ändrade försäkringsvillkår Folksam

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om man återgår lite till ämnet, eller i vart fall håller sig nära, så kan det bli svårt för en LF-kund att få ut några pengar för hojen på sin helförsäkring om han kraschar på en SSEMSE-bandag. Att licensförare kör samtidigt på banan underlättar säkert inte diskussionerna med LF. Däremot kan man förbättra oddsen rejält om man har ett annat upplägg på körningarna.

Klubben skall verka för att befordra sina medlemmars intressen. Är det värt att ändra något för att göra det bättre för LF-kunderna? Vilka nackdelar får det för övriga?

Har jag haft tur eller är det alltid någon som har såpass billiga försäkringar?!
Rent upplysningsvis... Om det är din hoj och den står skriven på din farsa så riskerar du att bli nekad ersättning om/när du kvaddar hojen. Om det är din hoj så saknar din farsa försäkrat intresse och har enligt lag inte rätt till ersättning från försäkringen. Det kvittar vem den står skriven på. Bulvanbegreppet är inte okänt för de rättsvårdande institutionerna. Om det är din hoj har du alltså skenförsäkrat, för att uttrycka det på klar och redig svenska :)

Skapa en tråd i försäkringsforumet om du vill diskutera saken vidare. Den här tråden handlar om andra saker.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Eftersom du börjar dra upp namn, så var det dig och Jens jag avsåg - så du kör försäkrat och reggat?? (i min värld är reggat o förs. en gathoj, resten är racehoj om så vara en HD) Även Piffe har väl endast haft oreggat eller?
När INGEN i Styrelsen längre kör gata, kan jag tycka gatåkarkollektivet kan bli missgynnade i vissa frågor - ja.
Shit, du får ta över tronen som Quote-kung!!!! :D
Min hoj har varit reggad och försäkrad ända fram till i år. Det här är första året som jag kör oförsäkrat med min hoj. Och det är en GATHOJ. Att den sen har krashkåpor gör den inte mindre gathoj. Stöd, tuta o lysen o grejor finns fortfarande på. Den har alltid varit en gathoj. För mig är en rejshoj en hoj som gått racing...
Min gamla Sursukka var en rejshoj tex.

Jag har inte "glömt" detta "faktum", då jag personligen aldrig sett problemet i hastighetsskillnader - problemet är jämna förare som bara SKALL om till varje pris, förare som kör över sin förmåga, förare som byter spår. De långsamma har mig veterligen aldrig varit i fara så länge de inte vimsar runt! Problemet för mig kom redan förra året: Blandade grupper.
Förare som skall om till varje pris är problem i alla grupper oavsett om det är röd eller grön i mitt tycke. Men vi kan väl vara överens om att vi inte är överens då. Jag ser som ett av dom största problemen med hastighetsskillnader.

Du har DIN åsikt, jag har MIN... Jag tycker inte din åsikt är lögn o förb. löja, men så är jag väl större i mitt sinne än du :pannkyss
EDIT: Team MAM kraschade fantastiskt mycket när de började köra racehoj, och inställningen styrker min tes! Exemplet du bad om:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480491&postcount=14
Hahahaha, du är längre rent fysiskt om inte annat :D
Vilket fantastiskt exempel, det där är ju REJSFOLK. Fixa fram nån gatåkare istället...

Jag har inte sagt alla, jag skrev MÅNGA - och jo, de enda som hade Jä-ligt brått att komma om alla i Röd 11/5 var Oreggade... säkert högst tillfälligt! :rolleyes:
Du var kanske i vägen gamle man? :D

Nu är DU tramsig, och stå upp är väl precis det jag gör när jag skriver här eller? Om du läser igen så KANSKE du kan inse min poäng i att bolagen faktiskt SPARAR pengar genom att folk inom SSEMSE och SMC lär sig hantera sin hoj! DET får även min försäkring att SJUNKA i en framtid - såvida inte det blir Hyllinge 2 av alltihop.
Konstigt att SMC lyckats övertyga bolagen om detta, ännu konstigare att statistik nu bevisar tesen.
Visst, det här låter jättebra, men att hålla på o jiddra med olika klasser o olika grupper med olika försäkringar, hur bra är det? Egentligen?
SMC jobbar på ett helt annat vis än vad vi gör. Skulle vi göra det dom gör hade vi behövt lägga enormt mkt mer tid på själva verksamheten. Det är också en kursverksamhet dom håller på med, det gör inte vi även om vi hjälper till där vi kan.

