ändrade försäkringsvillkår Folksam

Robz

Guest
...Vi i M.A.(M) har klotat massor sen vi skaffade rejshojen. ...Jag vill dock förtydliga att vi gjort det på träning inför tävling och på tävling. Alltså inte på nån körning med SSEmse! :mattias
Hur märkligt det än låter så ser vi alla körningen med SSEmse på helt annat sätt än om vi tar en träningsdag för lickensåkare eller en tävling, där är det ju så fort som möjligt som gäller.
SSEmse är mer "mysåkning" i goda vänner lag och vi måste dessutom ta vårt ansvar för dem som inte har förmånen att kunna krascha utan större kostnader.....
Tro mig att jag inte la någon värdering i hur ni kör med SSEMSE, ni alla tre har varit med länge, känner de flesta och kör med insidan (kanske inte Tusse då'rå som även vurpar på mackar:D ). Dessutom håller ni er alltid i Vit. Citatet är ärligt och styrker min tes - jag själv hade förmodligen också varit mindre rädd om en oförsäkrad rat-bike för 30 000... inte säkert att jag hade varit mer vårdslös, men det ligger lite i sakens natur att vara mindre rädd om materialet = lite mer vårdslös.


EDIT:
....Min uppfatning är också att vi borde ha en gruppindelning som möjliggör att dom som klotar har en chans att få ut sin försäkring. Att var och en sen ser till att ha ett extra gott skydd typ olycksfallsförsäkringar tar jag för givet.
Tänk OM vi bara är 10st numer som vill ha helförsäkring :va
....Enkät....
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
EDIT:

Tänk OM vi bara är 10st numer som vill ha helförsäkring :va
....Enkät....
Nu hänger jag inte med... Vad skall du göra en enkät om? Jag fattade det som att enkäten skulle handla om hur många som har helförsäkring vars vagnskadedel påverkas av hur gruppindelningen ser ut (för att reda ut hur många som berörs. Om det bara är en person så är det kanske för lite för att börja ändra på saker och ting för, men är det många så är problemet större och man bör ta sig en rejäl funderare på hur gruppindelningen skall vara). Det är som jag ser det den mest akuta frågan.

Löser vi den kan vi vända oss till Folksam och LF och presentera våra körningar och få papper på att vagnskadan gäller på våra körningar. Och då kan vi passa på att fixa "grupphel/hel" åt medlemmarna - för ett bra pris. Gruppolycksfall och gruppliv kostar bara en bråkdel av det man betalar när man tecknar individuellt.
 

Robz

Guest
Nu hänger jag inte med... Vad skall du göra en enkät om? Jag fattade det som att enkäten skulle handla om hur många som har helförsäkring vars vagnskadedel påverkas av hur gruppindelningen ser ut (för att reda ut hur många som berörs. Om det bara är en person så är det kanske för lite för att börja ändra på saker och ting för, men är det många så är problemet större och man bör ta sig en rejäl funderare på hur gruppindelningen skall vara). Det är som jag ser det den mest akuta frågan.
Löser vi den kan vi vända oss till Folksam och LF och presentera våra körningar och få papper på att vagnskadan gäller på våra körningar. Och då kan vi passa på att fixa "grupphel/hel" åt medlemmarna - för ett bra pris. Gruppolycksfall och gruppliv kostar bara en bråkdel av det man betalar när man tecknar individuellt.

Jodå - jag menar dels ta reda på hur många som har och hur många som kanske vill skaffa om den gäller på våra körningar. Sedan även om man kan tänka sig att byta till en "SSEMSE"-försäkring om den kostar samma... allt för att få en uppfattning om volymen.
Vi kanske numer bara är 10st med helförsäkring och som "tycker" att den skall gälla :rolleyes:

För bolaget lockar man med denna stora grupp av intressenter, påvisar riskanalysen med statistik, framför gruppolycksfallsmöjligheten som spinn off, samt förbinder sig att marknadsföra bolaget som SMC gör med Folksam.
Strategiskt hade jag börjat kolla med LF - de torde vara intresserade att konkurrera med Folksam och de har säkert sett all gratisreklam Folksam fått genom SMC. Om ett produktförslag ges från LF, kan man sedan kolla med Folksam - de kommer då säkert vilja behålla sin position kring "säkra" bandagsarrangörer. Om man då har 2st produktförslag, kan man gå vidare till ytterligare bolag.
Parallellt med detta kan man även få bolagen att förstå och acceptera SSEMSE som trafiksäkerhetshöjande förening. Problemet kan vara att olika bolag kan önska olika smärre förändringar i upplägget - så en speciell SSEMSE-försäkring med bra villkor är nog bästa vägen.

