ändrade försäkringsvillkår Folksam

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag hade själv min mc helförsäkrad i SalusAnsvar där
försäkringen gällde på banan. Enda kravet var att jag inte fick använda mig
av tidtagning plus att den inte gällde under tävlingar.
Försäkringen ersatte dock endast skador på min egen mc...
 

Robz

Guest
Om jag får vara så fräck att säga "Äntligen!"
Det här kanske innebär att fler bankörningsarrangörer börjar följa SSEMSE's sätt att se på saken när det kommer till gruppindelning efter försäkringsbolag.
Dvs att t.ex. inte sätta IF och Trygg-Hansa försäkrade gatåkare i licensgrupp.
/Har hojen försäkrad hos folksam i år

Önskar att du hade rätt! :tummenupp
Tyvärr är det nog så att du med många andra inte sett/förstått vad som hände 2007.
Beslut togs att det är tillåtet för oreggade banhojar att köra i alla grupper. Tidtagning är numer också tillåten i alla grupper. Detta underlättar INTE för oss med helförsäkring som vill kunna nyttja denna utifall att man t ex skulle bli torpederad eller totalskrota.
En del kan tycka att det är ”hål i huvudet” att tycka att försäkring skall gälla på bana – JAG tycker INTE det och anser att SSEMSE tvärtom har alla möjligheter att påverka bolagen att acceptera föreningens inriktning enligt §1 i SSEMSEs Stadgar;Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”.

En lobbygrupp hade lätt kunnat rida på SMC-vågen... Bolagens kostnader för plastbitar täcks mer än väl av våra premier, den kostnadsmassa de har problem med är ju personskador och rehabilitering. Detta kan ju då täckas av en personlig olycksfallsförsäkring, som ju ALLA redan har… eller kanske inte?
LFs helkasko gäller även i år på bana - tydligt utskrivet, så länge aktiviteten på bana handlar om trafiksäkerhetshöjande träning, i enlighet med nämnda §1 i våra stadgar. Även Folksam gällde förra året (har ej satt mig in i årets ev. nya villkor från F-sam).
Om nu absoluta flertalet medlemmar är gatåkare, varför inte se till dessas intressen?

Anledningen till beslutet sägs vara att hålla ner hastighetsskillnaderna i grupperna…
Hastighetsskillnader har mig veterligen inte orsakat incidenter hittills! Men jag har sett många close calls bland lika snabba förare som promt MÅSTE köra om varandra! (Lätt att köra om en långsammare, svårt att köra om en likvärdig).
Att kontrollera försäkringarna på plats på banan - omöjligt, men om kravet finns så gäller försäkringarna i vissa bolag. Att blanda bolag som ej godkänner banåka, med bolag som godkänner banåka spelar ingen roll, bara alla är försäkrade så funkar vissa bolag.
Jag har även en personlig uppfattning av att många med rena racehojar är något mindre rädda om sitt material och tar större risker. Jag kan ju ha fel, men därför kör jag hellre i en grupp utan racehojar, om möjligt – OAVSETT om försäkringar faktiskt gäller eller inte.
EDIT: Förutom uppfattningen jag har, så skrev ju Mavve såhär: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480491&postcount=14

Jag har föreslagit (och erbjudit mig) att utforma en enkät för att ta reda på hur medlemmarna ser på dessa frågor, men inget intresse från ledningen.
Att diskutera blandningen av oförsäkrat/försäkrat - inget intresse från ledningen, tvärtom hugg och slag från några stycken (som då råkar köra race-hoj själv och kanske inte vill vara begränsade till endast Vit grupp?).

Slutligen; självfallet kan en förenings inriktning ändras över tiden, och är det så att övervägande del medlemmar vill köra i blandade grupper med raceliknande förhållanden och tidtagning så är väl det OK. Men inget jag personligen önskar i min körning, och jag tror heller inte flertalet medlemmar tycker det – en enkät hade säkert gett ett tydligt svar.
 
Last edited:

Robz

Guest
Som gammal RR räv så låter detta helt normalt, vanlig bankörning leder förr eller senare till vurpor, varför ska FB betala för detta.
Därför att vi betalar en skyhög premie?
Därför att de som kör bana med insidan vurpar väldigt sällan, om ens någonsin? (Jeje - jag har vurpat 1gång på 5år :tungan, men det blev inget försäkringsärende av detta)
Därför att alla som kör bana ökar sina marginaler på allmän väg, med mindre risk för RIKTIGT dyra försäkringsärenden och alltså är detta BRA för bolagen?