Det hela är egentligen väldigt enkelt. Beslutet togs för att inget försäkringsbolag kunde ställa sig upp (se, där kom det igen) o säga att så här är det, det här gäller på bana.
Hur ska då vi som förening kräva något som vi inte vet gäller? Då är det bättre att det blir lika vilkor för alla så slipper vi spekulera.


Det vet du ingenting om längre, eftersom att du inte kört gata på några år...
Mja, riktigt så längesen var det ju inte, men när turerna per styck kostar över 1000 spänn i försäkring känns det inte så meningsfullt längre. Det var faktiskt inte 10 år sen vi körde ihop sist ;)

Puuhh... rekord i antal Quotes? :D
Ja, du vinner nog Quotekriget tror jag. Jag känner mig slagen i det. Men inte annars ;)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Självrisken (om inget annat) bromsar. Med en redan sned ram och krokig tank, spelar en vurpa mindre roll - Punkt.
Bara för att en hoj ser lite risig ut innebär inte att den är farlig eller osäker. Eller att man kör mer vårdslöst med den. Jag körde ungefär samma tider med min gamla Sukka som med min nyare mkt finare gathoj.

Nu kom den där igen - vadå "säkrare"? Fortfarande anmäler sig folk fel, fortfarande är det lättare att köra om en långsammare än en lika snabb...
Men jag förstår att det är en stor fördel för oförsäkrade att kunna anmäla sig i alla grupper.
Folk anmäler sig fel eftersom det inte finns plats i nån annan grupp och för att dom TVUNGET ska köra istället för att vänta tills nästa gång o köra i rätt grupp.
Jag tycker det är en fördel att kunna köra med vilken hoj som helst i alla grupper rent tempomässigt. Vit grupp 2007 var ett virrvar av tempo.
Jag ser inte heller nån bra anledning att tvinga ut någon i en grupp bland våra absolut snabbaste förare bara för att man köpt sig en "oöm" rejshoj för att man gillar att köra bana men kanske inte har precis just det tempot.

Men vi ser lite olika på det hela.
Jag kör hellre runt på en billigare hoj o har en buffert ifall något skulle hända. Jag har lika kul ändå...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Gäller den för banträffar som inte är en träning anmäld till SVEMO och inte arrangeras av en SVEMO-ansluten klubb och där det är förare utan licens?

Den gäller även om kalle kula smiter in på natten med en trampcykel och bryter ryggen när han stuntar hela rakan lång:tummenupp
 

Robz

Guest
...Vilket fantastiskt exempel, det där är ju REJSFOLK. Fixa fram nån gatåkare istället...
Jag har några sådana exempel också som jag inte lyfter här - du kan få dem när vi träffas. :tummenupp

Du var kanske i vägen gamle man? :D
:mad:

Det hela är egentligen väldigt enkelt. Beslutet togs för att inget försäkringsbolag kunde ställa sig upp (se, där kom det igen) o säga att så här är det, det här gäller på bana.
Hur ska då vi som förening kräva något som vi inte vet gäller? Då är det bättre att det blir lika vilkor för alla så slipper vi spekulera.
Det är just här jag (personligen) anser ni gjort ett stort fel. STYRELSEN har avgjort en fråga, som inte ens bolagen generellt vill uttala sig om, utan tar det från fall till fall.
Mig veterligen har ALLA som anmält vagnskada fått ut detta hittills - ibland med vanlig självrisk, ibland med dubbel självrisk (EDIT: Och nä - alla har inte ljugit om var incidenten hände, i samtliga fall jag känner till har det varit ärlighet).
Genom beslutet underlättar ni endast för oförsäkrade och tunnar med tiden ut gatfolket (till viss del frivilligt, till viss del folk som gärna hade kört i oblandade grupper, men nu hellre vänder sig till SMC). Detta är den rakaste vägen till ett Hyllinge 2 i min värld. Och ja, kör gärna några licenskurser också, det hör ju hemma i en raceklubb/förening.....

Istället för att fatta ett sådant beslut, borde man kanske skapat en lobbygrupp som sannolikt hade kunnat fixa en specialförsäkring för så många medlemmar, jag (och har för mig även Bingo) har redan erbjudit oss att dra i det - men "Inget intresse"...

Nä, ut med en enkät som även kan räta ut andra frågetecken och omvärdera detta beslut OM det nu visar sig att jag råkar ha rätt.:tummenupp

Men, jag kanske trots allt står ganska ensam i min uppfattning - vem vet...?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
säkrare än Hyllinge, med Ambulanssköterskor, alla torn dubbelbemannade, Instruktörer i varje grupp, Depåchefer, förarmöten, kaka och kaffe att köpa.
Nu är du riktigt ute på tunn is, Hyllinge har alltid varit och är en förebild för andra klubbar när det gäller säkerhet, detta mycket tack vare Lodnert & Co.

SSEMSE är idag dock minst lika bra som Hyllinge när det gäller säkerhet.

I övrigt så anser jag att om man är rädd om sin fina gathoj och gillar bandagar så skaffar man sig en beggad rejshoj för 25-30K och leker med den utan att andra behöver vara med och betala vurpkalaset.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
jag är övertygad om att flertalet banåkare som kört ett tag skulle hålla med om att fartskillnader i grupperna är en stor säkerhetsrisk.

Jag har sett "close calls" i alla grupper.
Jag håller med till 100%, det är säkrare att ha grupper med likvärdigt tempo.
 

Robz

Guest
Nu är du riktigt ute på tunn is, Hyllinge har alltid varit och är en förebild för andra klubbar när det gäller säkerhet, detta mycket tack vare Lodnert & Co.
SSEMSE är idag dock minst lika bra som Hyllinge när det gäller säkerhet.
I övrigt så anser jag att om man är rädd om sin fina gathoj och gillar bandagar så skaffar man sig en beggad rejshoj för 25-30K och leker med den utan att andra behöver vara med och betala vurpkalaset.

Detta är sekundärt i diskussionen, men nog har inte ni alltid alla torn dubbelbemannade? Inte har ni AmbulansSJUKSKÖTERSKOR på plats? Inte har ni Instruktörer som motverkar grisköra, eller hjälper de långsamma? Förarmöten efter varje pass för att öka sammanhållning och respekt för varandra?
Som sagt sekundärt i just denna tråd, men ändå de saker som gör att jag fortfarande kör med SSEMSE, trots försämringarna i mitt ekonomiska skydd.

Du som gammal banräv (i dubbel bemärkelse :D ) - kan du bekräfta eller avfärda min tes att man kör något mer "vårdslöst" med en krokig rejshoj? Att de som kommer till SSEMSE för att få mer bantid och faktiskt är ute efter att träna, mycket väl kör med mindre marginaler än de som bara vill ha kul? Att riskerna därmed ökar i det som tidigare hette GAT-GRUPPER?