Detta taget ur luften. En genomarbetad och genomtänkt strategi måste finnas innan man kontaktar bolagen.


EDIT:
Titta!!! Du är ju redan med o hjälper till :tummenupp
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
EDIT:
Titta!!! Du är ju redan med o hjälper till :tummenupp
Inte då. Däremot tar jag min roll som "uppviglare" på största allvar :D

Nä, skojar bara. Hojta till om du vill ha/behöver hjälp.

Några ord om att tycka det ena eller det andra. Det finns inga skäl att tycka något. Jag har alltid haft en helförsäkring som gällt på bana. Det var det enskilt viktigaste momentet när jag valde försäkringsbolag. Jag valde inte det billigaste alternativet, jag valde efter om försäkringen, inkl vagnskadan, gällde på bana eller ej. Några fösäkringsboalg erbjöd detta och jag valde LF - de svarade bäst mot mina krav. Jag kan inte förstå varför andra skall tycka något alls om den saken. Det är en sak mellan mig som försäkringstagare och försäkringsbolagen som försäkringsgivare. Vi klarar av att hantera detta på egen hand utan någon som helst inblandning från tredje part.

Med mitt och försäkringsbolagens sätt att se på saken är det bara en fråga om pris. Ju mer försäkringen omfattar desto dyrare blir den. Jag tycker att det är bra att man kan välja vad man kan skydda sig mot och under vilka omständigheter. Och jag är totalt ointresserad av vad utomstående tycker om vad min försäkring omfattar, för de har inte med saken att göra - mina pengar, min försäkring.

Men visst, har man själv inte råd med hel/hel som gäller på bana så kan det kännas fint invärtes att tycka att ingen annan heller skall ha det. Det är kanske mänskligt att vara missunsam, men om man inte vill uppfattas som lika angenäm som en finne i röven bör man kanske inte ge uttryck för de känslorna. Inte mer än en gång i alla fall :)
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Inte då. Däremot tar jag min roll som "uppviglare" på största allvar :D

Nä, skojar bara. Hojta till om du vill ha/behöver hjälp.

Några ord om att tycka det ena eller det andra. Det finns inga skäl att tycka något. Jag har alltid haft en helförsäkring som gällt på bana. Det var det enskilt viktigaste momentet när jag valde försäkringsbolag. Jag valde inte det billigaste alternativet, jag valde efter om försäkringen, inkl vagnskadan, gällde på bana eller ej. Några fösäkringsboalg erbjöd detta och jag valde LF - de svarade bäst mot mina krav. Jag kan inte förstå varför andra skall tycka något alls om den saken. Det är en sak mellan mig som försäkringstagare och försäkringsbolagen som försäkringsgivare. Vi klarar av att hantera detta på egen hand utan någon som helst inblandning från tredje part.

Med mitt och försäkringsbolagens sätt att se på saken är det bara en fråga om pris. Ju mer försäkringen omfattar desto dyrare blir den. Jag tycker att det är bra att man kan välja vad man kan skydda sig mot och under vilka omständigheter. Och jag är totalt ointresserad av vad utomstående tycker om vad min försäkring omfattar, för de har inte med saken att göra - mina pengar, min försäkring.

Men visst, har man själv inte råd med hel/hel som gäller på bana så kan det kännas fint invärtes att tycka att ingen annan heller skall ha det. Det är kanske mänskligt att vara missunsam, men om man inte vill uppfattas som lika angenäm som en finne i röven bör man kanske inte ge uttryck för de känslorna. Inte mer än en gång i alla fall :)

Riktigt bra uttryckt :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
vad jag har lyckats ta reda på så finns det inget f-bolag som har någon gällande trafikförsäkring för banåkning mer än samarbetet smc - folksam.

Där av SSEMSE beslut att alla insidenter på deras körningar betraktas som race insidenter (alltå var och en står för sina skador)

Jo, Bilsport och MC men där gills inte rena sporthojar. :tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top