ändrade försäkringsvillkår Folksam

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Har precis upptäckt att min Folksam SMC försäkring inte längre gäller banåkning med andra än SMC:mad: Jag är säkert inte enda som har Folksam vad har Ni andra gjort? går det att säga upp sin försäkring pga ändrade villkår? (har jag fått brev om detta...:rolleyes:) Folksam är ju redan vansinniga (som alla andra) vad gäller sporthojsförsäkringar! Men har pratat med LF, som har tjejförsäkring =halva premien:tummenupp och damen jag pratade med sa att den skulle gälla för banåkning också -hun visste dock inte vad banåkning var, men fick slå upp det:rolleyes: Nu är problemet bara att jag får vänta till årsskiftet med att ändra försäkringsbolag, så tänkte om jag på nåt sätt kunde påskynda detta...:gnissla
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
"Sälj" hojen till sambo, mamma, mormor, moster, och köp sen tillbaka den dagen efter....eller nåt ditåt
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm tog Folksam i höstas just för att dem verkade trevligast att ha o göra med bankörning... någon som har koll på vilket bolag som är bäst numera för detta ändamål? Länsförsäkringar sades i folkmun vara den näst bästa alternativet i höstas men många sa att under 2008 skulle LF tuffa till sig med just bankörning...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Om jag får vara så fräck att säga "Äntligen!"

Det här kanske innebär att fler bankörningsarrangörer börjar följa SSEMSE's sätt att se på saken när det kommer till gruppindelning efter försäkringsbolag.
Dvs att t.ex. inte sätta IF och Trygg-Hansa försäkrade gatåkare i licensgrupp.



/Har hojen försäkrad hos folksam i år
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Om jag får vara så fräck att säga "Äntligen!"

Det här kanske innebär att fler bankörningsarrangörer börjar följa SSEMSE's sätt att se på saken när det kommer till gruppindelning efter försäkringsbolag.
Dvs att t.ex. inte sätta IF och Trygg-Hansa försäkrade gatåkare i licensgrupp.



/Har hojen försäkrad hos folksam i år
Inte förstått:confused:Du är ju då inte heller försäkrat nu:va Varför är det "äntligen"...
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
vad jag har lyckats ta reda på så finns det inget f-bolag som har någon gällande trafikförsäkring för banåkning mer än samarbetet smc - folksam.

Där av SSEMSE beslut att alla insidenter på deras körningar betraktas som race insidenter (alltå var och en står för sina skador)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Där av SSEMSE beslut att alla insidenter på deras körningar betraktas som race insidenter (alltå var och en står för sina skador)
Som gammal RR räv så låter detta helt normalt, vanlig bankörning leder förr eller senare till vurpor, varför ska FB betala för detta.
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
vad jag har lyckats ta reda på så finns det inget f-bolag som har någon gällande trafikförsäkring för banåkning mer än samarbetet smc - folksam.

Där av SSEMSE beslut att alla insidenter på deras körningar betraktas som race insidenter (alltå var och en står för sina skador)
Fair nog:) Men nu har jag uppsagt min Folksamförsäkring med hänvisning till ändrade villkår och fått LF tjejförsäkring till halva prämien istället:tummenupp (Känns bara inte helt rätt ift mina principper om att stödja SMC och istället utnyttjar att jag är tjej...men kan behålla mc'en:yoparty)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som gammal RR räv så låter detta helt normalt, vanlig bankörning leder förr eller senare till vurpor, varför ska FB betala för detta.

Har börjat köra klart lugnare på landsväng sedan jag börjat köra av mig på bana. Har även mer marginaler eftersom jag samlat på mig lite erfarenheter. Har hittills inte skadat bågen som är halvförsäkrad på bana ännu. Däremot har jag gått omkull på rullgrus vid utgången av en rondell.

Min personliga åsikt är att försäkringen borde gälla då jag utgår från mina egna erfarenheter. Sedan kan jag ju tillägga att jag är rätt osäker på om jag tycker "vagnskada" skall gälla...

Eller änuu hellre. att det finns en försäkring under rimliga kostnader att ta just för bandagen. i mitt fall hade jag varit intresserad utav en som INTE täcker vagnskada. utan rätts och personskada.
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
läste lite finstilt på Länsförsäkringar vad det gäller vangskada

lite lurigt skrivet men läs själva sidan 4

http://www.lansforsakringar.se/priv.../Försäkring fordon/LFS_801_Motorcykel_web.pdf
Haha tycker om vad de skriver om tjejförsäkring sidan 2: " För att köpa tjejförsäkring måste du vara fysisk person" :D -Pratade just med en killa från LF som undersökte frågan om banåkning noggrant. Försäkringen gäller SMC träningskurs på bana -men inte om man har racat med nån. Frågade hur dem skulle ta reda på det, men det var han nu rätt så säker på att de kunde.... Men nu när det verker gälla för alla försäkringar att "förbjuda" banåkning får man väl ta det med, konstigt bara att dem inte ser nåt skadesförebyggande i banåkning...:rolleyes:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Som gammal RR räv så låter detta helt normalt, vanlig bankörning leder förr eller senare till vurpor, varför ska FB betala för detta.