Vad gäller ditt och andras "tyckande" kring vurpkalas är helt ointressant - som Bingo skrev, Bolagen kan välja att klart och tydligt säga att försäkringen ej gäller på inhägnat område oavsett aktivitet. Nu GÖR dom INTE det! Tvärtom ser de positivt på SMCs upplägg, och med lite information och anpassning hade även SSEMSE kunnat säkra en sådan uppgörelse.
I slutändan blir det ett ideologiskt ställningstagande:
1. Raceförening
2. Gatförening med en separat grupp för raceåkare med inslag av utbildning
3. Ren Gatförening med fokus på utbildning á lá SMC

Det har VARIT no 2 i alla år... nu är jag inte så säker längre.
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Till saken om kåpa, kör jag inte längra med originalkåpa (den "försvann" efter en vurpa på allmän väg) och jag frågade min försäkring (Folksam smc) om möjligheterna för billigare försäkring, när de inte skulla täcka kåpan, men faktiskt var kåpan bara klassificerat som 3 (skala 0-20), så det gjorde ingen skillnad (skulle ha frågat vad det då var som gjorde försäkringen så dyr...). Jag kan kanske hålla med xyx om att trafikförsäkringen skal vara lika för alla, men varför ska den inte gälla banåkning (träning inte tävling). Det är min personligen åsikt att banåkning bidrar till störra säkerhet i trafik, och syftet med min egen banåkning är bättre teknik osv... Jag åker bestämt inte snabbare efter att ha fått en hoj med fler street-credits:rolleyes: än när den var ny och fin. Och förstår faktiskt inte varför försäkringen inte ska gälla SSEMSE också, när den gäller för SMC. Alla tillfälle jag har flaggat på SMC-kurs har jag sett vurpar, där hojen inte kunde köra efteråt -det är inte alltid tillfället hos SSEMSE:) Har SMC med sitt lobbyarbeta "förhindrat" att alla andra som arrangerar banåkningar nu anses som tokiga räsåkningstillfälle?
Jag försökte allt jag kunna göra för att få billiga F-sam/SMC försäkring -flyttat på landet, gått på kurs och ändå skulle jag betala dobblet så mycket som jag gör nu med min nya tjejförsäkring hos LF. Och blev den gamla försäkringen billigare efter att det inte längra var tillåtet inte att köra på bana, NEJ!
Ja, jag kunde välja att köra på en annan hoj, ja, jag kunde "bara" köpa en banhoj (för pengar är ju ingen problem GSXR1100R:rolleyes: -och då ska man också ha släp/skåpbil osv.). Det som jag egentligen har problem med, är att andra ska bestämma vad jag ska välja för hoj och vad jag ska göra i min fritid, när det är lika farligt att rida och köra racecykel fx! Dessutom varför ska jag betala kalaset för alla dem som tycker det är roligt att tokköra i trafiken?

Mht likvärdigt tempo gick det ju bra på A-Torp med fri körning. Dock tycker jag som långsam körare att det kändes bättre att ha en gul väst på. Då blev avstånden lite störra med dem som körde om mig. Men där fanns såklart ingen grön grupp heller. På Knudan och SRW finns det ofta (alltid?) vita och röda körare anmält i grön grupp -och har alldrig sett nån bli utesluten från att köra. Men! tycker inte heller det har varit nåt problem heller. Visst är det ofta omkörning på insidan, men det är väl också lättare att köra om på insidan ibland. Tror systemet är bättre som det är nu att oreggade hojar får köra i alla gruppar. I min naivitet tror jag ingen kör utan omtanka för sig själv och sina medmänniskor. Tidigare hörde jag i varjefall från mina polare i vit grupp att det ibland kändes otäckt med de stora skillnader i hastighet, så det var bättre att kunna köra i röd grupp. Tycker SSEMSE har en bra verksamhet, så keep up the good work:)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Detta är sekundärt i diskussionen, men nog har inte ni alltid alla torn dubbelbemannade? Inte har ni AmbulansSJUKSKÖTERSKOR på plats? Inte har ni Instruktörer som motverkar grisköra, eller hjälper de långsamma? Förarmöten efter varje pass för att öka sammanhållning och respekt för varandra?
Som sagt sekundärt i just denna tråd, men ändå de saker som gör att jag fortfarande kör med SSEMSE, trots försämringarna i mitt ekonomiska skydd.
Hyllinge följer alltid bemanningsplanen för gällande banlicens, detta är ett krav från Svemo så det går inte att tumma på, Hyllinge bedriver enbart licensträning och därmed har vi inte heller några instruktörer.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Istället för att fatta ett sådant beslut, borde man kanske skapat en lobbygrupp som sannolikt hade kunnat fixa en specialförsäkring för så många medlemmar, jag (och har för mig även Bingo) har redan erbjudit oss att dra i det - men "Inget intresse"...
Va, har jag? Det har jag inget minne av. Har jag verkligen gjrot det så måste jag backa på det erbjudandet. Men kan du och/eller någon annan ordna det så vore det så klart en himla bra grej. Har man 500 medlemmar bakom sig så kan man kanske få till nåt.

