Hojen har fått fnatt!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Snackade med roger på motospeed på banan igår.Nämnde ditt problem o att du hade dyna 2000 box.Han frågade direkt om du hade startat den ojordad eller med vanliga tändkablar nån gång.För om så är fallet så skickar du boxen på tippen DIREKT enligt honom.Tydligen jä...ligt viktigt med jorden.Han sa att dom beter sig på det sätt som din gör då.Så det är väl bara att hoppas på boxen.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snackade med roger på motospeed på banan igår.Nämnde ditt problem o att du hade dyna 2000 box.Han frågade direkt om du hade startat den ojordad eller med vanliga tändkablar nån gång.För om så är fallet så skickar du boxen på tippen DIREKT enligt honom.Tydligen jä...ligt viktigt med jorden.Han sa att dom beter sig på det sätt som din gör då.Så det är väl bara att hoppas på boxen.:tummenupp

Inte vad jag vet i alla fall, men jag kanske hade dålig jord i början innan jag mätte upp den. Om boxen är så känslig så tycker jag det är lite märkligt att det inte står något om det i manualen.

Jag håller tummarna för att problemet är borta ikväll, ska ner efter jobbet och testa nya boxen. :tummenupp
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Inte vad jag vet i alla fall, men jag kanske hade dålig jord i början innan jag mätte upp den. Om boxen är så känslig så tycker jag det är lite märkligt att det inte står något om det i manualen.

Jag håller tummarna för att problemet är borta ikväll, ska ner efter jobbet och testa nya boxen. :tummenupp

nu vill jag inte strö mera salt i såren men en parallell kan jag ju alltid dra och det är som vanligt till bilindustrin. vi hade ett liknande fenomen på skada på våra effektsteg till tändningen då vi var färska med brytarlöst. När man sedan skulle göra komp prov på bilar och tändkablaget låg slängt över ventilkåpan utan stift så var risken stor att man blåste rent hus i boxarna (bosch).
kanske same same but different med Dyna.....trist men dock en förklaring till ditt prob ändå:pannkyss
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ny box, samma problem.

Nu får skiten stå tills jag får lust att byta till originaltändningen igen, inte alls säkert att det har med tändboxen att göra men det är väl värt att prova i alla fall...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ja jävlar,ibland e det nästan uppskattat med en stake ut genom blocket,då behöver man inte fundera på vad som e fel iaf.:tungan Vitsen med grafitledare eller spiralcord e annars att slippa de fruktansvärda magnetfält som uppstår om du har vanliga raka metalledare (koppar) o kör med t,ex en MSD-box.Då bränner du dessutom boxen ganska omgående.Kan dessutom flika in att det där s,k pressverktyget består av 2 metallbitar som e ett mindre helvete att använda,så en polygrip o muskelkraft med måtta funkar nog bättre.Du kan inte ha blarrat till det o blandat ihop nåra slangar på regulatorn eller nåt sånt då???Vet att anders hjälpte silverryggen genom att kasta om ett par slangar i hans bränslesystem.

Dem där superkassa krimpblecken man får med tändkabelsatser
skall man absolut inte använda i annat än nödfall precis som du säger.
Åk till Biltema och köp deras röda spärr krimptång med hexagon backar i.
Den tången är nämlilgen identisk med MSD's och de flesta andras som går att byta ut backarna i. Beställ sedan MSD's pressbackar på tex. summitracing.com
för lågpris och stoppa dem i biltema tången. Sen är det bara att ösa på!
Resultatet är tändkabel krimpar i fabrikskvalitet för pisspengar:tummenupp
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ny box, samma problem.

Nu får skiten stå tills jag får lust att byta till originaltändningen igen, inte alls säkert att det har med tändboxen att göra men det är väl värt att prova i alla fall...
Tråkigt.Orkar inte läsa om alla inlägg så jag frågar här ist.Har du gjort något kompprov??? För det verkar ju som nån av dom fyra saker som ska finnas för att en ottomotor ska gå inte riktigt infinner sig.Bränsle,luft,komp och gnista vid rätt tillfälle.Men kompläckage brukar märkas rätt omgående genom puffar o smällar i rör eller fuggar,så jag tror inte ens på det själv.Möjligen om du smält bort gods mellan 2 cyllar,men som jag fattat det har du ju inte ens hunnit pressa den nåt. OHM-mät spolarna o se om dom e hela iaf. Lycka till.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tråkigt.Orkar inte läsa om alla inlägg så jag frågar här ist.Har du gjort något kompprov??? För det verkar ju som nån av dom fyra saker som ska finnas för att en ottomotor ska gå inte riktigt infinner sig.Bränsle,luft,komp och gnista vid rätt tillfälle.Men kompläckage brukar märkas rätt omgående genom puffar o smällar i rör eller fuggar,så jag tror inte ens på det själv.Möjligen om du smält bort gods mellan 2 cyllar,men som jag fattat det har du ju inte ens hunnit pressa den nåt. OHM-mät spolarna o se om dom e hela iaf. Lycka till.:tummenupp