Vem skall betala då?
Gäller inte trafikförsäkringen dvs arrangemanget klassas som tävling eller träning för tävling så SKALL det finnas en Motortävlingsförsäkring och det finns ju inte om tex Kalle Kula hyrt en bana och i sin tur låter sina polare köra.
OBS nu tänker jag bara på trafikförsäkringen som ersätter personskador både på den somkör och den som ev blir påkörd.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Inte förstått:confused:Du är ju då inte heller försäkrat nu:va Varför är det "äntligen"...

Nej, jag var inte försäkrad tidigare heller då jag hade IF.
Jag är väldigt tveksam till om jag tycker att trafikförsäkringar bör gälla för bankörningar i annat än rena utbildningssammanhang.

Och ska de gälla så får det vara något som regleras i lagstiftning så att trafikförsäkringen täcker samma moment, oavsett bolag.
 
Last edited:

Mack7000

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
CBR600RR 08
Bike

Var såg du att försäkringen inte gällde på bana?
Jag har inte lusläst villkoren i min försäkring, men i senaste numret av Bike har dom en genomgång av olika försäkringsbolag och Folksam får beröm för att deras försäkring gäller vid banåkning även utanför SMC: s regi (dock ej vid tävling).
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Har börjat köra klart lugnare på landsväng sedan jag börjat köra av mig på bana. Har även mer marginaler eftersom jag samlat på mig lite erfarenheter. Har hittills inte skadat bågen som är halvförsäkrad på bana ännu. Däremot har jag gått omkull på rullgrus vid utgången av en rondell.

Min personliga åsikt är att försäkringen borde gälla då jag utgår från mina egna erfarenheter. Sedan kan jag ju tillägga att jag är rätt osäker på om jag tycker "vagnskada" skall gälla...

Eller änuu hellre. att det finns en försäkring under rimliga kostnader att ta just för bandagen. i mitt fall hade jag varit intresserad utav en som INTE täcker vagnskada. utan rätts och personskada.
Teckna en extra personskadeförsäkring som gäller vid bankörning.

Vem skall betala då?
Gäller inte trafikförsäkringen dvs arrangemanget klassas som tävling eller träning för tävling så SKALL det finnas en Motortävlingsförsäkring och det finns ju inte om tex Kalle Kula hyrt en bana och i sin tur låter sina polare köra.
OBS nu tänker jag bara på trafikförsäkringen som ersätter personskador både på den somkör och den som ev blir påkörd.
Teckna en extra personskadeförsäkring som gäller vid bankörning.
 
Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Var såg du att försäkringen inte gällde på bana?
Jag har inte lusläst villkoren i min försäkring, men i senaste numret av Bike har dom en genomgång av olika försäkringsbolag och Folksam får beröm för att deras försäkring gäller vid banåkning även utanför SMC: s regi (dock ej vid tävling).
försäkringsforummet här på sporthoj. -och konfirmerad när jag frågade hos Folksam... dock en som svarar på försäkringsforummet att OM man täcknade folksamförsäkring innan 2008-05-01 (tror jag det var) så gäller din försäkring fortfarende banåkning året i fråga:)
 

Mack7000

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
CBR600RR 08
försäkringsforummet här på sporthoj. -och konfirmerad när jag frågade hos Folksam... dock en som svarar på försäkringsforummet att OM man täcknade folksamförsäkring innan 2008-05-01 (tror jag det var) så gäller din försäkring fortfarende banåkning året i fråga:)

Man kan ladda hem villkoren som gäller från 2008-05-01 på Folksams hemsida. Det stämmer det du säger. Verkligen synd.
Tyvärr får man stanna hos Folksam i alla fall. Kollade med LF och premien där blev nästan den dubbla! Salus Ansvar några tusenlappar dyrare. Trygga-Hansa är ju som vanigt extremt dyrt. Bilsport och MC försäkrar inte sporthojar och If:s hondaförsäkring har ju extrema självrisker (och endast nån tusenlapp billigare än Folksam). Hmmm, frågan är om det är lönt att helförsäkra längre...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top