Det som jag egentligen har problem med, är att andra ska bestämma vad jag ska välja för hoj och vad jag ska göra i min fritid...
Du ska göra som de tycker, för de tycker så jävla bra :tummenupp
 
Last edited:

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Ort
Höör
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Känns som man får lite olika svar beroende med vem man pratar med. ovanligt eller vad:rolleyes:

Ringde Folksam igår och fick prata med en skadehandläggare ang helförsäkringen på hojen.
Hon frågade ifall körningarna var som en stående tisdagsträning på nån bana.Jag förklarade att vi körde i grupper med instruktörer, ambulans på plats, ingen träning inför tävling eller tävling, man bokade körtillfällen, föreningen är smc-ansluten plus lite andra saker. Hon skulle kolla upp detta och återkomma. Hon ringde idag och sa hon att försäkringen gällde. Men om körningen hade varit utan instruktörer m.m så hade försäkringen inte gällt.

Känns lite som att man verkligen får reda på det vid ev vurpning.
 

min kompis

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Malmö
Hoj
In my dreams
Känns som man får lite olika svar beroende med vem man pratar med. ovanligt eller vad:rolleyes:

Ringde Folksam igår och fick prata med en skadehandläggare ang helförsäkringen på hojen.
Hon frågade ifall körningarna var som en stående tisdagsträning på nån bana.Jag förklarade att vi körde i grupper med instruktörer, ambulans på plats, ingen träning inför tävling eller tävling, man bokade körtillfällen, föreningen är smc-ansluten plus lite andra saker. Hon skulle kolla upp detta och återkomma. Hon ringde idag och sa hon att försäkringen gällde. Men om körningen hade varit utan instruktörer m.m så hade försäkringen inte gällt.

Känns lite som att man verkligen får reda på det vid ev vurpning.
Låter som att Robz kommandogrupp eventuellt skulle kunna uppnå framgång vid en förhandling med Folksam. Verkar ivf hos någon finnas en vilja att se på hur körningarna arrangeras, snarare än på vem som arrangerar.

På dem, Robz. Give them hell och ge dig inte förrän du har klara och rediga papper på att vagnskadan gäller på SSEMSE:s körningar :kulspruta

Edit: om nu ingen tycker tycker tycker att det är en dålig sak att vi kan köra med bra försäkringsskydd :rolleyes:

Edit II: det är alltså jag, Bingo, som skriver detta :hej Blir så upprörd över tyckandet om vilket försäkringsskydd andra skall ha. Sköt ni ert försäkringsskydd så sköter vi vårt...
 
Last edited:

Robz

Guest
.... Sköt ni ert försäkringsskydd så sköter vi vårt...
Nja, det sista där må vara ironiskt men det är säkert viktigt att en eventuell förhandling innefattar hela föreningen och inte "utbrytargrupper".
(Förtydligande: Inte att alla skall ha försäkring utan att den är sanktionerad och stöttad av ledningen, att alla i föreningen följer de ev. regler som bolaget kanske vill sätta upp - t ex oblandade grupper. Nej, vi kan inte KOLLA detta, men om kravet finns kan det mycket väl räcka för ett F-bolag).