Om man kör RR och tävlar så är det väl tusan så större risk att vurpa!? Annars gör man fel... En del som tävlar vurpar vid varje tävling i ERF - det finns garanterat ingen i SSEMSE som vurpar vid varje körtillfälle... :pannkyss
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För egen del ja, men de som står intill banan och tittar på då?
Gäller din personskadeförsäkring för de skador som de får när du åker av och kör på dem?

Banlicensförsäkringen täcker skador på tredje man:tummenupp

Därför att vi betalar en skyhög premie?
Därför att de som kör bana med insidan vurpar väldigt sällan, om ens någonsin? (Jeje - jag har vurpat 1gång på 5år :tungan, men det blev inget försäkringsärende av detta)
Därför att alla som kör bana ökar sina marginaler på allmän väg, med mindre risk för RIKTIGT dyra försäkringsärenden och alltså är detta BRA för bolagen?

Om man kör RR och tävlar så är det väl tusan så större risk att vurpa!? Annars gör man fel... En del som tävlar vurpar vid varje tävling i ERF - det finns garanterat ingen i SSEMSE som vurpar vid varje körtillfälle... :pannkyss

Har du funderat över varför premierna är höga? Har du funderat över om det verkligen är som du säger angående att det inte är alla som kör med insidan när dom kör bana? Min erfarenhet säger mej att en normal bandag slutar med 5-10% avåkningar, varav minst en trasig hoj.
Marginalerna i trafik? Ja du, det finns dom som är så förståndiga att dom använder sin kunskap till att skapa sej marginaler, det finns ännu fler som lär sej köra riktigt fort på bana för att kunna köra lika fort på gata.....
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Har du funderat över varför premierna är höga? Har du funderat över om det verkligen är som du säger angående att det inte är alla som kör med insidan när dom kör bana? Min erfarenhet säger mej att en normal bandag slutar med 5-10% avåkningar, varav minst en trasig hoj.
Marginalerna i trafik? Ja du, det finns dom som är så förståndiga att dom använder sin kunskap till att skapa sej marginaler, det finns ännu fler som lär sej köra riktigt fort på bana för att kunna köra lika fort på gata.....
Ta en mc-träff med 60 sporthojar på landsväg och du har väl i det häradet av antalet avvåkningar :rolleyes: Kanske är det fler på bana, men är de inte oftare "billigare" också? Vad gäller "idioter" så kan föreningsverksamhet kanske fånga upp sådana och fostra? Enskillda individer på landsvägen är svårare att nå.

Jag tycker Robz har flera poänger.

För övrigt så erbjuder vissa bilklubbar så som Porsche och Ferrari/Maserati bankörningar, och där gäller i regel den vanliga försäkringen. Varför skulle inte vissa mc-föreningar med gathojar kunna ha något liknande?
 

Robz

Guest
Har du funderat över varför premierna är höga? Har du funderat över om det verkligen är som du säger angående att det inte är alla som kör med insidan när dom kör bana? Min erfarenhet säger mej......

Har du funderat över varför SMC lyckats övertyga bolagen om dettas riktighet?
Eller över att SMC nu faktiskt har fått ihop statistik som defakto visar att de som gått SMCs kurser i mindre omfattning råkar ut för olyckor?
Min egen erfarenhet är inte statistiskt grundad, men jag tycker mig också se ett klart samband mellan icke banåkare som kör bort sig på allmän väg, jämfört med frekventa banåkare som håller sig på vägen - trots att de senare, som du beskriver, höjer hastigheten på allmän väg. Dock i de ALLRA flesta fall med ökad marginal trots allt.