Jag ringde runt stordelen av en förmiddag och letade efter en komptestare till mc utan att få napp, Anderssonturbo tipsade om att Biltema har en men då Biltema inte säljer på postorder och jag har 18 mil till närmaste butik så har jag inte kommit mig för att åka dit än.

*galopp galopp galopp*

Och där kom räddaren i nöden på en glänsande GSX i form av tuppjuck som styrde sin springare till den enda anledningen jag kan komma på att besöka Stockholm nämligen Biltema och köpte ut en komptestare åt mig!:Bugar

Nu ligger den och skumpar bak i en postbuss på väg upp hit så när den dyker upp ska jag göra en mätning, jag håller tummarna för att motorn är komplös på minst tre cylindrar så jag äntligen har hittat något som är fel.:tummenupp

Spolarna är uppmätta så dom är det inget fel på.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag ringde runt stordelen av en förmiddag och letade efter en komptestare till mc utan att få napp, Anderssonturbo tipsade om att Biltema har en men då Biltema inte säljer på postorder och jag har 18 mil till närmaste butik så har jag inte kommit mig för att åka dit än.

*galopp galopp galopp*

Och där kom räddaren i nöden på en glänsande GSX i form av tuppjuck som styrde sin springare till den enda anledningen jag kan komma på att besöka Stockholm nämligen Biltema och köpte ut en komptestare åt mig!:Bugar

Nu ligger den och skumpar bak i en postbuss på väg upp hit så när den dyker upp ska jag göra en mätning, jag håller tummarna för att motorn är komplös på minst tre cylindrar så jag äntligen har hittat något som är fel.:tummenupp

Spolarna är uppmätta så dom är det inget fel på.
Hoppas han köpte den som har rätt gänga för hoj nu oxå då.:tungan Jag köpte nämligen min på feltema o då fick man köpa till en övergång.Men d va några år sen,så dom kanske har nån sats med rubbet i nu.Låter fel att säga det,men jag hoppas oxå att du är komplös på nån cylle.:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå blowby, jag skruvade upp oljepåfyllningen idag och kände med handen hur mycket det blåser och på tomgång var den en ganska frisk fläkt. Med lite högre varv än så blåste det betydligt mindre och över halvvarv så känns det inte som att det blåser något alls.

Rent spontant känns det som att det borde bli mer blowby ju högre varv motorn har, vad säger ni som vet?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Bilder enl. ÖK

Postar dom här istället.
Pickuperna sitter rakt emot varandra, ca 0.85mm spel mellan pickup och trigger, pickupen sitter ca 1mm innanför triggern.

Förresten, har du provat andra spolar. Du kan ju ha en spole som lägger av när den blir varm.
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    74.8 KB · Visningar: 68
  • 3.jpg
    3.jpg
    64.9 KB · Visningar: 69
  • 1a.JPG
    1a.JPG
    49.7 KB · Visningar: 69
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tusen tack! Jag ska kolla upp vilket avstånd triggrarna sitter på, är det lite för långt till rotorn kanske signalen blir för svag för att hinna med på högre varv.

Skulle det funka att testa originalspolarna mot Dynaboxen? Man ska visst inte använda solid-core cablar till den boxen och jag vet ärligt talat inte vad det är för tändkablar original.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tusen tack! Jag ska kolla upp vilket avstånd triggrarna sitter på, är det lite för långt till rotorn kanske signalen blir för svag för att hinna med på högre varv.

Skulle det funka att testa originalspolarna mot Dynaboxen? Man ska visst inte använda solid-core cablar till den boxen och jag vet ärligt talat inte vad det är för tändkablar original.

Jag kör med orginalspolarna och koppar-kablar och det fungerar.

Läste någonstans att man SKA använda Solid Core kablar så länge man inte får problem med störningar.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Nej nej nej,INGA solid coil kablar what so ever.Grymma magnetfält på dom.Endast grafitkablar med 2000-box.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så det är obra att köra med originalspolarna alltså? Tändkablarna till dom är ju fastgjutna så det går inte byta.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rent spontant känns det som att det borde bli mer blowby ju högre varv motorn har, vad säger ni som vet?