1. Kontakt med produktchef.
2. En redig presentation av föreningen med för bolaget väsentliga detaljer.
3. Tillgänglig statistik sammanställd i fina diagram som visar antal skador, vilka skador samt hur många som behövt läkarvård.
4. Ett rimligt förslag på en försäkring för medlemmarna - t ex 10 000 hel/hel oavsett hoj, tecknarens ålder (kan nog bli en stötesten och måste kanske ha några nivåer), zon samt 10 000 i självrisk oavsett skada. Alternativt samma paket som Folksam redan har med SMC (25% självrisk är dock rätt högt!)
5. Antalet potentiella köpare av försäkringsprodukten, baserad på ... Enkäten.

En sådan försäkring hade garanterat bolaget gått med på. Man skulle även kunna skissa på en lämpligare rampning av premien så att vi 40 plusare kommer billigare undan :D

Jag tar gärna på mig allt jobbet, men det MÅSTE vara representant(er) från styrelsen med på ett sådant möte med produktchefen. Styrelsen måste också vara beredd på att införa förändringar som bolaget skulle kunna kräva.
I bästa fall kan man spela ut 2 eller 3 bolag mot varandra och vips sjunker premien, då alla bolagen vill tjäna pengar - och DET lär de göra på säg 100 medlemmar som tecknar en sådan försäkring.

Starten för alltihop måste vara en .... har jag sagt Enkät förr? Vi kanske bara är 10st numer som hade varit intresserade av en sådan försäkring... :confused:

Tackar även Corben för ett bra snack i Sjöbo nyss... tänk att du erkände att även du är liite sugen på att gazza väg igen :D

Känns som man får lite olika svar beroende med vem man pratar med. ovanligt eller vad:rolleyes:

Ringde Folksam igår och fick prata med en skadehandläggare ang helförsäkringen på hojen.
Hon frågade ifall körningarna var som en stående tisdagsträning på nån bana.Jag förklarade att vi körde i grupper med instruktörer, ambulans på plats, ingen träning inför tävling eller tävling, man bokade körtillfällen, föreningen är smc-ansluten plus lite andra saker. Hon skulle kolla upp detta och återkomma. Hon ringde idag och sa hon att försäkringen gällde. Men om körningen hade varit utan instruktörer m.m så hade försäkringen inte gällt.
Känns lite som att man verkligen får reda på det vid ev vurpning.
:tummenupp :tummenupp
...såå, då gäller alltså både LF och Folksam i dagsläget! Dock bör tilläggas att bolagen fortfarande tar en separat bedömning vid varje skadetillfälle - ingen schablon tillämpas. Dessutom kan olika skadereglerare ha olika syn på saker, men i detta fall verkar ju "damen" i fråga ha kollat upp hur det ligger till.
Problemet är dock, att om du hade lagt till att vi kör blandade grupper med tidtagning, så kan svaret ha blivit annorlunda...
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nja, det sista där må vara ironiskt men det är säkert viktigt att en eventuell förhandling innefattar hela föreningen och inte "utbrytargrupper".
Det var en reaktion mot de som tycker att försäkringar inte skall gälla på bana.

Du är helt rätt på det. Särskilt som du tar på dig att göra jobbet. Går det inte bra så har det inte kostat mer än din tid.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Tackar även Corben för ett bra snack i Sjöbo nyss... tänk att du erkände att även du är liite sugen på att gazza väg igen :D

Ska också meddela att vi båda står upp efter vårt verbala slagsmål utanför caféet. Orden flög som tänder i luften men ingen fick näsblod. Knappt ens blåmärken :D

För dom som inte vet om det så ska det kanske nämnas att Robz och jag själv känner varandra sen en hygglig tid tillbaka och även om orden kan vara rätt hårda ibland så är vi alltså inte ovänner. Men vi är ganska bra på att tycka olika.