SSEMSE ligger (låg) mittemellan det SMC gör och det en raceklubb gör. Vi utbildar i avancerad körteknik genom Instruktörer. Instruktörerna tillser att det körs med hänsyn och omdömme, bromsar dem som ligger på gränsen, hjälper dem som har massor med marginal att hitta närmare gränsen... etc.
EDIT: Detta är anledningarna till varför jag tycker att SSEMSE med 300 medlemmar och ytterligare 300 i kö, lätt borde kunna övertyga ett av bolagen att testa ett år för att utvärdera - tänk vad kunder de hade fått i ett naffs :tummenupp

Slutligen - Bolagens kostnader för plastbitar är små i jämförelse med deras kostnader för personskador... ring o kolla om du inte tror mig.:tummenupp
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Önskar att du hade rätt! :tummenupp
Tyvärr är det nog så att du med många andra inte sett/förstått vad som hände 2007.
Beslut togs att det är tillåtet för oreggade banhojar att köra i alla grupper. Tidtagning är numer också tillåten i alla grupper. Detta underlättar INTE för oss med helförsäkring som vill kunna nyttja denna utifall att man t ex skulle bli torpederad eller totalskrota.
En del kan tycka att det är ”hål i huvudet” att tycka att försäkring skall gälla på bana – JAG tycker INTE det och anser att SSEMSE tvärtom har alla möjligheter att påverka bolagen att acceptera föreningens inriktning enligt §1 i SSEMSEs Stadgar;Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”.

En lobbygrupp hade lätt kunnat rida på SMC-vågen... Bolagens kostnader för plastbitar täcks mer än väl av våra premier, den kostnadsmassa de har problem med är ju personskador och rehabilitering. Detta kan ju då täckas av en personlig olycksfallsförsäkring, som ju ALLA redan har… eller kanske inte?
LFs helkasko gäller även i år på bana - tydligt utskrivet, så länge aktiviteten på bana handlar om trafiksäkerhetshöjande träning, i enlighet med nämnda §1 i våra stadgar. Även Folksam gällde förra året (har ej satt mig in i årets ev. nya villkor från F-sam).
Om nu absoluta flertalet medlemmar är gatåkare, varför inte se till dessas intressen?

Anledningen till beslutet sägs vara att hålla ner hastighetsskillnaderna i grupperna…
Hastighetsskillnader har mig veterligen inte orsakat incidenter hittills! Men jag har sett många close calls bland lika snabba förare som promt MÅSTE köra om varandra! (Lätt att köra om en långsammare, svårt att köra om en likvärdig).
Att kontrollera försäkringarna på plats på banan - omöjligt, men om kravet finns så gäller försäkringarna i vissa bolag. Att blanda bolag som ej godkänner banåka, med bolag som godkänner banåka spelar ingen roll, bara alla är försäkrade så funkar vissa bolag.
Jag har även en personlig uppfattning av att många med rena racehojar är något mindre rädda om sitt material och tar större risker. Jag kan ju ha fel, men därför kör jag hellre i en grupp utan racehojar, om möjligt – OAVSETT om försäkringar faktiskt gäller eller inte.
EDIT: Förutom uppfattningen jag har, så skrev ju Mavve såhär: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480491&postcount=14

Jag har föreslagit (och erbjudit mig) att utforma en enkät för att ta reda på hur medlemmarna ser på dessa frågor, men inget intresse från ledningen.
Att diskutera blandningen av oförsäkrat/försäkrat - inget intresse från ledningen, tvärtom hugg och slag från några stycken (som då råkar köra race-hoj själv och kanske inte vill vara begränsade till endast Vit grupp?).

Slutligen; självfallet kan en förenings inriktning ändras över tiden, och är det så att övervägande del medlemmar vill köra i blandade grupper med raceliknande förhållanden och tidtagning så är väl det OK. Men inget jag personligen önskar i min körning, och jag tror heller inte flertalet medlemmar tycker det – en enkät hade säkert gett ett tydligt svar.

Nu är du igång o skjuter med lösa skott igen Robz.
Vem i styrelsen kör med rejshoj? Mig veterligen finns bara en och den jeppen (Jens) råkar ha en gathoj också som han varvar med. Så var du nu fått det ifrån att Styelsen i Sydskanes Emse enbart kör racehojar är helt taget ur luften.

Du har en del poänger Robz, men det börjar bli småtrist att läsa samma sak om och om igen när du dessutom har fel. Du gick o köpte en sprillans ny hoj o helt plötsligt vill du att helförsäkringen ska gälla. När du hade en sur gammal Mille fanns inte problemet...