Det blowby man inte vill ha är under belastning. Det fläktar alltid ur vevhusventilationen. Pulserna märks mest vid låga varvtal. Luften kan komprimeras - som den gör vid högre varvtal, dvs utjämnas.

Blowby mäter du med mätinstrument. Mäta med "tummen" är mindre exakt.

Kör med originaltändningen tills du hittat problemet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kollade mest för att se om det var fritt flöde rätt förbi kolvarna eller om den var hyfsat tät.

Nu har jag varit nere en sväng och efter att ha monterat siliconkablarna på originalspolarna så provkörde jag motorn och det går i alla fall konstatera att det inte är Dynaspolarna som är felet för motorn gick precis som vanligt (dvs som skit...)

Jag passade även på att komptesta medan motorn var varm, så här såg det ut:

Cylinder 1: 7.0 kg/cm2
Cylinder 2: 6.7 kg/cm2
Cylinder 3: 6.8 kg/cm2
Cylinder 4: 7.8 kg/cm2

Enligt manualen så ska man renovera om någon cylinder ligger under 7 kg/cm2 men det tänker jag då inte göra. Med relativt jämna värden och inte allt för lågt tryck så anser jag det vara ok, hade någon cylinder varit helt komplös hade det ju varit en annan femma.

Jag får helt enkelt krypa till korset och montera tillbaka originaltändningen ändå, jag hade hoppats att jag skulle slippa det eftersom jag gjort mig för med kabeldragning och allt...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Imorse tog jag mig i kragen och gick ner till garaget igen, järnet på stereon och några Slayeralbum senare så satt originaltändningen på plats.

Ingen skillnad...:näsblod

Jag testade att korsa tändspolarna så spolen för 1-4 fick tända 2-3 och tvärtom bara för att se så jag inte klantat mig där, men då jag inte ens fick igång hojen då lär det ju inte vara det som är felet heller.

På en sån här gammal skrutt så finns det ju heller inga varvregulatorer och skit som kan strula, jag har ju t.ex. kopplat bort brytaren till stödet men den kontakten går ju endast till en lampa på instrumenteringen så det kan ju inte ställa till med problem direkt.
 

Zajtsev

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX 750 ES -83 /Rysk K-750
Jag har ju en likadan hoj som dig och fick någorlunda liknande
problem när jag byggde nytt tryckrör o plenum.
Av nå´n anledning så blev jag tvungen att bestycka ner förgasarna
ordentligt.
Jag körde först med 130 i huvudmunstycken och hojen gick bra tills
jag byggde om, då bara spottade och misstände den och gick inte
att varva just alls. Satte i 123´s munstycken och då blev det bättre.
Den gick rent mellan ca 2000-7000varv då den bara slutade att varva.
Bytte till 120´s munstycken och då blev det bra, går i stort sett rent
över hela registret.
Nu kör jag på gammaldags bensin och jag vet inte hur stor skillnaden
är på bensin och e85 men 200 i huvudmunstycken verkar vara mycket..

Jag har äver satt i en mjukare fjäder i Malpassin, en kortad fjäder borde
bli svårare att komprimera än en längre med samma hårdhet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ju en likadan hoj som dig och fick någorlunda liknande
problem när jag byggde nytt tryckrör o plenum.
Av nå´n anledning så blev jag tvungen att bestycka ner förgasarna
ordentligt.
Jag körde först med 130 i huvudmunstycken och hojen gick bra tills
jag byggde om, då bara spottade och misstände den och gick inte
att varva just alls. Satte i 123´s munstycken och då blev det bättre.
Den gick rent mellan ca 2000-7000varv då den bara slutade att varva.
Bytte till 120´s munstycken och då blev det bra, går i stort sett rent
över hela registret.
Nu kör jag på gammaldags bensin och jag vet inte hur stor skillnaden
är på bensin och e85 men 200 i huvudmunstycken verkar vara mycket..

Jag har äver satt i en mjukare fjäder i Malpassin, en kortad fjäder borde
bli svårare att komprimera än en längre med samma hårdhet.

200-munstyckena jag använde var bara för att testa om lambdavärdet skulle ändras, i vanliga fall har jag 140 som den gick fint på ifjol med 0.8 i lambda ungefär.

Brorsan har en ny Malpassi som jag ska knycka nästa gång jag är hem till byn och prova, det kan ju kanske blivit något fel på den jag har efter att jag kapade fjädern trots att den verkade funka när jag provtryckte den...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top