Och Gazzandet handlade enbart om att min gamla 740 inte direkt är något fartvidunder så ska man köra om så får man ta sats o sen ha fritt ända till Sjöbo för att komma om... Då hade det ju varit skönt med en motorcykel.
Annars så såg ni ut att ha väldigt tråkigt där ni stod med era muskedunder till hojar :pannkyss
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du har DIN åsikt, jag har MIN... Jag tycker inte din åsikt är lögn o förb. löja, men så är jag väl större i mitt sinne än du :pannkyss
EDIT: Team MAM kraschade fantastiskt mycket när de började köra racehoj, och inställningen styrker min tes! Exemplet du bad om:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480491&postcount=14

Puuhh... rekord i antal Quotes? :D
Detta måste ha varit världens sämsta inlägg att quota. :huvet
Men jag måste...
Vi i M.A.(M) har klotat massor sen vi skaffade rejshojen. (Anledningen till att sista M:et står inom parantes är att det inte gäller micke.a, han har blivit gammal och feg och kör nu endast in i träd på endurohojen).

Jag vill dock förtydliga att vi gjort det på träning inför tävling och på tävling. Alltså inte på nån körning med SSEmse! :mattias
Hur märkligt det än låter så ser vi alla körningen med SSEmse på helt annat sätt än om vi tar en träningsdag för lickensåkare eller en tävling, där är det ju så fort som möjligt som gäller.
SSEmse är mer "mysåkning" i goda vänner lag och vi måste dessutom ta vårt ansvar för dem som inte har förmånen att kunna krascha utan större kostnader.

Jag är väldigt kluven i frågan, fartskillnader är ett problem men det problemet löser vi inte med att blanda oförs. med förs. Vi kommer alltid att ha fartskillnader, någon kommer alltid vara långsam (jag) och andra kommer att vara snabbare inom gruppen. Har ingen bra lösning på problemet, det viktigaste för mig är att man följer de regler som finns för gruppen.

2. Med tanke på inriktningen på körningarna med SSEmse så vill jag också att min helförsäkring ska gälla, precis som om jag kört med SMC. Har diskuterat detta med VD:n för Bilsport & MC och efter att han läst om SSEmse på hemsidan så fick jag ett muntligt besked om att det var okej att ta ut Viffern eller Duccen o träna på trafiksäkerhet. Jag tror dock det blir svårt att övertyga dem om att jag övat trafiksäkerthet om jag kört ihop med en helt oförsäkrad rejshoj på banan. (Fast man kan ju fundera på hur min försäkring gäller om jag krockar med ett oförsäkrat fordon i trafiken, då går väl TFF in o täcker upp?).
Bilsport & MC ersätter inte vagnskada enligt detta :
"Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former."

3. @ Corben, i mina ögon är din Kawwa en rejshoj oavsett om du har lyktor och blinkers, du har ingen försäkring på den och du har monterat på kraschkåpor och puckar för att det ska bli billigare om du vurpar. Med tanke på hur du använder hojen så gör du i mina ögon helt rätt, men även om man sminkar en gris så är det en gris. :D

4. Varför inte gå på Robz förslag och ha två oförsäkrade grupper, snabb och mindre snabb och två försäkrade grupper, snabb och mindre snabb? Verkar vara en bra lösning i mina ögon, fortfarande fyra grupper och försäkringsproblematiken är mindre komplicerad.
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Ett litet inlägg i den här debatten

Som medlem i Triumph Owners M C C får jag en tidning i det senaste nr av denna kan man läsa att klubben funderar på att gå med i SMC. Som medlems klubb kan man då genomföra egna bankörningar (BKK kurser) och dessa blir då försäkringsskydade enl SMC s avtal med F-bolagen.

Min uppfatning är också att vi borde ha en gruppindelning som möjliggör att dom som klotar har en chans att få ut sin försäkring. Att var och en sen ser till att ha ett extra gott skydd typ olycksfallsförsäkringar tar jag för givet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top