Du har också ett väldigt kort minne gällande fartskillnaderna som ALLTID är ett problem i alla dom grupper där det uppstår. Att du nu helt plötsligt glömt detta faktum är för mig mkt märkligt men jag är övertygad om att flertalet banåkare som kört ett tag skulle hålla med om att fartskillnader i grupperna är en stor säkerhetsrisk.

Jag har sett "close calls" i alla grupper.

Din åsikt om att folk som har rejshojar kör mer vårdslöst än "gatfolk" är bara befängd o ren förbannad löja. Hornen växer ut på alla oavsett hoj. Visa mig ett mönster där någon bytt från gathoj till banhoj o helt plötsligt vurpar mer o kör mer vårdslöst är du snäll.

Att det sen har växt fram en grupp med människor som insett att banåka är det dom vill hålla på med snarare än gatåka, det är väl bara trevligt? Dock innebär ju det här att du får en grupp människor som inte vill betala nån försäkring för sina hojar. Dom vill hellre lägga pengar på bra däck tex. Det är också så att dom kanske inte bryr sig om en massa bling bling utan hellre har en något "oöm" hoj ifall olyckan är framme. Men att för den skull bli anklagad för att vara vårdslös är ett stort steg...

Du får gärna ha din åsikt gällande försäkringar Robz, men kom inte med en massa trams för att tala för din åsikt. Hårda ord må det vara men det är så jag ser det, faktiskt.

Nä, stå upp o stå för att du vill att ett kollektiv ska betala för dina skador när du vurpar med din sprillans nya hoj istället, för det är ju det du vill. Eller?



/Det här är min helt personliga åsikt som inte har något som helst med mitt styrelseuppdrag i Sydskanes Emse att göra.

Har du funderat över varför SMC lyckats övertyga bolagen om dettas riktighet?
Eller över att SMC nu faktiskt har fått ihop statistik som defakto visar att de som gått SMCs kurser i mindre omfattning råkar ut för olyckor?
Min egen erfarenhet är inte statistiskt grundad, men jag tycker mig också se ett klart samband mellan icke banåkare som kör bort sig på allmän väg, jämfört med frekventa banåkare som håller sig på vägen - trots att de senare, som du beskriver, höjer hastigheten på allmän väg. Dock i de ALLRA flesta fall med ökad marginal trots allt.

SSEMSE ligger (låg) mittemellan det SMC gör och det en raceklubb gör. Vi utbildar i avancerad körteknik genom Instruktörer. Instruktörerna tillser att det körs med hänsyn och omdömme, bromsar dem som ligger på gränsen, hjälper dem som har massor med marginal att hitta närmare gränsen... etc.
EDIT: Detta är anledningarna till varför jag tycker att SSEMSE med 300 medlemmar och ytterligare 300 i kö, lätt borde kunna övertyga ett av bolagen att testa ett år för att utvärdera - tänk vad kunder de hade fått i ett naffs :tummenupp

Slutligen - Bolagens kostnader för plastbitar är små i jämförelse med deras kostnader för personskador... ring o kolla om du inte tror mig.:tummenupp

Du har rätt i en sak Robz.
Jag tror också att Sydskanes Emses medlemmar råkat ur för mindre olyckor än genomsnittet av hojåkare. Men har du funderat på hur många av medlemmarna som knappt befinner sig på vägen längre???

Sydskanes filosofi har ju inte bara varit att få folk att träna på att köra hoj. Det handlar också om att visa hojåkare att det finns ett bättre ställe att gasa av sig på än på gatan. Nämligen på banan...

Ta en mc-träff med 60 sporthojar på landsväg och du har väl i det häradet av antalet avvåkningar :rolleyes: Kanske är det fler på bana, men är de inte oftare "billigare" också? Vad gäller "idioter" så kan föreningsverksamhet kanske fånga upp sådana och fostra? Enskillda individer på landsvägen är svårare att nå.

Jag tycker Robz har flera poänger.

För övrigt så erbjuder vissa bilklubbar så som Porsche och Ferrari/Maserati bankörningar, och där gäller i regel den vanliga försäkringen. Varför skulle inte vissa mc-föreningar med gathojar kunna ha något liknande?

