stort sett "off-road".

Men naturligtvis är det genomförbart!
Se till att få med ordentligt med verktyg, innerslangar, däck och pålitlig telefon.

hehe, det kan jag tänka mig...:D

jo, blir ju till stora delar genom öken så...

får jag hoppas, annars lär jag vara fucked!:D
bra tips, ska se till att skriva en packlista inom kort och sen uppdatera med sånt som folk tipsar mig om:)

Jag har en bekants bekant som gjorde en sådan tripp för ca tio år sedan, kan försöka få tag på henne och sätta dig i kontakt med henne.

jättegärna! pm:a mig!

Ert största problem är att en Royal Enfield sällan håller längre än 5 mil...så det kan bli en tuff resa....

det räknar vi med:tummenupp planerar att köpa på oss reservdelar nog för i stort sett kompletta hojar så:näsblod

Länderna du nämner verkar ju ok och köra igenom men höll dig för guds skull borta från pakistan och afghanistan om du vill komma hem överhuvudtaget, pratar av egen erfarenhet...

har tänkt hålla mig utanför alla orosländer så såna tips är uppskattade! är det fortfarande struligt i båda?:va hade för mig att det lugnat sig... men men, då blir det kinesiska bergen istället!:D dela gärna med dig av dina reseupplevelser, låter ju spännande det där...:gnissla

Köp "Long Way Round" med Ewan McGregor och Charlie Boorman. Borde ge en hel del tips eftersom mycket är i samma områden och under samma förhållanden. Dessutom attans god underhållning.

det ska jag göra, tack för tipset!
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

tack! du gjorde en liknande resa fast från korea va? läste nån tråd om det när jag letade runt lite här, har för mig att det var du...:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Göran Kropp körde väl hem en hoj från Indien också?
Det är ju lite svårt att fråga honom, men han gav väl ut någon reseberättelse efteråt?
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Jag och sambon har oxå "planer" på att göra en sådan resa. Tyvärr verkar det som det dröjer till man blir pensionär :gnissla

Däremot var det 2 som gjorde det 2002 och körde till sundsvall från Delhi.

Reportage finns på http://www.reseguiden.se/forum/resor/102
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag och sambon har oxå "planer" på att göra en sådan resa. Tyvärr verkar det som det dröjer till man blir pensionär :gnissla

Däremot var det 2 som gjorde det 2002 och körde till sundsvall från Delhi.

Reportage finns på http://www.reseguiden.se/forum/resor/102

hoppas att ni kommer iväg!:tummenupp själv hoppas jag just nu själv på att komma iväg:gnissla är så jäkla pepp på att göra den här resan, hoppas verkligen att saker och ting går som jag hoppas!

skitbra länk, tack!
kan man möjligen få tag på de här killarna?:va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Härlig ide,skulle vilja vara med på något sådant.
Följer tråden något :tummenupp

står du för dina egna kostnader så får du nog hänga med om du vill:tummenupp :D
ska uppdatera här allt eftersom så håll utkik:)

Detdär har jag drömt om några gånger :) När planerar ni att åka? Och hur lång trip tidsmässigt?

MVH
Mikael

samma här! dock först nu det börjar bli möjligt över huvud taget...
jadu, det är det som är frågan... jag går ju fortfarande i skolan, så egentligen vore väl sommarlovet bäst. men sen vet man ju inte om det är en bra tid att åka (högsäsonger, väder etc)... vi planerar nog att vara borta i ca två månader så det är ju inte direkt nåt man tar ledigt bara sådär heller...:D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top