Jag vet inte vem du kört med, men när jag körde på gatan så var det knappast så mkt avåkningar. 3-6 avåkningar varje gång?
Tror inte det va...
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
läste lite finstilt på Länsförsäkringar vad det gäller vangskada

lite lurigt skrivet men läs själva sidan 4

http://www.lansforsakringar.se/priv.../Försäkring fordon/LFS_801_Motorcykel_web.pdf
Hmm, det är en försämring mot tidigare men absolut inget som hindrar att man kör bana helförsäkrad med LF. Robz har en massa poänger. Ett annat upplägg och ett annat sätt att dela in grupperna gör att chanserna ökar rejält för LF-helförsäkrade att få ersättning för hojen om de går omkull på banan. Det intresset får ställas mot den eventuella nytta med gruppindelning baserad på varvtider.

Det är i sammanhanget skit samma om folk ramlar mer eller mindre efter at ha kört bana. Olika försäkringsbolag erbjuder olika försäkringsvillkor och man väljer själv det som passar en bäst. Vill man inte vara med och betala för folk som kör sönder sin hoj på bana så tecknar man sin försäkring i ett bolag som inte erbjuder det skyddet - problem solved. "Jag tycker att vagnskada inte skall gälla på bana" är bara löjligt. Försäkringsbolagen får erbjuda vilken produkt de vill och det står mig fritt att välja vilken jag vill.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du gick o köpte en sprillans ny hoj o helt plötsligt vill du att helförsäkringen ska gälla. När du hade en sur gammal Mille fanns inte problemet...

Nä, stå upp o stå för att du vill att ett kollektiv ska betala för dina skador när du vurpar med din sprillans nya hoj istället, för det är ju det du vill. Eller?
Dumt skrivet Corben, mycket dumt... Robz är knappast den ende som vill ha en försäkring som gäller på bana.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag vet inte vem du kört med, men när jag körde på gatan så var det knappast så mkt avåkningar. 3-6 avåkningar varje gång?
Tror inte det va...
Nej, men kör inte i så stora grupper. Tänkte närmast på en "vanlig" Sjöbo-onsdag.
Vänd på det, det var ett tag sedan f-bolagen tog bort skyddet för banåkare och sedan dess har premierna blivit...? Min går fortfarande upp.
Jag skäms inte för att säga att kollektivet gärna kan få vara med att betala mina kåpor om så skulle vara fallet på SRW. Jag har pyntat till kollektivet sedan -88. Även till de som kör vårdslöst i trafik.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Dumt skrivet Corben, mycket dumt... Robz är knappast den ende som vill ha en försäkring som gäller på bana.

Du får tycka jag skriver dumt så mkt du vill. Det är helt upp till dig.

Jag lever efter devisen att jag betalar för mig själv. Det innebär att jag inte tar ut en sprillans ny cykel på bana, det innebär att jag försöker köra med huvudet så mkt det går, MEN jag inser också att det jag sysslar med innebär ett risktagande. Genom att befinna mig på banan samtidigt med en massa andra folk som kanske inte resonerar på samma vis som jag så utsätter jag mig för en risk att hojen kan bli skadad, den kan bli totalskrot.

Varför ska Sune 50 år med sin Virago 535 som aldrig varit över 70 vara med o betala det kalaset?
Att köra hoj på bana kostar pengar, det är bara att anpassa sig.


Edit:
En ganska intressant sak som slår tillbaks på Robz sätt att fundera är att om du har en försäkring som garanterat gäller på bana. Varför ska jag köra försiktigt då? Jag vet ju att jag får en ny hoj på försäkringen...

Jag är inte emot att försäkringen gäller på bana, men jag har hellre blandade och säkrare grupper.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nej, men kör inte i så stora grupper. Tänkte närmast på en "vanlig" Sjöbo-onsdag.
Just det. Jag har kört många sk Sjöbo-onsdagar även om det var ett tag sen nu. Visst vurpar folk men det hör ändå till ovanligheterna, faktiskt.

Vänd på det, det var ett tag sedan f-bolagen tog bort skyddet för banåkare och sedan dess har premierna blivit...? Min går fortfarande upp.
Jag skäms inte för att säga att kollektivet gärna kan få vara med att betala mina kåpor om så skulle vara fallet på SRW. Jag har pyntat till kollektivet sedan -88. Även till de som kör vårdslöst i trafik.

Premien går upp eftersom försäkringsbolagen har insett att Sporthojarna ska vara självbärande för dom skador som dom rapporterar o råkar ut för. Och eftersom sporthojssegmentet överlag helt tydligt befolkas med en massa vurpollon så blir det också dyrt att köra sporthoj.

Du har varit med o pyntat till "kollektivet" sen -88. En del väljer att inte göra det o betala sina egna skador istället. Om du skiter i kollektivet och håller dig på hjulen ett par tre år så har du en hygglig slant sen att reparera hoj för...
 

Robz

Guest
Nu är du igång o skjuter med lösa skott igen Robz.
Vem i styrelsen kör med rejshoj? Mig veterligen finns bara en och den jeppen (Jens) råkar ha en gathoj också som han varvar med. Så var du nu fått det ifrån att Styelsen i Sydskanes Emse enbart kör racehojar är helt taget ur luften.
Eftersom du börjar dra upp namn, så var det dig och Jens jag avsåg - så du kör försäkrat och reggat?? (i min värld är reggat o förs. en gathoj, resten är racehoj om så vara en HD) Även Piffe har väl endast haft oreggat eller?
När INGEN i Styrelsen längre kör gata, kan jag tycka gatåkarkollektivet kan bli missgynnade i vissa frågor - ja.

Du har en del poänger Robz, men det börjar bli småtrist att läsa samma sak om och om igen när du dessutom har fel. Du gick o köpte en sprillans ny hoj o helt plötsligt vill du att helförsäkringen ska gälla. När du hade en sur gammal Mille fanns inte problemet...
Om och om igen... Nu är det så att jag MEDVETET inte velat dra igång denna fråga öppet - de diskussioner du tycker är trista, dryftades i LEDAR-forumet under vintern - ej bland de medlemmar som faktiskt är flertalet.
Nu startade jag inte detta, men uttrycker härmed min "välgrundade" åsikt, underbyggd med en hel del kunskap om försäkringsbolag och dessas produkter.
Dessutom har du helt fel när det gäller min önskan - jag hade precis samma åsikt förra året när de nya reglerna kom som en kalldusch (för mig). Kan ju vara att de passar det stora flertalet... men det vet vi ju inte utan enkäten som jag föreslagit göra (både till dig, Jens och Hans).
Du har också ett väldigt kort minne gällande fartskillnaderna som ALLTID är ett problem i alla dom grupper där det uppstår. Att du nu helt plötsligt glömt detta faktum är för mig mkt märkligt men jag är övertygad om att flertalet banåkare som kört ett tag skulle hålla med om att fartskillnader i grupperna är en stor säkerhetsrisk.
Jag har inte "glömt" detta "faktum", då jag personligen aldrig sett problemet i hastighetsskillnader - problemet är jämna förare som bara SKALL om till varje pris, förare som kör över sin förmåga, förare som byter spår. De långsamma har mig veterligen aldrig varit i fara så länge de inte vimsar runt! Problemet för mig kom redan förra året: Blandade grupper.
Din åsikt om att folk som har rejshojar kör mer vårdslöst än "gatfolk" är bara befängd o ren förbannad löja. Hornen växer ut på alla oavsett hoj. Visa mig ett mönster där någon bytt från gathoj till banhoj o helt plötsligt vurpar mer o kör mer vårdslöst är du snäll.
Du har DIN åsikt, jag har MIN... Jag tycker inte din åsikt är lögn o förb. löja, men så är jag väl större i mitt sinne än du :pannkyss
EDIT: Team MAM kraschade fantastiskt mycket när de började köra racehoj, och inställningen styrker min tes! Exemplet du bad om:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480491&postcount=14
...Men att för den skull bli anklagad för att vara vårdslös är ett stort steg...
Jag har inte sagt alla, jag skrev MÅNGA - och jo, de enda som hade Jä-ligt brått att komma om alla i Röd 11/5 var Oreggade... säkert högst tillfälligt! :rolleyes:
Du får gärna ha din åsikt gällande försäkringar Robz, men kom inte med en massa trams för att tala för din åsikt. Hårda ord må det vara men det är så jag ser det, faktiskt.
Nä, stå upp o stå för att du vill att ett kollektiv ska betala för dina skador när du vurpar med din sprillans nya hoj istället, för det är ju det du vill. Eller?
Nu är DU tramsig, och stå upp är väl precis det jag gör när jag skriver här eller? Om du läser igen så KANSKE du kan inse min poäng i att bolagen faktiskt SPARAR pengar genom att folk inom SSEMSE och SMC lär sig hantera sin hoj! DET får även min försäkring att SJUNKA i en framtid - såvida inte det blir Hyllinge 2 av alltihop.
Konstigt att SMC lyckats övertyga bolagen om detta, ännu konstigare att statistik nu bevisar tesen.
Du har rätt i en sak Robz.
Jag tror också att Sydskanes Emses medlemmar råkat ur för mindre olyckor än genomsnittet av hojåkare. Men har du funderat på hur många av medlemmarna som knappt befinner sig på vägen längre???
Det vet du ingenting om längre, eftersom att du inte kört gata på några år...
Sydskanes filosofi har ju inte bara varit att få folk att träna på att köra hoj. Det handlar också om att visa hojåkare att det finns ett bättre ställe att gasa av sig på än på gatan. Nämligen på banan...
Håller med - ingen motsättning i det väl?
Jag vet inte vem du kört med, men när jag körde på gatan så var det knappast så mkt avåkningar. 3-6 avåkningar varje gång?
Tror inte det va...
Nu förstår jag dig inte längre?? :va
Det räcker med EN olycklig avåkning på allmän väg och miljoner rinner iväg för bolaget i tidigare nämnda utgifter.

Puuhh... rekord i antal Quotes? :D
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Varför ska Sune 50 år med sin Virago 535 som aldrig varit över 70 vara med o betala det kalaset?
Premien går upp eftersom försäkringsbolagen har insett att Sporthojarna ska vara självbärande för dom skador som dom rapporterar o råkar ut för. Och eftersom sporthojssegmentet överlag helt tydligt befolkas med en massa vurpollon så blir det också dyrt att köra sporthoj.
Talar du inte emot dig själv här? En Virago är ingen sporthoj. Sune är inte med och betalar.

När jag betalar min försäkring är jag med och betalar för de som övar stunt på landsväg, kör om på innern genom Häckeberga och dra fullt genom Malmös gator, korrekt? OM de betalar premier så ja, då kan de få täcka min risk för banåkning. Jag har inga RR-ambitioner, men gillar att ta ut hojen på bana ändå. Jag kör därefter.

De som inte vill ha försäkring kan väl slippa det då, men jag känner att jag behöver en för att ens våga deltaga.
 
Last edited:

Robz

Guest
...Edit:
En ganska intressant sak som slår tillbaks på Robz sätt att fundera är att om du har en försäkring som garanterat gäller på bana. Varför ska jag köra försiktigt då? Jag vet ju att jag får en ny hoj på försäkringen...
Självrisken (om inget annat) bromsar. Med en redan sned ram och krokig tank, spelar en vurpa mindre roll - Punkt.
Jag är inte emot att försäkringen gäller på bana, men jag har hellre blandade och säkrare grupper.
Nu kom den där igen - vadå "säkrare"? Fortfarande anmäler sig folk fel, fortfarande är det lättare att köra om en långsammare än en lika snabb...
Men jag förstår att det är en stor fördel för oförsäkrade att kunna anmäla sig i alla grupper.

Jag har även föreslagit 2 oreggade och 2 försäkrade grupper... Inget intresse.
Vad har du emot en enkät förresten?? Vi hade även kunnat få reda på vilka däck folk kör med och jämföra mot olycksstatistiken.
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Stjäl tråden lite, (kanske kan hjälpa någon)

Tecknade försäkring hos länsförsäkringar för några veckor sedan, får pröjsa 3000:- för hel/helår!!! Grymt billigt!? Står på min fader dock, men inget annat fb skulle haft så billigt, närmsta ja kunde hitta låg på 8800:-

Fanns ingen hake med det heller, både jag och han får köra den, 3000:- i självrisk på honom och 4000:- för mig (under 24 år).
Har jag haft tur eller är det alltid någon som har såpass billiga försäkringar?!
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag tänker inte ge mig in i diskussionen så mycket mer då jag inte är tvärsäker på var jag står.
Jag tycker det Robz skriver låter som ett önskvärt läge och jag håller med honom i vad han anser skapar risker på banan, men det känns som att vi är rätt långt ifrån det läget idag och då känns "inga försäkringar gäller" som en mer ärlig och pragmatisk ståndpunkt.

Dock borde saker kanske göras för att ändra på saker och ting?

I mina ögon så skiljer det trots allt rätt mycket på t.ex. SSEMSEs bankörningar och SMCs kursdagar.
Personligen så kör jag med SSEMSE framför allt för att det är KUL och då med ledorden hänsyn och omdömme i ständig åtanke.
Jag har dock svårt att se på körningarna som rena utbildningstillfällen, likt SMCs arrangemang - även om jag givetvis lär mig en hel del "på köpet".

Sen är det ju, som tur är, väldigt långt från 5% av deltagarna som vurpar på en SSEMSE bankörning så jag tror inte att just SSEMSEs körningar orsakar försäkringskollektivet några större kostnader. Men jag har för den delen lite svårt att rationalisera varför en vanlig försäkring skall täcka körning som inte är i rent utbildningssyfte

Jag ser gärna en enkät bland medlemmarna...
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Ni har alla olika åsikter det lär ni aldrig komma undan med.. Jag kör rejshoj lägger pengaran på däck bromsar och så mycket körtid som möljigt istället.. håller mig i vit grupp för där känns det som flest folk håller spåren mm. dock visst är där fler som kör på och över sina gränser.. Vad gäller försäkring på SMC och sydskånes är där rätt stor skillnad.. jag anser inte att man får någon broms och kurvteknik lärdom av sydskånes. viss genom gång av spår finns men inte mycket.. klagade en hel del den 11 på att folk bytte spår hur som helst när som helst dock i vit grupp..Dessutom alla anmäler sig på lika vilkor... och DÄCK vad är det folk kommer till körningarna med däck som borde varit bytta för 5 år sedan.. iden med 2 grupper av varje hade kanske inte varit fel men då gäller det att är heldagar för dela en kväll i 4 funkar inte.. det blev mycket och rörigt hoppas ni förstår..

Ps inte tänkt att trampa på några ömma tår om jag har gjort det...
 

Robz

Guest
Ni har alla olika åsikter det lär ni aldrig komma undan med.. Jag kör rejshoj lägger pengaran på däck bromsar och så mycket körtid som möljigt istället.. håller mig i vit grupp för där känns det som flest folk håller spåren mm. dock visst är där fler som kör på och över sina gränser.. Vad gäller försäkring på SMC och sydskånes är där rätt stor skillnad.. jag anser inte att man får någon broms och kurvteknik lärdom av sydskånes. viss genom gång av spår finns men inte mycket.. ...Ps inte tänkt att trampa på några ömma tår om jag har gjort det...

Bra inlägg :tummenupp
När det gäller skillnaderna SMC vs. SSEMSE så vet jag exakt skillnaderna som nu blivande Instruktör i SMC, efter att ha varit Instruktör i SSEMSE i 2 år...
I mitt lilla Introtal till Introgrupperna, brukade jag alltid säga att SSEMSE ligger mitt emellan SMC och Hyllinge - Vi KÖR, men med frivilliga övningar för den som vill. I de snabbare grupperna i SMC är det MYCKET köra - t o m Race starter ingår numer i BKK...
EDIT: Med detta menar jag att det ÄR utbildning i att KÖRA. Alla som kör med SSEMSE blir bättre på broms & Kurv, garanterat! Och detta under säkra förhållanden, säkrare än Hyllinge, med Ambulanssköterskor, alla torn dubbelbemannade, Instruktörer i varje grupp, Depåchefer, förarmöten, kaka och kaffe att köpa.

I fullständigt uppblandade grupper, med tidtagning, med Licenskurser... då blir skillnaden mot Hyllinge allt mindre. Om kollektivet i en förening tycker det är OK, så är det ju det. Enkät?
Fram till 2006 var det KÖRA som gällde, men utan ovanstående 3 punkter, är säkerheten större idag? Ja, men det beror mer på bättre organisation, vanare Instruktörer och Depåchefer, ökad interaktion mellan förare vid förarmöten (vem vill trycka av sin polare? = man tar det lugnare och gör säkrare omkörningar! :tummenupp ) Ligger det i minskade hastighetsskillnader? I doubt it!
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top